Gå til innhold

Har du lagt om til vinterdekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bra de er pikkfri da. Man vil ikke ha pikk på dekkene :fnise:

Anonymkode: e5a28...b93

Ahahahah, soz. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/30/2017 at 10:20 PM, Wenda said:

Helårsdekk. Bytter hvert 3. år sånn ca. Byttet dekk før vinteren -16 og dekkene ser nesten ikke brukt ut enn så lenge, så mulig de varer 4 år denne gangen

Såkalte "helårsdekk" er verken fugl eller fisk, og de er ikke gode verken sommer eller vinter. Men så lenge du tilpasser kjøringen etter dekkene er det vel OK, bare husk at du for eksempel bør holde deg under 130 km/t når det regner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, H80 skrev:

Såkalte "helårsdekk" er verken fugl eller fisk, og de er ikke gode verken sommer eller vinter. Men så lenge du tilpasser kjøringen etter dekkene er det vel OK, bare husk at du for eksempel bør holde deg under 130 km/t når det regner.

Så vidt jeg vet så er det ikke lov å kjøre over 120km/t noe sted i Norge. Eller er 110 øvre grense

mine helårsdekk er ganske bra, aldri hatt problemer på verken glatt eller vått føre. Ei heller når jeg ønsker å komme meg ut av gårdsplassen uten å måke først. Også kan jeg faktisk kjøre bil også da, det hjelper jo på det også 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2017 den 22.20, Wenda skrev:

Helårsdekk. Bytter hvert 3. år sånn ca. Byttet dekk før vinteren -16 og dekkene ser nesten ikke brukt ut enn så lenge, så mulig de varer 4 år denne gangen

Når du skriver helårsdekk, mener du piggfrievinterdekk?

Hvis det er piggfrievinterdekk du kjører med året rundt så er det ikke bra. Bremselengden om sommeren blir mye lengere, hvis jeg husker riktig så er nesten 10 meter ekstra fra 80 km/t (fra 21-24m til over 30m).

Det andre problemet med å kjøre med piggfrievinterdekk om sommeren er at den myke gummiblandingen blir så varm at den blir skadet slik at dekkene blir hardere og mister noe grep vinteren.

Du merker ikke så mye til det når kjører vanlig men den dagen virkelig trenger det ekstra grepet så kan det bli fatalt.

 

Endret av Tba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Wenda said:

Så vidt jeg vet så er det ikke lov å kjøre over 120km/t noe sted i Norge. Eller er 110 øvre grense

Man kan kjøre i ca 130 km/t på speedometeret på de beste motorveiene som er skiltet med 110. Hvis man kjører i 130-150 km/t må man betale for en forenklet fårelegg. Kjører man fortere enn 150 så er det fare for at førerkortet ryker.

Endret av H80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tba skrev:

Når du skriver helårsdekk, mener du piggfrievinterdekk?

Hvis det er piggfrievinterdekk du kjører med året rundt så er det ikke bra. Bremselengden om sommeren blir mye lengere, hvis jeg husker riktig så er nesten 10 meter ekstra fra 80 km/t (fra 21-24m til over 30m).

Det andre problemet med å kjøre med piggfrievinterdekk om sommeren er at den myke gummiblandingen blir så varm at den blir skadet slik at dekkene blir hardere og mister noe grep vinteren.

Du merker ikke så mye til det når kjører vanlig men den dagen virkelig trenger det ekstra grepet så kan det bli fatalt.

 

Helårsdekk er helårsdekk, dvs beregnet for å kunne kjøre på sommerføre som vinter. Det er vanlig at folk tror at dette er piggfrie vinterdekk, men piggfrie vinterdekk er faktisk piggfrie vinterdekk. Helårsdekk er noe helt annet, med et annet mønster (vannavlastning som sommerdekk, resten er like grovt som vinterdekk) 

Gummiblandingen på mine dekk "endrer" seg ikke såpass når vi treffer på temp opp til 22 og ned til -1. Jeg bytter fra mine helårsdekk når tempraturen ute holder seg stadig på 3 til nettopp piggfrie vinterdekk. 

 

 

 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, dillyduzit skrev:

Helårsdekk er helårsdekk, dvs beregnet for å kunne kjøre på sommerføre som vinter. Det er vanlig at folk tror at dette er piggfrievinterdekk, men piggfrievinterdekk er faktisk piggfrievinterdekk. Helårsdekk er noe helt annet, med et annet mønster (vannavlastning som sommerdekk, resten er like grovt som vinterdekk) 

Gummiblandingen på mine dekk "endrer" seg ikke såpass når vi treffer på temp opp til 22 og ned til -1. Jeg bytter fra mine helårsdekk når tempraturen ute holder seg stadig på 3 til nettopp piggfrievinterdekk. 

 

Jeg er veldig klar over det. Slike helårsdekk er vanlige på det amerikanske markedet. De fungerer greit i mellom registrert av temperaturer som du skriver, men er rimlig ubrukelige når det blir kaldt eller glatt. De er heller ikke noe særlig ved varme sommerdager, men de går ikke i stykker når det er varmt som piggfrievinterdekk.

Det jeg spurte den andre brukeren om var om hun brukte piggfrievinterdekk og omtalte dem helårsdekk. Det er en vanlig feil mange gjør. Går du på en parkeringsplass om sommeren ser du mange biler med piggfrievinterdekk beregnet for Skandinaviske forhold med ekstremt myk gummiblanding, som kun er til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La om denne uken, ikke for tidlig her vi bor og piggfritt her er galskap. 

Anonymkode: 71d22...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, dillyduzit said:

Det er vanlig at folk tror at dette er piggfrievinterdekk, men piggfrievinterdekk er faktisk piggfrievinterdekk.

Det du kaller piggfrievinterdekk er faktisk piggfrie vinterdekk. Særskriving er en uting, men du kan ikke bare droppe mellomrom etter eget (dårlig) forgodtbefinnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, H80 skrev:

Det du kaller piggfrievinterdekk er faktisk piggfrie vinterdekk. Særskriving er en uting, men du kan ikke bare droppe mellomrom etter eget (dårlig) forgodtbefinnende.

Fornøyd nå? Ha en fin dag videre. 

(eller skal jeg si; haenfindagvidere) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tba skrev:

Når du skriver helårsdekk, mener du piggfrievinterdekk?

Hvis det er piggfrievinterdekk du kjører med året rundt så er det ikke bra. Bremselengden om sommeren blir mye lengere, hvis jeg husker riktig så er nesten 10 meter ekstra fra 80 km/t (fra 21-24m til over 30m).

Det andre problemet med å kjøre med piggfrievinterdekk om sommeren er at den myke gummiblandingen blir så varm at den blir skadet slik at dekkene blir hardere og mister noe grep vinteren.

Du merker ikke så mye til det når kjører vanlig men den dagen virkelig trenger det ekstra grepet så kan det bli fatalt.

 

Jeg skrev helårsdekk og da var det nettopp det jeg mente.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, dillyduzit said:

Fornøyd nå? Ha en fin dag videre. 

Takk for at du rettet opp feilene. Men du ble litt furten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, H80 skrev:

Takk for at du rettet opp feilene. Men du ble litt furten?

Veldig furten om jeg kan få lov til å si det. 

Nei, det gikk litt fort i svingende, glad for at noen retter på meg ved så grove gjentatte feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satte piggdekk på den ene bilen i dag. De to andre har fremdeles sommerdekk. Bor ca en fergetur nord for Bergen. Guttungen valgte å sette på piggdekk på bilen sin siden han begynner på jobb ukristelig tidlig og har et langt stykke å kjøre. Gubben kommer nok til å skifte i løpet neste uke, og jeg venter til det eventuelt blir snø/glatt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som skriver at de bruker helårsdekk, men jeg fikk ihvertfall beskjed i en dekkbutikk at det er ikke er noe som heter det da jeg skulle kjøpe nye dekk for noen år siden. Piggfrie vinterdekk mener du sikkert spurte han meg! 

Hva er da egentlig forskjellen på helårsdekk og piggfrie vinterdekk? 

 

 

Anonymkode: 1f27f...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfrie vinterdekk er ikke egnet for sommerføre, gummiblandingen er veldig myk og tilpasset kaldt vær. Helårsdekk er sommerdekk med grovt mønster, litt bedre enn vanlige sommerdekk på snøføre, men egentlig helt uegnet for bruk på vinteren i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg endelig fått på de dekkene! Selvsagt satt sommerdekkene bom fast pga at mutrene ble skrudd fast på et verksted sist, men med et jernrør som forlengelse måtte de gi tapt (bra de ikke knakk). Så nå kan snøen komme. TS

Anonymkode: e5a28...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2017 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Tror jeg må få på de dekkene imorgen. Er jeg sist? TS

Anonymkode: e5a28...b93

Du er ikke sist. Skal bytte i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...