Gå til innhold

Ikke betale studielån, annet er idiotisk. hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på kroneverdi og subjektiv verdi.

Jeg valgte å betale ned studielånet raskere enn jeg måtte, fordi det for meg lå en egenverdi i å få det unna. Å slippe ett av de faste månedlige trekkene gjorde min økonomi bedre, og at det blir slettet når jeg dør bryr jeg meg fint lite om da jeg har planer om å leve i en del år til. Så det er forskjellige måter å vurdere dette på, og litt avhenger nok av den totale økonomiske situasjonen. Ofte vil det lønne seg å betale ned andre lån først, men det avhenger ikke nødvendigvis bare av antall kroner spart.

Anonymkode: 9ae37...9a1

Kan legge til at siden overskuddet ble større hver måned har jeg både fylt opp bufferen og betaler nå ekstra ned på boliglånet. Så det har absolutt hatt positive økonomiske konsekvenser også.

Anonymkode: 9ae37...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg dør er det bedre at mine barn arvet de 500.000 jeg har på høyrentekonto, fremfor 0 fordi jeg brukte  de 500.000 til å betale ned studielånet.

Anonymkode: c10e9...9a3

Hvem er det som har 500 000 i studielån? Og hvorfor alltid gå ut fra en situasjon hvor folk har barn - og hvem er det som får barn mens de enda har 500 000 i gjeld bare fra studiene?:P 

Jeg synes det er misvisende å behandle studiegjelden som nærmest en positiv ting - det er fortsatt en gjeld. Og renta er ikke sååå fantastisk, så det er verdt å regne på om det er mer gunstig å betale ned gjelda på boliglånet enn studielånet. Kanskje lønner det seg fortsatt å fokusere på boliglånet eller på annen sparing, men det bør i det minste være et gjennomtenkt valg.

Anonymkode: 59a50...680

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvem er det som har 500 000 i studielån? Og hvorfor alltid gå ut fra en situasjon hvor folk har barn - og hvem er det som får barn mens de enda har 500 000 i gjeld bare fra studiene?:P 

Jeg synes det er misvisende å behandle studiegjelden som nærmest en positiv ting - det er fortsatt en gjeld. Og renta er ikke sååå fantastisk, så det er verdt å regne på om det er mer gunstig å betale ned gjelda på boliglånet enn studielånet. Kanskje lønner det seg fortsatt å fokusere på boliglånet eller på annen sparing, men det bør i det minste være et gjennomtenkt valg.

Anonymkode: 59a50...680

Jeg har 600.000. Ikke dum nok til å få barn enda, da. 

Anonymkode: 51a5d...4be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvem er det som har 500 000 i studielån? Og hvorfor alltid gå ut fra en situasjon hvor folk har barn - og hvem er det som får barn mens de enda har 500 000 i gjeld bare fra studiene?:P 

Jeg synes det er misvisende å behandle studiegjelden som nærmest en positiv ting - det er fortsatt en gjeld. Og renta er ikke sååå fantastisk, så det er verdt å regne på om det er mer gunstig å betale ned gjelda på boliglånet enn studielånet. Kanskje lønner det seg fortsatt å fokusere på boliglånet eller på annen sparing, men det bør i det minste være et gjennomtenkt valg.

Anonymkode: 59a50...680

Tror ikke det er så unormalt å ha opp til 500.000 i studielån. Jeg ender nok på 400.000 eller høyere selv. Mange får barn med studielån, det er et lån man betaler lenge på, samt at det indikerer en utdanning, altså er vedkommende kvalifisert for en jobb som kan betale for både barn og gjeld (forutsatt at vedkommende får tak i jobb selvsagt). 

Det kommer jo veldig an på det totale bildet av økonomien til TS, men generelt sett er studielån et lån med bedre vilkår enn andre lån, og derfor mest gunstig å utsette eller betale minst på.

Anonymkode: bb598...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting ang studielån. Hvorfor sier folk at man ikke burde betale den ned? F.eks hvis jeg får 20 000 kr i gave. Jeg har OK økonomi, jeg har råd til å kjøpe meg nye klær, mobil, reise etc på lønnen jeg har fra før. Så disse 20 000 kr trenger jeg egentlig ikke sånn sett. Så jeg velger å betale ned på et studielån som er på 100 000 kr. 
Hvorfor er dette dumt? Man må jo betale på studielånet, man kan ikke velge å ikke betale. Så hvorfor ikke betale ned 20 000 kr med en gang? Jeg forstår ikke helt hvorfor folk sier jeg er dum... Jeg er dum som velger å betale ned studielånet. I stedet for å shoppe vekk disse pengene. 

Anonymkode: 94b4a...e0d

Det finnes jo andre alternativ enn å bruke opp pengene. Selv ville jeg nok betalt ned på lån jeg også, men kun dersom jeg allerede hadde spart opp det jeg trenger i en bufferkonto og at jeg hadde spart så mye i BSU og annen boligsparing at jeg ikke trengte mer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cocosa skrev:

Nei. I HI skriver du at du skal betale ned studielånet.

Nei? Jeg er ikke TS .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. 

Har gått mye frem og tilbake. Googlet og lest her. Har regnet en del på det. Planen var å betale inn 20.000 kr. Men jeg har mere å legge inn. Jeg bruker ikke sparekontoen min, siden det bare er 12 uttak og jeg bruker sparepengene oftere enn det. Så. Jeg legger de 85.000 kr jeg har til overs på sparekontoen... også betaler jeg ned studielånet om 1-2 år kanskje. Trenger ikke å bruke alle pengene på studielånet, men det kan jeg ta senere. Jeg får da renter på disse pengene og jeg får satt det litt på vent. I tilfelle noe skjer i livet mitt som krever penger. 

Hva tenker dere om det? Er det smartere enn å betale nå med en gang? 

ts
 

Anonymkode: 94b4a...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte å betale ned studielånet raskere enn jeg måtte, fordi det for meg lå en egenverdi i å få det unna. Å slippe ett av de faste månedlige trekkene gjorde min økonomi bedre,

Anonymkode: 9ae37...9a1

Hvordan det? Om du ikke hadde betalt lånet ned raskere enn du måtte ville du jo hatt mer penger til å betale de faste, månedlige trekkene med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Har gått mye frem og tilbake. Googlet og lest her. Har regnet en del på det. Planen var å betale inn 20.000 kr. Men jeg har mere å legge inn. Jeg bruker ikke sparekontoen min, siden det bare er 12 uttak og jeg bruker sparepengene oftere enn det. Så. Jeg legger de 85.000 kr jeg har til overs på sparekontoen... også betaler jeg ned studielånet om 1-2 år kanskje. Trenger ikke å bruke alle pengene på studielånet, men det kan jeg ta senere. Jeg får da renter på disse pengene og jeg får satt det litt på vent. I tilfelle noe skjer i livet mitt som krever penger. 

Hva tenker dere om det? Er det smartere enn å betale nå med en gang? 

ts
 

Anonymkode: 94b4a...e0d

Har du boliglån? Tror du at du trenger å ta opp boliglån eller andre lån, f.eks. billån, i framtida? Klarer du å spare maks i BSU (gitt at du faktisk kommer til å kjøpe bolig i framtida) selv om du betaler ned studielånet?

For de færreste er det lurt å betale ned studielånet slik du har tenkt, men for alt vi vet kan du være et unntak. Men da må du nesten si noe om det jeg spør om i avsnittet ovenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på kroneverdi og subjektiv verdi.

Jeg valgte å betale ned studielånet raskere enn jeg måtte, fordi det for meg lå en egenverdi i å få det unna. Å slippe ett av de faste månedlige trekkene gjorde min økonomi bedre, og at det blir slettet når jeg dør bryr jeg meg fint lite om da jeg har planer om å leve i en del år til. Så det er forskjellige måter å vurdere dette på, og litt avhenger nok av den totale økonomiske situasjonen. Ofte vil det lønne seg å betale ned andre lån først, men det avhenger ikke nødvendigvis bare av antall kroner spart.

Anonymkode: 9ae37...9a1

Ja, for de som dør unge har jo planer om å dø tidlig. 

 

:ironi: 

Anonymkode: 189e9...cc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, JackIost skrev:

Har du boliglån? Tror du at du trenger å ta opp boliglån eller andre lån, f.eks. billån, i framtida? Klarer du å spare maks i BSU (gitt at du faktisk kommer til å kjøpe bolig i framtida) selv om du betaler ned studielånet?

For de færreste er det lurt å betale ned studielånet slik du har tenkt, men for alt vi vet kan du være et unntak. Men da må du nesten si noe om det jeg spør om i avsnittet ovenfor :)

Er lenge til jeg får boliglån tror jeg. Har full BSU. Trenger ikke bil og har ikke tenkt å ta førekortet med det første. 

ts

Anonymkode: 94b4a...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som har 500 000 i studielån? Og hvorfor alltid gå ut fra en situasjon hvor folk har barn - og hvem er det som får barn mens de enda har 500 000 i gjeld bare fra studiene?:P 

Jeg synes det er misvisende å behandle studiegjelden som nærmest en positiv ting - det er fortsatt en gjeld. Og renta er ikke sååå fantastisk, så det er verdt å regne på om det er mer gunstig å betale ned gjelda på boliglånet enn studielånet. Kanskje lønner det seg fortsatt å fokusere på boliglånet eller på annen sparing, men det bør i det minste være et gjennomtenkt valg.

Anonymkode: 59a50...680

Det er da mange. Selv går jeg en 7 år lang utdannelse og vil få rundt 450 000 kr i studielån, og dette er jo uten skolepenger. Du må jo huske de som bruker alle åtte årene og de som måtte betale skolepenger. 

Det er jo for øvrig helt tullete å la være å få barn fordi man har rundt 500 000 kr i studielån. Så lenge man klarer å betjene lånet og ha barn er jo ikke det et problem. Eller synes du også det er rart at de som har noen millioner i boliglån får barn? Boliglånet er da ikke på langt nær så gunstig som studielånet. Hva skjer med boliglånet når du blir ufør? Og hva skjer med studielånet? Plutselig sitter du der etter en bilulykke og har mistet helt eller delvis evnen til å arbeide. 

Anonymkode: 189e9...cc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

TS her. 

Har gått mye frem og tilbake. Googlet og lest her. Har regnet en del på det. Planen var å betale inn 20.000 kr. Men jeg har mere å legge inn. Jeg bruker ikke sparekontoen min, siden det bare er 12 uttak og jeg bruker sparepengene oftere enn det. Så. Jeg legger de 85.000 kr jeg har til overs på sparekontoen... også betaler jeg ned studielånet om 1-2 år kanskje. Trenger ikke å bruke alle pengene på studielånet, men det kan jeg ta senere. Jeg får da renter på disse pengene og jeg får satt det litt på vent. I tilfelle noe skjer i livet mitt som krever penger. 

Hva tenker dere om det? Er det smartere enn å betale nå med en gang? 

ts
 

Anonymkode: 94b4a...e0d

Du tar ut penger du har "spart" oftere enn 12 ganger i året?? Hvorfor tells det da som sparing tenker du? 

Hva slags rente får du på sparekontoen? Hvis pengene forrenter seg mer på sparekontoen slik at du kan bruke dem til å betale ned en større andel av studielånet om noen år så er det bedre å ha de på sparekonto (selv om du ikke planlegger å bruke dem til å nedbetale gjeld, så er det en nyttig måte å sammenligne de på).

Anonymkode: 59a50...680

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er da mange. Selv går jeg en 7 år lang utdannelse og vil få rundt 450 000 kr i studielån, og dette er jo uten skolepenger. Du må jo huske de som bruker alle åtte årene og de som måtte betale skolepenger. 

Det er jo for øvrig helt tullete å la være å få barn fordi man har rundt 500 000 kr i studielån. Så lenge man klarer å betjene lånet og ha barn er jo ikke det et problem. Eller synes du også det er rart at de som har noen millioner i boliglån får barn? Boliglånet er da ikke på langt nær så gunstig som studielånet. Hva skjer med boliglånet når du blir ufør? Og hva skjer med studielånet? Plutselig sitter du der etter en bilulykke og har mistet helt eller delvis evnen til å arbeide. 

Anonymkode: 189e9...cc0

Ja, kanskje jeg har undervurdert hvor mye man kan ha i studiegjeld. Det kan se slik ut, og det var ikke meningen å sette igang en diskusjon rundt det. Jeg synes jeg fikk utrolig mye gjeld da jeg tok mine 6 år (inkl utveksling med skolepenger) og satt igjen med 320 000, men ser at andre kan ha mer. Og selvsagt kan man få barn selv om man har høy gjeld, men da bør man kunne betjene den også - mener jeg.

Anonymkode: 59a50...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kanskje jeg har undervurdert hvor mye man kan ha i studiegjeld. Det kan se slik ut, og det var ikke meningen å sette igang en diskusjon rundt det. Jeg synes jeg fikk utrolig mye gjeld da jeg tok mine 6 år (inkl utveksling med skolepenger) og satt igjen med 320 000, men ser at andre kan ha mer. Og selvsagt kan man få barn selv om man har høy gjeld, men da bør man kunne betjene den også - mener jeg.

Anonymkode: 59a50...680

Altså. Jeg har 650 000 kr i studiegjeld siden jeg jobbet mye ved siden av studiene (akkurat for mye til å ikke få stipend). Jeg betaler på studielånet, men jeg betaler minstebeløpet på 3700 kr per måned. Men ser ikke helt hvorfor man skal henge seg så mye opp i det. Studielånet er en minimal kostnad hver måned nå som jeg jobber fulltid (nå tjener ikke jeg supergodt, skal sies, men helt greit). Studiegjelda "bare er der", blir betalt ned jevnt og trutt, men jeg synes det er litt godt at hvis noe skulle skje har jeg mulighet for utsettelse, eller i verste fall sletting om noe alvorlig skulle skje. Nå er jeg i den situasjonen at jeg har høyere studielån enn boliglån, og jeg prioriterer å betale ned boliglånet framfor studielånet, mest pga studelånets gode betingelser.

Har man derimot ingen andre lån ser jeg ingen grunn til å ikke betale ned på det, men jeg ville nok ikke betalt ned mer enn minstebeløpet og heller spart resten for å bruke til boligkjøp (man kan jo spare mer enn BSU, hvis boligkjøp er planen). :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for de som dør unge har jo planer om å dø tidlig. 

 

:ironi: 

Anonymkode: 189e9...cc0

Omformulert til teskjevarianten: Jeg synes det er fullstendig meningsløst å ha dødsfall som en del av tilbakebetalingsplanen.

Anonymkode: 9ae37...9a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som har 500 000 i studielån? Og hvorfor alltid gå ut fra en situasjon hvor folk har barn - og hvem er det som får barn mens de enda har 500 000 i gjeld bare fra studiene?:P 

Jeg synes det er misvisende å behandle studiegjelden som nærmest en positiv ting - det er fortsatt en gjeld. Og renta er ikke sååå fantastisk, så det er verdt å regne på om det er mer gunstig å betale ned gjelda på boliglånet enn studielånet. Kanskje lønner det seg fortsatt å fokusere på boliglånet eller på annen sparing, men det bør i det minste være et gjennomtenkt valg.

Anonymkode: 59a50...680

De fleste som har studie lån får barn mens de har lånet, de færreste har jo mulighet til å nedbetale et lån på flere hundre tusen i det de tenker å bli gravid i 20- 40 årene. I tillegg har jo folk også boliglån på mange hundre tusen. Ser ut som du mangler litt opplysninger om hva som er normalt og om økonomi☺

Anonymkode: c10e9...9a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som gjør det "dumme" og betaler ned studielånet mitt raskere enn jeg må.

Det er mange grunner til det, en av årsakene er at jeg ikke planlegger å få barn, så dette med at lånet slettes hvis jeg dør er ikke så viktig for meg. Ei heller at det slettes hvis jeg blir ufør, da jeg går på AAP og vil komme til å motta denne ytelsen i mange år fremover fordi jeg er syk, men ikke syk på den måten at jeg kan bli ufør. Mest sannsynligvis vil jeg motta AAP eller sosialpenger i flere tiår fremover om jeg da ikke kommer meg i jobb igjen, noe som neppe skjer da jeg allerede har et altfor langt hull i CV-en min til at jeg kommer i betraktning hos noen arbeidsgivere. Jeg er klar over at jeg har rente- og avdragsfrihet så lenge jeg har lav inntekt, men betaler allikevel inn når jeg har overskudd til det, ergo går penger jeg kanskje ville spart til studielånet i stedet.

Da jeg ble/var syk visste jeg ikke at jeg kunne få studielånet omgjort til stipend hvis jeg sykmeldte meg, så jeg var dum og gjorde ikke det. Derfor mottok jeg studielån i 1,5 år uten å ta noen studiepoeng. Jeg får altså ikke mer lån sånn i utgangspunktet (vet jeg kan søke særskilt med uttalelse fra behandler osv, men det er ikke aktuelt p.p.d.), men det hadde vært fint å betalt ned studielånet slik at muligheten er der for nytt lån om jeg blir i stand til å studere igjen.

Jeg har ingen andre lån og jeg kommer meg ikke inn på boligmarkedet uansett, da jeg har null EK og liten inntektsevne. Ingen grunn til å spare til bolig, mao.

Så er det rett og slett følelsen av å ha lån, å være bundet til det. Jeg vil ha det bort slik at jeg kan føle meg fri.

Noen nevnte forskjellen på kroneverdi og subjektiv verdi og det stemmer godt for meg. 

Anonymkode: e8f2a...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Omformulert til teskjevarianten: Jeg synes det er fullstendig meningsløst å ha dødsfall som en del av tilbakebetalingsplanen.

Anonymkode: 9ae37...9a1

Omformulert til teskjevarianten: det er mange faktorer som avgjør hva slags lån man bør betale ned først. Det at lånet slettes ved død og at man kan få slettet deler eller hele studielånet ved varig uførhet er faktorer man bør vurdere. Ved sykdom der man går på AAP og har vansker med å betale studielånet kan man også få rentefritak og betalingsutsettelse. Man vil ha et mye større problem dersom man sitter med et større boliglån som følge av at man betalte ned hele studielånet tidligere enn man trengte. Det ligger en mye større sikkerhet i å ha et større studielån og heller fokusere på å nedbetale bolig. Syk og å havne i ulykker kan alle bli/gjøre, og man er en idiot dersom man tar økonomiske forholdsregler. Jeg regner med at du heller ikke har forsikring eller tar på deg bilbeltet når du kjører bil? 

Anonymkode: 189e9...cc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...