Gå til innhold

Sympati vs empati


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på forskjellen på sympati og empati, min forståelse av disse to ordene er at sympati er å erkjenne en annen persons følelser. F, eks at jeg har sympati for barn i fattige land som går uten mat. Empati er at man kan forstå en annen persons følelser fordi man har vært i samme eller en liknende situasjon. F,eks har jeg empati for en person som har mistet bestemoren sin. Men jeg har ikke empati for et barn i fattig land uten mat fordi jeg aldri har vært i en liknende situasjon (hvor jeg ikke har penger til mat)

Er min forståelse av disse to ordene feil? Jeg synes de bruker om hverandre hele tiden.

Anonymkode: 44c1a...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sympati er å bry seg om andres følelser, mens empati betyr å sette seg inn i andres følelser (f.eks blir lei seg når noen er lei seg). That's it.

Anonymkode: f43ea...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sympati = dulling «ååååå stakkars deg» men selvsagt viktig i alle relasjoner

Empati = en følelse og forståelse du får i kroppen i forhold til andre menneskers opplevelser og følelser av noe

Anonymkode: c0068...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sympati er samsvar i interesser, tanker og følelser – forståelse – velvilje. For både saker (NB!) og personer.
Empati er (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon eller tankeliv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GauteS skrev:

Sympati er samsvar i interesser, tanker og følelser – forståelse – velvilje. For både saker (NB!) og personer.
Empati er (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon eller tankeliv

Kan du utdype sympati litt mer, hvis du vet?

Anonymkode: ec2f7...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noe eller noen er sympatisk, så liker du det, og du liker det fordi det er i samsvar med dine tanker, følelser, natur.
Kanskje disse synonymene kan være til hjelp: 
affinitet, deltakelse, dragning, forståelse, gjenklang, godhug, goodwill, harmoni, helning, hjertelag, medfølelse (-kjensle), medlidenhet, samhug (-kjensle, -klang), tiltrekning, velvilje, vennlighet, åndsfellesskap
Som vanlig har synonymer også egne bibetydninger, men i større eller mindre grad overlapper de hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...