Gå til innhold

Eldes så raskt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver dag plukker jeg grå hår. Huden er gusten og begynner å få mer og mer rynker. De siste årene har vært tøffe. Mistet flere i dødsfall og min mann flyttet. Nå er jeg alene med barn. Dette har tært på hud og hår. Jeg ser jo mye eldre ut. Gått ned i vekt også. Går med kronisk høy puls og uro i kroppen. Jeg er på vakt hele tiden og min største skrekk er at eksen finner ei ny. Jeg klarer ikke date med min lave selvtillit heller. Har nok en slags sorg som nå er synlig både psykisk og fysisk. Hvordan stoppe aldring når man er i 30 årene? 

Anonymkode: d5547...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener du / beveger på deg?


Det er for det første godt for psyken, men også rent utseendemessig (er huden gusten trenger du nok bedre blodsirkulasjon og frisk luft).

Anonymkode: 23f85...67c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er nevnt her. Trenger ikke være noe mer enn 30-60min gange i skog og mark, dette er mest for psyken og endorfinene. Men kosthold har innvirkning på hud, hår(ikke nødvendigvis at du blir grå) og kroppen generelt både utseendemessig og for innsiden. 

Kom igjen! Fight back:dany:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener litt. Men den uroen/ redselen er i kroppen hele tiden. Blir utslitt. Bedre kosthold med sunnere mat er et godt tips. Det er ikke angst, men en følelse at hjertet jobber hardt hver dag.

Anonymkode: d5547...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver dag plukker jeg grå hår. Huden er gusten og begynner å få mer og mer rynker. De siste årene har vært tøffe. Mistet flere i dødsfall og min mann flyttet. Nå er jeg alene med barn. Dette har tært på hud og hår. Jeg ser jo mye eldre ut. Gått ned i vekt også. Går med kronisk høy puls og uro i kroppen. Jeg er på vakt hele tiden og min største skrekk er at eksen finner ei ny. Jeg klarer ikke date med min lave selvtillit heller. Har nok en slags sorg som nå er synlig både psykisk og fysisk. Hvordan stoppe aldring når man er i 30 årene? 

Anonymkode: d5547...a62

Å hindre eldring går ikke, men du kan kontrollere den til en viss grad. Først og fremst må du ta vare på deg selv og ta ansvar for ditt liv. Hva så om eksen finner seg ny? Det er jo bare koselig, selv om det kan være sårt. Tren, stress ned og pass på kostholdet ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å nappe de grå hårene, det er ikke så lurt på sikt. Før eller siden må du slutte for ikke å bli for tynn på toppen, og da ender det med at du har masse korte, stive, grå hår som strutter rett opp.

Anonymkode: 198f4...833

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver dag plukker jeg grå hår. Huden er gusten og begynner å få mer og mer rynker. De siste årene har vært tøffe. Mistet flere i dødsfall og min mann flyttet. Nå er jeg alene med barn. Dette har tært på hud og hår. Jeg ser jo mye eldre ut. Gått ned i vekt også. Går med kronisk høy puls og uro i kroppen. Jeg er på vakt hele tiden og min største skrekk er at eksen finner ei ny. Jeg klarer ikke date med min lave selvtillit heller. Har nok en slags sorg som nå er synlig både psykisk og fysisk. Hvordan stoppe aldring når man er i 30 årene? 

Anonymkode: d5547...a62

1. Skaff deg psykolog viss du er deprimert pga dødsfallene

2. Begynn å trene

3. Farg håret istedenfor å nappe

4. Spis sunt

5. Lek mer med barna dine så blir du mer ungdommelig

6. Slutt å røy, snus, alkohol

7. Hudpleie

8. Skaff deg kjæreste

9. Gå opp i vekt, tynne radmagre folk for fortere rynker enn feite folk

Anonymkode: ae67c...42e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener litt. Men den uroen/ redselen er i kroppen hele tiden. Blir utslitt. Bedre kosthold med sunnere mat er et godt tips. Det er ikke angst, men en følelse at hjertet jobber hardt hver dag.

Anonymkode: d5547...a62

Det høres jo ut som en form for angst, ihvertfall en stressrespons. Det er forferdelig, har hatt det slik selv, og det er veldig utmattende. Støtter trening, kosthold, ta vare på deg selv, og jobbe med tankemønster, feks enkel kognitiv terapi eller mindfullness. 

Anonymkode: c023a...da1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener litt. Men den uroen/ redselen er i kroppen hele tiden. Blir utslitt. Bedre kosthold med sunnere mat er et godt tips. Det er ikke angst, men en følelse at hjertet jobber hardt hver dag.

Anonymkode: d5547...a62

Jeg har utdanning innen feltet, så jeg kan godt hjelpe deg med å gå igjennom kostholdet ditt. Du kan kontakte meg på PM om du ønsker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd.

Røyker ikke, snuser ikke og drikker maks 1 gang i året. 

Redsel for eksen finner ny er nok pga bitterhet og sårhet etter bruddet. Det ble gjort på en stygg måte. Så er jeg nok litt sjalu og.

Jeg skal farge håret, spise mer og være mer med venner. Barna er jeg med hele tiden, og er aktiv med dem.

Uroen er stress og bekymringer for fremtiden. Er jo alene med både barna og økonomien. Alltid noe å stresse over.

Takk for fine svar.

Anonymkode: d5547...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du sover veldig lite og at det er dårlig med kvalitet på de timene med søvn som du får. 

Har du vært til lege og sjekket vitaminer, mineraler osv?

Alt dette virker inn også i tillegg til sorgen og stresset du opplever. 

Derfor er det viktig at du får egentid, bearbeider følelser og tanker, spiser mest mulig av fersk frukt og grønt. Hver for seg eller til annen mat.

Lag deg feks smoothie av ferdig frossenblanding grønt/frukt  fra kiwi, legg til vann, bittelitt eplejuice, fersk ingefær, litt frossen banan (fryse det selv) frossen eller fersk jordbær, evt annen frukt. Nektarin, grønnkål, og mer frossen spinat. Evt også halv lime med fruktkjøtt og en halv liten avokado. 

Det gir ekstra energi på sunn måte.

Unngå melk/yoghurt og iskrem oppi dette. Det blir en full mugge så jeg bruker av og til å la dette være et eget stort måltid. Ca 2 fulle smoothie glass (den typen med lokk og sugerør fra lagerhaus)

Jeg ble overrasket selv hvordan en slik smoothie kan hjelpe til på hud kropp energi og humør.

Og til slutt, gi deg selv tid til å ta det i egen tempo.

Anonymkode: 9a9cc...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ spise nok! Hjernen virker ikke på lite kcal, da blir du energiløs, ser ikke løsninger og deprimert! Spis det du liker! Ikke tenk sunt. Tenk livsglede og livskvalitet! Humør og glede skinner igjennom og det vil igjen gjøre deg attraktiv, ett grått hårstrå her og der- er ikke stygt! Det er flott å bli eldre. Se på dorthe feks. Farg håret, ordne hud og negler, ta deg en bli ny dag! Ikke tenk tren og spist sunt. Det er ikke oppskiften på noe. Livet er her og nå, jeg velger lykke og livsglede fremfor å spise sunt og kontrollert. 

Ta vare på deg selv! Du er god nok som du er! Vær din egen bestevenn, kun du kan ta ansvar og ta vare på deg. 

Anonymkode: a85d7...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff du har vært igjennom mye.:hug: Alle opplever kriser i livet.  Det er ikke sikkert at det er så gale med deg som du tror. Kan hende at du tror du ser gammel ut fordi du har hatt så mye sorg. Grå hår er det en del som får i 30 årene , det er mer genetisk og betyr ikke at man eldes raskere enn andre.  Noe som ellers kan hjelpe mot aldring og kreft er å kutte ut sukker og trans fett. Og rådene om å spise sunt og trene. Kanskje litt hud behandling og råd om sminke kan muntre deg opp.  kanskje du bare må gi slipp på eksen din og la ham gå.?  Når en dør stenges så åpnes det en ny. Det er framtid og håp.

Anonymkode: 6d8fd...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener litt. Men den uroen/ redselen er i kroppen hele tiden. Blir utslitt. Bedre kosthold med sunnere mat er et godt tips. Det er ikke angst, men en følelse at hjertet jobber hardt hver dag.

Anonymkode: d5547...a62

Tja. Det er jo en form for angst eller stress. Fjern dette og du eldes saktere. 

Først: ta både stress og deg selv på alvor. Spis ordentlig. Gå turer ute. Hvil nok. Få i deg kalsium og d-vitamin.

Om dette med exen har vart mer enn året; søk hjelp. Når foten knekker så går vi til legen. Når psyken knekker så må vi også gå til legen. Så spør deg selv: er dette en forstuelse som du kan bli bra igjen av på egenhånd, eller er det et brudd som må ha proff hjelp? Ikke vær redd for å være ærlig. 

Deretter: kom deg opp og ut. Lær tenåknikker for å håndtere stress. Som yoga, mindfullness, skogsturer eller bare å lese en bok. Sett grenser for hva du får tenke og når du får tenke det. Som feks at du kun får tenke på økonomi på søndager og kun på exen på den dagen dere sender ungene mellom dere og kun sjekke han på sosiale medier 1. i hver måned. Vær streng på egne grenser og vær hard på å tvinge deg selv til å kutte ut alt som øker uroen. 

 

Anonymkode: 4736f...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...