Gå til innhold

Nyttårsaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd å lete litt her inne, men finner ingen tråder om det. Og når jeg ikke finner noe, så blir jeg enda mer usikker! 

Vi er invitert i et bryllup på nyttårsaften. Noe jeg syns er skikkelig koselig og jeg gleder meg kjempemye! Men når jeg forteller til andre at jeg skal i bryllup så reagerer alle negativt. De mener at det er en helt dust dag å ha bryllup på... Jeg har selv drømt om et nyttårsbryllup, men blir jo veldig usikker nå.

Hva tenker dere? Er det OK med bryllup på nyttårsaften, eller er det kjempedumt? 

Om noen har hatt eller har vært i denne typen bryllup, så del gjerne erfaringer! Jeg vil ikke gi opp nyttårsbryllupsdrømmen min helt enda...

Anonymkode: 7c8fe...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livet er for kort til at man skal tenke på hva andre synes er teit eller ikke. Om man drømmer om nyttårsbryllup, kjør på! Personlig så ville jeg heller hatt bryllup på en dag der det ikke er en annen markering, men det er ikke alle som tenker slik!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes overhodet ikke noe om det. Nyttårsaften er en dag med masse tradisjoner for meg. Om man bruker den som bryllupsdag, "stjeler" man den dagen fra alle som hadde gledet seg til å feire nyttår som vanlig. 

Her hvor jeg bor er det også vanlig at ungene går julebukk på nyttårsaften, og ungene gleder seg kjempemye hvert år. Både tli å gå julebukk, men også til å se fyrverkeri og spise julemat. Dårlig gjort om de skal bli frarøvet dette. 

Jeg tenker også det er vanskelig for folk å få barnevakt om man ikke kan ta med seg barna. 

Så jeg synes det rett og slett er egoistisk. Det finnes haugevis av andre dager man kan gifte seg, man MÅ ikke velge en dag som gjerne har stor betydning for andre, med masse tradisjoner og ting de gleder seg til, og gjerne med barn som også gleder seg. 

Anonymkode: 6d4c6...2df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsaften er ikke en spesielt viktig dag for meg, men jeg er likevel enig med AB over. Det er en dag som betyr mye for mange og hvor mange har tradisjoner for feiringer, og er sånn sett en dum og sannsynligvis ganske upopulær dag å velge - i praksis "kupper" du en festdag hvor man egentlig feirer noe helt annet.. Barnevaktproblematikken som nevnes er et et aspekt, reising i romjul og nyttårshelg et annet - fulle fly og tog, dyre billetter, mye annet som skjer akkurat da.

Jeg ville hvertfall sendt ut invitasjoner ekstra tidlig, og vært forberedt på avbud og kommentarer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig skulle jeg gjerne reist i nyttårsbryllup, verken familien eller vennegjengen har noen spesielle tradisjoner knyttet til denne dagen. Vurderer nyttårsbryllup selv, jeg :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bruker115236

Jeg ønsker å gifte meg på nyttårsaften en vakker dag. Det med at det er en familiedag kan lett løses ved å invitere barn i bryllupet. Voksne drikker jo alkohol like vel foran barna på nyttårsaften, så blir tross alt ikke store forskjellen om de da feirer hjemme eller i et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Jeg ønsker å gifte meg på nyttårsaften en vakker dag. Det med at det er en familiedag kan lett løses ved å invitere barn i bryllupet. Voksne drikker jo alkohol like vel foran barna på nyttårsaften, så blir tross alt ikke store forskjellen om de da feirer hjemme eller i et bryllup.

Hva tenker du foreldrene skal gjøre når det er leggetid for barna, da...? Gå hjem kl 19, før kaker og gjerne før middagen er ordentlig ferdig? 

Det er temmelig stor forskjell på et bryllup og hvordan vi feirer nyttårsaften, jo... For det første er nyttårsaften en dag for oss alle, ikke en dag for to bestemte personer. For det andre bestemmer vi selv hva vi vil spise, og vi spiser alltid pinnekjøtt - det er tradisjon fra tidenes morgen. For det tredje feirer vi med et par eldre slektninger som ellers blir sittende alene på nyttårsaften. For det fjerde slipper vi mingle med masse folk vi ikke nødvendigvis har interesse av å mingle med - spesielt ikke på en dag som er viktig for oss. 

Husk at mange reiser i julen for å feire med slekta. Skal de da måtte kutte juleferien hos familie for å komme i deres bryllup? 

Anonymkode: 6d4c6...2df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Husk at mange reiser i julen for å feire med slekta. Skal de da måtte kutte juleferien hos familie for å komme i deres bryllup? 

Anonymkode: 6d4c6...2df

Man finner aldri en dag som passer for alle. Mange er irritert for å bli invitert midt i sommerferien da man også gjerne reiser til familie eller utlandet osv osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pikeliten skrev:

Man finner aldri en dag som passer for alle. Mange er irritert for å bli invitert midt i sommerferien da man også gjerne reiser til familie eller utlandet osv osv.

Nei, men akkurat juleuken VET man at de aller fleste har tradisjoner og planer... Så da er det som regel ikke bare en eller to det passer dårlig for, men store deler av selskapet. Vi har type annenhvert år jul med mine og nyttår med hans, og så omvendt, så det hadde laget rot i systemet. 

Jeg hadde takket nei med mindre det var min søster eller aller aller beste venninne, men de vet jeg ikke ville funnet på å kuppe nyttårsaften og lage vanskeligheter for gjestene på det viset (i tillegg til at de først hadde måttet skille seg igjen)

Anonymkode: 6d4c6...2df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Nei, men akkurat juleuken VET man at de aller fleste har tradisjoner og planer... Så da er det som regel ikke bare en eller to det passer dårlig for, men store deler av selskapet. Vi har type annenhvert år jul med mine og nyttår med hans, og så omvendt, så det hadde laget rot i systemet. 

Jeg hadde takket nei med mindre det var min søster eller aller aller beste venninne, men de vet jeg ikke ville funnet på å kuppe nyttårsaften og lage vanskeligheter for gjestene på det viset (i tillegg til at de først hadde måttet skille seg igjen)

Anonymkode: 6d4c6...2df

Det tror jeg varierer stort altså. Som sagt, blant mine venner og i min familie VET jeg at det finnes få eller ingen tradisjoner eller faste planer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis123

Personlig hadde jeg gledet meg masse over å gå i nyttårsbryllup! Har ikke barn, og ingen spesielle tradisjoner den dagen. Eneste jeg i såfall måttet ta hensyn til, var at jeg hadde måttet ha en trygg barnevakt til hunden min, men det hadde jeg uansett sørget for hvilken som helst annen dato også😊 

 

Endret av Melis123
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du foreldrene skal gjøre når det er leggetid for barna, da...? Gå hjem kl 19, før kaker og gjerne før middagen er ordentlig ferdig? 

Det er temmelig stor forskjell på et bryllup og hvordan vi feirer nyttårsaften, jo... For det første er nyttårsaften en dag for oss alle, ikke en dag for to bestemte personer. For det andre bestemmer vi selv hva vi vil spise, og vi spiser alltid pinnekjøtt - det er tradisjon fra tidenes morgen. For det tredje feirer vi med et par eldre slektninger som ellers blir sittende alene på nyttårsaften. For det fjerde slipper vi mingle med masse folk vi ikke nødvendigvis har interesse av å mingle med - spesielt ikke på en dag som er viktig for oss. 

Husk at mange reiser i julen for å feire med slekta. Skal de da måtte kutte juleferien hos familie for å komme i deres bryllup? 

Anonymkode: 6d4c6...2df

Legger du barna dine klokken 19 på nyttåtsaften? Det tror jeg i så fall du er nokså alene om. Jeg tror i de fleste bryllup barn er inkludert ordner brudeparet et tenårings familiemedlem som kan ta litt hånd barna til de andre gjestene, mot en  slant.

Selv om det er bryllup på nyttårsaften, og at dere teknisk sett feiret to personer, så er festen for alle. Tror utrolig mange mennesker setter pris på å bli invitert bort på en slik dag, ettersom mange mennesker stresser i lang tid i redsel for å være alene eller uten planer på nyttår. Er du invitert i bryllup er planene klare.

Når det kommer til å spise pinnekjøtt nyttår - jeg tror du fint klarer å enten spise pinnekjøttet en annen dag i romjulen evt etter bryllupet. Så krise er det ikke.

Jeg tror bryllup på nyttårsaften er den ultimate nyttårsfeiringen. En stor fest med hele familien. Ingenting er hyggeligere. (Men så er jeg veldig familiekjær da)

 

Endret av Bruker115236
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ElizabethTaylor skrev:

Legger du barna dine klokken 19 på nyttåtsaften? Det tror jeg i så fall du er nokså alene om. Jeg tror i de fleste bryllup barn er inkludert ordnet brudeparet en tenårings familiemedlem som kan ta litt hånd barna til de andre gjestene, mot en  slant.

Selv om det er bryllup på nyttårsaften, og at dere teknisk sett feiret to personer, så er festen for alle. Tror utrolig mange mennesker setter pris på å bli invitert bort på en slik dag, ettersom mange mennesker stresser i lang tid i redsel for å være alene eller uten planer på nyttår. Er du invitert i bryllup er planene klare.

Når det kommer til å spise pinnekjøtt nyttår - jeg tror du fint klarer å enten spise pinnekjøttet en annen dag i romjulen evt etter bryllupet. Så krise er det ikke.

Jeg tror bryllup på nyttårsaften er den ultimate nyttårsfeiringen. En stor fest med hele familien-tenk så koselig!

 

Ja, faktisk. Små barn legges før kl 19, også på nyttårsaften. Det er derfor så mange småbarnsforeldre skyter opp forverkeri timesvis før midnatt. Det er ikke normalt å holde en to-tre-åring våken til midnatt på nyttårsaften... Noen velger å ta barnet opp igjen ved midnatt, ja, men å holde en toåring våken helt til midnatt, NEI. 

Hvor mange tenåringer er interessert i å tilbringe nyttårsaften med å være barnevakt...? Og hadde du virkelig overlatt din to-åring til en fremmed tenåring, i tillegg på nyttårsaften? 

Jeg har aldri slitt med å ikke ha planer på nyttårsaften. Det er nok en del som har det problemet, ja, men jeg tror nok det er mindretallet. Og som sagt så inviterer VI to eldre slektninger på besøk på nyttårsaften, som blir sittende aleine hjemme i hvert sitt hjem om vi reiser i bryllup... 

Krise? Nei. Men hyggelig, og noe jeg blir glad for? Nei. Jeg synes det er ego og dårlig gjort. 

Eh, et bryllup består som regel ikke bare av ens egen familie. Selv om det er en i ens egen slekt som gifter seg, så er det da en hel svigerfamilie der også, samt venner. Og om det ikke er en i ens egen slekt som gifter seg, men man er invitert til venners bryllup, så er det jo INGEN i familien der... 

Tro meg; jeg har overhodet ikke noe lyst til å feire nyttårsaften verken med storslekten eller med andre folk sin slekt - i tillegg til venner og svigerslekt. Neitakk. 

Anonymkode: 6d4c6...2df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker115236
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, faktisk. Små barn legges før kl 19, også på nyttårsaften. Det er derfor så mange småbarnsforeldre skyter opp forverkeri timesvis før midnatt. Det er ikke normalt å holde en to-tre-åring våken til midnatt på nyttårsaften... Noen velger å ta barnet opp igjen ved midnatt, ja, men å holde en toåring våken helt til midnatt, NEI. 

Hvor mange tenåringer er interessert i å tilbringe nyttårsaften med å være barnevakt...? Og hadde du virkelig overlatt din to-åring til en fremmed tenåring, i tillegg på nyttårsaften? 

Jeg har aldri slitt med å ikke ha planer på nyttårsaften. Det er nok en del som har det problemet, ja, men jeg tror nok det er mindretallet. Og som sagt så inviterer VI to eldre slektninger på besøk på nyttårsaften, som blir sittende aleine hjemme i hvert sitt hjem om vi reiser i bryllup... 

Krise? Nei. Men hyggelig, og noe jeg blir glad for? Nei. Jeg synes det er ego og dårlig gjort. 

Eh, et bryllup består som regel ikke bare av ens egen familie. Selv om det er en i ens egen slekt som gifter seg, så er det da en hel svigerfamilie der også, samt venner. Og om det ikke er en i ens egen slekt som gifter seg, men man er invitert til venners bryllup, så er det jo INGEN i familien der... 

Tro meg; jeg har overhodet ikke noe lyst til å feire nyttårsaften verken med storslekten eller med andre folk sin slekt - i tillegg til venner og svigerslekt. Neitakk. 

Anonymkode: 6d4c6...2df

Deg om det. Kjenner flere som lar 2-3 åringen være våken på nyttårsaften. Og du kaller det EGO å feire på en slik dag, vel jeg syns det er ego å skyte opp raketter før midnatt tross alle dyrevernsorganisasjoner anbefaler mennesker å unngå dette pga dyr er livredde. 

Vi får nesten bare være enige om å være uenige, også takker jeg gud for at jeg slipper å ha en slik gjest som deg mitt fremtidige bryllup som er så lite glad på andres vegne og syns alt er vanskelig. 

Hisser du deg like mye opp hvis du må dra i et bryllup i sommerferien? Det tar jo tross alt feriedager. Eller hvis du må overnatte mer enn 1 natt? Man må jo ta fri fra jobben, og brudeparet tenker jo ikke på utgiftene det er ved å reise:sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Deg om det. Kjenner flere som lar 2-3 åringen være våken på nyttårsaften. Og du kaller det EGO å feire på en slik dag, vel jeg syns det er ego å skyte opp raketter før midnatt tross alle dyrevernsorganisasjoner anbefaler mennesker å unngå dette pga dyr er livredde. 

Vi får nesten bare være enige om å være uenige, også takker jeg gud for at jeg slipper å ha en slik gjest som deg mitt fremtidige bryllup som er så lite glad på andres vegne og syns alt er vanskelig. 

Hisser du deg like mye opp hvis du må dra i et bryllup i sommerferien? Det tar jo tross alt feriedager. Eller hvis du må overnatte mer enn 1 natt? Man må jo ta fri fra jobben, og brudeparet tenker jo ikke på utgiftene det er ved å reise:sarkasme:

Nå er det vel strengt tatt du som er hissig her ;)

Jeg tror rett og slett ikke noe som helst på at noen last en toåring være våken hele dagen og til midnatt. Der tror jeg du må ha gått glipp av at de har lagt ungen og heller vekket og latt stå opp igjen. Du har tydeligvis ikke barn selv, om du tror det går helt fint. Tro meg, da har du overtrøtte grinete unger lenge før kl 22. Vi skyter ikke opp fyrverkeri i det hele tatt, jeg poengterte at folk gjør det fordi småunger skal få se på siden de e lagt seg lenge før midnatt.

Å feire på en feriedag er da helt ok, de er det ikke noe spesielt med. 

Nyttårsaften er derimot spesiell. Det er én nyttårsaften i året, og man kan ikke bare velge å feire den en annen dag. Feriedager er det minst av;)

Anonymkode: 6d4c6...2df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri før hørt at folk er negative til nyttårsbryllup. Har vært i et selv, og det var god stemning hele kvelden.

Selv setter jeg pris på at folk ikke gifter seg på sommeren, for da er de jo egoistiske og ødelegger mine planer ;)

Anonymkode: 090d5...393

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ikke negativ til nyttårsbryllup, men kjenner til noen som er det. Tror det har mye å si om man har spesielle tradisjoner knyttet til denne dagen eller ikke. Likevel er det nok alltid (eller i hvert fall tilnærmet alltid) sånn at det ikke passer for alle gjestene å komme i bryllup uansett når på året man velger. 

Jeg synes at det må være opp til brudeparet når de ønsker å ha bryllupet sitt, men at de alltid må være forberedt på at noen av gjestene vil melde avbud. Så om du ønsker å holde bryllup på nyttårsaften så gjør du det, men vær forberedt på at gjerne ikke alle gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2017 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å lete litt her inne, men finner ingen tråder om det. Og når jeg ikke finner noe, så blir jeg enda mer usikker! 

Vi er invitert i et bryllup på nyttårsaften. Noe jeg syns er skikkelig koselig og jeg gleder meg kjempemye! Men når jeg forteller til andre at jeg skal i bryllup så reagerer alle negativt. De mener at det er en helt dust dag å ha bryllup på... Jeg har selv drømt om et nyttårsbryllup, men blir jo veldig usikker nå.

Hva tenker dere? Er det OK med bryllup på nyttårsaften, eller er det kjempedumt? 

Om noen har hatt eller har vært i denne typen bryllup, så del gjerne erfaringer! Jeg vil ikke gi opp nyttårsbryllupsdrømmen min helt enda...

Anonymkode: 7c8fe...c72

Er jo bare dust å kjempedumt at de bryr seg. Kos deg i bryllupet. Å ønsker du selv nyttårsbryllup i framtiden, er det helt greit. Utrolig hva folk henger seg opp i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. For min del ville det vært vanskelig å delta i et nyttårsbryllup, både fordi vi har mange familieforpliktelser i jula og fordi det ville blitt vanskelig å finne barnevakt til akkurat den kvelden. I tillegg, som en del nevner, er det jo en del dyrere å reise rundt juletider enn andre deler av året. Jeg mener at du selvsagt må kjøre akkurat det bryllupet du vil, men kanskje tenke litt over at en del av de du ønsker å ha der, rett og slett får litt problemer med å stille opp. Dette har selvsagt sammenheng med hvordan vennegjengen deres er sammensatt det året du har tenkt å gifte deg. Om alle er barnløse og lever det glade liv, bør vel de fleste klare å komme tenke jeg. Vi ville nok prioritert typ søskens og de aller beste venners bryllup en nyttårsaften (svigerforeldre ville sikkert avlyst sine nyttårsplaner om det var et veldig "viktig" bryllup) men om byllupet var for litt fjernere venner, ville det altså blitt vanskelig...

Anonymkode: c754f...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...