Gå til innhold

Forskjellen paa bruk av tankestrek og parantes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg laerer meg norsk, og forstaarr ikke helt forskjellen paa bruk av parantes og tankestrek. Kan noen forklare? Jeg har lest inne paa spraakraadet, men ble ikke noe saerlig klokere. 

 

Paa forhaand takk :) 

Anonymkode: 8fdde...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parentes brukes først og fremst når du kommer med en tilleggsinformasjon.

Anonymkode: 557d7...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Men skjönner fortsatt ikke hetl forskjellen. Altsaa i eksempelet om tankestrek, kunne jeg vel ogsaa brukt parantes istedet, slik som dette: 

Ingen av oss skjönte (verken da eller senere) hvorfor mamma plutselig begynnte aa hulke. 

Eller blir dette feil? 

 

og eksempelet paa tankestrek som kunstpause, kunne jeg ikke bare brukt komma (,)? 

Altsaa: 

Jeg har begynnt aa blö neseblod, igjen. 

Eller blir dette feil? 

 

Takk for svar :)

Anonymkode: 8fdde...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifölge spraakraadet brukes tankestrek ogsaa som tilföyelser "Tankestrek kan brukes ved innskudd og tilføyelse, med ett mellomrom («luft») på begge sider."

 

 Hva er forskjellen paa en tilföyelse og tilleggsinformasjoN?

 

Er dette riktig f.eks. 

 

- Jeg har lenge vaert avhening av cola - cola som i kokain- men tror jeg skal greie aa slutte denne gangen.  Eller skal det vaere parantes i denne setningen?  

P.s Ja, teit eksempel, men kom bare paa det i farten og NEI er ikke narkomane. 

Og beklager at skriften ble stort. 

Anonymkode: 8fdde...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Men skjönner fortsatt ikke hetl forskjellen. Altsaa i eksempelet om tankestrek, kunne jeg vel ogsaa brukt parantes istedet, slik som dette: 

Ingen av oss skjönte (verken da eller senere) hvorfor mamma plutselig begynnte aa hulke. 

Her ville jeg tatt i bruk komma. Ikke parantes. Etter min mening er paramtes feil. Etter min mening skal det som er i parantes i helhet alene kunne gi mening. 

Eller blir dette feil? 

 

og eksempelet paa tankestrek som kunstpause, kunne jeg ikke bare brukt komma (,)? 

Altsaa: 

Jeg har begynnt aa blö neseblod, igjen. 

Om dette hadde vært min setning hadde jeg brukt verken komma eller tankestrek. Jeg synes begge ser feil ut, men dette er meg. 

Eller blir dette feil? 

 

Takk for svar :)

Anonymkode: 8fdde...6c6

 

Anonymkode: 557d7...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Dette er gode spørsmål om et veldig avansert tema, og mange har sterke personlige preferanser – flere er raske med å kritisere andre for utstrakt bruk av parentes (men selv synes jeg nok at parentes kan være et veldig nyttig virkemiddel).

Det jeg tror, er at på norsk er det først og fremst viktigere å beherske helsetninger veldig bra. Nordmenn uttrykker seg oftest med hele setninger, og vi bruker punktum veldig mye. Vi tenderer til å mislike veldig lange setninger og masse bruk av innskutte setninger. Derfor er det viktigere at du tenker over om du kan skille ut del- og leddsetninger som egne enkeltstående setninger ved bruk av punktum. 

Selvfølgelig er det viktig med en balanse. Man skal ikke bruke mange korte setninger. Da blir språket hakkete. Det blir også monotont. Noen synes korte setninger er lesevennlig. Jeg synes det er tullete. Dog må man nok også skynde seg å påpeke, og her tar jeg forbehold om personlige prefaranser (så ikke arrester meg om jeg tar feil) at det er best, og kanskje mest effektivt (?) å unngå lange, innviklede setninger – spesielt hvis setningen ikke egentlig inneholder veldig mye informasjon. 

Så for å oppsummere: Jeg tror mange som lærer norsk først bør konsentrere seg om å bli vant til å bruke punktum og helsetninger flittigere, for det er det vi oftest bruker på norsk. :ac:

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen av oss skjönte (verken da eller senere) hvorfor mamma plutselig begynnte aa hulke. 

Her ville jeg tatt i bruk komma. Ikke parantes. Etter min mening er paramtes feil. Etter min mening skal det som er i parantes i helhet alene kunne gi mening. 

og eksempelet paa tankestrek som kunstpause, kunne jeg ikke bare brukt komma (,)? 
Altsaa: 
Jeg har begynnt aa blö neseblod, igjen. 

Om dette hadde vært min setning hadde jeg brukt verken komma eller tankestrek. Jeg synes begge ser feil ut, men dette er meg. 

I det første eksemplet er det valgfritt om en vil bruke komma eller parentes. Også tankestreker kan brukes, men da blir pausene lengre, og det passer vel ikke så godt akkurat her. Regelen du nevner, er helt ukjent for meg.

Jeg har begynt å blø neseblod igjen er ikke det samme som Jeg har begynt å blø neseblod – igjen. Forskjellen er kunstpausa. Komma kan også benyttes, men da blir pausa kortere. I akkurat dette tilfellet synes jeg det passer best med tankestrek.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...