Gå til innhold

Ingen dukket opp i selskap til autistisk gutt


WubWub

Anbefalte innlegg

Dette med å være tolerante for annerledeshet gjelder i høyeste grad hos foreldre og voksne og. Det ligger det mest intoleranse, skal jeg være ærlig. Selv om barn sikkert plukker opp fra de voksne og reagerer deretter. 

Vi har et barn, som riktignok blir invitert i bursdag o.l, men som likevel står litt utenfor. Føler vi som familie står utenfor nabolaget. Barnet vårt er litt annerledes, er under utredning men ikke sikkert det er noen diagnose. Barnet er ikke helt sosialt kalibrert, og til tross for at barnet elsker andre barn og er varm og sosial, er det ikke helt kalibrert ifht sosiale regler og normer. Det er nå en ting, Barnet får oppfølging ifht dette fra rette instanser. Det jeg reagerer på er de VOKSNE sin dårlig tilslørte skepsis/undring til barnet. Det har vært så ufattelig mange sårende kommentarer å svelge. Barnet vårt blir aldri invitert hjem til noen, Selv om vi ivrig inviterer hjem til oss... Vondeste var da en av foreldrene hadde invitert alle innenfor samme kjønnet og alder som barnet vårt fra bhg hjem en ettermiddag, bortsett fra barnet vårt.. 

Barnet vårt er inkludert av barna i bhg, men får mer lov til å henge med enn aktiv deltaker. Det virker dog som at de liker barnet vårt og er glade i det. Leking går mye bedre for barnet 1 til 1, derfor har vi invitert så mye hjem også.

Må bemerke at barnet vårt er ingen autist, er ikke dum men gjort det veldig bra på tester hos PPT. 

Anonymkode: 4a730...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar denne som anonym jeg. 

Det mangler litt informasjon om hvordan denne gutten er med andre, og hvordan foreldrene følger det opp. Ene ungen min gikk i barnehage med en gutt som var en pest og en plage for alle andre, hvor mor var enten blind og/eller i fornektelse om hvordan engleungen hennes var. Kunne slå og sparke ut av det blå de som var mindre enn han hver gang han trodde at en voksen ikke så, knuse ting og vinduer og skylde på noen små (selv om han ble sett at det var han).  Værste var at han tvang seg på jentene, låste seg inn på doen med mindre jenter og tok på dem. Fremdeles mor i fornektelse, hennes gullklump var bare missforstått, han ville jo bare leke. Såklart ble ikke denne gutten invitert hjem til folk.  

Anonymkode: bfa19...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2017 den 7.30, AnonymBruker skrev:

Mitt barn var nettopp i bursdagen til en autistisk gutt i klassen. Hele klassen kom, ingen tenkte på noe annet. Heldigvis. 

Anonymkode: a947d...7c1

samme her, holdt på i flere år, ingen svikter.. heldigvis

Anonymkode: a53e4...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar denne som anonym jeg. 

Det mangler litt informasjon om hvordan denne gutten er med andre, og hvordan foreldrene følger det opp. Ene ungen min gikk i barnehage med en gutt som var en pest og en plage for alle andre, hvor mor var enten blind og/eller i fornektelse om hvordan engleungen hennes var. Kunne slå og sparke ut av det blå de som var mindre enn han hver gang han trodde at en voksen ikke så, knuse ting og vinduer og skylde på noen små (selv om han ble sett at det var han).  Værste var at han tvang seg på jentene, låste seg inn på doen med mindre jenter og tok på dem. Fremdeles mor i fornektelse, hennes gullklump var bare missforstått, han ville jo bare leke. Såklart ble ikke denne gutten invitert hjem til folk.  

Anonymkode: bfa19...b10

Selvsagt finnes det slike tilfeller og. Og det er kjipt, både for gutten som trenger flere og klarere grenser og barna rundt. 

Akkurat gutten i nevnte historie vet vi jo ingenting om. Poenget er vel mer budskapet om at det er mange barn som står utenfor, uten at de slår, sparker og er slemme. Det skal ganske lite til for å stå utenfor. Jeg sto utenfor selv som barn, og har som min datter også vært rar som liten med sære interesser. 

Spørsmålet er om det er greit? 

Anonymkode: 4a730...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/22/2017 at 2:22 PM, AnonymBruker said:

Jeg reagerer mere på foreldre med problembarn som ikke vil være åpne om det på foreldemøter og fortelle andre foreldre om dette. Hvis Arne pleier å slå forstår jeg godt at man ikke vil invitere ham. Hvis Arne er tilbakestående så synes man skal invitere ham. Da synes jeg også at foreldrene skal være raske med å tilby å være med slik at ikke vertene må sette av en av de voksne til å passe Arne. Jeg har opplevd noen ganger at det har gått en del tid før vi som foreldre blir klar over slikt. Jeg synes det er en veldig missforstått taushetsplikt fra skolen og "det er best å late som ingenting" holdning fra foreldrene.

Anonymkode: 5c2c0...e37

Det er jo bra at skolene ikke informerer om eventuelle diagnoser på barn til gud og hvermann på foreldremøter. 

Anonymkode: 01dfc...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...