Gå til innhold

Finnes de perfekte omsorgsfulle foreldre ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Oppdragelese av barn er ofte eit omdiskutert tema,og alle som har barn ønsker selvsagt å gji barna sine en trygg og god oppvekst,men veit samtidig at  det slettes ikkje er bare enkelt å stake ut den riktige kursen.. Alle voksne har vert barn engang,og gode /dårlige hendelser har brent seg fast på netthinnen........Mange var tidligere m.a.  skeptisk å sende barna i barnehager,og meinte de hadde bedre av å vera hjemme o.s.v...Barn og unge som mobber,og begår kriminelle handlinger blir ofte omtalt som de hadde en "tapt barndom" og det var   snakk om omsorgssvikt....Det er ikkje uvanleg å  høre om personer som har  begått  drap o.l. gjerne  blir omtalt som en person som får gode referanser i etterkant og mange stiller seg uforstående.. 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er spørsmålet ditt? Om det går an å være en perfekt forelder som aldri gjør feil? I så fall vil jeg tippe at svaret er et ganske tydelig nei. 

Og som du skriver, tidene forandrer seg. Det som var ansett som sunt og bra for 20 år siden, er ikke nødvendigvis det i dag. Og om 20 år vil det komme nye reguleringer og råd om hvordan vi skal oppdra barna våre, og hva som er sunt og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dess mer intelligente foreldre, dess bedre forstår de mennesklig oppførsel, behov og gjør bedre vurderinger. Ingen er perfekte, men det er garantert noen foreldre som er bedre på å oppdra barn enn andre, som forstår barn på en bedre måte der det er mindre sjanse for at de gjør noe kjipt som barnet vil ta skade av. 

De fleste middelmådige foreldre unnskylder egen eksistens med at "ingen er perfekte" eller at "folk er jo hysteriske når det gjelder barneoppdragelse". Mens egentlig er begge to unnskyldninger for å ikke undersøke egen foreldrerolle eller forsøke bli en bedre forelder

Anonymkode: 1349e...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør feil på ett eller annet tidspunkt i livet. Jeg tror heller ikke er nødvendig og være feilfri for å være en god forelder. Jeg tenker at så lenge man ser barnet, det behovet barnet har og klarer å lese barnet for å vite hvordan man skal håndtere vansklige situasjoner, da har man kommet ett godt stykke på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ER perfekt, men mange tror de er perfekt :) 

jeg synes jeg er en rimelig god forelder, med barn som responderer godt på min røde tråd i oppdragelsen. Men omg! Jeg ser jo også at jeg til tider gjør grove feilvurderinger og misbruker rollen min... 

egentlig tror jeg alle prøver å rette på det de mener egne foreldre feilet på, men så glemmer vi kanskje å dra videre det de var gode på? 

Anonymkode: c14cc...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ingen som er perfekte foreldre, men man gjør så godt man kan! Jeg er ikke perfekt, jeg gjør feil, men jeg lærer av feilene jeg har gjort, og kommer til å gjøre. Ingen foreldre har alt av oppdragelse klart på forhånd (og har du det, så kan du banne på at barna vil det annerledes), og veien blir til mens man går. 

Jeg tror heller ikke at barn tar skade av foreldre gjør feil i oppdragelsen, så lenge de ellers er trygge på foreldrene. (Nå snakker jeg ikke om ting som er direkte omsorgsvikt, som er en helt annen diskusjon). 

 

Anonymkode: 76968...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen er perfekte. Men svigerforeldrene mine må være så nært du kommer perfekte foreldre :) De har oppdratt velfungerende flotte mennesker og er fantastisk gode og snille personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekte foreldere er som regel hverken omsorgsfulle eller gode.

Anonymkode: 64804...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er selvsagt ingen som er perfekte foreldre, men man gjør så godt man kan! Jeg er ikke perfekt, jeg gjør feil, men jeg lærer av feilene jeg har gjort, og kommer til å gjøre. Ingen foreldre har alt av oppdragelse klart på forhånd (og har du det, så kan du banne på at barna vil det annerledes), og veien blir til mens man går. 

Jeg tror heller ikke at barn tar skade av foreldre gjør feil i oppdragelsen, så lenge de ellers er trygge på foreldrene. (Nå snakker jeg ikke om ting som er direkte omsorgsvikt, som er en helt annen diskusjon). 

 

Anonymkode: 76968...411

Men hva om de fleste foreldre er utrygge personer?

Anonymkode: 1349e...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hellokaty
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perfekte foreldere er som regel hverken omsorgsfulle eller gode.

Anonymkode: 64804...eb6

Kan du forklare? I mine øyne er det umulig å være en perfekt forelder uten å være omsorgsfull og god. En mor eller far som er ikke er noen av delene er rett og slett særdeles uperfekt.

Ikke at jeg tror det finnes feilfrie foreldre, egentlig, men jeg skjønte bare ingenting av utsagnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...