Gå til innhold

Ikke betale studielån, annet er idiotisk. hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Omformulert til teskjevarianten: det er mange faktorer som avgjør hva slags lån man bør betale ned først. Det at lånet slettes ved død og at man kan få slettet deler eller hele studielånet ved varig uførhet er faktorer man bør vurdere. Ved sykdom der man går på AAP og har vansker med å betale studielånet kan man også få rentefritak og betalingsutsettelse. Man vil ha et mye større problem dersom man sitter med et større boliglån som følge av at man betalte ned hele studielånet tidligere enn man trengte. Det ligger en mye større sikkerhet i å ha et større studielån og heller fokusere på å nedbetale bolig. Syk og å havne i ulykker kan alle bli/gjøre, og man er en idiot dersom man tar økonomiske forholdsregler. Jeg regner med at du heller ikke har forsikring eller tar på deg bilbeltet når du kjører bil? 

Anonymkode: 189e9...cc0

dersom man ikke tar økonomiske forholdsregler* 

Anonymkode: 189e9...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omformulert til teskjevarianten: det er mange faktorer som avgjør hva slags lån man bør betale ned først. Det at lånet slettes ved død og at man kan få slettet deler eller hele studielånet ved varig uførhet er faktorer man bør vurdere. Ved sykdom der man går på AAP og har vansker med å betale studielånet kan man også få rentefritak og betalingsutsettelse. Man vil ha et mye større problem dersom man sitter med et større boliglån som følge av at man betalte ned hele studielånet tidligere enn man trengte. Det ligger en mye større sikkerhet i å ha et større studielån og heller fokusere på å nedbetale bolig. Syk og å havne i ulykker kan alle bli/gjøre, og man er en idiot dersom man tar økonomiske forholdsregler. Jeg regner med at du heller ikke har forsikring eller tar på deg bilbeltet når du kjører bil? 

Anonymkode: 189e9...cc0

Selvsagt ikke, hva er vitsen når du vet du ikke skal dø ung? :lol:

Dette vet de fleste, men poenget mitt var nettopp det at hvilke hensyn som veier tyngst og hvilke faktorer man hovedsakelig legger vekt på vil variere med de faktiske forhold. Det er helt umulig å argumentere mot det du ramser opp her, det er rene fakta, men er det virkelig så vanskelig å forstå at det finnes situasjoner som gjør det ene eller andre mer eller mindre relevant? Mitt boliglån bekymrer meg overhodet ikke på lengre sikt. Studielånet var en konstant drain på en økonomi som består av mye penger inn og mye penger ut, ofte i store regninger, og det var et poeng i seg selv å bli kvitt det for å få en ut-post mindre. Det er ikke det smarteste å gjøre for alle, men det kan være det for noen. Så er det opp til TS å bedømme, da, hva som lønner seg for akkurat henne, med de forutsetninger hun har. Det regner jeg med at hun er best skikket til å gjøre selv. Poenget mitt er at selv om det klart lar seg gjøre å ramse opp hva som er de faktiske fordeler ved gitte økonomiske grep, så er det mer mangefasettert enn som så når det skal tilpasses den enkeltes økonomiske forhold.

Anonymkode: 9ae37...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at hvis man flytter til Alta, og bor der i noen blir studielånet slettet?

Anonymkode: 17c46...c02

Hvis man bor i Finnmark eller noen kommuner i Troms får man slettet 25000 av lånet hvert år man har vært i minst 50% fast jobb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, puffy123 said:

Hvis man bor i Finnmark eller noen kommuner i Troms får man slettet 25000 av lånet hvert år man har vært i minst 50% fast jobb 

En får 10% av opprinnelig lånebeløp slettet hvert år, maks 25 000 i året.

Anonymkode: 51a5d...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En får 10% av opprinnelig lånebeløp slettet hvert år, maks 25 000 i året.

Anonymkode: 51a5d...4be

Jada, jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...