Gå til innhold

Hvordan type lån finnes? Ikke forbrukslån...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


Forbrukslån har jeg skjønt at er det dyreste. 
Så vet jeg om boliglån, og billån. 
Hvilke andre type lån finnes? 

 

Anonymkode: 1d048...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pantesikrede lån: Bolig, bil (og andre motor) i privatfinansiering, factoring, varelagerfinansiering, driftskreditt og finansiell leasing for næringsdrivende.

Usikrede lån: Forbrukslån, studielån, kredittkort. Sistnevnte er egentlig ikke et lån siden det ikke har gjeldsbrev, men kan jo nevnes.

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg foreksempel vil pusse opp, eller besøke en døende far på andre siden av jorda, er det kun forbrukslån jeg kan ta da? 
Har hørt at folk pakker inn for eksempel reise eller opppussing i andre lån (ikke huslån) men vet ikke hvilke..
Noen ide? 

Anonymkode: 1d048...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg foreksempel vil pusse opp, eller besøke en døende far på andre siden av jorda, er det kun forbrukslån jeg kan ta da? 
Har hørt at folk pakker inn for eksempel reise eller opppussing i andre lån (ikke huslån) men vet ikke hvilke..
Noen ide? 

Anonymkode: 1d048...6e2

Forbrukslån er usikrede lån. Hvis du låner til oppussing, låner man som regel på boligen, da man gjerne har litt egenkapital tilgjengelig der. Da er jo ikke lånet usikret, for banken har pant i boligen, så renten vil være mye bedre. Lånet blir da bakt inn i boliglånet og blir en del av det.

Du kan låne til hva som helst så lenge du har sikret lånet med pant i fast eiendom. F.eks. en bolig som ikke er fullt belånt, en hytte som er gjeldsfri, kanskje en gjeldsfri bil etc. Verdisaker og fast eiendom som pant altså. Da blir det ikke "forbrukslån", selv om lånet kanskje går til forbruk som en reise etc.

Har du ikke noe fast eiendom som kan stilles som sikkerhet for banken som skal gi deg lån, så er det kun forbrukslån (usikret) som er alternativet, ja. Det er dyrt, for banken tar seg betalt for den ekstra risikoen og muligheten for å tape pengene. Det er jo ikke pant i noe som banken kan selge dersom du slutter å betale, eller aldri gidder å betale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Million skrev:

Forbrukslån er usikrede lån. Hvis du låner til oppussing, låner man som regel på boligen, da man gjerne har litt egenkapital tilgjengelig der. Da er jo ikke lånet usikret, for banken har pant i boligen, så renten vil være mye bedre. Lånet blir da bakt inn i boliglånet og blir en del av det.

Du kan låne til hva som helst så lenge du har sikret lånet med pant i fast eiendom. F.eks. en bolig som ikke er fullt belånt, en hytte som er gjeldsfri, kanskje en gjeldsfri bil etc. Verdisaker og fast eiendom som pant altså. Da blir det ikke "forbrukslån", selv om lånet kanskje går til forbruk som en reise etc.

Har du ikke noe fast eiendom som kan stilles som sikkerhet for banken som skal gi deg lån, så er det kun forbrukslån (usikret) som er alternativet, ja. Det er dyrt, for banken tar seg betalt for den ekstra risikoen og muligheten for å tape pengene. Det er jo ikke pant i noe som banken kan selge dersom du slutter å betale, eller aldri gidder å betale.

Ok skjønner... Takk for nyttig informasjon! 
Jeg har ingen fast eiendom , men leier...Det vil si at kun forbrukslån er mulig for meg, med mindre noen andre kan stille med sikkerhet i verdi da? Eller må de ta lånet i sitt navn da isåfall? 

Anonymkode: 1d048...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok skjønner... Takk for nyttig informasjon! 
Jeg har ingen fast eiendom , men leier...Det vil si at kun forbrukslån er mulig for meg, med mindre noen andre kan stille med sikkerhet i verdi da? Eller må de ta lånet i sitt navn da isåfall? 

Anonymkode: 1d048...6e2

Andre kan stille sikkerhet for ditt lån, ja, det er også en vanlig løsning som f.eks foreldre noen ganger bruker for barna sine. Lånet står på "barnet" (det voksne barnet da selvfølgelig) men sikkerheten er foreldrenes. De kan stille boligen sin som sikkerhet, eller en gjeldfri båt om de har det f.eks.

Det vil si at hvis deres voksne barn av en eller annen grunn slutter å betale på lånet sitt, og banken ikke lykkes å inndrive pengene til tross for purringer og inkasso etc, kan de kreve att foreldrene (som har stilt sikkerheten) betaler og evt selger sikkerhets-gjenstanden banken har pant i. Der er risikoen foreldrene eller de som stiller sikkerhet da tar... man har aldri noen garanti for at andre betaler. Det skjer at noen lar være å betale, enten fordi de får dårligere råd enn antatt, de mister jobben, blir langvarig syke eller rett og slett ikke gidder å betale og heller bruker pengene på fest og moro, så lånet går til inndrivelse.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom oppussing fører til betydelig verdiøkning, feks at dere øker boareal ved å gjøre en bod om til soverom, eller bygger på, så kan dere søke byggelån. Det blir bakt inn i boliglån etter at bygging og oppussing er ferdig. 

Ferier er forbrukslån. 

Anonymkode: c7c94...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån er lån uansett hva du låner til. Det er sikkerheten du kan stille overfor banken som avgjør renten på lån. Hva du låner til, om det er bolig eller bil, spiller ingen rolle. Banken er banken uansett hvilket navn bank har. 

(Lær deg og forskjellen på hvilken og hvem.)

Anonymkode: 0d329...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg foreksempel vil pusse opp, eller besøke en døende far på andre siden av jorda, er det kun forbrukslån jeg kan ta da? 
Har hørt at folk pakker inn for eksempel reise eller opppussing i andre lån (ikke huslån) men vet ikke hvilke..
Noen ide? 

Anonymkode: 1d048...6e2

Hva med en revolusjonerende idé? Du kan spare deg opp en buffer for akutte tilfeller, som besøk hos døende far, og også spare til ting du ser komme, som oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, asterix skrev:

Hva med en revolusjonerende idé? Du kan spare deg opp en buffer for akutte tilfeller, som besøk hos døende far, og også spare til ting du ser komme, som oppussing.

Dette. 

Folk som pakker reise inn i andre lån er ikke folk du burde ha som økonomiske idol. 

Anonymkode: c7c94...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...