Gå til innhold

Hater måten min mor takler sorgen på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistet en søster for snart to år siden, og merker at måten mamma takler det på, gjør sorgprosessen veldig vanskelig for meg. Min søster døde av noe som var vanskelig å forutse, og det var veldig tragisk hendelse. Men mamma klarer ikke å gi slipp på at hun skal finne "de skyldige" og straffe de. Hun har vært helt besatt av å "ta" de skyldige i helsevesenet som klarte å overse helseproblemet til min søster. Vi bor ikke i en stor by akkurat, og jeg synes det er både flaut og trist at hun er så ute etter å ta noen, når alle vet at helsevesenet ikke kan se alt, og at ingen gjør slikt med vilje. 

Jeg ønsker egentlig bare å komme videre, og prøve å se fremover, men det er vanskelig når mamma tar kontakt med alle mulige aviser og får de til å intervjue oss. Hun ringer rundt til advokater, og sitter oppe til langt på natt og leser om ulike rettigheter. Vi rundt henne har prøvd å forklare at hadde det blitt gjort en grov feil, så hadde tilsynsmannen funnet noe, men hun nekter å høre, og er overbevist om at noen har skyld i min søsters død. 

Jeg synes det er så trist at hun absolutt skal klandre noen, og ikke kommer seg videre. Hun blir bare sintere og sintere. Hun har alltid vært en temperamentsfull person, men dette går for langt.

Noen som har tips til hvordan jeg skal nå inn til henne? Jeg vet at alle takler sorg ulikt, men dette går virkelig ut over andre, og hun selv. Hun vil ikke gå til psykolog, for hun mener at det er for "svake" mennesker.

 

Anonymkode: 3242b...e86

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorg er vanskelig, å miste et barn er ubeskrivelig. Den dagen du selv får barn vil du kanskje ha en større forståelse for din mors sorg. Det er vondt å miste en søster, men som du sier er du klar til å gå videre - din mor er ikke. Hennes behov for avslutning kan dere ikke ta fra henne, hun må få sørge på sin måte. Noe annet er umulig. Om hun finner at sorgen er lettere ved å lete etter svar så må hun nesten få gjøre det. Men du kan si til henne at du ikke kan være en del av dette lengre, at du trenger å få avslutte dette nå. At du har omtanke og forståelse for hennes behov og håper hun har det for ditt - du vil ikke gjøre flere intervjuer, ikke delta mer i denne kampen om en skyldig. Og så må dere finne en felles forståelse.

Psykologer er ikke alltid riktig vei å gå i sorgen, kanskje andre samtalepartnere er bedre? https://www.sorg.no/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kan til en viss grad forstå moren din- men likevel så tror jeg ikke hun vil få det bedre om noen blir tatt..

det som er såuendelig urettferdig er at uasett hvor man plasserer skylden endrer det ikke utfallet .. man får aldri tilbake den man har mistet.

jeg sendte klage til fylkesmannen da min far ble sendt hjem med brystsmerter og døde kort tid etterpå av hjerteinfarkt. 

Grunnen til jeg gjorde det var for å hindre at en ukvalifisert lege fikk lov å praktisert eller for å gi legen en headsupp for å hindre at hun gjør sanne feil igjen.

Anonymkode: fd004...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...