Gå til innhold

Trenger råd ang hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og samboeren har vært på leting etter vårt fremtidige hus, altså hus hvor vi kan bli gamle i. For tiden leier vi og vi er egentlig blitt litt lei på det, over ett år har vi leid nå. Det har kommet hus, enten er de for gamle eller for dyrt. Gamle; mye oppussing, noe som vi ikke har peiling på eller ork til. De dyre har vært for dyre rett og slett. 

For tiden har vi vært i kontakt med en megler, som har et hus til oss, den er ikke kommet på Finn ennå. Vi vet hvilket hus det er. Den er etter 2000 og i det huset har det alltid bodd ei dame med dyr, altså hunder og katter. Gardinene er alltid trukket for og jeg tror det huset aldri har sett lys. Megleren sier at første etasjen er brukbar og andre etasjen er uinnredet. Mannen har sagt til meg at vi kan iallefall ta en titt, og om det blir aktuelt så kan vi ansette folk som kan pusse opp slik vi vil ha det. Jeg har vært litt av og på, for det huset er nabo til broren min og vegrer meg litt pga det, og at det har vært masse dyr i huset. Jeg og bror har et godt forhold, men jeg fordrar ikke kona hans av personlige grunner jeg ikke har lyst å gå inn på. 

Hva tenker dere? Vær så snill kom med råd, for det trenger vi. 

Noen ganger tenker jeg so what, vi kan pusse det opp slik vi vil, for huset har en veldig fin tomt og det er på den plassen vi har lyst å bo på. Og noen ganger tenker jeg blir det en god ide? 

Anonymkode: 391f3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er huset i en populær del av området dere bor i? Er det mange barn der, eller folk på deres alder? Skal dere ha barn etter hvert, kan det være greit å tenke over naboene. Og for eksempel hvilken skole huset sogner til. Er det barnehager i nærheten? Langt til jobbene deres, og øvrig familie? Trives din bror og kone? Er du mye med de? Hvorfor liker du ikke kona hans? (Trenger ikke utdype det, men tenk på hvorfor du ikke liker henne, og om det er så stort at du ikke kan bo nærme henne, og kan det endres?) 

For meg så betyr trivsel like mye som selve huset, og om jeg kan bo der i alle slags livsituasjoner. Vet ikke om jeg hadde orket å bo ved siden av en jeg  kjenner, men ikke likte, men du kan fort ende opp med helt sprø ukjente naboer og. 

Om huset er ødelagt av hunder og katter kommer helt an på hvordan den dama har hatt det. På noen hus kan man knapt se bruksmerker, mens andre er det masse. Jeg ville nok regnet med at for eksempel parkett osv var stygt pga klør, og kanskje enkelte vinduskarmer.. (Vi hadde katt som brukte vindu og vinduskarm som måte å komme seg inn på, og det var masse kloremerker, men vi byttet karm, pusset og malte før vi solgte,, mulig hun gjør det og) 

Anonymkode: b39be...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er huset i en populær del av området dere bor i? Er det mange barn der, eller folk på deres alder? Skal dere ha barn etter hvert, kan det være greit å tenke over naboene. Og for eksempel hvilken skole huset sogner til. Er det barnehager i nærheten? Langt til jobbene deres, og øvrig familie? Trives din bror og kone? Er du mye med de? Hvorfor liker du ikke kona hans? (Trenger ikke utdype det, men tenk på hvorfor du ikke liker henne, og om det er så stort at du ikke kan bo nærme henne, og kan det endres?) 

For meg så betyr trivsel like mye som selve huset, og om jeg kan bo der i alle slags livsituasjoner. Vet ikke om jeg hadde orket å bo ved siden av en jeg  kjenner, men ikke likte, men du kan fort ende opp med helt sprø ukjente naboer og. 

Om huset er ødelagt av hunder og katter kommer helt an på hvordan den dama har hatt det. På noen hus kan man knapt se bruksmerker, mens andre er det masse. Jeg ville nok regnet med at for eksempel parkett osv var stygt pga klør, og kanskje enkelte vinduskarmer.. (Vi hadde katt som brukte vindu og vinduskarm som måte å komme seg inn på, og det var masse kloremerker, men vi byttet karm, pusset og malte før vi solgte,, mulig hun gjør det og) 

Anonymkode: b39be...298

Det er på et veldig fint sted, med eneboliger og leiligheter rundt, skolene, barnehagen og senter er noen få skritt unna. Det sentrale ligger nærme, og buss og tog connection. Mine foreldre bor i nærheten og jeg er veldig kjent i det området. 

Som sagt kan ikke gå innpå det med kona til broren, da det er lang historie. Men tenker også på sommeren feks, hvis vi sitter ute på terrassen så kommer vi sikkert til å høre dem og de oss, og det gnager meg litt. Men mannen sier at man vet ikke før man prøver. 

Uff, dette er så vanskelig.

Anonymkode: 391f3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de barn? Vil dere unngå de, eller ha litt overflatisk kontakt? Jeg tenker at situasjonen med broren din og kona er nok det som kanskje gnager mest og vil være verst. Hva gjør dere om dere ikke skal ha kontakt, og barna blir venner, løper mellom husene? Skal foreldrene dine deles mellom dere? Vil de bli sure om andre familiemedlemmer beslker dere, hjelper dere osv og ikke kommer til de? Jeg gir deg bare noen gitte situasjoner du kan tenke over, så kanskje valget blir enklere. 

Har du snakket med broen din om dette? Er husene tett i tett, type rekkehus, eller har dere litt luft mellom husene og uteplasser?

Anonymkode: b39be...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er sjansen for at det dukker opp andre hus som passer til deres kriterier, da? Er det slik at det finnes mange hus i området som kunne passe i alder, størrelse og pris, og at hvis dere har litt is i magen kommer det helt sikkert noe passende? Eller er det bare dette huset som kan fungere?

Er det mulig å sette opp en hekk, levegg eller noe mot broren din så dere ikke har direkte innsyn til hverandre?

At det har vært dyr der er ikke noe problem, tenker jeg. Vi har også dyr, men har lagt laminatgulv nettopp fordi at vi ikke ønsker at det skal bli ripete med en gang. På den annen side er gulv, vegger, lister osv ting som slites og må pusses opp fra tid til annen uansett, så om dere gjør det for første gang nå eller om noen år blir jo i grunnen ett fett. Det er ikke så vanskelig, jeg ville vært mer skeptisk til å overta et gammelt hus hvor man kanskje må skifte tak, kledning, vinduer, drenering, elektrisk anlegg, rør osv osv, DET er langt dyrere og mer styr enn å fikse noen overflater!

Anonymkode: d8424...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg hadde oversett det du skrev om at megleren kalte første etasje for "brukbar". Et hus fra etter år 2000 burde være mer enn brukbart! Hvis vi også tar høyde for at meglere gjerne pleier å omtale boliger som langt bedre enn de faktisk er, så lurer jeg veldig på hva som gjør at denne boligen bare er "brukbar". Betyr det at det har ligget dammer av kattetiss overalt eller at det er slitt ned langt utover hva man forventer av et hus på samme alder? Tror dere i første omgang bør gjøre som samboeren din sier og ta en titt på huset før dere bruker mer tid på å gruble på dette.

Anonymkode: d8424...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke at du/dere grubler så fælt før dere i det hele tatt har sett på huset. Den kan jo være helt uaktuelt for alt du vet, eller det kan være drømmehuset. Da kan du begynne å gruble på om plassen og oppussing osv er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, jeg hadde oversett det du skrev om at megleren kalte første etasje for "brukbar". Et hus fra etter år 2000 burde være mer enn brukbart! Hvis vi også tar høyde for at meglere gjerne pleier å omtale boliger som langt bedre enn de faktisk er, så lurer jeg veldig på hva som gjør at denne boligen bare er "brukbar". Betyr det at det har ligget dammer av kattetiss overalt eller at det er slitt ned langt utover hva man forventer av et hus på samme alder? Tror dere i første omgang bør gjøre som samboeren din sier og ta en titt på huset før dere bruker mer tid på å gruble på dette.

Anonymkode: d8424...8da

Jeg skjønner det men jeg er veldig flink til å gruble meg over ting før jeg har vært i det engang, sånn er jeg bare. Vi driver faktisk å prøver å få tak i megleren, så vi kan ta en titt, men det tar litt tid visstnok.

ts

Anonymkode: 391f3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor er sjansen for at det dukker opp andre hus som passer til deres kriterier, da? Er det slik at det finnes mange hus i området som kunne passe i alder, størrelse og pris, og at hvis dere har litt is i magen kommer det helt sikkert noe passende? Eller er det bare dette huset som kan fungere?

Er det mulig å sette opp en hekk, levegg eller noe mot broren din så dere ikke har direkte innsyn til hverandre?

At det har vært dyr der er ikke noe problem, tenker jeg. Vi har også dyr, men har lagt laminatgulv nettopp fordi at vi ikke ønsker at det skal bli ripete med en gang. På den annen side er gulv, vegger, lister osv ting som slites og må pusses opp fra tid til annen uansett, så om dere gjør det for første gang nå eller om noen år blir jo i grunnen ett fett. Det er ikke så vanskelig, jeg ville vært mer skeptisk til å overta et gammelt hus hvor man kanskje må skifte tak, kledning, vinduer, drenering, elektrisk anlegg, rør osv osv, DET er langt dyrere og mer styr enn å fikse noen overflater!

Anonymkode: d8424...8da

Åh, det var mange Spm på en gang.🙈 Vi har som sagt vært på leting etter hus i dette området i over ett år nå, og det har kommet hus som er eldre, typ år ‘54, ‘60 osv.. Vi har vært på mange visninger uten hell. Så hus etter 2000 kommer veldig sjeldent. 

Og i tillegg så maser alle på oss på å få ut fingeren, for vi kaster pengene ut av vinduet. Men det er faktisk ikke så enkelt 🙈 Det er mulig å sette opp en hekk ja, det ville i så fall vært det første vi hadde gjort.

 

Anonymkode: 391f3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har de barn? Vil dere unngå de, eller ha litt overflatisk kontakt? Jeg tenker at situasjonen med broren din og kona er nok det som kanskje gnager mest og vil være verst. Hva gjør dere om dere ikke skal ha kontakt, og barna blir venner, løper mellom husene? Skal foreldrene dine deles mellom dere? Vil de bli sure om andre familiemedlemmer beslker dere, hjelper dere osv og ikke kommer til de? Jeg gir deg bare noen gitte situasjoner du kan tenke over, så kanskje valget blir enklere. 

Har du snakket med broen din om dette? Er husene tett i tett, type rekkehus, eller har dere litt luft mellom husene og uteplasser?

Anonymkode: b39be...298

Nei, jeg har ikke snakket med broren min om dette. Bør jeg det? Bør jeg spørre om han vil ha oss som naboer? 

Dette er enebolig, altså ikke noe rekkehus, det er godavstabd mellom husene, men samtidig nært. 

De har barn ja. Tviler på at det hadde vært mye løping mellom husene, da barna er store. 

Ts

Anonymkode: 391f3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og i tillegg så maser alle på oss på å få ut fingeren, for vi kaster pengene ut av vinduet. Men det er faktisk ikke så enkelt

Anonymkode: 391f3...035

Det synes jeg ikke du skal høre på, altså. Jada, det er sikkert penger ut av vinduet å leie i steden for å eie og alt det der, men det er sabla mange flere penger ut av vinduet å kjøpe noe man ikke trives i for så å måtte selge etter kort tid! En bolig er jo det aller, aller dyreste man bruker penger på, og når du også har et mål om å bo der livet ut er det viktig at dere tar dere god tid til å finne noe dere virkelig trives i, ikke bare det første og beste som ikke krasjer alt for mye med ønskene deres!

Anonymkode: d8424...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du? Jeg syns du skal legge ekstra vekt på dette med svigerinna di jeg, for min del❤ Jeg støtter sååå den /de ovenfor som ber deg vektlegge trivsel og ikke bare tenkte vegger, tak, område etc ... Tenk så leit hvis du satt der da - i er nyrenovert hus dete elsker tilslutt - så kvier du deg for å se ut av vindruene, sulle i Hagen, måke snø - ja, etc etc... 

livet skal være godt ❤❤❤ Ikke bare så smart hele tiden - hvis jeg klarer å få frem noe poeng her 🙄 

Naboer er tett på, men omgås hverdag- det er ålreight å kunne forholde seg på et nogenlunde normalt nivå med de 😊😊😊😊 

Tenkwr sånn jeg; la det fare - så dukker dwt nok opp det riktige etterhvert ❤ Det riktige for begge 👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg eksagt hva megler mener med ordet brukbart. Men jeg kan vertfall si hva jeg vil tippe at han/hun mener om det. Ett hu fra 2000 hvor det ikke er gjort stort siden bygge år er jo som oftest å regne alltid beboelig. Derimot må man jo også regne med at etter 17år at fks, fliser på bad, parkett og kjøkken innredninger er noe utdatert. Elektrisk og rør opplegg kan være fin og uten mangler, men resten er bare ikke helt etter dags dato når det kommer til materialvalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, MammaMums skrev:

Du? Jeg syns du skal legge ekstra vekt på dette med svigerinna di jeg, for min del❤ Jeg støtter sååå den /de ovenfor som ber deg vektlegge trivsel og ikke bare tenkte vegger, tak, område etc ... Tenk så leit hvis du satt der da - i er nyrenovert hus dete elsker tilslutt - så kvier du deg for å se ut av vindruene, sulle i Hagen, måke snø - ja, etc etc... 

livet skal være godt ❤❤❤ Ikke bare så smart hele tiden - hvis jeg klarer å få frem noe poeng her 🙄 

Naboer er tett på, men omgås hverdag- det er ålreight å kunne forholde seg på et nogenlunde normalt nivå med de 😊😊😊😊 

Tenkwr sånn jeg; la det fare - så dukker dwt nok opp det riktige etterhvert ❤ Det riktige for begge 👍👍👍

Du har sikkert rett. Men jeg blir snart gal, har ventet over ett år på hus, kommer jo aldri vår tur :( Blir snart deprimert :tristbla:

Anonymkode: 391f3...035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skjønner veldig godt at du er lei av å vente - og vente.. 

sender deg en klem, og er helt sikkler på at det riktige dukker opp!! I mellomtiden, ja så bor dere jo helt sikkert greit nok😊 Alt til sin tid 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 11.45, AnonymBruker skrev:

Hei

 

Jeg og samboeren har vært på leting etter vårt fremtidige hus, altså hus hvor vi kan bli gamle i. For tiden leier vi og vi er egentlig blitt litt lei på det, over ett år har vi leid nå. Det har kommet hus, enten er de for gamle eller for dyrt. Gamle; mye oppussing, noe som vi ikke har peiling på eller ork til. De dyre har vært for dyre rett og slett. 

For tiden har vi vært i kontakt med en megler, som har et hus til oss, den er ikke kommet på Finn ennå. Vi vet hvilket hus det er. Den er etter 2000 og i det huset har det alltid bodd ei dame med dyr, altså hunder og katter. Gardinene er alltid trukket for og jeg tror det huset aldri har sett lys. Megleren sier at første etasjen er brukbar og andre etasjen er uinnredet. Mannen har sagt til meg at vi kan iallefall ta en titt, og om det blir aktuelt så kan vi ansette folk som kan pusse opp slik vi vil ha det. Jeg har vært litt av og på, for det huset er nabo til broren min og vegrer meg litt pga det, og at det har vært masse dyr i huset. Jeg og bror har et godt forhold, men jeg fordrar ikke kona hans av personlige grunner jeg ikke har lyst å gå inn på. 

Hva tenker dere? Vær så snill kom med råd, for det trenger vi. 

Noen ganger tenker jeg so what, vi kan pusse det opp slik vi vil, for huset har en veldig fin tomt og det er på den plassen vi har lyst å bo på. Og noen ganger tenker jeg blir det en god ide? 

Anonymkode: 391f3...035

Denne typen fremgangsmåte fra megler ble det kraftig advart mot for kort tid siden i media. 

Enda mer skeptisk skal du være til at megler sier noe er brukbart. Hold deg unna huset og ikke la deg friste. Her er det ugler i mosen, eller dyrelukter i huset som du aldri får ut. 

Skal du ha barn i huset? Da kan du risikere å få et megaallergisk barn og måtte flytte ut for at barnet skal bli bedre. Det er der og rikelig med eksempler på. 

Anonymkode: e1422...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.10.2017 den 13.24, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det men jeg er veldig flink til å gruble meg over ting før jeg har vært i det engang, sånn er jeg bare. Vi driver faktisk å prøver å få tak i megleren, så vi kan ta en titt, men det tar litt tid visstnok.

ts

Anonymkode: 391f3...035

Er på husjakt selv og det jeg vet er at er det noe som gir deg en skikkelig dårlig følelse, så vil mest sannsynligvis ikke denne følelsen gi seg og vil kunne ødelegge gleden med å bo der. Derfor leter vi ennå og kommer nok til å gjøre det en stund... Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ørnefaren skrev:

Jeg hadde tatt med meg kyndige folk når jeg skulle sett på det. 

Det hadde jeg selvfølgelig tenkt å ta med uansett. Men tror jeg gir slipp på det huset, det blir for nært og for mye.

Anonymkode: 391f3...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...