Gå til innhold

Bidrag - selvom vi har skriftlig avtale?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og BF har skriftlig avtale på at han ikke skal betale barnebidrag - men han skal stå for alt barnet trenger osv hos han. 

Far har barnet 3 helger i måneden, høst/vinterferie/påskeferie + det vanlige med annenhver jul og nyttår, og 4 uker om sommeren. Dette samværet ble avtalt pba at vi bor noen mil unna hverandre og barnet går på skole her vi bor. 

Men nå ser jeg at et bidrag ville kommet godt med mtp Sfo, fritidsaktiviter o.l. Kan jeg kreve det da? Selvom vi har skriftlig avtale som vi ble enige om for snart 4 år siden?

Anonymkode: da26a...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette gjelder private avtaler, hentet fra NAV

"En avtale kan endres senere dersom partene er enige 
om det. Dersom partene ikke blir enige om bidragets 
størrelse, kan hver av dem kreve at bidraget blir fastsatt 
av NAV. NAV fastsetter bidraget bare dersom endrin-
gen utgjør mer enn 12 prosent i forhold til det avtalte 
bidraget." 

Så rart at du i ste sa at dere tidligere hadde 50/50 osv.

Men, ja du kan be NAV fastsette barnebidraget. I tillegg må du stå for klær hos far. Mat, aktiviteter ect hos han dekker han selv. 

Anonymkode: 1d6d3...827

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder private avtaler, hentet fra NAV

"En avtale kan endres senere dersom partene er enige 
om det. Dersom partene ikke blir enige om bidragets 
størrelse, kan hver av dem kreve at bidraget blir fastsatt 
av NAV. NAV fastsetter bidraget bare dersom endrin-
gen utgjør mer enn 12 prosent i forhold til det avtalte 
bidraget." 

Så rart at du i ste sa at dere tidligere hadde 50/50 osv.

Men, ja du kan be NAV fastsette barnebidraget. I tillegg må du stå for klær hos far. Mat, aktiviteter ect hos han dekker han selv. 

Anonymkode: 1d6d3...827

Det stemmer ikke. Bidraget dekker kostnader som bhg/sfo, fritidsaktiviteter, alt av klær hos deg, mat, bursdagsgaver til vennerog div. Klær hos far og aktiviteter de finne på hos han som feks bading og kino, må han stå for selv

Endret av Diana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Diana skrev:

Det stemmer ikke. Bidraget dekker kostnader som bhg/sfo, fritidsaktiviteter, alt av klær hos deg, mat, bursdagsgaver til vennerog div. Klær hos far og aktiviteter de finne på hos han som feks bading og kino, må han stå for selv

Nei, hun må kjøpe alt av klær. 

Anonymkode: 18584...24a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.10.2017 den 1.36, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder private avtaler, hentet fra NAV

"En avtale kan endres senere dersom partene er enige 
om det. Dersom partene ikke blir enige om bidragets 
størrelse, kan hver av dem kreve at bidraget blir fastsatt 
av NAV. NAV fastsetter bidraget bare dersom endrin-
gen utgjør mer enn 12 prosent i forhold til det avtalte 
bidraget." 

Så rart at du i ste sa at dere tidligere hadde 50/50 osv.

Men, ja du kan be NAV fastsette barnebidraget. I tillegg må du stå for klær hos far. Mat, aktiviteter ect hos han dekker han selv. 

Anonymkode: 1d6d3...827

Når har jeg sagt at vi tidligere hadde 50/50?

TS

Anonymkode: da26a...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du holder deg til det dere har avtalt og ikke skal endre avtaler etter eget forgodtbefinnende uten samtykke?

Som BF hadde jeg aldri stolt på hva du sa igjen iaffall, hvis du ikke engang hadde greid å holde deg til en skriftlig avtale.

Anonymkode: f2cd5...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du holder deg til det dere har avtalt og ikke skal endre avtaler etter eget forgodtbefinnende uten samtykke?

Som BF hadde jeg aldri stolt på hva du sa igjen iaffall, hvis du ikke engang hadde greid å holde deg til en skriftlig avtale.

Anonymkode: f2cd5...a7d

Nå spurte ikke hva du tenkte om saken. Men om jeg KAN det mtp på lover etc.

TS

Anonymkode: da26a...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå spurte ikke hva du tenkte om saken. Men om jeg KAN det mtp på lover etc.

TS

Anonymkode: da26a...35f

Ja, du kan søke om bidrag. Dette skal dekke ALT bortsett fra mat, hygieneartikler og aktiviteter hos far. Du må regne med å sende med klær til far når han har samvær, dersom han ikke vil kjøpe egne (han behøver ikke å gjøre det). 

Du kan søke om ekstra bidrag til tannregulering og konfirmasjon.

Anonymkode: 4edab...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan søke om bidrag. Dette skal dekke ALT bortsett fra mat, hygieneartikler og aktiviteter hos far. Du må regne med å sende med klær til far når han har samvær, dersom han ikke vil kjøpe egne (han behøver ikke å gjøre det). 

Du kan søke om ekstra bidrag til tannregulering og konfirmasjon.

Anonymkode: 4edab...7b2

Takk for et ordentlig svar 😊

TS

Anonymkode: da26a...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som har erfaring med denne typen situasjon?

Anonymkode: da26a...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2017 at 8:53 AM, AnonymBruker said:

Hva om du holder deg til det dere har avtalt og ikke skal endre avtaler etter eget forgodtbefinnende uten samtykke?

Som BF hadde jeg aldri stolt på hva du sa igjen iaffall, hvis du ikke engang hadde greid å holde deg til en skriftlig avtale.

Anonymkode: f2cd5...a7d

En avtale hvor barnefaren kommer godt ut når han ikke må bidra shit.  Ja, skal hun holde på den avtale mener du?  

Null forståelse for at dere mødre går med på at barnefar skal ikke betale bidrag, spesielt når de bor hos dere de fleste av tiden.  Det er egentlig ikke dere som skal bestemme, dette er penge til BARNA. 

Anonymkode: 2bda4...e96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare si til bf at avtalen, som var godt ment, holder ikke lenger og det er best at NAV sette opp selv hva de synes er rettferdig.  Du skal ikke sitter der og betaler alt hvis faren ikke bidra noe i det hele tatt (gjør han det?)

Anonymkode: 2bda4...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En avtale hvor barnefaren kommer godt ut når han ikke må bidra shit.  Ja, skal hun holde på den avtale mener du?  

Null forståelse for at dere mødre går med på at barnefar skal ikke betale bidrag, spesielt når de bor hos dere de fleste av tiden.  Det er egentlig ikke dere som skal bestemme, dette er penge til BARNA. 

Anonymkode: 2bda4...e96

Jeg har aldri krevd barnebidrag av bf av den grunnen at han har økonomiske utfordringer og jeg klarer meg veldig fint uten. Jeg har sagt at far kan bruke de pengene når sønnen er der og det gjør han. Bf ønsket selv å betale barnebidrag og betaler en liten sum hver måned. Hadde jeg trengt litt ekstra til klær eller noe hadde det ikke vært noe problem å spørre om litt ekstra, men ikke trengt det enda. 

Jeg har tatt på meg hovedansvaret for barnet og da også det økonomiske. Far står for det økonomiske når barnet er hos han. Rettferdig synes jeg. 

Anonymkode: 1d6d3...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En avtale hvor barnefaren kommer godt ut når han ikke må bidra shit.  Ja, skal hun holde på den avtale mener du?  

Null forståelse for at dere mødre går med på at barnefar skal ikke betale bidrag, spesielt når de bor hos dere de fleste av tiden.  Det er egentlig ikke dere som skal bestemme, dette er penge til BARNA. 

Anonymkode: 2bda4...e96

Pengene er ikke til barna, men for å dekke utgifter til barna. Dersom en av foreldrene klarer og ønsker å dekke alle utgiftene selv, er det helt ok. En slik avtale er ikke bindende for fremtiden, og når det nå ikke passer ts å stå for alt lenger er det helt riktig at man lager en ny avtale der far må ta sin del av det økonomiske ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare si til bf at avtalen, som var godt ment, holder ikke lenger og det er best at NAV sette opp selv hva de synes er rettferdig.  Du skal ikke sitter der og betaler alt hvis faren ikke bidra noe i det hele tatt (gjør han det?)

Anonymkode: 2bda4...e96

Bf står for alt barnet trenger når h*n er der. Som klær, sykkel, ski etc - sender aldri med noe. Men han betaler ingenting annet. Som SFO, fritidsaktiviteter, penger til klassekassen etc etc...

TS

Anonymkode: da26a...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bf står for alt barnet trenger når h*n er der. Som klær, sykkel, ski etc - sender aldri med noe. Men han betaler ingenting annet. Som SFO, fritidsaktiviteter, penger til klassekassen etc etc...

TS

Anonymkode: da26a...35f

Er det du som får barnetrygd og skattefordeler? 

- i så fall syns jeg du bør holde deg til opprinnelig avtale. 

Et godt samarbeid starter med å holde seg til avtaler, og SFO utgiftene har du kun i noen år.. ikke vits i å lage noe styr utav det - for så å måtte betale alt til en tenåring .. for krever du da bidrag er det lett for far å si "du må spør mor- jeg betaler henne for at hun skal gi deg dette" i stede for at far og sønn går å kjøper den dyre buksa han har ønsket seg.

Om du mottar all offentlig støtte (barnetrygd etc) kan du spørre om far vil ha disse godene og overta SFO utgiftene.. 

Anonymkode: 18584...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det du som får barnetrygd og skattefordeler? 

- i så fall syns jeg du bør holde deg til opprinnelig avtale. 

Et godt samarbeid starter med å holde seg til avtaler, og SFO utgiftene har du kun i noen år.. ikke vits i å lage noe styr utav det - for så å måtte betale alt til en tenåring .. for krever du da bidrag er det lett for far å si "du må spør mor- jeg betaler henne for at hun skal gi deg dette" i stede for at far og sønn går å kjøper den dyre buksa han har ønsket seg.

Om du mottar all offentlig støtte (barnetrygd etc) kan du spørre om far vil ha disse godene og overta SFO utgiftene.. 

Anonymkode: 18584...24a

De har laget en avtale der far slipper unna sine økonomiske forpliktelser. 4 år er mer enn nok for en slik avtale. 

Men ts, du er også ansvarlig for klær og utstyr hos far. Det vil ikke være rimelig at han skal betale deg bidrag, og likevel må holde klær, sykkel, ski osv til samværstid i tillegg. Du må derfor være forberedt på at far krever at du handler og sender utstyr med frem og tilbake om du endrer avtalen. Hvis du regner sammen hvor mye du har av utgifter på barnet hver måned i snitt, blir det kanskje mulig å få far til å gå med på et frivillig bidrag uten å ødelegge for det praktiske i at far også handler klær og utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...