Gå til innhold

NTNU-rapport: Omtrent like mange gutter som blir utsatt for seksuell trakassering som jenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En NTNU-rapport avslører det mange mistenker, men som samfunnet ikke aksepterer. 

Veldig interessant lesning i rapporten, som dere kan lese her:
https://www.ntnu.no/documents/10470/0/Rapport+Seksuell+Trakassering+STFK+2014_korrigert.pdf/2b059c9e-034a-4d65-913c-412f635e7d2e

Hovedtrekk fra rapporten:

- Menn høyt opp i alder (60 år+) utsettes for seksuell trakassering av kvinner
- På ungdomsskolen er det 47% av jentene som utfører seksuell trakassering overfor gutta. 54% av gutter overfor gutter og 51% av guttene overfor jentene. Forskjellene er marginale.

I dagens samfunn er overgrep mot menn sett på som komisk og noe man skal le av. Mange kvinner mener sågar at disse mannfolka er "heldige" som opplever at en kvinne plutselig ligger og suger pikken deres når de våkner. De burde visst være takknemlig. Menn som blir sparket i balla er stor underholdning blant komikere og andre. Søk på youtube og man finner sosiale eksperiment der man simulerer overgrep og vold mot hhv kvinne og mann. Der folk kommer kvinnen til unnsetning, ler de seg ihjel av mannen som blir utsatt for dette.

Dette er holdninger som samfunnet er gjennomsyret av.

Kvinner har "eneretten" på å være offer for overgrep, selv om statistikken viser at forskjellene er små. Og takket være kampanjer på sosiale medier som #metoo og #jegharopplevd med drakraft fra kjendiser som står frem, med påfølgende demonstrasjoner av kvinner mot menn i store byer, opprettholdes bildet av at overgriper = mann. 

Vi har dokumentasjon på dette, men rapportene blir "begravd" og slipper ikke til i offentligheten. Vi ser de samme holdningene her på KG. Straks noen prøver å nyansere bildet og prøver å si at også gutter og menn opplever dette, blir de klubbet ned med klar beskjed om at de lyver og er kvinnehatere. Får beskjed om å lage sin "egen kampanje". 

Det er ikke bare NTNU som har en slik rapport. Her er rapport fra Sverige:

http://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.326423.1490707511!/menu/standard/file/”Man hör aldrig om killar som blir sexuellt trakasserade”.En rapport om sexuella trakasserier i skolan.pdf

Det er skremmende lesning. 

Anonymkode: 61906...f5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kvinners objektivisering av menn et samfunnsproblem? Når ble en mann sist voldtatt av en kvinne? Kan en kvinne ha blitt voldtatt av en mann i kveld tror du? Kan det være at menns objektivisering av kvinner er et en smule større problem enn omvendt tror du?

Anonymkode: 60c82...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at også gutter/menn opplever trakassering og overgrep, og at det i mange tilfeller kan være ekstra skambelagt for menn å oppleve det. Det kan være vanskelig å stå fram som en mann som er voldtatt, for eksempel. Det er kjempetrist og absolutt ikke greit.

Men det er likevel liten tvil om at det i dagens samfunn - særlig om man ser på hele verden - foregår mye mer undertrykking av kvinner enn av menn. Ofte er menn også fysisk sterkere enn kvinner, og det må man ta med i beregningen. Når en mann slenger en kommentar til meg eller tar meg på puppene på byen så er det en demonstrasjon av den makten han har. Det føles som en trussel. Jeg sier ikke at det ikke også kan oppleves sånn for menn, men jeg vil tro at det som regel ikke føles like truende for en mann. Nedverdigende og kjipt - ja - men ikke truende. De færreste damer klarer å voldta en mann uten videre.

Synes denne kronikken var interessant:
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/for-oss-menn-er-tafsing-bare-tafsing-1.1043722

Sitat

Det er vanskelig å diskutere dette. Det er selvfølgelig en masse menn som har opplevd fæle seksuelle overgrep fra kvinner. Jeg prøver ikke på noen måte å snakke ned det. Folk har rett til å oppleve seksuelle overgrep akkurat som de sjøl må. Ingen skal fortelle andre hvordan det er greit å reagere når andre tråkker over grensene deres. Heller ikke jeg. Men det er også mitt poeng: Bare fordi du kan le bort en hånd på rumpa di, så betyr ikke det at alle hender på alles rumper bare kan flires av.

 

Jeg tenker at #metoo-kampanjen ikke burde eksludere menn. Hadde bare blitt kjempeimponert om en mann la ut hasjtaggen. Du har noen gode poenger, men du kan ikke dra det så langt som du gjør. Fakta er at kvinner er mye mer utsatt for overgrep, uten at overgrep mot menn blir noe mindre jævlig av det.

Anonymkode: fbcea...ee3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kvinners objektivisering av menn et samfunnsproblem? Når ble en mann sist voldtatt av en kvinne? Kan en kvinne ha blitt voldtatt av en mann i kveld tror du? Kan det være at menns objektivisering av kvinner er et en smule større problem enn omvendt tror du?

Anonymkode: 60c82...350

Denne kommentaren bekrefter mitt poeng 100%.

Anonymkode: 61906...f5e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at også gutter/menn opplever trakassering og overgrep, og at det i mange tilfeller kan være ekstra skambelagt for menn å oppleve det. Det kan være vanskelig å stå fram som en mann som er voldtatt, for eksempel. Det er kjempetrist og absolutt ikke greit.

Men det er likevel liten tvil om at det i dagens samfunn - særlig om man ser på hele verden - foregår mye mer undertrykking av kvinner enn av menn. Ofte er menn også fysisk sterkere enn kvinner, og det må man ta med i beregningen. Når en mann slenger en kommentar til meg eller tar meg på puppene på byen så er det en demonstrasjon av den makten han har. Det føles som en trussel. Jeg sier ikke at det ikke også kan oppleves sånn for menn, men jeg vil tro at det som regel ikke føles like truende for en mann. Nedverdigende og kjipt - ja - men ikke truende. De færreste damer klarer å voldta en mann uten videre.

Synes denne kronikken var interessant:
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/for-oss-menn-er-tafsing-bare-tafsing-1.1043722

 

Jeg tenker at #metoo-kampanjen ikke burde eksludere menn. Hadde bare blitt kjempeimponert om en mann la ut hasjtaggen. Du har noen gode poenger, men du kan ikke dra det så langt som du gjør. Fakta er at kvinner er mye mer utsatt for overgrep, uten at overgrep mot menn blir noe mindre jævlig av det.

Anonymkode: fbcea...ee3

Det er ikke JEG som drar det langt. Jeg henviser til seriøse rapporter. Dette er ikke en jallarapport laget av konspiratorikere, men seriøse rapporter fra bl.a. NTNU. Tallene er klare.

Anonymkode: 61906...f5e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kvinners objektivisering av menn et samfunnsproblem? Når ble en mann sist voldtatt av en kvinne? Kan en kvinne ha blitt voldtatt av en mann i kveld tror du? Kan det være at menns objektivisering av kvinner er et en smule større problem enn omvendt tror du?

Anonymkode: 60c82...350

Kan du ikke bare holde deg til ts sitt innlegg? Når han snakker om epler, hvorfor skriver du da om pærer? Innlegget ditt finnes ikke relevant her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge jenter\kvinner blir behandlet som de gjør så driter jeg i menns\gutters problemer.

Anonymkode: 2e918...444

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

It doesn't fit the narrative!

Du vil mest sannsynlig ikke få en god debatt på dette her, det kan du bare se på første svaret i tråden. Det er ALLTID verst for kvinner, uansett hvilken sak du diskuterer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge jenter\kvinner blir behandlet som de gjør så driter jeg i menns\gutters problemer.

Anonymkode: 2e918...444

Jeg blir litt sånn målløs jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at også gutter/menn opplever trakassering og overgrep, og at det i mange tilfeller kan være ekstra skambelagt for menn å oppleve det. Det kan være vanskelig å stå fram som en mann som er voldtatt, for eksempel. Det er kjempetrist og absolutt ikke greit.

Men det er likevel liten tvil om at det i dagens samfunn - særlig om man ser på hele verden - foregår mye mer undertrykking av kvinner enn av menn. Ofte er menn også fysisk sterkere enn kvinner, og det må man ta med i beregningen. Når en mann slenger en kommentar til meg eller tar meg på puppene på byen så er det en demonstrasjon av den makten han har. Det føles som en trussel. Jeg sier ikke at det ikke også kan oppleves sånn for menn, men jeg vil tro at det som regel ikke føles like truende for en mann. Nedverdigende og kjipt - ja - men ikke truende. De færreste damer klarer å voldta en mann uten videre.

Synes denne kronikken var interessant:
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/for-oss-menn-er-tafsing-bare-tafsing-1.1043722

 

Jeg tenker at #metoo-kampanjen ikke burde eksludere menn. Hadde bare blitt kjempeimponert om en mann la ut hasjtaggen. Du har noen gode poenger, men du kan ikke dra det så langt som du gjør. Fakta er at kvinner er mye mer utsatt for overgrep, uten at overgrep mot menn blir noe mindre jævlig av det.

Anonymkode: fbcea...ee3

Jeg begynner å bli lei av å høre om at vi skal ta hensyn til fysiologiske hensyn i den ene konteksten, men ikke i den andre. Kvinner kan bli gravide, og har selvbestemmelsesrett over hvorvidt hun vil bære fram barnet eller ikke, dette i kraft av fysiologien. Menn har ikke noe de skulle si på dette, og det er greit, ikke pokkern om noen skal kunne tvinge noen til kroppslig inngripen, men la i så fall menn få juridisk abort. Skal vi ta fysiologiske hensyn overfor dere, må vel dere kunne gi oss den samme retten tilbake?

Anonymkode: cc8e7...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke JEG som drar det langt. Jeg henviser til seriøse rapporter. Dette er ikke en jallarapport laget av konspiratorikere, men seriøse rapporter fra bl.a. NTNU. Tallene er klare.

Anonymkode: 61906...f5e

Og hvis du ser på tallene for voldtekt så ser du at det absolutt ikke er "marginale forskjeller".

Anonymkode: fbcea...ee3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å bli lei av å høre om at vi skal ta hensyn til fysiologiske hensyn i den ene konteksten, men ikke i den andre. Kvinner kan bli gravide, og har selvbestemmelsesrett over hvorvidt hun vil bære fram barnet eller ikke, dette i kraft av fysiologien. Menn har ikke noe de skulle si på dette, og det er greit, ikke pokkern om noen skal kunne tvinge noen til kroppslig inngripen, men la i så fall menn få juridisk abort. Skal vi ta fysiologiske hensyn overfor dere, må vel dere kunne gi oss den samme retten tilbake?

Anonymkode: cc8e7...e77

Er å ikke voldta meg å ta fysiologiske hensyn? I så fall: Ja takk!

Anonymkode: fbcea...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge jenter\kvinner blir behandlet som de gjør så driter jeg i menns\gutters problemer.

Anonymkode: 2e918...444

Hva om det var din sønn som ble utsatt for dette? Eller din lillebror?

Jeg syntes det er merkelig at enkelte kvinner bare bryr seg om kvinnesaken og ikke urett begått mot menn. Jeg er selv imot urett rettet mot begge kjønn, jeg favoriserer hverken menn eller kvinner - jeg bryr meg om alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge jenter\kvinner blir behandlet som de gjør så driter jeg i menns\gutters problemer.

Anonymkode: 2e918...444

Tenk om alle menn skulle inntatt samme posisjon? Ved alle guder, for en verden det hadde blitt. Jeg er sjeleglad for at kvinner og menn flest i dette landet ikke deler din oppfatning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tall fra rapporten som TS linker til:

Tvunget til samleie/munnsex:
Jenter (tvunget av gutter): 10,5 prosent
Gutter (tvunget av jenter): 2,6 prosent

Kysset mot sin vilje:
Jenter: 12,6 prosent
Gutter: 5,7 prosent

Tatt på puppene eller i skrittet mot sin vilje (én gang):
Jenter (av gutter): 13,8 prosent
Gutter (av jenter): 3,6 prosent
Gutter (av andre gutter): 4 prosent

Hvordan kan du si det er marginale forskjeller??

Helt klart et problem også for gutter, men et mye større problem for jenter.

 

Anonymkode: fbcea...ee3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Tenk om alle menn skulle inntatt samme posisjon? Ved alle guder, for en verden det hadde blitt. Jeg er sjeleglad for at kvinner og menn flest i dette landet ikke deler din oppfatning. 

Hvis du tar en kikk på youtube under #metoo kampanjen finner du FLUST av menn som latterliggjør kvinner som retter søkelys mot trakassering og overgrep mot kvinner. Det er veldig vanlig at menn bagatelliserer kvinners problemer. Det er nok også langt mer vanlig at menn bagatelliserer andre menns problemer. Det er ikke fullt så vanlig at kvinner bagatelliserer menns problemer, men kvinner har, tro det eller ei, ofte mer enn nok med å fokusere på egne problemer. Hvorfor lager ikke menn sin egen kampanje? Jo, de er for opptatt til å skylde på at kvinner ikke inkluderer de i kvinners kampanjer.

Anonymkode: c869f...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å bli lei av å høre om at vi skal ta hensyn til fysiologiske hensyn i den ene konteksten, men ikke i den andre. Kvinner kan bli gravide, og har selvbestemmelsesrett over hvorvidt hun vil bære fram barnet eller ikke, dette i kraft av fysiologien. Menn har ikke noe de skulle si på dette, og det er greit, ikke pokkern om noen skal kunne tvinge noen til kroppslig inngripen, men la i så fall menn få juridisk abort. Skal vi ta fysiologiske hensyn overfor dere, må vel dere kunne gi oss den samme retten tilbake?

Anonymkode: cc8e7...e77

Så siden menn ikke får lov til å utnytte den overlegne fysiske styrken de har til å undertrykke kvinner seksuelt bør de få utnytte kvinners kropp ved å tvinge de til å gjennomgå unødvendige medisinske prosedyrer? That makes sense. Ikke vanskelig å skjønne hva slags menneske du er.

Anonymkode: 48792...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tall fra rapporten som TS linker til:

Tvunget til samleie/munnsex:
Jenter (tvunget av gutter): 10,5 prosent
Gutter (tvunget av jenter): 2,6 prosent

Kysset mot sin vilje:
Jenter: 12,6 prosent
Gutter: 5,7 prosent

Tatt på puppene eller i skrittet mot sin vilje (én gang):
Jenter (av gutter): 13,8 prosent
Gutter (av jenter): 3,6 prosent
Gutter (av andre gutter): 4 prosent

Hvordan kan du si det er marginale forskjeller??

Helt klart et problem også for gutter, men et mye større problem for jenter.

 

Anonymkode: fbcea...ee3

Og så må du regne med store mørketall, særlig i prosentene som angår gutter. Det er fortsatt et stort stigma rundt dette med at gutter også kan bli seksuelt trakassert av jenter, og det at jenter faktisk også trakasserer. Og dersom KG korrelerer med den virkelige verden, er det ikke rart å forstå hvorfor. Heldigvis er KG et dårlig referansepunkt, men at problemer relatert til gutters ve og vel blir bagatellisert og latterliggjort er hevet over enhver tvil.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tar en kikk på youtube under #metoo kampanjen finner du FLUST av menn som latterliggjør kvinner som retter søkelys mot trakassering og overgrep mot kvinner. Det er veldig vanlig at menn bagatelliserer kvinners problemer. Det er nok også langt mer vanlig at menn bagatelliserer andre menns problemer. Det er ikke fullt så vanlig at kvinner bagatelliserer menns problemer, men kvinner har, tro det eller ei, ofte mer enn nok med å fokusere på egne problemer. Hvorfor lager ikke menn sin egen kampanje? Jo, de er for opptatt til å skylde på at kvinner ikke inkluderer de i kvinners kampanjer.

Anonymkode: c869f...cd5

Flust er et relativt tall, og youtube er et dårlig referansepunkt. Og jeg skal vedde for at du overser alle de andre kommentarene fra menn som støtter opp om #MeToo. Jeg synes det er patetisk at du vil legge deg på samme nivå som dem du kritiserer, gå heller foran som et godt eksempel. Holdningene du fremviser her inne vil bare generere mer kvinnehat, og sånn sett jobber du mot kampanjen selv. DU er en del av problemet. Så får vi andre mer kjønnsobjektive jobbe for at kampanjen skal bli produktiv.

Endret av HalldirV2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, HalldirV2 said:

Og så må du regne med store mørketall, særlig i prosentene som angår gutter. Det er fortsatt et stort stigma rundt dette med at gutter også kan bli seksuelt trakassert av jenter, og det at jenter faktisk også trakasserer. Og dersom KG korrelerer med den virkelige verden, er det ikke rart å forstå hvorfor. Heldigvis er KG et dårlig referansepunkt, men at problemer relatert til gutters ve og vel blir bagatellisert og latterliggjort er hevet over enhver tvil.  

Ifølge den aktuelle rapporten så blir de fleste gutter trakassert av andre gutter og i mye mindre grad av jenter.... Faktisk kan man konkludere med at det er gutter som i hovedsak står bak trakassering av både jenter og gutter. Jeg er egentlig ikke overrasket, jeg husker godt min egen ungdomstid og alt vi jenter i grunnen bare måtte finne oss i. Jeg tror faktisk det er store mørketall blant jenter også, det er ikke noe vi er stolte av akkurat.

Anonymkode: 507f9...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...