Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2018


Cetus

Anbefalte innlegg

1 time siden, Milio skrev:

Formen min varierer veeeldig! Fra å være så trøtt at jeg knapt kan holde øynene oppe, til å være helt fin. Ømme pupper konstant. Verre om natten enn dagen. Ellers må jeg kneppe opp buksene fordi jeg har så mye luft at det gjør ubehagelig når jeg sitter. Idag begynte jeg å gå med skjørt istedenfor. Så utrolig behagelig. 

Ellers har jeg første svangerskapskontroll hos lege uke 10 (19 des). Skal ta med urinprøve. De skal ta blodprøver og søke fødeplass. Så plutselig må jeg ta stilling til det også. Føder i Oslo-regionen, så må velge mellom Ahus, Ullevål og Riksen. Aner ikke hvem jeg skal "velge".

Jeg gikk for en løs kjole i dag, det var digg! :)

Jeg har første svangerskapskontroll hos fastlegen i uke 10 (18. des), men fikk beskjed om at jeg kunne ta urinprøven der. Får i tillegg ta UL, så samboeren blir med :) Skal du ta UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Kaiaermeg skrev:

Jeg gikk for en løs kjole i dag, det var digg! :)

Jeg har første svangerskapskontroll hos fastlegen i uke 10 (18. des), men fikk beskjed om at jeg kunne ta urinprøven der. Får i tillegg ta UL, så samboeren blir med :) Skal du ta UL?

Ja, tar UL privat dagen før hos Majorstuaklinikken. :) Lenge å vente! Vil ha en bekreftelse på at alt er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Milio skrev:

Ja, tar UL privat dagen før hos Majorstuaklinikken. :) Lenge å vente! Vil ha en bekreftelse på at alt er ok.

Aah, så bra :) Ja, det blir deilig med bekreftelse. Jeg tenker å ta en ny graviditetstest ila. helgen bare for å se om streken er sterkere, det er vell en god indikasjon på stigning i HCG? Jeg har ikke tatt noen siden forrige søndag da jeg fikk positiv. Har du? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kaiaermeg skrev:

Aah, så bra :) Ja, det blir deilig med bekreftelse. Jeg tenker å ta en ny graviditetstest ila. helgen bare for å se om streken er sterkere, det er vell en god indikasjon på stigning i HCG? Jeg har ikke tatt noen siden forrige søndag da jeg fikk positiv. Har du? :) 

Tok 5 stk over tre dager som var svært sterke når jeg først fant ut jeg var gravid. Tror ikke jeg får mer info ut av å ta en til for min del. Kanskje mer bekymringer. :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Milio skrev:

Tok 5 stk over tre dager som var svært sterke når jeg først fant ut jeg var gravid. Tror ikke jeg får mer info ut av å ta en til for min del. Kanskje mer bekymringer. :o 

Ja, du sier noe der. Får se hva jeg gjør :) Kjenner vertfall at det skjer ting i kroppen, så det er et godt tegn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2017 den 21.19, Snegl skrev:

Gratulerer! For en utrolig nyhet! :alice:Det slår vel de fleste opplevelsene dine så langt?! :laugh:Aner virkelig ikke hvordan jeg hadde reagert!

Tusen takk! :nigo: 

ja, jeg har aldri noen sinne opplevd noe lignende! Følte rett og slett at jeg plutselig var inni en drøm eller en film eller noe sånn. Helt utrolig uvirkelig! Og siden det er prøverør så har alt annet vært så veldig planlagt, og lite overraskelsesmomenter. Og så slår det til med tidenes sjokk :fnise: 

 

Dere som opplever symptomer som plutselig forsvinner, det er veldig vanlig. Opplevde det sist, og var helt sikkert på at det var gått galt. Det gjorde det ikke. Denne gangen er jeg ikke i tvil. Men dette er jo to, så det er jo litt ekstra med alt. Kjenner faktisk livmoren min allerede 7+5 :hakeslepp: Men så er jeg bare 160 høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Poppsilopp said:

Tusen takk! :nigo: 

ja, jeg har aldri noen sinne opplevd noe lignende! Følte rett og slett at jeg plutselig var inni en drøm eller en film eller noe sånn. Helt utrolig uvirkelig! Og siden det er prøverør så har alt annet vært så veldig planlagt, og lite overraskelsesmomenter. Og så slår det til med tidenes sjokk :fnise: 

 

Dere som opplever symptomer som plutselig forsvinner, det er veldig vanlig. Opplevde det sist, og var helt sikkert på at det var gått galt. Det gjorde det ikke. Denne gangen er jeg ikke i tvil. Men dette er jo to, så det er jo litt ekstra med alt. Kjenner faktisk livmoren min allerede 7+5 :hakeslepp: Men så er jeg bare 160 høy. 

Skjønner det! :laugh: Hva betyr det at du kjenner livmoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snegl skrev:

Skjønner det! :laugh: Hva betyr det at du kjenner livmoren?

Det betyr ikke noe annet enn at magen nok kommer til å bli stor :fnise: vanligvis kommer ikke livmoren over bekkenet før rundt uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Poppsilopp said:

Det betyr ikke noe annet enn at magen nok kommer til å bli stor :fnise: vanligvis kommer ikke livmoren over bekkenet før rundt uke 12.

Haha, ja med to i magen så er det vel ikke noen sjanse for at den ikke blir giga! :fnise: Men hvordan kjenner du den? Altså hvordan ser du om livmoren har kommet over bekkenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått positive og stigende tester den siste uka, men vet ikke hvor langt på vei jeg er! 

Menstermin er ca 14.juli, så jeg skal være 5+6 i dag. Lørdag (5) fikk jeg svak positiv test og 1-2 på CBD. På mandag (5+2) tok jeg blodprøve hos legen som viste 84, så det er jo litt lavt til å være 5 uker?  På torsdag tok jeg en CBD og da viste den 2-3. Den skal vise det mellom 200-2000, så stigningen ser ut til å være normal. Så syklusen har nok vært litt på tur så jeg er nok heller rundt uke 4-5 nå istedet for 6.

Nå håper vi bare at lillegull klamrer seg fast i 8mnd til! Litt trøtt på ettermiddag og kveld, men ingen kvalme ennå. 

Håper på å ta privat ultralyd rett før jul, og fortelle familien i jula (for mange juleselskap til å prøve å skjule det uansett). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 7.57, Kaiaermeg skrev:

Så du drar ikke til fastlegen før jordmor? :) Jeg har bestilt time hos fastlege i uke 10, og hun tar også UL fikk jeg beskjed om. Burde jeg bestille time hos jordmor slik at jeg får dette ila januar, eller er det like greit å vente til etter jeg har vært hos fastlegen? 

Angående helsekort for gravide har jeg forstått det slik at fastlegen gir deg dette, ja. Man starter vell kanskje å fylle det ut sammen når man har første legetime? Usikker :) 

Nei, fikk beskjed om at det ikke var nødvendig. Men håper jeg får helsekortet hos jordmor da, og teksten med at jeg måtte ha den med til timen bare er standard. 

Man velger jo selv om man vil bli fulgt opp av fastlege eller jordmor, eller en kombinasjon. Men dersom du ønsker oppfølging av jordmor er det i byen min lurt å bestille tidlig da det er knapt med jordmødre i forhold til gravide. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Snegl skrev:

Haha, ja med to i magen så er det vel ikke noen sjanse for at den ikke blir giga! :fnise: Men hvordan kjenner du den? Altså hvordan ser du om livmoren har kommet over bekkenet?

Kjenner den rett over skambenet. Den kjennes ut som toppen av en ruglete appelsin :) 

Endret av Poppsilopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, California skrev:

Har fått positive og stigende tester den siste uka, men vet ikke hvor langt på vei jeg er! 

Menstermin er ca 14.juli, så jeg skal være 5+6 i dag. Lørdag (5) fikk jeg svak positiv test og 1-2 på CBD. På mandag (5+2) tok jeg blodprøve hos legen som viste 84, så det er jo litt lavt til å være 5 uker?  På torsdag tok jeg en CBD og da viste den 2-3. Den skal vise det mellom 200-2000, så stigningen ser ut til å være normal. Så syklusen har nok vært litt på tur så jeg er nok heller rundt uke 4-5 nå istedet for 6.

Nå håper vi bare at lillegull klamrer seg fast i 8mnd til! Litt trøtt på ettermiddag og kveld, men ingen kvalme ennå. 

Håper på å ta privat ultralyd rett før jul, og fortelle familien i jula (for mange juleselskap til å prøve å skjule det uansett). 

Gratulerer :-) Sikker på mensterm 14 juli? I mitt hode høres det litt tidlig ut. Jeg er 5+6 og har menstermin 19 juli. :klo: Kan være kalkulatoren jeg har brukt som ikke stemmer. Forventer å få en annen termin etter UL :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Milio skrev:

Gratulerer :-) Sikker på mensterm 14 juli? I mitt hode høres det litt tidlig ut. Jeg er 5+6 og har menstermin 19 juli. :klo: Kan være kalkulatoren jeg har brukt som ikke stemmer. Forventer å få en annen termin etter UL :-) 

Forrige mens startet 6.oktober, så hvis man regner ut fra den blir det rundt 14.juli. Jeg mistenker imidlertid at EL var en uke forsinket, så jeg regner med å få en senere termindato på ultralyd/hos legen. Graviditetstest slo heller ikke ut positivt før en uke etter forventet IKM. Og jeg hadde i tillegg  litt kraftige blødninger rundt IKM, så jeg trodde egentlig løpet var kjørt for den syklusen. Men nå krysser vi bare fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, California skrev:

Forrige mens startet 6.oktober, så hvis man regner ut fra den blir det rundt 14.juli. Jeg mistenker imidlertid at EL var en uke forsinket, så jeg regner med å få en senere termindato på ultralyd/hos legen. Graviditetstest slo heller ikke ut positivt før en uke etter forventet IKM. Og jeg hadde i tillegg  litt kraftige blødninger rundt IKM, så jeg trodde egentlig løpet var kjørt for den syklusen. Men nå krysser vi bare fingrene :)

Men siden man regner fra første dag i siste mens, så er du jo 6+2. (I teorien!) :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge appen har jeg menstermin 16. Juli, og er 6+2 i dag. Hadde første dag i siste mens 7. Oktober og syklus på 28 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, dere :)

Jeg skal på julebord på et hotell om to uker. Der er et svømmebasseng inne (32 grader) og et terapibasseng utendørs (34 grader). Jeg har lest litt om at det ikke er bra for gravide/fosteret med for varmt vann, og at det ikke er bra med basseng pga bakteriene... 

Så. Vet noen av dere noe om dette? Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre. Kan jeg svømme i bassenget innendørs uten å bekymre meg? Kan jeg sitte sammen med alle de andre i bassenget ute uten å bekymre meg for varm temp og evt bakterier? 

Håper noen vet noe om dette, vet ikke hvilken info jeg kan stole på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kaiaermeg skrev:

Hei, dere :)

Jeg skal på julebord på et hotell om to uker. Der er et svømmebasseng inne (32 grader) og et terapibasseng utendørs (34 grader). Jeg har lest litt om at det ikke er bra for gravide/fosteret med for varmt vann, og at det ikke er bra med basseng pga bakteriene... 

Så. Vet noen av dere noe om dette? Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre. Kan jeg svømme i bassenget innendørs uten å bekymre meg? Kan jeg sitte sammen med alle de andre i bassenget ute uten å bekymre meg for varm temp og evt bakterier? 

Håper noen vet noe om dette, vet ikke hvilken info jeg kan stole på... 

Du kan trygt svømme i bassenget :) Det er vel først i siste trimester man skal være forsiktig med det dersom slimproppen har gått. Men ja, du bør unngå å sitte lenge i veldig varmt vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, her har kvalmen kommet skikkelig.. er 6+1 nå. Kan ikke huske jeg var såå kvalm sist. Våknet i natt av kvalme og rundt 5 - tiden var jeg sikker på jeg hadde fått omgangssyke :bond: ingen oppkast enda (bank i bordet). 

Flere som er kvalme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk ikke, men jeg ligner nok på min mor som hadde én dag med kvalme iløpet av 9 mnd. *bank i bordet*

Jeg merker svært lite til graviditeten. Av og til blir jeg usikker på om jeg har innbilt meg hele greia. Har ingen mens og svært ømme pupper, da. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...