Gå til innhold

15-åring og samvær med far.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten min på 15 år har ikke vært hos faren sin siden i april. Han ønsker heller ikke å dra dit, men sier han kan stikke innom på middag innimellom. Noe han aldri gjør. Jeg snakket med far, og spurte om «samværsordning», og fikk til svar at det hadde jeg ingen ting med lengere, det var mellom han og sønnen. Hva nå liksom? Vi har samværsavtale som tilsier at far ikke skal betale bidrag. Far betaler aldri ting utenom, ikke en gang lommepenger da gutten hadde samvær med han tidligere.

 

Anonymkode: 0984a...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal han betale for en sønn han aldri ser, ønsker ikke far samvær heller? Og hva er grunnen til at sønnen ikke vil ha samvær med han? 

Ingen samværsavtale kan bestemme om far skal betale bidrag eller ikke. Dra til NAV og få barnebidrag gjennom dem vis du synes det er riktig. 

Anonymkode: 0459d...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send inn til Nav angående bidrag. De fleste samværsavtaler opphører når ungene blir tenåringer av naturlige grunner (hvor de har venner etc). Men å forsørge barna sine må man fortsette med, uansett.

Anonymkode: 8c4f3...e4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bestiller du time til fvk!

Anonymkode: 10a6c...340

Ts her: Eg har foreslått dette for far, men han sier at han ikke kommer til å møte uansett.

Anonymkode: 0984a...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bestiller du time og viss han ikkje møter opp, så har du ein sak. Då viser det kor lite engasjert han er, så får du i gang bidraget. 

Anonymkode: 04bc4...5b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal han betale for en sønn han aldri ser, ønsker ikke far samvær heller? Og hva er grunnen til at sønnen ikke vil ha samvær med han? 

Ingen samværsavtale kan bestemme om far skal betale bidrag eller ikke. Dra til NAV og få barnebidrag gjennom dem vis du synes det er riktig. 

Anonymkode: 0459d...39e

Ts her: Vell, ett barn er ikke som en kinobilett eller tv-lisensen. Barn skal forsørges uansett hvor mye vi ser dem.

Sønnen har fått sitt eget liv, og i følge han selv, så har han ikke tid til å «dra på besøk» annen hver helg. Slik som forholdene hos faren er, så skjønner jeg godt at han velger å være hjemme. Her har han ting å gjøre, eget rom, folk rund seg og to voksne som stiller opp. Han har gangavstand til venner og de sosiale arenaene han trives på. 

Jeg har selvfølgelig stilt opp som sjåfør når han er hos far, gitt lommepenger og lagt til rette for samvær. Det har vært lettere for meg å stille opp bare for han disse dagene, da småsøstrene også har vært hos far, og jeg ikke har hatt de to å ta hensyn til. 

Vi har bidraget gjennom nav, og samværsavtalen på samværsklasse 3 tilsier at han ikke skal betale bidrag.

Anonymkode: 0984a...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Vell, ett barn er ikke som en kinobilett eller tv-lisensen. Barn skal forsørges uansett hvor mye vi ser dem.

Sønnen har fått sitt eget liv, og i følge han selv, så har han ikke tid til å «dra på besøk» annen hver helg. Slik som forholdene hos faren er, så skjønner jeg godt at han velger å være hjemme. Her har han ting å gjøre, eget rom, folk rund seg og to voksne som stiller opp. Han har gangavstand til venner og de sosiale arenaene han trives på. 

Jeg har selvfølgelig stilt opp som sjåfør når han er hos far, gitt lommepenger og lagt til rette for samvær. Det har vært lettere for meg å stille opp bare for han disse dagene, da småsøstrene også har vært hos far, og jeg ikke har hatt de to å ta hensyn til. 

Vi har bidraget gjennom nav, og samværsavtalen på samværsklasse 3 tilsier at han ikke skal betale bidrag.

Anonymkode: 0984a...975

Håper folk som sier at det er riktig at samværsforeldren må betale for bidragsmottakers hus  og at bidragsyter ikke trenger like stort hus leser dette:

dette er hva som skjer om forholdene ikke er optimale hos by- barnet slutter å komme..

 

 

Anonymkode: ccb30...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å vestille time hos FVK. 

Send heller inn begjæring om at NAV fastsetter og innkrever bidrag. Da går det automatisk og du slipper å diskutere dette med far. Da får han dokumentere samvær og svare for seg ovenfor de også blir bidraget fastsatt deretter. 

Anonymkode: da4c7...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gutten min på 15 år har ikke vært hos faren sin siden i april. Han ønsker heller ikke å dra dit, men sier han kan stikke innom på middag innimellom. Noe han aldri gjør. Jeg snakket med far, og spurte om «samværsordning», og fikk til svar at det hadde jeg ingen ting med lengere, det var mellom han og sønnen. Hva nå liksom? Vi har samværsavtale som tilsier at far ikke skal betale bidrag. Far betaler aldri ting utenom, ikke en gang lommepenger da gutten hadde samvær med han tidligere.

 

Anonymkode: 0984a...975

Jeg synes du burde bekymre deg mer om hvorfor sønnen din ikke vil se faren sin, og hvordan du kan hjelpe til med forandre det. Istedet er det bidraget du setter fokus på.

Anonymkode: e109a...b2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper folk som sier at det er riktig at samværsforeldren må betale for bidragsmottakers hus  og at bidragsyter ikke trenger like stort hus leser dette:

dette er hva som skjer om forholdene ikke er optimale hos by- barnet slutter å komme..

 

 

Anonymkode: ccb30...dec

Det at sønnen til TS ikke vil til faren sin trenger da ikke ha noe med boligen å gjøre! Kanskje faren jobber i helgene, eller at han prioriterer bort sønnen for dame, nye barn, kompiser eller annet. Eller at gutten bare blir sittende med tv/pc hele helga fordi det ikke skjer noe hos far. Kan være mange grunner til at en 15-åring ikke reiser på samvær... Og her betaler jo ikke far bidrag, så hvorfor blande inn mors bolig, den betaler hun jo for selv... 

Anonymkode: e0b75...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Vell, ett barn er ikke som en kinobilett eller tv-lisensen. Barn skal forsørges uansett hvor mye vi ser dem.

Sønnen har fått sitt eget liv, og i følge han selv, så har han ikke tid til å «dra på besøk» annen hver helg. Slik som forholdene hos faren er, så skjønner jeg godt at han velger å være hjemme. Her har han ting å gjøre, eget rom, folk rund seg og to voksne som stiller opp. Han har gangavstand til venner og de sosiale arenaene han trives på. 

Jeg har selvfølgelig stilt opp som sjåfør når han er hos far, gitt lommepenger og lagt til rette for samvær. Det har vært lettere for meg å stille opp bare for han disse dagene, da småsøstrene også har vært hos far, og jeg ikke har hatt de to å ta hensyn til. 

Vi har bidraget gjennom nav, og samværsavtalen på samværsklasse 3 tilsier at han ikke skal betale bidrag.

Anonymkode: 0984a...975

Far får jo ikke lov å være far og ha samvær med sønnen sin, hvorfor skal han da kun være en lommebok? Det er jo ikke slik at det å forsørge sitt barn kun gjelder det økonomiske?

Burde ikke far være en del av livet hans også? Har du snakket med far om dette? Hadde det vært min egen sønn hadde jeg gjort alt i min makt for at far og sønn skal få tid sammen, jeg har jo tross alt hovedomsorgen, og slik jeg ser det har mitt barn et behov for faren sin på lik linje som mor. Er ikke alltid barn vet hva som er best for dem, det er der foreldre skal steppe inn. IKke med tvang såklart.   Dra til fvk og snakket ut om det der sammen med far. Ikke sikkert han helt vet hva han eventuelt gjør galt. Kanskje de kan hjelpe far med dette slik at sønnen vil ha samvær igjen? Samt kanskje endre på holdningen din litt ovenfor situasjonen, for det kan fort barn snappe opp uten at vi voksne forstår det.  Sier ikke far noe på dette? Reagerer han ikke på at sønnen ikke vil dit? Er far fornøyd med status quo?

 

Anonymkode: 0459d...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...