Gå til innhold

Lære bort norsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått i oppdrag å lære bort engelsk til en mann som snakker spansk/engelsk. Er det noen som har tips til hvordan man starter å lære bort et språk til en som er på vei? Han må tenke seg om litt, men kan en god del fraser. Han snakker gebrokkent og må øve på uttale av ord og lyder, men hva gjør jeg utover det? oppfordre til å lese norske bøker, snakke norsk sammen, norsk grammatikk, er det noe mer jeg burde tenke på? :) 

Anonymkode: c01a5...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tv og radio

Anonymkode: d4ae6...f6e

Takk for tips, men lurer på om det er noe vi spesielt kan gjøre når vi er sammen!

Anonymkode: c01a5...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Takk for tips, men lurer på om det er noe vi spesielt kan gjøre når vi er sammen!

Anonymkode: c01a5...180

Snakke.

Anonymkode: d4ae6...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en norsk-som-fremmedspråk-bok og test ham i noen oppgaver derfra, så finner du hans styrker og svakheter grammatisk sett. Jeg ville nok også videre tatt litt utgangspunkt i en foreliggende lærebok for å lage et opplegg på hans nivå. Å "snakke" er mer eller mindre meningsløst i denne sammenhengen, da læringen må være langt mer målrettet enn som så. Å lese/lytte til historier og deretter snakke om det dere har lest/hørt, er derimot et godt og strukturert alternativ. (Jeg har erfaring fra språkundervisning på universitetsnivå.) 

Anonymkode: 2441d...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk tilbake på skolen. Lese et lesestykke, skrive svar på spørsmålene i heftet som lekse. Gå igjennom leksene med han, fortell hva som var feil og hvorfor. Snakk muntlig om lesestykket etc. 

Anonymkode: f7a0a...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Å "snakke" er mer eller mindre meningsløst i denne sammenhengen, da læringen må være langt mer målrettet enn som så.

Nei, absolutt ikke. Den beste måten å lære språk på er å ha samtaler.

Anonymkode: d4ae6...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordbok. Her gikk vi gjennom ordboka og han skrev ned de ordene man kan få bruk for, oversatte dem og skrev ned diverse setninger man kan bruke de i. Noen ord kan jo brukes veldig forskjellig. Dette var veldig lærerikt og han ble kjempeflink. Snakket så klart også masse om alt og ingenting hver eneste dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Med over ti års erfaring som norsklærer for fremmedspråklige, vil jeg si at det som fungerer for en elev, fungerer ikke nødvendigvis for den neste. Vi har alle ulike måter å lære på.

Uansett, jeg brukte Ny i Norge da jeg underviste i norsk, men laget i tillegg egne oppgaver og aktiviteter. 

Cappelen forlag har egne interaktive læresider, og disse kan du også bruke, evt. hente inspirasjon fra. 

https://www.cappelendammundervisning.no/verk/på-vei-(2012)-142625

https://pavei.cappelendamm.no/

Rollespill er en veldig fin øvelse. Bruk hverdagssituasjoner som f.eks. handle mat, sende post, spørre om vei, bestille kaffe/mat osv. Etter hvert sender du eleven ut i faktiske situasjoner slik at hen får øvd seg med andre enn kun deg. 

Forøvrig vil jeg også slå et slag for grammatikk - det gir eleven en forståelse for hvordan ei setning er bygd opp og hvordan språket fungerer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Få han til å måtte formulere spørsmål og svar. 

Det er krevende men det gir en god innsikt og forståelse i hvordan språket kan brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...