Gå til innhold

Hvor ofte stopper en bybuss ila én dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp flytta til byen og det slår meg hvor ofte bussene stopper i bytrafikken. Bare på 20 minutter nå stoppet vi over 50 ganger.

Far min maste alltid på hvor mye det koster å kjøre bil, "ikke bare bensin", med nye bremser som standardeksempel. Må jo være ekstremt dette på bybusser?

Anonymkode: 8a8f6...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo klart at det sliter ekstra på bremsene med stopp-start stadig vekk, men busser er jo gjerne bygget for det også, inkludert bremsene. Men ja, bubysser og annen kollektivtransport som ferdes i trafikkbildet stanser ekstremt ofte. 

Anonymkode: eb9ff...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen her som jobber i industrien eller på annet vis har et tall på hvor ofte de stopper? Påstår jo ikke at det er "unormalt" i det hele tatt (lol @tdm900). Men det er et tema som far min hadde elsket om jeg tok det opp på hjemvisitt.

Anonymkode: 8a8f6...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 1.11.2017 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Men er det noen her som jobber i industrien eller på annet vis har et tall på hvor ofte de stopper? Påstår jo ikke at det er "unormalt" i det hele tatt (lol @tdm900). Men det er et tema som far min hadde elsket om jeg tok det opp på hjemvisitt.

Anonymkode: 8a8f6...9dd

Jeg jobber i industrien (kollektivadministrasjon), men det er per i dag ingen tall på antall stopp i vårt selskap som jeg er kjent med. Du kan gjøre et enkelt søk hos ditt kollektivselskap ved å velge linjen du tror er den mest brukte i byen på deres reiseplanlegger, søk fra startholdeplass og endeholdeplass på ruten og se hvor mange holdeplasser du får opp. Da får du en liten pekepinn på hvor mange innlagte stopp bussene har, samt reisetid.  

I tillegg avhenger det også veldig av holdeplassfrekvens, dvs. hvor mange meter det i gjennomsnitt er mellom hver holdeplass. Det er stor forskjell fra by og utenbys. I Europa og her hjemme er det normalt mellom 300 og 450 meter mellom holdeplassene i byer, og i bykjernen er det gjerne tettere. Det brukes i dag fortsatt relativt mye tid på holdeplassene, og jo flere holdeplasser = lengre reisetid. På- og avstigning tar fortsatt mye tid, men det er blitt bedre med innføring av mobilapp for flere kundegrupper i de fleste kollektivselskapene i landet. 

Ønsker du å lese mer om holdeplassfrekvens kan denne saken fra Ruter sikkert være interessant: https://ruter.no/globalassets/kollektivanbud/moter/strategimoter/2016-06-02-strategiforum/sak-5-vedlegg-prinsipper-og-prosesser-holdeplasstruktur.pdf?id=5630

I mitt selskap har vår mest brukte byrute nesten 50 stopp og 10-min frekvens, og bussen kjører samme trasé begge veier. I vognløpet kjører leddbussene gjerne i ett fra ca. 05:00 til 18:00 før mindre busser kjører på kvelden etter at folk har kommet seg hjem fra jobb og skole. Reisetid er fra startholdeplass til endestopp er ca. 40 minutter. I tillegg til dette kommer køkjøring med mye start og stopp i en håpløst mye trafikkert hovedgate i rushtid som vil gi ekstra slitasje på bremsene. 

Anonymkode: e503f...4f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantastisk at det faktisk svarer noen med sakskunnskap på Kvinneguiden! Har du en idé om hvor ofte man skifter bremser på slike busser, og etter hvilken kjørelengde? Hvor lenge kan man i det hele tatt utsette en buss for bytrafikk før den må ses på som utslitt? Og har dette endret seg over tid?

Jeg har pussig nok aldri vært så mye interessert i slikt, men nå, når jeg bor i byen, er jeg veldig fascinert av dette store maskineriet - bokstavelig og metaforisk - som holder livene til hundretusenvis av mennesker meningsfylt samlet. 

Anonymkode: 8a8f6...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...