Gå til innhold

77-åring tatt for promillekjøring: Fengsel. Mann (22) forgrep seg på 13-åring: Samfunnsstraff


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge i et nøtteskal. Vi kaster en 77-åring i fengsel for promillekjøring, mens man får samfunnsstraff for å voldta en 13 år gammel jente.

Jeg spyr.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/77-aaring-maa-i-fengsel-for-promillekjoering/a/24169275/

http://www.dagsavisen.no/roganytt/mann-domt-til-samfunnsstraff-for-overgrep-mot-13-ar-gammel-jente-1.929737

Anonymkode: efe1e...9fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fyllekjøring: Noen kan dø

Voldta 13 åring: Jævlig, men hun dør ikke.

Å drepe er verre enn å voldta, ergo strengere straff for fyllekjøring enn for voldtekt.

Men selvfølgelig burde begge sitte leeeeenge i fengsel!

Anonymkode: 7fb2e...221

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å lese spesielt den første artikkelen TS :) Der kommer det frem at - selv om all seksuell omgang med noen under 14 år straffes - så var dette frivillig fra jentas side, noe hun også forklarte til rettsvesenet. I tillegg sa både hun og hennes mor at hun var 17! Videre kommer det også frem at det var jenta som tok initiativet. 

Så ja, selv om dette rammes av straffeloven, så blir det selvfølgelig en mye mildere reaksjon enn hvis han tvang seg på henne. 

Anonymkode: 404d2...028

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Fyllekjøring: Noen kan dø

Voldta 13 åring: Jævlig, men hun dør ikke.

Å drepe er verre enn å voldta, ergo strengere straff for fyllekjøring enn for voldtekt.

Men selvfølgelig burde begge sitte leeeeenge i fengsel!

Anonymkode: 7fb2e...221

Tja. Spør en person om han vil pines/ tortureres eller drepes. De fleste vil velge å dø

Anonymkode: 3944a...6fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lurt å lese spesielt den første artikkelen TS :) Der kommer det frem at - selv om all seksuell omgang med noen under 14 år straffes - så var dette frivillig fra jentas side, noe hun også forklarte til rettsvesenet. I tillegg sa både hun og hennes mor at hun var 17! Videre kommer det også frem at det var jenta som tok initiativet. 

Så ja, selv om dette rammes av straffeloven, så blir det selvfølgelig en mye mildere reaksjon enn hvis han tvang seg på henne. 

Anonymkode: 404d2...028

Vel, 
her har du en 18-åring som deltok i en voldtekt på et tog. Også han fikk samfunnsstraff, bl.a. pga "godt samarbeid med politiet". Altså ingen "frivillig" sex, men et grovt seksuelt overgrep. Kompisen hans fikk 10 måneders fengsel.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/begikk-overgrep-paa-lokaltog-doemt-til-samfunnsstraff/a/23511299/

Anonymkode: efe1e...9fa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fyllekjøring: Noen kan dø

Voldta 13 åring: Jævlig, men hun dør ikke.

Å drepe er verre enn å voldta, ergo strengere straff for fyllekjøring enn for voldtekt.

Anonymkode: 7fb2e...221

Men fyllekjøring er ikke synonymt med å drepe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Norge i et nøtteskal. Vi kaster en 77-åring i fengsel for promillekjøring, mens man får samfunnsstraff for å voldta en 13 år gammel jente.

Jeg spyr.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/77-aaring-maa-i-fengsel-for-promillekjoering/a/24169275/

http://www.dagsavisen.no/roganytt/mann-domt-til-samfunnsstraff-for-overgrep-mot-13-ar-gammel-jente-1.929737

Anonymkode: efe1e...9fa

At overgrep ofte straffes for mildt er jeg enig i (selv om jeg synes du valgte et merkelig eksempel), men mener du promillekjøreren fikk for streng dom? Vi snakker ikke om å ha feilberegnet og havnet såvidt over grensa her, altså. 

Anonymkode: 9b183...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Testosteron said:

Men fyllekjøring er ikke synonymt med å drepe

Er det ikke? Hovedårsaken til at man dømmer folk for fyllekjøring er da at de setter seg selv og andre i livsfare.

Anonymkode: 7fb2e...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke? Hovedårsaken til at man dømmer folk for fyllekjøring er da at de setter seg selv og andre i livsfare.

Anonymkode: 7fb2e...221

Du motsier deg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at strafferammene i Norge er skjevt og dårlig balansert. Økonomisk kriminalitet virker å anses som verre enn fysisk/psykisk/seksuell kriminalitet. Jeg mener det burde vært motsatt. I tillegg er straffene for f./ps./seksuell krim.altfor milde.

I eksemplet som TS kommer med: Bestefar fortjener fengselsstraffen sin. I overgrepssaken synes jeg at både mor og datter burde fått kjeft for løgn. Mannen trenger et dørvaktkurs i å lese alder utifra utseende. Ferdig med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Testosteron said:

Du motsier deg selv

På hvilken måte?

Anonymkode: 7fb2e...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutes ago, Blair Waldorf said:

Helt sykt begge burde fengsles.

Lenge.

Anonymkode: 52e35...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Norre said:

Jeg mener at strafferammene i Norge er skjevt og dårlig balansert. Økonomisk kriminalitet virker å anses som verre enn fysisk/psykisk/seksuell kriminalitet. Jeg mener det burde vært motsatt. I tillegg er straffene for f./ps./seksuell krim.altfor milde.

 

Det du skriver her, her jeg enig i.

Anonymkode: 52e35...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her, her jeg enig i.

Anonymkode: 52e35...f29

Gledelig å høre! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte?

Anonymkode: 7fb2e...221

Fare for at noe vil skje er noe annet enn at noe faktisk skjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Norre skrev:

Jeg mener at strafferammene i Norge er skjevt og dårlig balansert. Økonomisk kriminalitet virker å anses som verre enn fysisk/psykisk/seksuell kriminalitet. Jeg mener det burde vært motsatt. I tillegg er straffene for f./ps./seksuell krim.altfor milde.

I eksemplet som TS kommer med: Bestefar fortjener fengselsstraffen sin. I overgrepssaken synes jeg at både mor og datter burde fått kjeft for løgn. Mannen trenger et dørvaktkurs i å lese alder utifra utseende. Ferdig med det.

Jeg er enig i at seksualforbrytelser og forbrytelser mot mennesker skal straffes hardere enn skattesvindel, men det er samtidig svært viktig at økonomisk kriminalitet slås knallhardt ned på det også. På mange måter er også det forbrytelser mot mennesket, da mange får livene sine ødelagt pga slike.

Det største problemet med straff for voldtekt og seksualforbrytelser er at dommerne legger seg så og si alltid i den lavere enden av rammen. De fleste sakene med voldtekt har jo en øver strafferamme på 21 år. Men de legger seg alltid ned mot minstestraff.

Derfor er det viktig at man øker minstestraffen for voldtekt. I dag er f.eks. minstestraffen 4 år for sovevoldtekt. Og hva dømme de som blir dømt til sovevoldekt til? Riktig, stort sett 4 år. Det er her problemet ligger. Hjemmelen for høyere straff ligger der, men rettsvesenet nekter å bruke det. Ergo er det bare én ting å gjøre for politikerne; heve minstestraffen og dermed tvinge frem strenge straffer. Et greit sted er jo å doble til minimum 8 år, og la dette gjelde for ALLE typer seksuelle overgrep, ikke bare sovevoldtekt. I tillegg bør man fjerne muligheten fullstendig for å idømme samfunnsstraff, og fjerne muligheten for å gi ulik straff avhengig av alder. Det bør ikke være formildende om man er 17 år og voldtar en liten jente enn om man er 22.

Og bare for å presisere det; selvsagt skal også fyllekjøring staffes strengt. Jeg bagatelliserer det på ingen måte. Jeg er faktisk tilhenger av å fra ta lappen til folk som fyllekjører for evig. Innfør nulltoleranse, slik at de aldri mer får sette seg bak rattet om de blir tatt for fyllekjøring. Det er en straff som svir, og som er fortjent.

Anonymkode: efe1e...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at seksualforbrytelser og forbrytelser mot mennesker skal straffes hardere enn skattesvindel, men det er samtidig svært viktig at økonomisk kriminalitet slås knallhardt ned på det også. På mange måter er også det forbrytelser mot mennesket, da mange får livene sine ødelagt pga slike.

Det største problemet med straff for voldtekt og seksualforbrytelser er at dommerne legger seg så og si alltid i den lavere enden av rammen. De fleste sakene med voldtekt har jo en øver strafferamme på 21 år. Men de legger seg alltid ned mot minstestraff.

Derfor er det viktig at man øker minstestraffen for voldtekt. I dag er f.eks. minstestraffen 4 år for sovevoldtekt. Og hva dømme de som blir dømt til sovevoldekt til? Riktig, stort sett 4 år. Det er her problemet ligger. Hjemmelen for høyere straff ligger der, men rettsvesenet nekter å bruke det. Ergo er det bare én ting å gjøre for politikerne; heve minstestraffen og dermed tvinge frem strenge straffer. Et greit sted er jo å doble til minimum 8 år, og la dette gjelde for ALLE typer seksuelle overgrep, ikke bare sovevoldtekt. I tillegg bør man fjerne muligheten fullstendig for å idømme samfunnsstraff, og fjerne muligheten for å gi ulik straff avhengig av alder. Det bør ikke være formildende om man er 17 år og voldtar en liten jente enn om man er 22.

Og bare for å presisere det; selvsagt skal også fyllekjøring staffes strengt. Jeg bagatelliserer det på ingen måte. Jeg er faktisk tilhenger av å fra ta lappen til folk som fyllekjører for evig. Innfør nulltoleranse, slik at de aldri mer får sette seg bak rattet om de blir tatt for fyllekjøring. Det er en straff som svir, og som er fortjent.

Anonymkode: efe1e...9fa

Enig i alt du sier! 👍🏻🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...