Gå til innhold

Er dere enige med Live Nelvik ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har ikke barn, men jeg syns at mange foreldre burde tenke seg både 1 og 2 og 3 ganger før de legger ut noe om ungene sine på nettet. Tenk så mange personopplysninger det ligger om barna på nett. Først erklærer man fødselsdato; «i dag ble lille Per født, kl 08.16, veide 3 kg og var en sunn og frisk baby😍». Og da har man både navn (med antagelse om at baby har samme etternavn som enten mor eller far) og fødselsdato allerede. Også er det innlegg etter innlegg om hva som skjer i barnas liv. De får jo ikke privatliv. Og de får heller ikke ha noen som helst kontroll over hvem det blir delt med. Det er jo foreldrene som styrer det. Dessuten vet man aldri om det er ukjente hackere inne og kikker, selv om man setter opp alt av personvern på profilen sin. Hvor mye skal man stole på det? 

Jeg forstår jo godt at man er stolt over barnet sitt, og at man vil vise de fram til venner og familie. Men kan man ikke heller invitere folk på besøk da? Så kan man heller sitte i stua, titte litt i fotoalbum, og fortelle litt morsomme historier fra hverdagen med ungen? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Live Nelvik (34) med klar melding til foreldre som legger ut bilder av barna

http://www.tv2.no/underholdning/9439038/

Anonymkode: a4d35...83e

Hun om det, så prippen hun er er jo bare kjedelig. Dårlig måte å få oppmerksomhet på og neppe en kampsak 🙄

Mange er stolte av barna sine og de har gjerne masse klær og eventuelt også solbriller på, så de er ofte til og med ikke gjenkjennbare. 

Hvis man vil er det mulig å kritisere ALT.

Live selv hadde jo serien «Dama til...»: ikke akkurat et forbilde for barn! 

Anonymkode: 09f27...292

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Live Nelvik (34) med klar melding til foreldre som legger ut bilder av barna

http://www.tv2.no/underholdning/9439038/

Anonymkode: a4d35...83e

Jeg ER så enig (innenfor gitte rammer). Den dama vokser bare mer og mer i mine øyne. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Det hadde ikke skadet om Live Nelvik søkte litt mindre oppmerksomhet selv også, spør du meg. Jeg begynner å bli lei av henne, men litt moralisering når det gjelder akkurat dette er på sin plass.

Endret av C.Tramell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig. Jeg har 2 barn, og har nesten ingen bilder av de på facebook. Og de bildene som er der, har de godtatt. Så har jeg svimlende 120 venner der. Og sletter jevnlig. Skrev en blogg om mat og trening før, og der var det ingen bilder eller informasjon om mine barn.

Anonymkode: 4491f...782

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olava skrev:

Jeg har ikke barn, men jeg syns at mange foreldre burde tenke seg både 1 og 2 og 3 ganger før de legger ut noe om ungene sine på nettet. Tenk så mange personopplysninger det ligger om barna på nett. Først erklærer man fødselsdato; «i dag ble lille Per født, kl 08.16, veide 3 kg og var en sunn og frisk baby😍». Og da har man både navn (med antagelse om at baby har samme etternavn som enten mor eller far) og fødselsdato allerede. Også er det innlegg etter innlegg om hva som skjer i barnas liv. De får jo ikke privatliv. Og de får heller ikke ha noen som helst kontroll over hvem det blir delt med. Det er jo foreldrene som styrer det. Dessuten vet man aldri om det er ukjente hackere inne og kikker, selv om man setter opp alt av personvern på profilen sin. Hvor mye skal man stole på det? 

Jeg forstår jo godt at man er stolt over barnet sitt, og at man vil vise de fram til venner og familie. Men kan man ikke heller invitere folk på besøk da? Så kan man heller sitte i stua, titte litt i fotoalbum, og fortelle litt morsomme historier fra hverdagen med ungen? 

Akkurat dette er da virkelig godkjent, i alle år tidligere har man lagt inn annonse i AVISEN med bilde, navn, mål, samt fødselsdato. Da jeg ble født for over 30 år siden var det uten bilde, men fortsatt annonsering med like mange detaljer. Avisen kan alle lese, på facebook kan kun mine 300 venner og bekjente lese en slik status. 

Resten er jeg helt enig i. Barna har lovfestet rett til privatliv.

Anonymkode: a0a8c...be4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Olava skrev:

 

Jeg forstår jo godt at man er stolt over barnet sitt, og at man vil vise de fram til venner og familie. Men kan man ikke heller invitere folk på besøk da? Så kan man heller sitte i stua, titte litt i fotoalbum, og fortelle litt morsomme historier fra hverdagen med ungen? 

Jeg har ikke akkurat for vane og legge ut bilder i hytt og gevær men når jeg først gjør det er det med sterkt personvernfilter hvor kun er knippe får se, og fordi en større mengde av vår familie kan vi ikke be over på kaffe. De bor for langt unna, og vi ser de Max 2 ganger i året. Farfar pleier å lagre og printe ut bildene vi legger ut på Facebook. Det har i tillegg en funksjon med at vi får kontakt over bildene, altså den spredte familien  i alle verdenshjørner samles litt over SoMe. Så derfor legger jeg ut for familie.

Anonymkode: aaedf...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på personverninstillinger og hyppighet mener jeg. Å dele et bilde i ny og ne på en facebookprofil hvor du kun har folk du faktisk kjenner, og som er stengt for ikke-venner, ser jeg ikke det store problemet med. 

Men det er veldig veldig mange som ikke er klar over (tror jeg) at dersom en av deres venner liker bildet deres av barnet så kan alle vennene til denne vennen også se bildet. Min feed kryr av bilder (ikke bare av barn) av og fra folk jeg ikke aner hvem er. 

Anonymkode: 2daa5...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olava skrev:

Jeg har ikke barn, men jeg syns at mange foreldre burde tenke seg både 1 og 2 og 3 ganger før de legger ut noe om ungene sine på nettet. Tenk så mange personopplysninger det ligger om barna på nett. Først erklærer man fødselsdato; «i dag ble lille Per født, kl 08.16, veide 3 kg og var en sunn og frisk baby😍». Og da har man både navn (med antagelse om at baby har samme etternavn som enten mor eller far) og fødselsdato allerede. Også er det innlegg etter innlegg om hva som skjer i barnas liv. De får jo ikke privatliv. Og de får heller ikke ha noen som helst kontroll over hvem det blir delt med. Det er jo foreldrene som styrer det. Dessuten vet man aldri om det er ukjente hackere inne og kikker, selv om man setter opp alt av personvern på profilen sin. Hvor mye skal man stole på det? 

Jeg forstår jo godt at man er stolt over barnet sitt, og at man vil vise de fram til venner og familie. Men kan man ikke heller invitere folk på besøk da? Så kan man heller sitte i stua, titte litt i fotoalbum, og fortelle litt morsomme historier fra hverdagen med ungen? 

Men hvem bryr seg om sånn informasjon? 
En morder? En stalker? 
Så lenge man har lukket profil er ikke hackere no risiko om man kun godtar venneforespørsler fra de man kjenner, dessuten, hva skal en hacker eller scammer i russland med info om når et barn i norge ble født og når det barnet har vært på trilletur i parken? 

Anonymkode: 98741...e34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er helt enig med Live. Blir helt uvel av hvor mye som deles på nett. Ser så mye som er direkte flaut for barna. Skjønner ikke hvorfor alt skal fortelles for verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvem bryr seg om sånn informasjon? 
En morder? En stalker? 
Så lenge man har lukket profil er ikke hackere no risiko om man kun godtar venneforespørsler fra de man kjenner, dessuten, hva skal en hacker eller scammer i russland med info om når et barn i norge ble født og når det barnet har vært på trilletur i parken? 

Anonymkode: 98741...e34

Jeg er helt enig.

Forsiktighet på nett og respekt for barnets integritet som egen person er viktig, veldig viktig! Men når det bikker over i den andre retningen der "alt" er superfarlig og gale, pedofile øksemordere hacker seg inn overalt og loggfører bevegelsene til Brita (34) fra Mo i Rana og hennes lille, kjedelige baby virker argumentasjonen mot sin hensikt, synes jeg. Det blir så søkt.

Anonymkode: 71f58...c50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på personverninstillinger og hyppighet mener jeg. Å dele et bilde i ny og ne på en facebookprofil hvor du kun har folk du faktisk kjenner, og som er stengt for ikke-venner, ser jeg ikke det store problemet med. 

Men det er veldig veldig mange som ikke er klar over (tror jeg) at dersom en av deres venner liker bildet deres av barnet så kan alle vennene til denne vennen også se bildet. Min feed kryr av bilder (ikke bare av barn) av og fra folk jeg ikke aner hvem er. 

Anonymkode: 2daa5...c12

Dette stemmer ikke helt, det er kun når bildet er delt offentlig at dette er mulig. Hvis bildet kun er delt med venner så kan ikke dine venner se det hvis du liker det.

Anonymkode: 13cd0...892

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...