Gå til innhold

Hva kan skolen gjøre om man som foreldre ikke vil la barnet gjøre lekser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rent hypotetisk altså. Jeg har ikke barn og det blir en del år til jeg vil begynne å tenke på det. Men uansett, hva kan skolen gjøre om foreldrene er fundamentalt imot lekser og ikke vil at barnet skal gjøre dem? Blir det satt i gang diverse tiltak, som for eksempel at ppt og barnevernet blir innblandet? Som ytterste konsekvens, hva kan skje? Jeg tenker jo bare at hallo, det er jo bare lekser. Kan bruke meg selv som et eksempel. Jeg har ikke gjort en lekse eller øvd på en prøve siden tidlig på ungdomsskolen på grunn av egen trass, stahet og latskap. Det har jo bare slått tilbake på meg og gjort at jeg rett og slett ikke vet hvordan jeg øver til prøver, for eksempel. Passer veldig dårlig om jeg en dag bestemmer meg for å studere. Likevel gikk jeg ut av ungdomsskolen med en femmer i snitt, og på vgs(yrkesfaglig linje) gikk jeg ut med klassens beste snitt. Så det har jo likevel gått helt fint med meg til tross for at jeg har vært fryktelig slurvete. Men tilbake til spørsmålet, hva kan skje?

Anonymkode: 444ad...9f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 hours ago, AnonymBruker said:

Som ytterste konsekvens, hva kan skje?

Det som kan skje at de til slutt faller bak og stagnerer.  Da norske barn har egentlig veldig få timer i skolearbeid på skolen etter friminutter, lunsj, gym og storefri, (spesielt i barneskolen) er de nødt til å ha lekser hvis de noen ganger skal konkurrerer for jobber osv utenfor Norge.  I forhold til USA går norske barn mindre timer på skolen og har mye mye mindre lekser.  Men folk klager.  

Anonymkode: bd6ab...4bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Rent hypotetisk altså. Jeg har ikke barn og det blir en del år til jeg vil begynne å tenke på det. Men uansett, hva kan skolen gjøre om foreldrene er fundamentalt imot lekser og ikke vil at barnet skal gjøre dem? Blir det satt i gang diverse tiltak, som for eksempel at ppt og barnevernet blir innblandet? Som ytterste konsekvens, hva kan skje? Jeg tenker jo bare at hallo, det er jo bare lekser. Kan bruke meg selv som et eksempel. Jeg har ikke gjort en lekse eller øvd på en prøve siden tidlig på ungdomsskolen på grunn av egen trass, stahet og latskap. Det har jo bare slått tilbake på meg og gjort at jeg rett og slett ikke vet hvordan jeg øver til prøver, for eksempel. Passer veldig dårlig om jeg en dag bestemmer meg for å studere. Likevel gikk jeg ut av ungdomsskolen med en femmer i snitt, og på vgs(yrkesfaglig linje) gikk jeg ut med klassens beste snitt. Så det har jo likevel gått helt fint med meg til tross for at jeg har vært fryktelig slurvete. Men tilbake til spørsmålet, hva kan skje?

Anonymkode: 444ad...9f0

Kan jeg spørre om du er en gutt?  Jeg merker at noen gutter blir mye flinkere på skolen mye seinere.  Tror ikke det er konkret latskap, men at et eller annet med kjemi i hodet gjør det vanskelig å koble på når de er på skolen.  De guttene jeg kjenner som har gjort det bra på ungdomsskolen ble moden mye tidligere en de som jeg ser sliter.   Jeg mener at barneskolen her i Norge forbereder dere ikke bra nok for overgangen og stress/skolearbeid nivå dere får på ungdomsskolen.  Helt merkelig for meg, som amerikaner, at de er mest opptatt at barn får mye fritid frem til 7.nde klasse istedenfor å lære de bra teknikker for å takle skoledagene. 

Anonymkode: bd6ab...4bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var klassens beste snitt på den yrkesfaglige linjen da? Tok du påbygg? 

Anonymkode: 02d0a...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig forskjell på om du nekter barnet å gjøre lekser, eller bare lar være å mase om det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rent hypotetisk altså. Jeg har ikke barn og det blir en del år til jeg vil begynne å tenke på det. Men uansett, hva kan skolen gjøre om foreldrene er fundamentalt imot lekser og ikke vil at barnet skal gjøre dem? Blir det satt i gang diverse tiltak, som for eksempel at ppt og barnevernet blir innblandet? Som ytterste konsekvens, hva kan skje? Jeg tenker jo bare at hallo, det er jo bare lekser. Kan bruke meg selv som et eksempel. Jeg har ikke gjort en lekse eller øvd på en prøve siden tidlig på ungdomsskolen på grunn av egen trass, stahet og latskap. Det har jo bare slått tilbake på meg og gjort at jeg rett og slett ikke vet hvordan jeg øver til prøver, for eksempel. Passer veldig dårlig om jeg en dag bestemmer meg for å studere. Likevel gikk jeg ut av ungdomsskolen med en femmer i snitt, og på vgs(yrkesfaglig linje) gikk jeg ut med klassens beste snitt. Så det har jo likevel gått helt fint med meg til tross for at jeg har vært fryktelig slurvete. Men tilbake til spørsmålet, hva kan skje?

Anonymkode: 444ad...9f0

Da blir det bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: 4d845...976

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet blir blandet inn. Les om saken der Vibeke mistet sine fire barn pga lekser og at hun ikke klarte å følge opp barna på skolen. Dokumenter ligger ute så det kan bekreftes. Gruppa på facebook heter vi som støtter Vibeke mot horten barnevern. Hun fikk barna sine tilbake etter en lang kamp. Så ta ansvar og følg opp barna dine. 

Anonymkode: d61fd...74d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen over:

"Kan man lære like mye ved å ha leksefri skole? Undersøkelser viser at lekser egentlig ikke hjelper. Vi lærer like mye ved å gjøre alt skolearbeidet i skoletiden. I 14 år har en skole i Lofoten valgt å ha leksefri skole. Dette har ført til at skolen gjør det bedre enn andre skoler både lokalt og nasjonalt. Elevene har høyere gjennomsnittskarakter enn resten av landet."

Anonymkode: ec56e...1e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre om du er en gutt?  Jeg merker at noen gutter blir mye flinkere på skolen mye seinere.  ...

Anonymkode: bd6ab...4bd

Jeg er en jente men jeg også gjorde ikke så ofte hjemmeleksene og var en av de flinkeste i klassen.

Jeg kunne gjøre matte ila 5 min rett før timen begynte.

Anonymkode: 744bd...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rent hypotetisk altså. Jeg har ikke barn og det blir en del år til jeg vil begynne å tenke på det. Men uansett, hva kan skolen gjøre om foreldrene er fundamentalt imot lekser og ikke vil at barnet skal gjøre dem? Blir det satt i gang diverse tiltak, som for eksempel at ppt og barnevernet blir innblandet? Som ytterste konsekvens, hva kan skje? Jeg tenker jo bare at hallo, det er jo bare lekser. Kan bruke meg selv som et eksempel. Jeg har ikke gjort en lekse eller øvd på en prøve siden tidlig på ungdomsskolen på grunn av egen trass, stahet og latskap. Det har jo bare slått tilbake på meg og gjort at jeg rett og slett ikke vet hvordan jeg øver til prøver, for eksempel. Passer veldig dårlig om jeg en dag bestemmer meg for å studere. Likevel gikk jeg ut av ungdomsskolen med en femmer i snitt, og på vgs(yrkesfaglig linje) gikk jeg ut med klassens beste snitt. Så det har jo likevel gått helt fint med meg til tross for at jeg har vært fryktelig slurvete. Men tilbake til spørsmålet, hva kan skje?

Anonymkode: 444ad...9f0

Er du en sånn som mener at røyking ikke er farlig, siden du har en tante som røykte som en skorstein, men var «frisk som en fisk» hele livet, og ble 97 år gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra artikkelen over:

"Kan man lære like mye ved å ha leksefri skole? Undersøkelser viser at lekser egentlig ikke hjelper. Vi lærer like mye ved å gjøre alt skolearbeidet i skoletiden. I 14 år har en skole i Lofoten valgt å ha leksefri skole. Dette har ført til at skolen gjør det bedre enn andre skoler både lokalt og nasjonalt. Elevene har høyere gjennomsnittskarakter enn resten av landet."

Anonymkode: ec56e...1e6

Denne personen har neppe vært borte i noe som heter vitenskapelig forskning. 

Anonymkode: 02d0a...123

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Denne personen har neppe vært borte i noe som heter vitenskapelig forskning. 

Anonymkode: 02d0a...123

Hvis det er vitenskapelig forskning som ligger bak de elendige skrivekunnskapene som unge idag har, så er det vel ikke mye verdt. Tviler forresten på at lekser har noe som helst vitenskapsgrunnlag bak seg. Dessuten er det uetisk, skolen idag er jo for barnearbeid å regne.

Anonymkode: ec56e...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn i skolen, og noen ganger har vi glemt leksene/vi har glemt å passe på at riktig lekse blir gjort, og da ble mitt barn VELDIG  lei seg på skolen og føler seg utenfor fordi h*n ikke hadde gjort leksen som alle andre. Hvis barnet ikke gjør leksene blir de kalt inn til rektor her, og det blir også tatt opp på foreldremøte. Er selv ikke tilhenger av lekser, men vi gjør dem også fordi barnet ikke skal føle seg utenfor. Nå passer vi alltid på å minne h*n på leksene for ikke å måtte oppleve det igjen. 

Anonymkode: 4d574...ee7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekser er noe dritt. Mye greier på skolen man ikke har behov for å lære også. Bhg og skole er opprettet for at voksne skal kunne være ute i arbeidslivet. Det er mao en institusjon for oppbevaring av barna sine. Ingenting bortsett fra å lese/skrive/enkel matte har vært til hjelp. At Edvard Grieg var en musiker eller at man finner dyrearter voksne ikke har hørt om engang i vestfold har jeg aldri og kommer aldri til å få behov for. Og om jeg får behov for det så har vi Google.com. 

Anonymkode: 0269b...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutes ago, AnonymBruker said:

At Edvard Grieg var en musiker eller at man finner dyrearter voksne ikke har hørt om engang i vestfold har jeg aldri og kommer aldri til å få behov for

Nei, dette blir for avansert for deg. Heldigvis trenger du ikke bry det lille hodet ditt med det. Alt du trenger vite er PIN-koden til bankkortet ditt slik at du kan få nytte av trygda di.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Fra artikkelen over:

"Kan man lære like mye ved å ha leksefri skole? Undersøkelser viser at lekser egentlig ikke hjelper. Vi lærer like mye ved å gjøre alt skolearbeidet i skoletiden. I 14 år har en skole i Lofoten valgt å ha leksefri skole. Dette har ført til at skolen gjør det bedre enn andre skoler både lokalt og nasjonalt. Elevene har høyere gjennomsnittskarakter enn resten av landet."

Anonymkode: ec56e...1e6

Jeg tipper at det er få elever i hver klasse slik at de får skikkelig hjelp og oppfølging i timene. Er forskjell på det og en klasse der læreren må prøve å dele tiden sin på 27 ulike elever...

Anonymkode: 4404a...c01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Lekser er noe dritt. Mye greier på skolen man ikke har behov for å lære også. Bhg og skole er opprettet for at voksne skal kunne være ute i arbeidslivet. Det er mao en institusjon for oppbevaring av barna sine. Ingenting bortsett fra å lese/skrive/enkel matte har vært til hjelp. At Edvard Grieg var en musiker eller at man finner dyrearter voksne ikke har hørt om engang i vestfold har jeg aldri og kommer aldri til å få behov for. Og om jeg får behov for det så har vi Google.com. 

Anonymkode: 0269b...147

100% enig. Trist å tenke på alle de bortkastede timene jeg brukte på lekser og skole når jeg kunne lært meg noe jeg virkelig var interessert i...

Anonymkode: ec56e...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Lekser er noe dritt. Mye greier på skolen man ikke har behov for å lære også. Bhg og skole er opprettet for at voksne skal kunne være ute i arbeidslivet. Det er mao en institusjon for oppbevaring av barna sine. Ingenting bortsett fra å lese/skrive/enkel matte har vært til hjelp. At Edvard Grieg var en musiker eller at man finner dyrearter voksne ikke har hørt om engang i vestfold har jeg aldri og kommer aldri til å få behov for. Og om jeg får behov for det så har vi Google.com. 

Anonymkode: 0269b...147

Oj, her har du mye forståelse å utvikle..det er som å høre min nevø på 15 år klage over at han må analysere tekster i norsk. Men han er tross alt bare 15..

Allmenndannelse er en ting, det er samfunnsbyggende, og en felles arv. Men i tillegg skal skilen bidra til at man utvikler seg og gjøre riktige valg i livet, ved å bl-a eksponere barn for ulike kunnskap. De færreste 6-åringer vet hva de skal bli. Man velger ikke å studere ingeniørfag om man aldri har hatt for matte (du vil vel si; hva skal jeg med matte når jeg har kalkulator på iPhonen, men derfor), biologi om man aldri lærer om dyr og planter, kunst om man ikke eksponeres for kunst, meteorologi om man ikke lærer fysikk. Google gjør man når man vet hva man skal google. Kunnskap gjør en i stand til å ta forstå og ta informerte valg og man bruker mye man ikke engang tenker på faktisk er lært.  

Når det gjelder tekstanalyse og historie, så gir det nyttige innsikt og trening for å utvikle evnen til å reflektere, drøfte, resonnere, se saker fra flere hold. Mangel på denne type utdannelse, gjør en mindre sivilisert og mye mer mottakelig for propaganda, manipulering. Norge mangler mye pensum hva gjelder filosofi og idéhistorie, det ser man på ordskiftet og nivået i norske debatter - vi er en sportsmaskin, mens intellektuelt har vi lite tyngde. 

I tillegg vil barn lære. De er nysgjerrige, og hjernen utvikler seg av å lære. Med din filosofi ville demokratiet vært svært utsatt. Derfor er utdannelse et av de viktigste tiltakene mot fattigdom, undertrykkelse og sykdom. Å da komme trekkende med enkelteksempler på ting du måtte lære som du ikke bruker, er så snevert og bakstreversk at jeg tror du burde hatt mer skolegang, ikke mindre.

ts, om barn ikke gjør lekser vil de ofte bli hengende etter, ha behov for ekstraundervisning og lettere utvikle dårlig mestringsfølelse, letter havne litt utenfor, oppleve skole som frustrerende og en arena for nederlag. Som kan hi seg ulike utslag, fra utagering, depresjon, isolering mv. Kort vei til at BV kommer inn. Det kan gå bra også, men det er kun flaks. Skjønner  ikke hvorfor du i det hele tatt spør, da dette burde være lett å resonnere seg til.

Anonymkode: 3c567...cb8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...