Gå til innhold

Autisme/Asperger eller k-PTSD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at traumatiserte barn kan vise tegn på autisme (mangel på sosiale ferdigheter, mistolkning av sosiale situasjoner, le på feil tidspunkt, falle ut av samtaler pga dissosiasjon) osv. 

Jeg ble utsatt for grov omsorgssvikt og ble tvangsflyttet etter en voldelig episode jeg var vitne til som 2 åring. Jeg er tydelig traumatisert, og har nesten alle symptomene på kompleks PTSD (bortsett fra rus og kriminalitet). Behandler ved DPS legger vekt på dette og ser på dette som årsaker til hvorfor jeg har de problemene jeg har: (Ustabilitet, tendenser til angst/depresjon, angst for avvisning/avkledning/det å bli forlatt, tegn til dissosiasjon, kommunikasjonsproblemer fordi jeg lett misforstår andres intensjoner, sårbarhet, usikkerhet, selvskading (+et selvmordsførsøk) osv osv.)

Han tror ikke jeg har Asperger som jeg ble diagnostisert med som 11 åring. Dermed har jeg blitt henvist på nytt til utredning. 

Er det noen flere her som ble diagnostisert med Asperger som egt ikke hadde det, men hadde traumer istedenfor? Jeg vet at tilknytningstraumer kan gi litt liknende symptomer.

Anonymkode: 99a9e...fe2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke svaret på det du lurer på. Men jeg vil finne ut om jeg har Asperger nå. Fikk en diagnose når jeg var 14, følelsesmessige forstyrrelser. Var på autismesjekk da jeg gikk i bhg, men oppfylte ikke de kriteriene. Skal sies at jeg ikke hadde far i oppveksten. Så mamma var alenemor da far flyttet til utlandet. Kjenner ikke min far og hun sier at hun ser det samme i meg som i han. Følelsesmessig flat og han var ikke noe god å være i forhold med. Han manglet disse varme følelsene. 

Hans mor plasserte søsteren hos noen folk som skulle ta seg av henne. Hun var for opptatt med å feste og reise. Min far plassertes hos en onkel som var alkoholiker.... Mulig dette kan forklare hans tilknytningsproblemer. Som igjen har blitt overført til meg. 

Anonymkode: 0b313...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke svaret på det du lurer på. Men jeg vil finne ut om jeg har Asperger nå. Fikk en diagnose når jeg var 14, følelsesmessige forstyrrelser. Var på autismesjekk da jeg gikk i bhg, men oppfylte ikke de kriteriene. Skal sies at jeg ikke hadde far i oppveksten. Så mamma var alenemor da far flyttet til utlandet. Kjenner ikke min far og hun sier at hun ser det samme i meg som i han. Følelsesmessig flat og han var ikke noe god å være i forhold med. Han manglet disse varme følelsene. 

Hans mor plasserte søsteren hos noen folk som skulle ta seg av henne. Hun var for opptatt med å feste og reise. Min far plassertes hos en onkel som var alkoholiker.... Mulig dette kan forklare hans tilknytningsproblemer. Som igjen har blitt overført til meg. 

Anonymkode: 0b313...9bf

Jeg forstår. 

Håper du får den utredningen du ønsker. 

Anonymkode: 99a9e...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke diagnostisert med Asperger, men det ble mistenkt av flere og jeg ble utredet. Konklusjonen var at det ikke var AS, men personlighetsendring på grunn av PTSD. 

Anonymkode: 4c0fc...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ikke diagnostisert med Asperger, men det ble mistenkt av flere og jeg ble utredet. Konklusjonen var at det ikke var AS, men personlighetsendring på grunn av PTSD. 

Anonymkode: 4c0fc...930

Skjønner. 

Kan jeg spørre om hvilke symptomer du har i hverdagen? Hva var det som gjorde at de mistenkte AS?

Anonymkode: 99a9e...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Autismespekterlidelser anses å være en nevrologisk feil som gir utslag i mangler i hjernens ubevisste fungering. Hvordan kan dette resultere i samme symptomer som for eksempel tilknytningsproblematikk? Dette er sentralt å forstå for å kunne sette riktig diagnose.

Kort sagt blir sanseinntrykk behandlet i den ubevisste hjernen, som så skyver det ferdige resultatet til bevisstheten, som vi til slutt reagerer på. Når den ubevisste prosessen ikke fungerer som den skal, som er tilfellet ved autismespekterlidelser, så må prosessen foregå bevisst (i den grad det er mulig). Det er derfor sosiale sammenhenger kan være slitsom for de som har denne lidelsen. En rekke sanseinntrykk må analyseres og vurderes bevisst, som hos andre foregår lynraskt i det ubevisste.

Autister mangler tillit til visse ubevisste prosesser fordi prosessene ikke fungerer. Tilknytningsproblematikk kan resultere i mistillit til de samme prosessene fordi personen ikke har erfart at de fungerer. I samspillet mellom barn og omsorgsperson lærer barnet å forstå mennesker, at det forstår det samme som andre, og kan ta del i det sosiale rom. Det får altså tillit til sine ubevisste evner til å bevege seg i det sosiale miljøet. Denne lærings- og erfaringsprosessen blir hemmet når forbindelsen til omsorgspersonen ikke er god nok. Dette fremstår som generelle mangler i selvfølelse og selvtillit, men er ofte mangel på tillit til helt konkrete ubevisste evner.

Når du mistror dine ubevisste evner til å forstå mennesker, vil du prøve å forstå bevisst. Da gjør du det samme som autister, og kan fremstå som om du har samme lidelse.

Endret av Horten Market
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme er egentlig små medfødte hjerneskader som gjør hjernens høyere sentre for trege til å fungere i normalt sosial samspill. For at autister skal forstå kroppspråk, ansiktsbevegelser og sarkasme trenger de flere titalls sekunder vurderingstid for å kunne matche de responsene normale mennesker bruker et halv sekund på å komme med.

Når autister føler seg presset til å måtte svare like raskt som normale mennesker hopper de over mange nødvendige tankeprosserser og det de sier blir rart.

Anonymkode: 73a71...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Autisme er egentlig små medfødte hjerneskader som gjør hjernens høyere sentre for trege til å fungere i normalt sosial samspill. For at autister skal forstå kroppspråk, ansiktsbevegelser og sarkasme trenger de flere titalls sekunder vurderingstid for å kunne matche de responsene normale mennesker bruker et halv sekund på å komme med.

Når autister føler seg presset til å måtte svare like raskt som normale mennesker hopper de over mange nødvendige tankeprosserser og det de sier blir rart.

Anonymkode: 73a71...2b6

Hva er et normalt menneske? 

Anonymkode: 99a9e...fe2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et normalt menneske i denne sammenhengen er et menneske som ikke har en autismespekterlidelse. Er ikke det opplagt? Autisme er ikke en variant av det normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Autisme er egentlig små medfødte hjerneskader som gjør hjernens høyere sentre for trege til å fungere i normalt sosial samspill. For at autister skal forstå kroppspråk, ansiktsbevegelser og sarkasme trenger de flere titalls sekunder vurderingstid for å kunne matche de responsene normale mennesker bruker et halv sekund på å komme med.

Når autister føler seg presset til å måtte svare like raskt som normale mennesker hopper de over mange nødvendige tankeprosserser og det de sier blir rart.

Anonymkode: 73a71...2b6

Hvor har du det fra? Jeg har vært gjennom wais og scorte over 130 i prosesseringshastighet, jeg har altså høyt over gjennomsnittlig evne til å prosessere informasjon raskt. Men jeg er en ganske visuell tenker og ikke flink med språk/ ord. På samme tid som jeg liker å tenke gjennom hva jeg skal si før jeg sier det. Så jeg snakker relativt "rolig". Selv om jeg er "hyper" inni, så er jeg rolig utenpå. 

Anonymkode: c819d...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Horten Market skrev:

Et normalt menneske i denne sammenhengen er et menneske som ikke har en autismespekterlidelse. Er ikke det opplagt? Autisme er ikke en variant av det normale.

Jeg forstod det, men jeg synes det er en uting å dividere mennesker i kategorier, "normal" eller "unormal". Det er egt ingen som er normale, ettersom at alle er forskjellige. Det er f.eks ikke normalt å ha blått hår, siden de fleste ikke har det. Det er ikke normalt å få stryk på en prøve, fordi de fleste består. 

Man kan ikke tenke slik. Alle er seg selv med sine svakheter og styrker. Hva som er normalt for en person kan oppfattes unormalt for en annen. Hva en gruppe gjør i andre land, kan oppfattes som frekt i Norge. Poenget er at det ikke finnes noe klar grense på hva det vil si å være normal. 

Anonymkode: 99a9e...fe2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at det ikke finnes noe klar grense på hva det vil si å være normal.

Det er vel en litt "autistisk" måte å tenke på? De fleste ord i språket har ingen klare grenser eller overganger. Hva er søppel? Søppel for den ene kan være en høyt skattet gjenstand for den andre. Det betyr ikke at det er meningsløst å omtale noe som søppel.

Hvorfor skal vi ikke snakke om normalt/unormalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er et normalt menneske? 

Anonymkode: 99a9e...fe2

Ingen er normale.

Anonymkode: 3eb04...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme har ingenting med omsrgsvikt og gjøre, det er FORDOMMER.

Anonymkode: 378a4...e0c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Autisme har ingenting med omsrgsvikt og gjøre, det er FORDOMMER.

Anonymkode: 378a4...e0c

Det er mange like symptomer, fordi begge tilstandene kan føre til gjennomgripende problemer i hverdagen. 

Anonymkode: 99a9e...fe2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Horten Market skrev (På 20.10.2017 den 0.16):

Autismespekterlidelser anses å være en nevrologisk feil som gir utslag i mangler i hjernens ubevisste fungering. Hvordan kan dette resultere i samme symptomer som for eksempel tilknytningsproblematikk? Dette er sentralt å forstå for å kunne sette riktig diagnose.

Kort sagt blir sanseinntrykk behandlet i den ubevisste hjernen, som så skyver det ferdige resultatet til bevisstheten, som vi til slutt reagerer på. Når den ubevisste prosessen ikke fungerer som den skal, som er tilfellet ved autismespekterlidelser, så må prosessen foregå bevisst (i den grad det er mulig). Det er derfor sosiale sammenhenger kan være slitsom for de som har denne lidelsen. En rekke sanseinntrykk må analyseres og vurderes bevisst, som hos andre foregår lynraskt i det ubevisste.

Autister mangler tillit til visse ubevisste prosesser fordi prosessene ikke fungerer. Tilknytningsproblematikk kan resultere i mistillit til de samme prosessene fordi personen ikke har erfart at de fungerer. I samspillet mellom barn og omsorgsperson lærer barnet å forstå mennesker, at det forstår det samme som andre, og kan ta del i det sosiale rom. Det får altså tillit til sine ubevisste evner til å bevege seg i det sosiale miljøet. Denne lærings- og erfaringsprosessen blir hemmet når forbindelsen til omsorgspersonen ikke er god nok. Dette fremstår som generelle mangler i selvfølelse og selvtillit, men er ofte mangel på tillit til helt konkrete ubevisste evner.

Når du mistror dine ubevisste evner til å forstå mennesker, vil du prøve å forstå bevisst. Da gjør du det samme som autister, og kan fremstå som om du har samme lidelse.

Jeg ble mishandlet som barn og ble likevel diagnostisert med autisme. Da blir mishandlingen eventuelt fremstått som innbilt. Det var en måte å lette ansvar fra mine foreldre og legge forklaringen på min nevrologi. Ingen vet om mine erfaringer med fysisk og psykisk mishandling fordi jeg vet mine problemer blir bortforklart med autisme diagnosen. Det er leit for da får jeg ikke hjelp til å helbrede mine vonde minner på en autentisk måte. 

Anonymkode: 5852a...058

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn med autisme/ADHD har enda lettere enn andre barn for å utvikle traumer. Forsking på PTSD tyder også på at det er en viss epigenetisk markør forbundet med autisme/ADHD (som ofte kommer av det samme genet, og ser ut til å faktisk være på samme spekter).

Epigenetisk markør betyr at selv om man har gener for noe, betyr det ikke at disse genene er skrudd på. Disse kan skrus på av ekstern stimuli, og antas derfor å være et forsvar mot miljøet. Ta Asperger-barn, for eksempel - som regel er de svært gode på å finne interesser som ikke involverer andre, og fordype seg fullstendig i dem. De unngår gjerne andre mennesker, og ser mønstre som ikke er åpenbare for verden rundt. Dette er fordelaktig i et traumatiserende miljø, hjernen lærer seg å kutte vekk omverdenen og ikke bry seg om den. Det er trist, men svært sannsynlig at du faktisk fikk skrudd på dine autismegener via traumer.

Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men det gjelder nok mange og sannsynligvis deg. Men norsk helsevesen henger veldig etter og har ennå ikke fått med seg den epigenetiske markøren til nevrodivergens (ADHD/Asperger/en del andre neurodevelopmental disorders). Du kan altså ha fått Aspergers av K-PTSD. 

Dette må du ikke si til dem, selvsagt. De skjønner ikke greia, de har lært at ASD er man født med og da blir man sånn, og PTSD er noe man får av traumer. De ser ikke nyansene i det. Jeg har undersøkt dette svært nøye (fordi jeg har Aspergers og PTSD etter en kjip barndom) - spør om hva som helst.

Anonymkode: d7ee8...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barn med autisme/ADHD har enda lettere enn andre barn for å utvikle traumer. Forsking på PTSD tyder også på at det er en viss epigenetisk markør forbundet med autisme/ADHD (som ofte kommer av det samme genet, og ser ut til å faktisk være på samme spekter).

Epigenetisk markør betyr at selv om man har gener for noe, betyr det ikke at disse genene er skrudd på. Disse kan skrus på av ekstern stimuli, og antas derfor å være et forsvar mot miljøet. Ta Asperger-barn, for eksempel - som regel er de svært gode på å finne interesser som ikke involverer andre, og fordype seg fullstendig i dem. De unngår gjerne andre mennesker, og ser mønstre som ikke er åpenbare for verden rundt. Dette er fordelaktig i et traumatiserende miljø, hjernen lærer seg å kutte vekk omverdenen og ikke bry seg om den. Det er trist, men svært sannsynlig at du faktisk fikk skrudd på dine autismegener via traumer.

Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men det gjelder nok mange og sannsynligvis deg. Men norsk helsevesen henger veldig etter og har ennå ikke fått med seg den epigenetiske markøren til nevrodivergens (ADHD/Asperger/en del andre neurodevelopmental disorders). Du kan altså ha fått Aspergers av K-PTSD. 

Dette må du ikke si til dem, selvsagt. De skjønner ikke greia, de har lært at ASD er man født med og da blir man sånn, og PTSD er noe man får av traumer. De ser ikke nyansene i det. Jeg har undersøkt dette svært nøye (fordi jeg har Aspergers og PTSD etter en kjip barndom) - spør om hva som helst.

Anonymkode: d7ee8...3bd

Ehm... jeg kjenner flere med ptsd, og de har ikke autistiske trekk! 
Jeg har også ei mor som er mega følsom og bryter veldig lett sammen og får en bagatell til å virke som noe veldig alvorlig. Hun har ikke Asperger. Jeg har det. Arvet fra pappa, og vi er mye mindre følsomme enn mamma. Jeg er glad jeg slapp å bli så sensitiv som henne. 

Anonymkode: ee20c...a4c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ehm... jeg kjenner flere med ptsd, og de har ikke autistiske trekk! 
Jeg har også ei mor som er mega følsom og bryter veldig lett sammen og får en bagatell til å virke som noe veldig alvorlig. Hun har ikke Asperger. Jeg har det. Arvet fra pappa, og vi er mye mindre følsomme enn mamma. Jeg er glad jeg slapp å bli så sensitiv som henne. 

Anonymkode: ee20c...a4c

Du skriver veldig ofte om moren, faren, broren og deg selv. Det er jo anekdoter og ingen sannhet. 

Det er ingen sannhet det AB du siterer skriver heller for øvrig. 

Anonymkode: 87225...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...