Gå til innhold

min niese vil bo hos oss. Hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en niese på 12 år som har det veldig tøft. Moren hennes er død (døde når hun var 1 år) og faren er syk. Hun har en stemor hun slett ikke trives med - disse har vært i strid i flere år og jeg tror ikke stemor er så veldig snill med jenta. Jenta har bodd hos oss i perioder når stemor har vært ekstra vanskelig (hun har en psykisk lidelse). Nå er faren (min bror) som sagt veldig syk - og vi rundt har begynt å innse at det går mot slutten. Jenta har flere ganger uttrykket at hvis ikke faren klarer seg så vil hun bo hos oss. Det er helt i orden for oss, det hadde vært en glede å ha henne her - men stemor går i mot og sier at jenta skal bo hos henne. Nå er jo jenta så stor at hennes ønsker skal bli vektlagt, men jeg vet ikke om de blir det i praksis? Er det noen som vet hva som vil skje når min bror forlater oss - hva skjer med jenta da? Hvem får hovedomsorg for henne? Jeg regner med at barnevernet kommer inn i bildet, men hun blir vel ikke plassert i et tilfeldig fosterhjem når vi tilbyr oss og ha henne her og hun i tillegg vil det? Det er jo mangel på fosterhjem fra før av.. Har stemor noen rettigheter ovenfor jenta? Stemor er gift med far, men hun har ikke adoptert jenta. 

Er det noe min bror kan gjøre/skrive/signere før sin død som vil sikre at jenta blir boende hos oss? Jeg og mannen min har snakket mye om dette, og det ville vert det eneste riktige å gjøre. Har også luftet det for barna våre (18 og 15 år) og de også sier at det er helt greit at hun blir boende hos oss. Så det eneste som gjenstår er det formelle. Jeg har tenkt å kontakte det lokale barnevernet på mandag og få et møte - og få litt oppklaring, men er det noen som har erfaring?

Anonymkode: d37da...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ørnefaren

Stemoren har da ingen rettigheter her. 

Selvsagt får hun bo hos dere om der er greit for dere. Man vil jo heldt plassere barn innad i familien.

Hva sier broren din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få far til å skrive ned at han ønsker at jenta skal bo hos dere. Stemor har ingen rettigheter, og ikke sikkert hun blir vurdert til å få omsorgen hvis hun er syk. Ville tatt kontakt med barnevernet og sagt at dere ønsker å ta over omsorgen.

Anonymkode: c6770...f1b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ørnefaren skrev:

Stemoren har da ingen rettigheter her. 

Selvsagt får hun bo hos dere om der er greit for dere. Man vil jo heldt plassere barn innad i familien.

Hva sier broren din? 

Broren min er enig - siden stemor er periodevis syk og forholdet alltid har vært turbulent. 

Anonymkode: d37da...3b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Broren min er enig - siden stemor er periodevis syk og forholdet alltid har vært turbulent. 

Anonymkode: d37da...3b7

Tror ikke det vil bli noe problem da, men dere burde starte prosessen så lenge far er i live.

Anonymkode: c6770...f1b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far skriver en godt begrunnet viljeserklæring så tenker jeg dere står sterkt når jenta selv også vil bo hos dere. Pass på at han daterer og signerer den. Vitner er ikke et krav, men hvis stemor er troende til å så tvil om at det er han som har skrevet det, så kan det likevel være en fordel.

Anonymkode: 87ae3...f6c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god ide å kontakte barnevernet og få hjelp fra dem. Far kan også få hjelp til å kontakte sosionom på sykehuset og høre om de vet hvordan ting skal gjøres, evt hjelp til å skrive en erklæring på at han ønsker at jenta skal bo hos dere. 

Anonymkode: 465af...f6b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått far til å skrive en viljeserklæring, med gode vitner. F.eks advokat eller noen fra barnevernet.

Stemor har uansett ingen rettigheter. Kontakt barnevernet allerede nå og si at både dere og barnet ønsker at hun bor hos dere. Dere kan sikkert gjøre det slik at dere blir fosterforeldre for jenta, dere får formelle rettigheter som hennes foresatte, og litt pengebidrag fra staten til hennes livsopphold.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jenta en verge siden mor er død? Hva sier vergen? 

Jeg sier meg enig med de andre her, start prosessen nå før far blir borte. Denne jenta er nok redd i utgangspunktet siden far er syk, i tillegg bekymrer hun seg nok for om hun må bo med stemor. Hun er heldig som har en tante og onkel som dere. 

Anonymkode: 82501...a8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/20/2017 at 5:15 PM, AnonymBruker said:

Har jenta en verge siden mor er død? Hva sier vergen? 

Jeg sier meg enig med de andre her, start prosessen nå før far blir borte. Denne jenta er nok redd i utgangspunktet siden far er syk, i tillegg bekymrer hun seg nok for om hun må bo med stemor. Hun er heldig som har en tante og onkel som dere. 

Anonymkode: 82501...a8a

Faren er jo vergen når moren er død.

Anonymkode: d7d96...eee

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stemoren har rettigheter til dette barnet, hvor går da grensen for hvem som har rett til barnet? Hva med farens naboer? Farens arbeidsgiver? Farens tannlege? Har de også rett på barnet? Dette er tross alt folk farne har hatt noe med å gjøre, så da har de vel rett på barnet også?

Anonymkode: a8cb6...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnevernet vil alltid velge familie som alternativ dersom det finnes og er et godt tilbud.

Ville uansett satt i gang noen prosesser nå for å gjøre overgangen minst mulig vond for barnet.

Anonymkode: aac77...31f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, du er en god tante og en god søster. Kudos til deg og mannen din :) Dette ble jeg nesten rørt av. Og det skal mye til for et hjerte så mørkt som rasshølet til Satan. 

Endret av HalldirV2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 17.15, AnonymBruker skrev:

Har jenta en verge siden mor er død? Hva sier vergen? 

Jeg sier meg enig med de andre her, start prosessen nå før far blir borte. Denne jenta er nok redd i utgangspunktet siden far er syk, i tillegg bekymrer hun seg nok for om hun må bo med stemor. Hun er heldig som har en tante og onkel som dere. 

Anonymkode: 82501...a8a

Vergen er jo faren her

Anonymkode: 7d7eb...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta å avtal et møte med dere, broren din og barnevernet. Fortell at dere ønsker at jenta skal bo til dere. Så lenge alle parter er enige om det så skal det ikke være noe problem. Det viktige er at dere avklarer det før din bror dør.

Anonymkode: bf452...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars jente, jeg får helt vondt av henne ❤ Tenk å miste begge foreldrene i en så ung alder 💔 Så heldig hun er som har dere! Det blir nok tøft for henne dette her.. og jeg tror nok også at det blir prioritert at barnet skal være innad i familien for å gjøre det minst mulig traumatisk for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bv ser helst at barn bor hos familie ved sånne tragedier. Stemor har ingen rettigheter. 

Anonymkode: 7d7eb...bc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen fantasiske mennesker du og din mann er! Vet ikke så mye om prosessen dere nå skal inn i, men vil ønske dere lykke til :smilyblomst:  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...