Gå til innhold

Trekke eller rotfylle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle borre i bakerste jeksel oppe i dag. Tann med gammel amalgamfylling. Viser seg at tanna er død. Pulpa og røtter kaputt. Har hatt smerter i den tanna av og på i over ti år, men har ikke vistes på røntgen.

Tannlegen sa valget var og rotfylle eller trekke. Men dårlig prognose da tanna har vært død lenge. Skikkelig ekkel lukt da han åpna tanna 😳😷

Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 237dd...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville absolutt fått trukket tanna, når tannlegen sier at det er dårlig prognose i forbindelse med rotfylling.
Har fått trukket tann selv, i samme forbindelse.

Anonymkode: b6223...6f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk!!!

Jeg hadde samme opplevelse som deg. Alltid hatt en problemtann. Det var mitt første hull, og det var et stort et. Den har alltid vært litt følsom og alltid føltes litt rar. På en kontroll for noen år siden ba jeg om at de tok ordentlig røntgen av rota. Det viste en stor betennelse. Dette var ikke oppdaget på vanlig røntgen. Tanna ble rotfyllt, men den måtte «renses» flere ganger for å få bort all betennelsen. Tiden gikk, og tanna føltes fremdeles rar. Jeg dro inn for ny kontroll, og røntgen viste at betennelsen var like ille som før rotfyllingen. Jeg fikk tilbud om å prøve rotspissamputasjon først, men med usikker prognose. Andre alternativ var å trekke. Det var et enkelt valg, og nå er tanna borte og implantat satt inn. Jeg ble 30 000 kr fattigere og det er jo selvfølgelig litt rart å ikke ha en ekte tann, men det er så godt å ikke kjenne den plagsomme tanna lengre!! Men husk at tannlegene vil som regel prøve å redde tanna hvis de mener det kan gå bra, det er jo slik at man bør jo prøve å beholde tennene sine. Men for meg var prognosen så dårlig uansett, så det var et enkelt valg. Tannlegen min sa: vi kan prøve ny rotfylling og evt rotspissamputasjon, men går ikke det må vi trekke. Prognosen er dårlig, så i løpet av noen år, kanskje 5, vil den måtte trekkes uansett. Da er det opp til deg hvor mye penger du vil bruke på  å utsette trekninga..

 

 

Anonymkode: 1e4da...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...