Gå til innhold

Ikke betale studielån, annet er idiotisk. hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting ang studielån. Hvorfor sier folk at man ikke burde betale den ned? F.eks hvis jeg får 20 000 kr i gave. Jeg har OK økonomi, jeg har råd til å kjøpe meg nye klær, mobil, reise etc på lønnen jeg har fra før. Så disse 20 000 kr trenger jeg egentlig ikke sånn sett. Så jeg velger å betale ned på et studielån som er på 100 000 kr. 
Hvorfor er dette dumt? Man må jo betale på studielånet, man kan ikke velge å ikke betale. Så hvorfor ikke betale ned 20 000 kr med en gang? Jeg forstår ikke helt hvorfor folk sier jeg er dum... Jeg er dum som velger å betale ned studielånet. I stedet for å shoppe vekk disse pengene. 

Anonymkode: 94b4a...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi dersom du f.eks dør eller blir ufør (tror jeg?) og diverse så blir studielånet fjernet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at hvis man flytter til Alta, og bor der i noen blir studielånet slettet?

Anonymkode: 17c46...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at hvis man flytter til Alta, og bor der i noen blir studielånet slettet?

Anonymkode: 17c46...c02

noen år, altså.

Anonymkode: 17c46...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, strawberry skrev:

Fordi dersom du f.eks dør eller blir ufør (tror jeg?) og diverse så blir studielånet fjernet. 

Så jeg skal tviholde på lånet. I håp om at jeg dør eller blir ufør? :fnise:
For meg så virker ikke det logisk. Det høres faktisk ganske så egoistisk og lite smart ut. Egoistisk i den forstand at man håper på å slippe å gjøre opp for seg. Smart ved å betale ned 20 000 kr, 5.000 kr, 6.000 kr, 7.000kr etc her og der.. det vil spare meg for flere tusen kroner i renter. Jeg vil få bort gjelden fortere. I stedet for å betale den minimumsgrensen på 700 kr mnd. 

 

ts

Anonymkode: 94b4a...e0d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke direkte dumt, og absolutt ikke dumt i alle tilfeller. Hvis du skal kjøpe egen bolig snart er det bedre å spare de 20 000 til egenkapital, så du kan ta mindre boliglån. Det er fordi renta på boliglånet er høyere enn studielånet, og studielånet har bedre vilkår, som strawberry sier over. Det var kanskje mer sant før, når boliglånsrenta var mye høyere enn den i lånekassa, men den kan jo absolutt bli mye høyere igjen. 

Hvis du derimot ønsker å leve et mer fleksibelt liv med mye reising kan det jo være lettere om du ikke har noe lån å tenke på. 

Alternativet er altså ikke å shoppe bort pengene, men å spare eller investere dem. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

noen år, altså.

Anonymkode: 17c46...c02

Det blir sletta med 20% i året eller noe, inntil en viss sum. Så du kan aldri bli studielånsfri kun ved å flytte nordover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alternativene bare er å betale ned (ekstra) på studielån, eller å shoppe, så er det bra å betale studielån.

Men de fleste som er ferdige å studere og som har studielån de har begynt å nedbetale, har boliglån, billån eller sparer til bolig. 

Og studielånet har mange innebygde forsikringer, slik at hvis du feks er arbeidsledig eller ufør, så behøver du ikke betale.

Slik forsikring er det ikke på huslånet etc. Så derfor er det andre ting enn studielånet det lønner seg å nedbetale (fortere enn planen) hvis du plutselig har ekstra penger.

Men igjen - hvis du ikke har noe annet å bruke penger på enn studielån og shopping, så er studielånnedbetaling bra.

Anonymkode: 426d9...311

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at hvis man flytter til Alta, og bor der i noen blir studielånet slettet?

Anonymkode: 17c46...c02

Dersom man arbeider eller tilsvarende i nord-troms eller finnmark, får man 10% (maks 25 000) av gjelden ettergitt. Man betaler da kun renter de neste 12 mnd. Hver 12 mnd søker man om ettergivelse.

Anonymkode: 01524...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal tviholde på lånet. I håp om at jeg dør eller blir ufør? :fnise:
For meg så virker ikke det logisk. Det høres faktisk ganske så egoistisk og lite smart ut. Egoistisk i den forstand at man håper på å slippe å gjøre opp for seg. Smart ved å betale ned 20 000 kr, 5.000 kr, 6.000 kr, 7.000kr etc her og der.. det vil spare meg for flere tusen kroner i renter. Jeg vil få bort gjelden fortere. I stedet for å betale den minimumsgrensen på 700 kr mnd. 

 

ts

Anonymkode: 94b4a...e0d

Nå tenkte jeg egentlig ikke på å shoppe bort pengene, men heller å prioritere litt annerledes. F.eks jeg har boliglån, men har fremdeles BSU, og har studielån. Jeg velger å betale minstesum på studielånet, deretter fylle opp BSU, og deretter betale ned ekstra på boliglånet, ettersom renten på boliglånet er høyere enn på studielånet, i tillegg til de andre fordelene med at studielån kan "fjernes" om man blir syk. Dersom jeg om fem år havner i en ulykke som skader meg for resten av livet mitt og ikke kan bruke utdanningen min, så vil jeg da ha betalt ned litt mer av boliglånet, samtidig som studielånet slettes. Det er da dumt om jeg heller satt med et stort boliglån og fikk slettet bare de siste 10 000 på bsu'en. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler ned på studielånet, men hadde ett år med utsettelse da samboeren min og jeg kjøpte hus for da ville jeg prioritere å betale mest mulig ned på boliglån/renter. Etter en stund i fast jobb og stabil økonomi innså jeg at Begge deler gikk fint og betaler nå månedelige avdrag til begge deler. Har heldigvis ingen andre lån ifbm bil, forbruk, kredittkort eller liknende. Men om jeg hadde hatt flere lån å betale ned på ville jeg prioritert dem over studielånet mtp totalkostnaden over tid. Studielånet er vel det  "snilleste" lånet en kan ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at du må sløse vekk pengene hvis du ikke betaler ned på studielånet. Dum er kanskje ikke en så feil beskrivelse. 

Anonymkode: 189e9...cc0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, strawberry skrev:

Nå tenkte jeg egentlig ikke på å shoppe bort pengene, men heller å prioritere litt annerledes. F.eks jeg har boliglån, men har fremdeles BSU, og har studielån. Jeg velger å betale minstesum på studielånet, deretter fylle opp BSU, og deretter betale ned ekstra på boliglånet, ettersom renten på boliglånet er høyere enn på studielånet, i tillegg til de andre fordelene med at studielån kan "fjernes" om man blir syk. Dersom jeg om fem år havner i en ulykke som skader meg for resten av livet mitt og ikke kan bruke utdanningen min, så vil jeg da ha betalt ned litt mer av boliglånet, samtidig som studielånet slettes. Det er da dumt om jeg heller satt med et stort boliglån og fikk slettet bare de siste 10 000 på bsu'en. 

Dersom du har boliglån også, er det jo bare idioti å betale ned på studielånet fremfor boliglånet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting ang studielån. Hvorfor sier folk at man ikke burde betale den ned? F.eks hvis jeg får 20 000 kr i gave. Jeg har OK økonomi, jeg har råd til å kjøpe meg nye klær, mobil, reise etc på lønnen jeg har fra før. Så disse 20 000 kr trenger jeg egentlig ikke sånn sett. Så jeg velger å betale ned på et studielån som er på 100 000 kr. 
Hvorfor er dette dumt? Man må jo betale på studielånet, man kan ikke velge å ikke betale. Så hvorfor ikke betale ned 20 000 kr med en gang? Jeg forstår ikke helt hvorfor folk sier jeg er dum... Jeg er dum som velger å betale ned studielånet. I stedet for å shoppe vekk disse pengene. 

Anonymkode: 94b4a...e0d

Hvorfor ikke sette de på BSU-.konto, spare til egenkapital eller betale ned boliglånet? :vetikke:
Men for all del, om du ikke klarer å la de stå i ro på sparekontoen så er det kanskje best å bare få dem vekk ved å betale ned studielånet. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Cocosa skrev:

Dersom du har boliglån også, er det jo bare idioti å betale ned på studielånet fremfor boliglånet!

øøh ja? Det er jo nettopp det jeg skriver?? Jeg betaler ned på boliglånet fremfor studielånet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poserose skrev:

Det blir sletta med 20% i året eller noe, inntil en viss sum. Så du kan aldri bli studielånsfri kun ved å flytte nordover. 

Det slettes med inntil 10% i året av opprinnelig lånebeløp, maks 25.000kr årlig.

Jeg betaler kun renter, alle avdrag pluss litt til går i potten som slettes årlig.

Bankene i Finnmark ser ikke på studielån som gjeld ved søknad til boliglån da det betaler seg (nesten) selv.

Anonymkode: 67e94...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså: Storebrand har tilbud om boliglån med 1,99 % rente mens flytende rente i Lånekassen er 2,17 per nå... 

Og: Å ha null gjeld er bedre enn "subsidiert" gjeld som forsvinner når du dør.

Anonymkode: 59a50...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså: Storebrand har tilbud om boliglån med 1,99 % rente mens flytende rente i Lånekassen er 2,17 per nå... 

Og: Å ha null gjeld er bedre enn "subsidiert" gjeld som forsvinner når du dør.

Anonymkode: 59a50...680

Hvis jeg dør er det bedre at mine barn arvet de 500.000 jeg har på høyrentekonto, fremfor 0 fordi jeg brukte  de 500.000 til å betale ned studielånet.

Anonymkode: c10e9...9a3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, strawberry skrev:

øøh ja? Det er jo nettopp det jeg skriver?? Jeg betaler ned på boliglånet fremfor studielånet. 

Nei. I HI skriver du at du skal betale ned studielånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på kroneverdi og subjektiv verdi.

Jeg valgte å betale ned studielånet raskere enn jeg måtte, fordi det for meg lå en egenverdi i å få det unna. Å slippe ett av de faste månedlige trekkene gjorde min økonomi bedre, og at det blir slettet når jeg dør bryr jeg meg fint lite om da jeg har planer om å leve i en del år til. Så det er forskjellige måter å vurdere dette på, og litt avhenger nok av den totale økonomiske situasjonen. Ofte vil det lønne seg å betale ned andre lån først, men det avhenger ikke nødvendigvis bare av antall kroner spart.

Anonymkode: 9ae37...9a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...