Gå til innhold

Tidsreiser og parallelle dimensjoner


Anbefalte innlegg

Det finnes flere teorier om hvordan man skal kunne reise i tid. Motargumentene og paradoksene er mange, som f.eks å drepe baby-Hitler eller drepe sin egen forfar og dermed opphøre å eksistere.

Andre teorier går på å «reise» mellom dimensjoner. Tanken er at det finnes uendelige parallelle «handlinger», der alle mulige scenarioer og konsekvenser utspilles. 

Hva tenker og tror dere om disse tingene, folkens? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest The Alchemist

Jeg tror ikke tidsreiser er mulig eller noen gang vil være mulig. Men om det skulle vært mulig da måtte det vært slik at man ikke kunne forandre noe. Altså at det var slik at man var usynlige og bare kunne observere og ikke delta eller snakke med noen.

 

Jeg er mer åpen for muligheten til parallelle universer. Selv om jeg er skeptisk til det så aviser jeg ikke muligheten for det

Endret av The Alchemist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Alchemist skrev:

Jeg tror ikke tidsreiser er mulig eller noen gang vil være mulig. Men om det skulle vært mulig da måtte det vært slik at man ikke kunne forandre noe. Altså at det var slik at man var usynlige og bare kunne observere og ikke delta eller snakke med noen.

 

Jeg er mer åpen for muligheten til parallelle universer. Selv om jeg er skeptisk til det så aviser jeg ikke muligheten for det

Jeg er også skeptisk, men avviser ingenting kategorisk. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant video, WubWub! 👍🏻🙂 Som sagt, det er jo paradokser som dette, som gjør tanken på tidsreiser problemfylt.

Hva tenker du om parallelle dimensjoner, da? At alt som er mulig faktisk skjer, og at virkeligheten forgrener seg kontinuerlig ut i et stadig økende antall parallellhendelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsreise til fremtiden er teoretisk mulig, les deg opp på den spesielle relativitetsteorien (special relativity). Det innbefatter å akselerer seg selv til nær lyshastighet, da vil tiden gå mye saktere for en selv enn for alle andre. Er du nær nok lysets hastighet kan f.eks en time passere for deg i ditt romskip mens det går 10.000 år på jorda. Det vil dog ta ganske lang tid, om man bygger et romskip som kan akselerere jevnt med 1G (krever nye kraftkilder og nye fremdriftsmetoder som ikke er oppfunnet enda og som kanskje heller aldri kan realiseres) vil det ta nesten ett år å akselerere til nær lyshastighet. Så kan du regne med ett år for tilsvarende oppbremsing. Og evt. et par år ekstra om man faktisk vil tilbake til jorda også ;)

Å reise tilbake i tid er derimot teoretisk umulig. Så det er en one-way trip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig interessant dette temaet. Jeg plusser på teorien om at vi ikke er alene i universet og at vi på kloden er i laboratoriet til eksistenser som ligger lysår foran oss i kunnskap - inkludert måter å forflytte seg på. Teorien om at vi egentlig har oppstått i andre galakser og har blitt utplassert her, er utvidende. At aliens kan finnes i mange varianter og vi er krysset med deres materiale er tanker jeg finner spennende. Jeg er åpen for teorier når alt egentlig er mulig. :) 

Anonymkode: 8a5b1...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, -jk- skrev:

Tidsreise til fremtiden er teoretisk mulig, les deg opp på den spesielle relativitetsteorien (special relativity). Det innbefatter å akselerer seg selv til nær lyshastighet, da vil tiden gå mye saktere for en selv enn for alle andre. Er du nær nok lysets hastighet kan f.eks en time passere for deg i ditt romskip mens det går 10.000 år på jorda. Det vil dog ta ganske lang tid, om man bygger et romskip som kan akselerere jevnt med 1G (krever nye kraftkilder og nye fremdriftsmetoder som ikke er oppfunnet enda og som kanskje heller aldri kan realiseres) vil det ta nesten ett år å akselerere til nær lyshastighet. Så kan du regne med ett år for tilsvarende oppbremsing. Og evt. et par år ekstra om man faktisk vil tilbake til jorda også ;)

Å reise tilbake i tid er derimot teoretisk umulig. Så det er en one-way trip.

Har lest om den «romskip i lyshastighetsgreia». Interessant og spennende! 🙂 

Hva tenker du om parallelle dimensjoner, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Norre said:

Det finnes flere teorier om hvordan man skal kunne reise i tid. Motargumentene og paradoksene er mange, som f.eks å drepe baby-Hitler eller drepe sin egen forfar og dermed opphøre å eksistere.

Andre teorier går på å «reise» mellom dimensjoner. Tanken er at det finnes uendelige parallelle «handlinger», der alle mulige scenarioer og konsekvenser utspilles. 

Hva tenker og tror dere om disse tingene, folkens? 🙂

Jeg tror ikke på bestefarparadokset. Jeg tror at hvis du kunne reise tilbake i dit og myrde din bestefar (hvorfor ville du plutselig det egentlig) så ville du ikke opphøre å eksistere i den tiden du hadde reist til. Men hvis du da reiste fremover i tid igjen etterpå, så ville du riktignok eksistere, men ingen ville vite hvem du var. Og så tror jeg at selv den minste ting du gjør i fortiden ville endre på veldig mye. Man trenger ikke skyte Hitler for å skape store endringer. Tenk deg at du bare reiser 100 år tilbake og hilser på en fyr. Alt han gjør fra det tidspunktet i livet vil være litt annerledes, og dermed vil det bli endringer også for alle han møtes og omgås etterpå. Til slutt blir små endringer til store. Jeg tror du ville vendt tilbake til en helt annen virkelighet enn den du forlot. 

Hvis du reiste frem i tid så ville du forsvinne fra din samtid og dukke opp igjen mange år senere. Ikke som i back to the future der det plutselig er to av deg. Hvorfor skulle det være det? Du ville ikke kunne se hvordan det har gått med deg, du vil se hvordan det har gått med familien din etter at du forsvant sporløst. I back to the future 2 reiser også Marty frem for å redde sine egne barn, som selvsagt er meningsløst. Han må jo da redde dem på nytt hvis de blir født en gang til. Hvorfor ikke bare vente til fremtiden kommer av seg selv. :laugh:

Anonymkode: 2e8df...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke på bestefarparadokset. Jeg tror at hvis du kunne reise tilbake i dit og myrde din bestefar (hvorfor ville du plutselig det egentlig) så ville du ikke opphøre å eksistere i den tiden du hadde reist til. Men hvis du da reiste fremover i tid igjen etterpå, så ville du riktignok eksistere, men ingen ville vite hvem du var. Og så tror jeg at selv den minste ting du gjør i fortiden ville endre på veldig mye. Man trenger ikke skyte Hitler for å skape store endringer. Tenk deg at du bare reiser 100 år tilbake og hilser på en fyr. Alt han gjør fra det tidspunktet i livet vil være litt annerledes, og dermed vil det bli endringer også for alle han møtes og omgås etterpå. Til slutt blir små endringer til store. Jeg tror du ville vendt tilbake til en helt annen virkelighet enn den du forlot. 

Hvis du reiste frem i tid så ville du forsvinne fra din samtid og dukke opp igjen mange år senere. Ikke som i back to the future der det plutselig er to av deg. Hvorfor skulle det være det? Du ville ikke kunne se hvordan det har gått med deg, du vil se hvordan det har gått med familien din etter at du forsvant sporløst. I back to the future 2 reiser også Marty frem for å redde sine egne barn, som selvsagt er meningsløst. Han må jo da redde dem på nytt hvis de blir født en gang til. Hvorfor ikke bare vente til fremtiden kommer av seg selv. :laugh:

Anonymkode: 2e8df...dcc

Til det første avsnittet: Hvem skulle lagd deg om du skjøt bestefar før han sendte spermpakken videre? Jeg tenker at i samme øyeblikk som du skjøt ham, ville også du - poff - forsvinne. Og alle nåværende etterfølgere av stakkars bestefar.

Jeg er helt enig i at selv det minste avvik i fortiden ville fått store konsekvenser for nåtiden. At ting er som de er i dag, skyldes at ALT har skjedd NØYAKTIG slik det har gjort frem til akkurat nå. 

Dette bringer meg til mitt andre spørsmål i åpningsinnlegget: Parallelle dimensjoner. Hva om alt som er mulig, faktisk skjer? At det vi opplever kun er 1 av uendelig mange virkeligheter? En morgen må du bæsje. I en virkelighet velger du å vente til du kommer på jobb, i en annen går du på do hjemme før du drar. I den første virkeligheten krasjer du med sjubussen og blir invalid. I den andre virkeligheten har sjubussen gått, og da kommer du for sent på jobb og får kjeft av sjefen. Men du kan fortsatt gå.

Tenk om det går an å «reise» mellom dimensjonene? Altså, hvis de finnes? 🙂

Til det andre avsnittet ditt: Hva om man bare reiste 1 dag frem i tid? Da hadde det vel vært to av deg? Eller tenker du at du først forsvinner sporløst og så dukker opp neste dag?

Til slutt: Enig med deg i at det er best å vente og se! 👍🏻😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Norre said:

Til det første avsnittet: Hvem skulle lagd deg om du skjøt bestefar før han sendte spermpakken videre? Jeg tenker at i samme øyeblikk som du skjøt ham, ville også du - poff - forsvinne. Og alle nåværende etterfølgere av stakkars bestefar.

Jeg er helt enig i at selv det minste avvik i fortiden ville fått store konsekvenser for nåtiden. At ting er som de er i dag, skyldes at ALT har skjedd NØYAKTIG slik det har gjort frem til akkurat nå. 

Dette bringer meg til mitt andre spørsmål i åpningsinnlegget: Parallelle dimensjoner. Hva om alt som er mulig, faktisk skjer? At det vi opplever kun er 1 av uendelig mange virkeligheter? En morgen må du bæsje. I en virkelighet velger du å vente til du kommer på jobb, i en annen går du på do hjemme før du drar. I den første virkeligheten krasjer du med sjubussen og blir invalid. I den andre virkeligheten har sjubussen gått, og da kommer du for sent på jobb og får kjeft av sjefen. Men du kan fortsatt gå.

Tenk om det går an å «reise» mellom dimensjonene? Altså, hvis de finnes? 🙂

Til det andre avsnittet ditt: Hva om man bare reiste 1 dag frem i tid? Da hadde det vel vært to av deg? Eller tenker du at du først forsvinner sporløst og så dukker opp neste dag?

Til slutt: Enig med deg i at det er best å vente og se! 👍🏻😉

Min bestefar har allerede (indirekte) laget meg. Når jeg reiser tilbake i tid er jeg allerede en genetisk umulighet, siden det ikke har skjedd enda. Men jeg går uansett ikke i oppløsning. 

Paralelle dimensjoner har jeg ikke så stor tro på, men hvem vet. Hadde vært fint å svitsje over til den der jeg fant den riktige lottorekken :) 

Hvis jeg reiste frem i tid ville jeg hoppet over den tiden jeg reiste forbi, så alltid bare en av meg. Jfr hunden Einstein i back to the future, han reiser ett minutt frem, blir borte og dukker opp igjen. Mens av Marty er det to når han reiser frem i tid, og det bortforklarer de med at han reiser tilbake etterpå. Men det har jo ikke skjedd enda den første gangen han reiser, så da burde det bare være en av ham. Du verden som jeg savner diskusjonsforumet på IMDB ;) Derimot hvis jeg reiste tilbake i tid til etter jeg var født ville det være to av meg. Men jeg tror ikke vi ville gått i oppløsning som i time cop hvis vi kom borti hverandre :laugh:

Anonymkode: 2e8df...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at reiser mellom dimensjoner er fullt mulig. For eksempel ved transeringen fødsel og død. Også via entheogener og meditasjon til en viss grad , men da ikke i samme skala siden selvom bevisstheten vil kunne være i en annen dimensjon er kroppen fortsatt i denne. 

Tidsreiser blir et eksistensielt spørsmål og hva og hvordan skapelsen er. Om vi foreksempel lever i et hologram som opprettholdes av våres egen bevissthet og ikke noe annet, ikke materie, ikke tid og rom, vil tidsreiser være mulig siden da er alt i bunn og grunn "her og nå" og det er ingen forskjell på fremtid og fortid men kun vår bevissthet oppfatter det sånn , men om vi foreksempel lever i en evolusjonsmessig fysisk tilværelse vil det være umulig. Ja foruten om vi tenker på ved reinkarnasjon da. Det blir vel ikke direkte tidsreise, men på en måte, i og med at sjelen reiser videre i fremtiden. 

Forøvrig er det teorier om at aliens , ånder/engler og profeter som advarer og veileder oss for hvordan vi skal leve i fremtiden egentlig er oss som menneskehet i fremtiden som er her for å redde jorda fordi de vet hva som er på vei til å skje/har opplevd det vi oppelver nå før. 

Anonymkode: e11ab...dcf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig interessant dette temaet. Jeg plusser på teorien om at vi ikke er alene i universet og at vi på kloden er i laboratoriet til eksistenser som ligger lysår foran oss i kunnskap - inkludert måter å forflytte seg på. Teorien om at vi egentlig har oppstått i andre galakser og har blitt utplassert her, er utvidende. At aliens kan finnes i mange varianter og vi er krysset med deres materiale er tanker jeg finner spennende. Jeg er åpen for teorier når alt egentlig er mulig. :) 

Anonymkode: 8a5b1...c3a

Vi er enige! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at reiser mellom dimensjoner er fullt mulig. For eksempel ved transeringen fødsel og død. Også via entheogener og meditasjon til en viss grad , men da ikke i samme skala siden selvom bevisstheten vil kunne være i en annen dimensjon er kroppen fortsatt i denne. 

Tidsreiser blir et eksistensielt spørsmål og hva og hvordan skapelsen er. Om vi foreksempel lever i et hologram som opprettholdes av våres egen bevissthet og ikke noe annet, ikke materie, ikke tid og rom, vil tidsreiser være mulig siden da er alt i bunn og grunn "her og nå" og det er ingen forskjell på fremtid og fortid men kun vår bevissthet oppfatter det sånn , men om vi foreksempel lever i en evolusjonsmessig fysisk tilværelse vil det være umulig. Ja foruten om vi tenker på ved reinkarnasjon da. Det blir vel ikke direkte tidsreise, men på en måte, i og med at sjelen reiser videre i fremtiden. 

Forøvrig er det teorier om at aliens , ånder/engler og profeter som advarer og veileder oss for hvordan vi skal leve i fremtiden egentlig er oss som menneskehet i fremtiden som er her for å redde jorda fordi de vet hva som er på vei til å skje/har opplevd det vi oppelver nå før. 

Anonymkode: e11ab...dcf

Spennende å tenke på slike ting! Det burde alle gjøre. 😉😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hele universet bare er en simulering? Under den naturlige antakelsen at de som skapte universet må være uendelig mye mer intelligente enn oss, og at 14 billioner år for oss bare er er blunk for dem da selv tid er et simulert konsept. Da tenker jeg avanserte tilfeldighetsalgoritmer, kanskje ikke at det sitter noen der oppe og spiller Sim Galaxy... Eksperter sier det er umulig, men de er tross alt eksperter på en teknologi som ikke har eksistert for oss i mer enn en mannsalder.

Anonymkode: a8f31...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hele universet bare er en simulering? Under den naturlige antakelsen at de som skapte universet må være uendelig mye mer intelligente enn oss, og at 14 billioner år for oss bare er er blunk for dem da selv tid er et simulert konsept. Da tenker jeg avanserte tilfeldighetsalgoritmer, kanskje ikke at det sitter noen der oppe og spiller Sim Galaxy... Eksperter sier det er umulig, men de er tross alt eksperter på en teknologi som ikke har eksistert for oss i mer enn en mannsalder.

Anonymkode: a8f31...c76

Vi får trolig aldri vite svaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje hele universet bare er en simulering? Under den naturlige antakelsen at de som skapte universet må være uendelig mye mer intelligente enn oss, og at 14 billioner år for oss bare er er blunk for dem da selv tid er et simulert konsept. Da tenker jeg avanserte tilfeldighetsalgoritmer, kanskje ikke at det sitter noen der oppe og spiller Sim Galaxy... Eksperter sier det er umulig, men de er tross alt eksperter på en teknologi som ikke har eksistert for oss i mer enn en mannsalder.

Anonymkode: a8f31...c76

Tenk om Gud er en fjortis som leker med oss til han går lei og oppgraderer til neste versjon...

Anonymkode: 2e8df...dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om Gud er en fjortis som leker med oss til han går lei og oppgraderer til neste versjon...

Anonymkode: 2e8df...dcc

Det er nok ikke så langt i fra. 

Vi har hatt mange versjoner av både kloden og menneskeheten. Så har det blitt wipet ut og restarta. 
Alle er prototyper, og det er nok ikke lenge til vi blir wipet ut og oppgradert og justert igjen, for vi ødelegger skapelsen og det er neppe det skaperen har lagt oss for. 
Mange tidligere sivilisasjoner som ble altfor avansert teknologiske, så ble tatt av flodbølge, komet osv. 
Sumeria for eksempel og atlantis var svært avanserte. 
Er det en beskjed som går igjen fra profeter og vesner mottakere kaller både ånder og aliens, og i verdens mest avanserte kornsirkel ASCII beskjeden, så er det "get back to nature". Sjamaner, stammer, urfolk osv prøver også sårt å spre dette , og lever selv etter dette. 

Vi kan også se på samme beskjed i Georgia Guidestones , nåtidens "ti bud" (anbefales researches) 
og man kan jo undre om New age bevegelsen er en konstruert agenda i tiden Aquarius for å fremme nettopp dette for å prøve å få menneskene til å endre bevissthetsnivå mot sustainable living off grid og i naturen, og vekk fra det destruktive asfalt og teknlogi samfunnet. Desverre så rår kapitalismen. Vi har både gode og onde veier å bli lokket til på planeten, og nettop her kommer bibelens Fri Vilje inn også. 

Anonymkode: e11ab...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest realistisk at vi i søvntilstand besøker paralelle virkeligheter som er både virkelighetstro til livet i våken tilstand og nesten tilnærmet likt men med andre resultater. Det ville forklart hvorfor enkelte av oss befinner seg i en frentid der vi i våken tilstand ikke engang ville vært i live, og i en fortid vi i våken tilstand vet at vi aldri har vært i. 

Feks en "drøm" der en annen mann er overbevist om å være far til noen barn, mens i våken tilstand vet du at dette aldri skjedde. Men hva om det skjedde i livet i drømmetilstanden? 

Vi tror at når vi sover bare drømmer vi. Men hva om vi faktisk lever i andre verden da? Det kan og forklare hvorfor det oppleves som å bli full å være våken 24 timer, fordi du da er borte fra den paralelle verden du skulle ha befunne deg i.

Anonymkode: 9b3a0...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese om bicameral mind-teorioen hvis noen tok "Sim Galaxy" kommentaren min seriøst. :P

Den går ut på at mennesker ikke var bevisste inntil ca. 3000 år siden, men istedet gikk på autopilot (som når vi får blackout mens vi gjør rutineting). "Gudene" hoppet inn nå og da for å fortelle dem hva de skulle gjøre når de møtte nye utfordringer, men "gudene" var altså det vi nå tenker er vår egen indre stemme. Grunnlaget er bl.a. at det finnes få skrifter som refererer til det tenkende mennesket, alt som skjedde var tilsynelatende direkte diktert av guder, som når schizofrene hører kommandoer de ikke klarer å motstå. Før det selvstendige og tenkende mennesket plutselig ble den store greia, som om det var noe nytt? Ikke mange som tar teorien seriøst, men veldig interessant.

Anonymkode: a8f31...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...