Gå til innhold

"hoppe over" skatten en måned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, mulig jeg virker litt kort nå, men er det mulig å hoppe over skatten en måned? 

Betaler litt for mye til vanlig, så blir ikke skyldig til neste oppgjør. 

 

Anonymkode: 2474d...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønnsansvarlig er pliktig til å trekke etter skattekortet som er hentet fra Altinn. Kan trekke mer, men ikke mindre.

Anonymkode: c04be...a1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke det. Men på skatteetaten.no kan du endre skattetrekket ditt. Legg inn det du har tjent hittil (inkl. feriepenger du har fått utbetalt), skatt du har betalt, og eventuelle fradrag. Du får da beregnet skatten på nytt, og blir trukket mindre. 

Anonymkode: 54261...44f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, mulig jeg virker litt kort nå, men er det mulig å hoppe over skatten en måned? 

Betaler litt for mye til vanlig, så blir ikke skyldig til neste oppgjør. 

 

Anonymkode: 2474d...f4f

Du er litt kort nå, ja. Skatten er ikke noe du bestemmer over, men noe arbeidsgiver er pliktig til å trekke av din lønn og inbetale til skatteetaten. 

Anonymkode: 918fa...f15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan gå inn på skatteetaten og trikse litt med tallene til du får feks 10% skattetrekk, arb giver vil automatisk trekke det nye skattekortet, så kan du forandre det tilbake neste måned, men da må du skatte mer for å komme i null for hele året.. ikke anbefalt

Anonymkode: 2506f...634

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du det. Du må bare justere skattekortet ditt. Noe skatt må du vel betale for du kan ikke skatte 0%, men du kan sette skattetrekket til f.eks 5%. Så må du bare justere opp til vanlig skatt neste måned. 

Anonymkode: 616d0...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det går an å trekke mindre skatt enn hva en skal, hvorfor gjør ikke flere det, og så setter pengene på høyrentekonte? Så kan en heller betale skatteregningen når baksmellen kommer? Eller er det noe jeg har glemt?

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden det går an å trekke mindre skatt enn hva en skal, hvorfor gjør ikke flere det, og så setter pengene på høyrentekonte? Så kan en heller betale skatteregningen når baksmellen kommer? Eller er det noe jeg har glemt?

Anonymkode: ef3e1...c41

Ja, lav rente har du glemt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjorde det nå, visste jeg hadde betalt litt for mye, så jeg gikk inn og endret skattekortet for to måneder siden jeg trengte mer penger da. Endret så tilbake igjen :) Bare oppgav at jeg hadde betalt mer skatt enn jeg hadde, så ble det satt til 5%. 

Anonymkode: bf778...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært mulig å betale all skatt på etterskudd ville man jo definitivt tjent på det. Selv om jeg bare hadde gjort noe så enkelt som å sette dem inn på en vanlig konto ville jeg tjent flere tusen på å gjøre dette.

Anonymkode: 1409b...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært mulig å betale all skatt på etterskudd ville man jo definitivt tjent på det. Selv om jeg bare hadde gjort noe så enkelt som å sette dem inn på en vanlig konto ville jeg tjent flere tusen på å gjøre dette.

Anonymkode: 1409b...71b

Du kan det. Restskatt kalles det. 

Anonymkode: 130be...38f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Hadde det vært mulig å betale all skatt på etterskudd ville man jo definitivt tjent på det. Selv om jeg bare hadde gjort noe så enkelt som å sette dem inn på en vanlig konto ville jeg tjent flere tusen på å gjøre dette.

Anonymkode: 1409b...71b

Er ikke mulig å betale all skatt på etterskudd, siden en må (?) betale i alle fall 10%. Om en normalt skatter 27% har en jo likevel 17% "igjen" som en kan holde tilbake og tjene renter på. Med en inntekt på 450 000 er det 76 500. I tråd med kalkulatoren i et tidligere innlegg vil en da kunne tjene 1172 etter skatt dersom en setter pengene på en konto med 2,20% rente. Et alternativ, for de som fortsatt har BSU'en i behold (ikke hovedkontoen, men "tilleggs"-BSUen), er å sette pengene inn der i løpet av året, og så ta dem ut igjen i slutten av desember (slik at de ikke låses), for så å sette dem inn igjen 1. januar, og la de stå der til skatten må tilbakebetales. Med en rente på 3.45% ville en da med eksempelet mitt tjent 1839 etter skatt. 

De dette virkelig vil kunne være lønnsomt for er jo de som har kredittkortgjeld med høye renter...

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan justere ned skatten din ved å overdrive litt på forventede fradrag og undevurdere forventet inntekt på skattekortet på Skatteetaten.no. Da trekker du litt for lite skatt hele året. Jeg tror ikke man kan straffes for det.

Anonymkode: 1d3cf...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke mulig å betale all skatt på etterskudd, siden en må (?) betale i alle fall 10%. Om en normalt skatter 27% har en jo likevel 17% "igjen" som en kan holde tilbake og tjene renter på. Med en inntekt på 450 000 er det 76 500. I tråd med kalkulatoren i et tidligere innlegg vil en da kunne tjene 1172 etter skatt dersom en setter pengene på en konto med 2,20% rente. Et alternativ, for de som fortsatt har BSU'en i behold (ikke hovedkontoen, men "tilleggs"-BSUen), er å sette pengene inn der i løpet av året, og så ta dem ut igjen i slutten av desember (slik at de ikke låses), for så å sette dem inn igjen 1. januar, og la de stå der til skatten må tilbakebetales. Med en rente på 3.45% ville en da med eksempelet mitt tjent 1839 etter skatt. 

De dette virkelig vil kunne være lønnsomt for er jo de som har kredittkortgjeld med høye renter...

Anonymkode: ef3e1...c41

Det avregnes 31.12, så det rekker en ikke. Ellers hadde alle gjort det. I tillegg må du selv betale renter på restskatt-beløpet.

skatt er ikke fondsspekulasjon, det er penger til fellesskapet. Drøyt å spekulere i det for å tjene inn en tusenlapp....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mnjah said:

Det avregnes 31.12, så det rekker en ikke. Ellers hadde alle gjort det. I tillegg må du selv betale renter på restskatt-beløpet.

skatt er ikke fondsspekulasjon, det er penger til fellesskapet. Drøyt å spekulere i det for å tjene inn en tusenlapp....

Hva er det som avregnes 31. desember? "Alle som vet at de betalte for lite skatt i fjor, kan velge å betale inn ekstra innen 31. mai for å slippe rentene på restskatten" (Skatteetaten). Og det er jo ikke spekulering! 

Anonymkode: ef3e1...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden det går an å trekke mindre skatt enn hva en skal, hvorfor gjør ikke flere det, og så setter pengene på høyrentekonte? Så kan en heller betale skatteregningen når baksmellen kommer? Eller er det noe jeg har glemt?

Anonymkode: ef3e1...c41

Fordi dette er straffbart og kan føre til straffeskatt om det blir oppdaget. I tillegg til at den skatten dere undrar dere der og da skal betales når skatteetaten har gjort opp skattemeldingen i juni neste år.

Å oppfordre folk til lovbrudd er og i strid med forumets regler.

Anonymkode: 918fa...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...