Gå til innhold

Erfaring med ambulant akutteam?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan de hjelpe med?

Det eneste forslaget fastlegen kom med (jeg fortalt jeg er suicidal) var at akutteamet skulle kontakte meg. Men jeg vet liksom ikke hva jeg kan forvente meg..?

Anonymkode: 7527d...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk du ikke henvisning til f.eks poliklinikk på dps?

Akutt ambulant team (AAT) kan hjelpe i krisesituasjoner som suicidalitet etc. Det er som regel sykepleiere og vernepleiere som jobber der, de har selvsagt psykologer og leger i tillegg men mest sykepleiere(sosionomer/vernepleiere. Det er ikke "skikkelig behandling", og de tilbyr mer krisesamtaler. AAT kan møte deg hvor som helst, for å snakke med deg. Har hatt et møte med AAT, de kom bort til meg, og kjørte meg til legevakta for innleggelse (frivillig). Dette skjer selvsagt ikke med alle som ringer AAT. De hjelper rett og slett folk i krisesituasjoner der de er. 

Anonymkode: d6f1f...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fikk du ikke henvisning til f.eks poliklinikk på dps?

Akutt ambulant team (AAT) kan hjelpe i krisesituasjoner som suicidalitet etc. Det er som regel sykepleiere og vernepleiere som jobber der, de har selvsagt psykologer og leger i tillegg men mest sykepleiere(sosionomer/vernepleiere. Det er ikke "skikkelig behandling", og de tilbyr mer krisesamtaler. AAT kan møte deg hvor som helst, for å snakke med deg. Har hatt et møte med AAT, de kom bort til meg, og kjørte meg til legevakta for innleggelse (frivillig). Dette skjer selvsagt ikke med alle som ringer AAT. De hjelper rett og slett folk i krisesituasjoner der de er. 

Anonymkode: d6f1f...f88

Ok takk. Nei jeg fikk avslag på dps søknaden min, enda så deprimert og suicidal jeg er.. skjønner ikke hvorfor men jeg har vel ikke rett på hjelp da tenker jeg. Jeg har også tenkt litt på det sånn at akutt ambulant team ikke tilbyr "skikkelig behandling", det blir bare mer en samtale her og nå som ikke betyr noe imorgen..😐

Anonymkode: 7527d...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan de hjelpe med?

Det eneste forslaget fastlegen kom med (jeg fortalt jeg er suicidal) var at akutteamet skulle kontakte meg. Men jeg vet liksom ikke hva jeg kan forvente meg..?

Anonymkode: 7527d...ef4

Det er like mye en hjelp til fastlege som til deg. De vurderer om du trenger akutthjelp og hvordan de kan løse dine akutte problemer. 

Anonymkode: be30e...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Ok takk. Nei jeg fikk avslag på dps søknaden min, enda så deprimert og suicidal jeg er.. skjønner ikke hvorfor men jeg har vel ikke rett på hjelp da tenker jeg. Jeg har også tenkt litt på det sånn at akutt ambulant team ikke tilbyr "skikkelig behandling", det blir bare mer en samtale her og nå som ikke betyr noe imorgen..😐

Anonymkode: 7527d...ef4

Åja, den type ambulant team. Du får sannsynligvis en fast å snakke med, om det fungerer slik som her. Vet ikke om det blir en psykiatrisk sykepleier eller hva det heter du får. Det viktigste er egentlig at den du snakker med er intelligent nok til å forstå deg, problemene dine og hvordan hjelpe deg. Intelligente mennesker kan du finne overalt, så mulig du treffer på en som kan hjelpe deg. Umulig å vite. 

Det positive uansett er at om du snakker med en av de fra ambulant team vil de etter noen timer merke om du har alvorlige problemer og kanskje det er da mulig å henvise deg til noen andre med tyngre grunnlag enn du fikk fra fastlegen

Anonymkode: ea904...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt oppfølging fra ambulant akutt-team og slik som dette fungerte det:
- Hadde først inntakssamtale. Etter det kom de hjem til meg først etter en uke, så en gang til etter to uker, så en siste gang etter tre uker - og i mellomtiden før neste time fikk jeg innvilget behandler på DPS
- Inntakssamtalen var bare spørsmål og slikt, og etter det kom en psykiatrisk sykepleier hjem til meg og snakket om løst og fast. Jeg syns h*n gjorde merkelige vurderinger, snakket om irrelevante ting og var generelt lite til hjelp. Fikk ikke noe utbytte av det liksom.

Anonymkode: 493e1...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gjennomfører samtaler og har ofte en snarvei inn til annen behandling. 

Anonymkode: 58762...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt oppfølging fra ambulant akutt-team og slik som dette fungerte det:
- Hadde først inntakssamtale. Etter det kom de hjem til meg først etter en uke, så en gang til etter to uker, så en siste gang etter tre uker - og i mellomtiden før neste time fikk jeg innvilget behandler på DPS
- Inntakssamtalen var bare spørsmål og slikt, og etter det kom en psykiatrisk sykepleier hjem til meg og snakket om løst og fast. Jeg syns h*n gjorde merkelige vurderinger, snakket om irrelevante ting og var generelt lite til hjelp. Fikk ikke noe utbytte av det liksom.

Anonymkode: 493e1...19b

Glemte å si det, men pga det ambulante teamet tok det halvannen måned mer å komme til hos psykolog (hadde rett på behandling innen en gitt dato iflg. brev, men fikk halvannen måned senere).

Anonymkode: 493e1...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt oppfølging fra ambulant akutt-team og slik som dette fungerte det:
- Hadde først inntakssamtale. Etter det kom de hjem til meg først etter en uke, så en gang til etter to uker, så en siste gang etter tre uker - og i mellomtiden før neste time fikk jeg innvilget behandler på DPS
- Inntakssamtalen var bare spørsmål og slikt, og etter det kom en psykiatrisk sykepleier hjem til meg og snakket om løst og fast. Jeg syns h*n gjorde merkelige vurderinger, snakket om irrelevante ting og var generelt lite til hjelp. Fikk ikke noe utbytte av det liksom.

Anonymkode: 493e1...19b

Ok så ambulant akutt team er liksom ikke noe man har over lengre tid? Det blir liksom sånn at en møter de 2-3 ganger over 2-3 uker, og så er det over og ut?

Anonymkode: 7527d...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok så ambulant akutt team er liksom ikke noe man har over lengre tid? Det blir liksom sånn at en møter de 2-3 ganger over 2-3 uker, og så er det over og ut?

Anonymkode: 7527d...ef4

Det er vel mens du venter på psykolog. Iallefall det jeg fikk vite. Det er liksom "krisehjelp" til de har plass til deg på vanlig DPS.

Anonymkode: 493e1...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke takk ja til dette tilbudet om det du egentlig trenger og vil ha er psykolog/Dps behandling. Ambulent akutteam er et kortidstilbud sånn som mange sier, der de treffer deg ca 1 gang per uke i 2-3 uker det er det, og det er ofte ikke engang samme folk du treffer fra gang til gang. Dette er et av de mest opprivende og dårligste tilbudene psykiatrien har å spille på og er noe de bruker bare for å kunne si at de har "gitt et tilbud" på papiret. 

Snakk heller med fastlegen på ny. Det er fastlegen sitt ansvar at du får et tilbud og ambulent akutteam er absolutt ikke et behandlingstilbud. Da kommer du lenger med kommunal psykisk helsehjelp i form av en fast psykiatrisk sykepleier (e) som kommer hjem til deg, som i det minste er samme person (er) fra gang til gang. 

Anonymkode: 82d7a...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts, hvis du fikk avslag på DPS så klag! Ta gjerne med deg foreldrene dine til fastlegen så de kan få han til å skjønne at dette er alvorlig og skrive en bedre søknad og klage for deg! 

I tillegg så be fastlegen din om en uttalse om ditt behov for støtteapparat, og be han søke til din kommune om kommunal støttekontakt og det som heter psykiatrisk/psykisk helsearbeider. Da kommer det noen hjem til deg, eller der du vil møte de, å har samtaler med deg. Du kan snakke med begge to om alt, og støttekontakten kan du også gjøre ting som å gå tur med eller på kino med også for å prøve å tenke på noe annet og gjøre noe oppløftende. Psykiatrisk helsepleier har god erfaring med samtaler med psykisk syke og fungerer som en psykolog bare uten den faglige psykolog utdannelsen, men utdannelse som f eks sykepleier og ett års psykiatri studie.  
Du må KREVE dette fra legen din at han ordner for deg søknader til dette og kan selv eller evn foreldrene dine ringe til kommunen din å purre på ambulant akuttteam så de kommer til deg snarest. 

Ambulant akuttteam er et tilbud kommunene har, og da kommer det 2-3 veiledere hjem til deg for en førstegangssamtale som kartlegger problemene og behovene dine, og vil ordne det apparatet du trenger rundt deg. Det er et langvarig tilbud og ikke bare noen ganger. De vil foreslå det samme som jeg skriver her , om støttekontakt og psykisk helsearbeider som en del av teamet som skal settes opp rundt deg. Jeg har vært gjennom det og fikk god hjelp og mye slagkraft som de ordnet raskt, men det krevde at moren min ringte å purra på de å sa at nå er de nødt til å prioritere meg å komme, og ikke utsette det lenger. For staten er treg, så det kan i værstefall ta flere måneder, men når de skjønner alvoret så kommer de innen to tre uker for førstegangssamtale og kartlegging, og to uker etter der igjen får du besøk av støttekontakten. 
Du kan fortelle de når de er hos deg for å kartlegge hva du trenger at du foreksempel ønsker en dame over 40 år, eller en eldre mann , etter hva du er mest komfortabel å prate med. 
Min ene støttekontakt var jevnaldrene med meg, og det funker for mange med tanke på det sosiale og at man gjør aktiviteter sammen som venner, men mitt behov var samtaler og da var det lettere å åpne seg til en gammel person istedet for en jevnaldrene. 

Lykke til ts <3 

Anonymkode: eedb8...490

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke takk ja til dette tilbudet om det du egentlig trenger og vil ha er psykolog/Dps behandling. Ambulent akutteam er et kortidstilbud sånn som mange sier, der de treffer deg ca 1 gang per uke i 2-3 uker det er det, og det er ofte ikke engang samme folk du treffer fra gang til gang. Dette er et av de mest opprivende og dårligste tilbudene psykiatrien har å spille på og er noe de bruker bare for å kunne si at de har "gitt et tilbud" på papiret. 

Snakk heller med fastlegen på ny. Det er fastlegen sitt ansvar at du får et tilbud og ambulent akutteam er absolutt ikke et behandlingstilbud. Da kommer du lenger med kommunal psykisk helsehjelp i form av en fast psykiatrisk sykepleier (e) som kommer hjem til deg, som i det minste er samme person (er) fra gang til gang. 

Anonymkode: 82d7a...312


For min del så fikk jeg mer utbytte av mitt akutt team enn DPS, utenom medisineringen som dps satt meg på. 
Har hatt tre forskjellige psykologer og de var ikke så lette å åpne seg for å snakke med, det var også mange ganger jeg ikke kom meg til psykologen og da fikk jeg jo ikke så nytte av tilbudet. 
For meg så hadde jeg samme personer i teamet rundt meg i 2-3 år, foruten en støttekontakt som jeg selv valgte å bytte ut. 
I begynnelsen hadde jeg psykisk helsearbeider hjem til meg hver uke, så trappet jeg ned til hver tredje uke etter eget ønske etter ca et halvt år. 
Så jeg har bare god erfaring med ambulant akuttteam , men de gir jo vedtak etter behov. Det vil si at man får vedtak for for eksempel 3 måneder i første omgang, så får man nytt vedtak om de ser at det fortsatt er like stort behov for et aparat rundt seg.
 

Anonymkode: eedb8...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke takk ja til dette tilbudet om det du egentlig trenger og vil ha er psykolog/Dps behandling. Ambulent akutteam er et kortidstilbud sånn som mange sier, der de treffer deg ca 1 gang per uke i 2-3 uker det er det, og det er ofte ikke engang samme folk du treffer fra gang til gang. Dette er et av de mest opprivende og dårligste tilbudene psykiatrien har å spille på og er noe de bruker bare for å kunne si at de har "gitt et tilbud" på papiret. 

Snakk heller med fastlegen på ny. Det er fastlegen sitt ansvar at du får et tilbud og ambulent akutteam er absolutt ikke et behandlingstilbud. Da kommer du lenger med kommunal psykisk helsehjelp i form av en fast psykiatrisk sykepleier (e) som kommer hjem til deg, som i det minste er samme person (er) fra gang til gang. 

Anonymkode: 82d7a...312

Det var fastlegens forslag. Etter at jeg sa til han at søknaden til dps ble avslått sa han at han skulle kontakte akutteam som så skulle ringe meg samme dag

Anonymkode: 7527d...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg hatt aat inne flere runder, den ene ganger var det over en måned med samtaler alt fra 2 ganger daglig til hver 3. dag. Andre ganger har de vært inne i noen dager, med møter hver dag. Jeg får oftest overlegen som hovedbehandler på dagtid i hverdagene også alltid noen jeg har møtt før når de kommer i helgene og på kveldene. De har også ordnet behandler på DPS på en uke, og innleggelser på døgn på bare noen dager :)

Anonymkode: b1d09...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har behandler på Dps. Når jeg er veldig suicidal, men ikke nok til innleggelse, pleier dette ambulante akutteamet å ringe meg regelmessig gjennom helgen når dps er stengt. 

Anonymkode: 807b1...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk hjelp av aat i en periode mens jeg ventet på ordinær psykolog hos dps. Det skjedde noe i den ventetiden som ødela meg litt, slik at jeg overhode ikke fungerte, og fastlegen var bekymret for at jeg kom til å ta mitt eget liv.

Første time kom jeg til dem på dps. Jeg tror vi snakket litt, men ærlig talt husker jeg bare at jeg satt i fosterstilling i en stol mens jeg skalv og gråt. I løpet av den timen klarte de å gi meg håp om at det fantes hjelp for meg, og vi ble enige om at jeg skulle komme tilbake en uke senere.

De neste ukene jobbet vi med å finne måter jeg kunne overleve fram til jeg fikk jobbet med problemene mine. Vi kom fram til at det var best at jeg dro til dps for å møte dem, fordi det ga meg noe å gjøre den ene dagen i uka. Kontakten fortsatte helt fram til første psykologtime. På grunn av arbeidet til de på aat klarte jeg å møte psykologen som et fungerende menneske i stedet for et skjelvende vrak, noe jeg setter pris på.

De jeg møtte var to faste som fulgte meg opp hele veien, den ene var psykiatrisk sykepleier, en andre husker jeg ikke.

Anonymkode: e22ec...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg kom inn i akutt teamet etter en bil ulykke og dei har virkelig lagt sten til byrden her.Va så uheldig at jeg fortalte en av «veilederne» at jeg er synsk og det har dei blåst opp og nå tror alle i teamet jeg er gal.Spesielt har dei en psykiater som ikke kan norsk og han har satt en «psykose» diagnose på meg.Jeg får ikke fred for dei.Møte meg skal dei hver eneste dag og hjem til meg vil dei .Hvis en ikke er deprimert før så er det gode muligheter for å bli det.Maken til blodhunder skal en lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...