Gå til innhold

Er blodtrykket mitt lavt eller normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei blodtrykket mitt ligger på 101/62.

Er dette lavt? Eller normalt?

Dette ble sjekket hos fastlegen i forbindelse med legeerklæring for adopsjon. Legen målte BT og sa ikke noe mer. Jeg tenker at hadde det vært unormalt så skulle han ha kommentert dette.

Anonymkode: 88d34...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt lavt, men likevel innenfor normalen. Er du en ung kvinne, så er det nesten vanlig å ligge på noe rundt 100/60

Med mindre du er plaget med at du besvimer eller noe slikt, så er det ingenting å bekymre seg for. Selv har jeg et blodtrykk på 90/55, og det er litt vel lavt, men jeg har en tendens til å besvime en del :P Har likevel fått beskjed om at det ikke er farlig i seg selv. Bedre med for lavt enn for høyt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, flott trykk egentlig. Du har i alle fall minimal risiko for å utvikle hjerte-karsykdommer med det blodtrykket der ;)

Anonymkode: 6d08d...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som svarte😍. Forressten Jeg er 29 år gammel. 

 

Ts

Anonymkode: 88d34...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt, flott trykk egentlig. Du har i alle fall minimal risiko for å utvikle hjerte-karsykdommer med det blodtrykket der ;)

Anonymkode: 6d08d...d65

Det er dårligere å ha lavere blodtrykk enn høyere.

Blodtrykket til ts ser lavt ut. Bør være over 70.

Anonymkode: b7441...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dårligere å ha lavere blodtrykk enn høyere.

Blodtrykket til ts ser lavt ut. Bør være over 70.

Hvorfor er det verre å ha lavere trykk enn høyere?

Jeg hadde forøvrig 90/50 en gang hos legen. Snakket ikke med legen den dagen siden jeg bare var innom for prøver. Neste gang jeg kom sa hun bare at trykket hadde vært litt lavt sist så vi måtte kontrollere det. Men hørtes ikke ut som det var veldig bekymringsverdig akkurat.

(jeg er ikke TS)

Anonymkode: 48bc3...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dårligere å ha lavere blodtrykk enn høyere.

Blodtrykket til ts ser lavt ut. Bør være over 70.

Anonymkode: b7441...528

Dette stemmer overhodet ikke, og når du ikke har peiling på det burde du ikke svare. Høyt blodtrykk kan være farlig, spesielt om det er veldig høyt. Lavt blodtrykk er ikke farlig med mindre det er en konsekvens av sykdom. Et asymptomatisk lavt blodtrykk er ikke farlig i det hele tatt.

Mitt hvileblodtrykk er rundt 90/50 og jeg er plages ikke med det i det hele tatt. Legen min sier at det er helt vanlig for unge kvinner å ha lavt blodtrykk og det er sjeldent tegn på sykdom. 

Anonymkode: 7dd9c...c30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen hadde gitt beskjed om det var noe urovekkende. Men legen burde si noe uansett spør du meg. Merker du noe selv, svimmel, besvime etc? 100/60, da er du akkurat innafor den såkalte normalen. Du er nært lavt blodtrykk, som 'de' sier er ved 90/60. Jeg har fått beskjed om å ha en lapp eller noe slikt som sier i fra at 90/60 er mitt normale i tilfellet jeg havner i en ulykke, slik at ikke medisinsk personell overbehandler meg....

 

Du kan lese litt her fra lommelegen om blodtrykk http://www.lommelegen.no/artikkel/blodtrykk-hva-er-normalt

https://no.wikipedia.org/wiki/Blodtrykk

Og lavt blodtrykk her: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypotension

Anonymkode: 6b419...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens ts her. Takk til dere som svarte. 

Hvilken medisiner skal man ta hvis man har lavt blod trykk?

Anonymkode: 88d34...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens ts her. Takk til dere som svarte. 

Hvilken medisiner skal man ta hvis man har lavt blod trykk?

Anonymkode: 88d34...791

I de aller fleste tilfeller er det ikke nødvendig. Med det blodtrykket du oppgir er det ikke noe behov for medisinering. Det verste som kan skje er at du lettere blir svimmel og besvime helt, så klart. Det beste du kan gjøre er å spise og drikke regelmessig. Vær obs på at du får nok salt i dietten også, da for lite salt kan gjøre at blodtrykket senker mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dårligere å ha lavere blodtrykk enn høyere.

Blodtrykket til ts ser lavt ut. Bør være over 70.

Anonymkode: b7441...528

Neida, det er det ikke!

Anonymkode: 6d08d...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke medisiner hvis du ikke er veldig plaget med svimmelhet og besvimelse. Lavt blodtrykk er på ingen måte farlig så lenge du ikke ellers er syk (er du nyoperert, har en infeksjon e.l. Skal man reagere på lavt blodtrykk fordi det kan være et SYMPTOM på alvorlig sykdom). 

Er du ellers frisk og rask er lavt blodtrykk bare bra. Forøvrig er ikke blodtrykket ditt lavt for en kvinne på din alder heller. 

Blodtrykk - uansett høyt eller lavt - er ikke en sykdom, men et eventuelt symptom. 

Anonymkode: 1a0f4...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens ts her. Takk til dere som svarte. 

Hvilken medisiner skal man ta hvis man har lavt blod trykk?

Anonymkode: 88d34...791

Ingen medisiner. Du kan prøve å få det opp dersom det plager deg. Dersom du ikke har noen plager, lev som før.

Trening, utholdenhet, får opp blodtrykket. Mer salt, dette er ikke noe som anbefales da de aller fleste får i seg mer enn anbefalt.

Lakris har jeg hørt rykter også kan gjøre noe ;)

http://www.lommelegen.no/artikkel/vanskelig-å-behandle-lavt-blodtrykk

Anonymkode: 6b419...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gir blodtrykket ditt deg plager eller symptomer av noe slag, ts? Hvis det ikke gjør det, så drit i å bekymre deg og lev som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dårligere å ha lavere blodtrykk enn høyere.

Blodtrykket til ts ser lavt ut. Bør være over 70.

Anonymkode: b7441...528

BT diastolisk er faktisk ikke det man stort sett ser etter, 70 er helt innafor. Begrunn gjerne hvorfor du mener det skal være over 70 ;) 

Jeg ligger på rundt 100-120 på det systoliske trykket, så ville ikke bekymret meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎10‎.‎2017 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Hei blodtrykket mitt ligger på 101/62.

Er dette lavt? Eller normalt?

Dette ble sjekket hos fastlegen i forbindelse med legeerklæring for adopsjon. Legen målte BT og sa ikke noe mer. Jeg tenker at hadde det vært unormalt så skulle han ha kommentert dette.

Anonymkode: 88d34...791

Det ideelle diastoliske trykket er fra 60-80, så ditt er jo helt topp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har svart. Nei jeg har ingen symptomer.

Jeg pleier å spise nok salt og spiser et egg nesten hver dag. Men ja jeg innrømmer at jeg er dårlig til å spise frokost hverdag. Har det travlet på morgenen. Har hørt at man må spise oftere hvis man har lavt blodtrykk 

Men ellers har jeg aldri hatt noe symptomer og derfor aldri tenkt over blodtrykket mitt 

 

Ts

Anonymkode: 88d34...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...