Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

1 time siden, Linaria skrev:

Ja, selv med bachelor i nordisk føler jeg at jeg mangler en del kunnskap før jeg kan bli en god oversetter, og denne masteren passer fantastisk til det. Vi øver masse på å oversette, lærer å bruke CAT-programmer, bygger nettverk o.l. 
Er egentlig hyggelig å høre at du ikke føler deg trygg nok språklig. Jeg er helt sikker på at du er det, men det finnes så mange der ute som tror at det holder å kunne litt engelsk for å jobbe som oversetter, og som tar jobber for utrolig lite penger, og ødelegger for oss som vil drive med det. Det gir oss et dårlig rykte, og det er slik man får de utrolig dårlige oversettelsene man innimellom ser ved f.eks. TV-teksting. 

Ja jeg vet, folk undervurderer det yrket så sykt! Har veldig stor respekt for yrket og det er ikke hvem som helst som passer som oversetter. Du blir nok en flink oversetter :) 

 

1 time siden, Sugar&Spice skrev:

Jeg går på økad nå! :Nikke: 
Så bra metoden min fungerte for deg :briller:  Jeg glemmer alt så utrolig fort, men vi går ikke gjennom så mange oppgaver. Faktisk har jeg ikke vært i forelesninger på mange uker. Jeg føler faktisk at det er bortkastet tid... :plystre: Vil heller sitte å jobbe med oppgavene på egenhånd. Men skal kanskje tilbake neste uke da. Får se hva jeg ender opp med :fnise: 

Jeg har ingen planer... Har ikke blitt invitert på noe, men det er egentlig like greit. Tåler nesten ikke alkohol lenger, så er egentlig glad for å slippe å være fyllesyk :fnise:  Jeg har faktisk ikke sett noe  Jeg er på hytta med foreldrene mine, så her blir det fisk til middag og sitte ved middagsbordet i timesvis. Luksus!!!

Øk&ad er bra da :) Jeg glemmer også alt for fort! Det merket jeg veldig godt når jeg skulle gjøre arbeidskravet, hadde vært mye lettere dersom jeg faktisk hadde gjort oppgaver etter hver time. Hva jeg får ut av forelesingene er veldig ymse. Han som er nå er veldig upedagogisk, vi skal liksom gjøre oppgaver i timen og han ber oss tenke og løse det selv, men så gir han oss aldri nok tid til å gjøre de selv før han durer på videre og går gjennom oppgavene, så opplegget blir ganske dårlig. Jeg går likevel nå fordi jeg ikke har så mange forelesinger dette semesteret, har hatt praksis som jeg er ferdig med og de 2 andre fagene har jeg slutta å møte opp på, fordi forelesingene er så utrolig dårlige! Så da er dette faget det eneste jeg gidder å priortere, og da er det greitt å møte opp i alle timene. 

Nei alkoholtoleransen min er også blitt dårligere. Foretrekker egentlig å ta en rolig kveld hjemme, men føler det har blitt så mye av det og mye hjem til familien de siste ukene, at jeg er redd jeg mister litt for mye kontakt med resten av klassen ved å ikke dra ut. Er jo gøy en gang i blant. Samtidig så er jeg jo begynt å bli litt gammel (27), så er jo ikke så aktuelt å dra ut hver helg uansett. Men jeg har iallfall en konsert jeg skal på en måned, så da blir det iallfall ut :) Høres ut som en veldig koselig helg da på hytta! Er litt gøy å følge med på The Voice nå, synest deltagerne er flinke, og så er det kjekt å ha noe å se frem til på fredagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Tibbie skrev:

Flere her som studerer markedsføring? :) Litt artig å sammenligne hvordan ting blir gjort.

Det er så mye å gjøre nå mot eksamene, at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Skriver på en eksamensoppgave nå, for en annen om en uke og har to altfor tykke bøker jeg må kunne utenat om to-tre uker. Nå kommer det berømte studiestresset  :fart2:

Studerer ikke marknadsføring, men har hatt tatt marknadsføring som emne nå i vår. Kotler&Keller på pensum, gigantisk bok. Huff, egentlig er det veldig interessant fag, men faget var lagt så jævlig opp at jeg og alle andre fikk helt avsmak. Var faktisk ganske mange som strøk eller fikk dårlig karakter, som skal ta opp faget nå. Jeg klarte på mirakuløst vis å ende opp med B, uten at jeg synest jeg fortjente den mer enn noen andre.  

Jepp, merker at eksamenstiden kommer med stormskritt og panikken kommer snikende. Jeg har nedtelling til juleferien, akkurat 49 dager i dag. Så blir jeg sjukt stressa når jeg tenker over at jeg skal gjennom 4 eksamener før den tid, en mappeinnlevering i gruppe, en muntlig eksamen, en skoleeksamen og en skoleeksamen til. En måned til mappeinnleveringa, som er det som tar mest tid og krefter da jeg må forholde meg til 8 andre i gruppen min. Vi skal liksom skrive en oppgave sammen og gruppen vår er ganske ulik. Vi er noen som stort sett får Aer og Ber og behersker det å skrive oppgaver ganske greitt, så er det noen som ikke har så god erfaring med å skrive gode oppgaver, i tillegg til at vi har 2 stykker på gruppen vår som har dysleksi. Ikke vondt ment mot de, men det gjør det jo ekstra utfordrende. Vi må nok sitte å rette på ekstra mye tekst pga. det. 

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, missmcbeal skrev:

:rolleyes:Skal dere på noe Halloween-feiring i helgen? Jeg er invitert på to halloweenvors, men har ikke billett til halloweenfesten på studentutestedet. Er omtrent umulig å få billett nå. I tillegg har jeg ikke kostyme, alternativet er å gå på den lokale puben, men der slipper man ikke inn med kostyme og jeg har jo ikke noen annet vors å gå til en halloweernvorsene. Er kjedelig å møte opp der uten kostyme, mens alle andre drar videre på kostymefesten. 

Så det blir The Voice, taco og snacks på meg i kveld!

Nei. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha en frihelg, men siden jeg har utsatt lesingen MÅ jeg bruke helgen på dette. Jaja, jeg er ikke særlig glad i utkledningsfester uansett, så kanskje det er like greit. Vurderer sterkt å bestille pizza enten i dag eller i morgen. 

Anonymkode: 87382...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha en frihelg, men siden jeg har utsatt lesingen MÅ jeg bruke helgen på dette. Jaja, jeg er ikke særlig glad i utkledningsfester uansett, så kanskje det er like greit. Vurderer sterkt å bestille pizza enten i dag eller i morgen. 

Anonymkode: 87382...8c0

Det synest jeg du skal gjøre! Tenker det er viktig å unne seg noe når man sitter med studiearbeid i helgen :) Fordelen med å ikke være med på halloweenopplegget er at en sparer penger. Inngangsbillett, alkohol og penger for kostyme blir jo en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, missmcbeal skrev:

Studerer ikke marknadsføring, men har hatt tatt marknadsføring som emne nå i vår. Kotler&Keller på pensum, gigantisk bok. Huff, egentlig er det veldig interessant fag, men faget var lagt så jævlig opp at jeg og alle andre fikk helt avsmak. Var faktisk ganske mange som strøk eller fikk dårlig karakter, som skal ta opp faget nå. Jeg klarte på mirakuløst vis å ende opp med B, uten at jeg synest jeg fortjente den mer enn noen andre.  

Jepp, merker at eksamenstiden kommer med stormskritt og panikken kommer snikende. Jeg har nedtelling til juleferien, akkurat 49 dager i dag. Så blir jeg sjukt stressa når jeg tenker over at jeg skal gjennom 4 eksamener før den tid, en mappeinnlevering i gruppe, en muntlig eksamen, en skoleeksamen og en skoleeksamen til. En måned til mappeinnleveringa, som er det som tar mest tid og krefter da jeg må forholde meg til 8 andre i gruppen min. Vi skal liksom skrive en oppgave sammen og gruppen vår er ganske ulik. Vi er noen som stort sett får Aer og Ber og behersker det å skrive oppgaver ganske greitt, så er det noen som ikke har så god erfaring med å skrive gode oppgaver, i tillegg til at vi har 2 stykker på gruppen vår som har dysleksi. Ikke vondt ment mot de, men det gjør det jo ekstra utfordrende. Vi må nok sitte å rette på ekstra mye tekst pga. det. 

Jeg må bare kommentere dette. For meg som ikke har hatt høsteksamener på tre år synes jeg egentlig at det er ganske fantastisk. En juleferie smaker liksom ikke det samme når man egentlig kan ta juleferien når man vil (luksusproblem, jeg vet). Men denne høsten har jeg ikke eksamener som jeg er særlig bekymret for, så mangelen på eksamensstresset er kanskje det som får meg til å sette pris på eksamenene. :laugh: 

Lykke til med dine eksamensforberedelser! Stresset er jo et eget kapittel for seg selv, og ikke minst gruppearbeid. Jeg misunner deg ikke akkurat for det sistnevnte. 

7 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det synest jeg du skal gjøre! Tenker det er viktig å unne seg noe når man sitter med studiearbeid i helgen :) Fordelen med å ikke være med på halloweenopplegget er at en sparer penger. Inngangsbillett, alkohol og penger for kostyme blir jo en del. 

Det har du helt rett i! 

Anonymkode: 87382...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, missmcbeal skrev:

:rolleyes:Skal dere på noe Halloween-feiring i helgen? Jeg er invitert på to halloweenvors, men har ikke billett til halloweenfesten på studentutestedet. Er omtrent umulig å få billett nå. I tillegg har jeg ikke kostyme, alternativet er å gå på den lokale puben, men der slipper man ikke inn med kostyme og jeg har jo ikke noen annet vors å gå til en halloweernvorsene. Er kjedelig å møte opp der uten kostyme, mens alle andre drar videre på kostymefesten. 

Så det blir The Voice, taco og snacks på meg i kveld!

Nei, og jeg som elsker å kle meg ut :( Ble invitert med på halloweenvors, men fyller ikke 20 før om et par uker så da ville det ikke blitt mer enn det ene vorset. Orker ikke å kjøpe inn kostyme kun for et vors på et par timer og deretter dra hjem kl 11. 

Blir istedenfor at jeg lager meg noe godt og halloween inspirert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er blakk (siste handletur på to uker før "stipend") men har god mat hjemme så lider ikke akkurat noen nød. Lager Captivate-prosjekt om Genghis Khan og syns egentlig vi bare kunne holdt oss til Powerpoint, som vi egentlig også må lage til presentasjon noen dager etter leveringsfrist for Captivate-oppgaven. Captivate er egentlig en mer avansert versjon av Powerpoint syns jeg.

Fristen er 10. november, jeg har alle fakta, kilder og jeg kan en del om denne karen fra før, men så er det det å sette alt sammen fint i dette programmet da :fnise: Har en forside i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TinyBean skrev:

Er blakk (siste handletur på to uker før "stipend") men har god mat hjemme så lider ikke akkurat noen nød. Lager Captivate-prosjekt om Genghis Khan og syns egentlig vi bare kunne holdt oss til Powerpoint, som vi egentlig også må lage til presentasjon noen dager etter leveringsfrist for Captivate-oppgaven. Captivate er egentlig en mer avansert versjon av Powerpoint syns jeg.

Fristen er 10. november, jeg har alle fakta, kilder og jeg kan en del om denne karen fra før, men så er det det å sette alt sammen fint i dette programmet da :fnise: Har en forside i hvertfall!

Jeg har også oppgave som skal leveres inn 10. november. Semesteroppgave i Ex.phil. Klarer bare ikke å sette meg ned å skrive. Er så kjedelig, så jeg bare gjør alt annet i stedet🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Drikkeflaska skrev:

Jeg har også oppgave som skal leveres inn 10. november. Semesteroppgave i Ex.phil. Klarer bare ikke å sette meg ned å skrive. Er så kjedelig, så jeg bare gjør alt annet i stedet🙈

Skriv nå og gjør alt annet med god samvittighet etterpå? :D 

Anonymkode: 06c0c...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv nå og gjør alt annet med god samvittighet etterpå? :D 

Anonymkode: 06c0c...7df

Jeg skriver sånn litt inni mellom, haha. 

Anonymkode: 96d33...d7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver sånn litt inni mellom, haha. 

Anonymkode: 96d33...d7b

Så bra! :D hva skriver du om?

Anonymkode: 06c0c...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare kommentere dette. For meg som ikke har hatt høsteksamener på tre år synes jeg egentlig at det er ganske fantastisk. En juleferie smaker liksom ikke det samme når man egentlig kan ta juleferien når man vil (luksusproblem, jeg vet). Men denne høsten har jeg ikke eksamener som jeg er særlig bekymret for, så mangelen på eksamensstresset er kanskje det som får meg til å sette pris på eksamenene. :laugh: 

Lykke til med dine eksamensforberedelser! Stresset er jo et eget kapittel for seg selv, og ikke minst gruppearbeid. Jeg misunner deg ikke akkurat for det sistnevnte. 

Det har du helt rett i! 

Anonymkode: 87382...8c0

Jeg er enig, jeg har også hatt et høstsemester uten eksamen og juleferie blir liksom ikke det samme uten å ha hatt en eksamensperiode før. Følelsen man får etter siste eksamen før juleferie er så sinnsykt digg, og det første dagene etterpå :) Synest faktisk det er mye bedre enn når man er ferdig til sommeren, fordi jeg liker jul så godt :) 

 

20 timer siden, Fredsmegleren skrev:

Nei, og jeg som elsker å kle meg ut :( Ble invitert med på halloweenvors, men fyller ikke 20 før om et par uker så da ville det ikke blitt mer enn det ene vorset. Orker ikke å kjøpe inn kostyme kun for et vors på et par timer og deretter dra hjem kl 11. 

Blir istedenfor at jeg lager meg noe godt og halloween inspirert :)

Så dårlig gjort at man ikke slipper inn dersom man er under 20 :( Her er det sånn at så lenge man er student så sipper man inn på studenthuset selv om man ikke har fylt 20. Men neste år får du bli med og ta det helt ut da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Altså... Jeg elsker Edinburgh, men å bo i en flere hundre år gammel leilighet er stress! Har bodd her seks uker, og problemer vi har hatt hittil er gasslekkasje, vannlekkasje, mus og mugg... og noen rare lyder fra "boiler"-en, som vi ennå ikke vet hva er, men det stoppa midlertidig så vi håper det går bra. 

Men vi skal bo her ett år, det er utrolig sentralt (RETT ved siden av universitetet) og en fin leilighet sånn generelt... Unntatt alt jeg nevnte og litt til :P 

Nå må jeg på uni og ordne tusen ting på computer lab-en. På tide å komme i gang med det jeg skal gjøre! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter på svar på søknaden jeg har sendt inn på intern flytting, men er for ettromsleilighet via studentsamskipnaden, så regner med det tar en stund før jeg får :fnise: De fleste vil nok ha eget kjøkken og bad. Men er tålmodig.

Skriver på en liten innlevering om sosiale medier og sammenligner to. Er halvveis, men nå er det pause. Skal i bursdag i kveld.

Veldig greit å bo i samme by som nesten alle vennene mine merker jeg. Enklere å finne på ting sammen spontant i forhold til før da alt må planlegges etter hvordan bussene går (har ikke hatt råd til sertifikat enda) og jeg kan hoppe på sykkelen for å besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! :D hva skriver du om?

Anonymkode: 06c0c...7df

Straff ut i fra utilitarisme og pliktetikk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen her som kunne hjulpet meg med denne oppgaven?

Vi har fått opplyst at en mva-pliktig bedrift forventer å utbetale kr 1.560.000 til sine vareleverandører i 2017. Forventet varekostnad for 2017 er 1.300.000. Ved utgangen av 2016 var varelageret på kr 80.000, og det forventes en reduksjon på 15% i løpet av 2017. Balanseført leverandørgjeld ved utgangen av 2016 var kr 250.000 Hva er foventet leverandørgjeld ved utgangen av 2017? 

bedriftsøkonomisk analyse..

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som kunne hjulpet meg med denne oppgaven?

Vi har fått opplyst at en mva-pliktig bedrift forventer å utbetale kr 1.560.000 til sine vareleverandører i 2017. Forventet varekostnad for 2017 er 1.300.000. Ved utgangen av 2016 var varelageret på kr 80.000, og det forventes en reduksjon på 15% i løpet av 2017. Balanseført leverandørgjeld ved utgangen av 2016 var kr 250.000 Hva er foventet leverandørgjeld ved utgangen av 2017? 

bedriftsøkonomisk analyse..

Anonymkode: ab247...c01

Her er kodeordene inngående balanse, utgående balanse, varekostnad og varelager blant annet... Pluss mva :)

Er det arbeidskrav du jobber med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Her er kodeordene inngående balanse, utgående balanse, varekostnad og varelager blant annet... Pluss mva :)

Er det arbeidskrav du jobber med her?

Ja, fikk til alle andre utenom denne her. Følte selv at den var "lett", men tror jeg gjorde det vanskelig for meg selv.

Hmm, skal jeg ta ib varelager + lager - kostnad = ub lager? skjønner ingenting :/

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...