Gå til innhold

Trenger beroligende ord <3


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år og har så enormt lyst på barn. Det skriker i hele kroppen og jeg klarer nesten ikke tenke på annet. Jeg og kjæresten min har ikke vært sammen så lenge. Han forsikrer meg om at han gjerne vil ha barn med meg, men vil vente litt til før vi begynner å prøve. 

Men stresset og angsten tar helt knekken på meg. Hva om det er for sent? Hva om vi ikke  får det til? Hva om jeg bare har to år igjen og vi ikke klarer å få flere enn ett. Jo lenger vi venter, jo eldre blir både vi og besteforeldre. 

 

Noen som har noen beroligende ord å komme med? Holder på å bli helt gal av angst...

Anonymkode: 866d2...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har all grunn til å være stresset når du er 35. Du må snakke med han. Legg frem fakta for han om kvinnelig fertilitet, fortell han at man gjerne ikke blir gravid med en gang og at et svangerskap tar 9 mnd. Med mindre han er lett tilbakestående må han skjønne at selv om dere ikke har vært så lenge sammen så har ikke dere tid til å være sammen i 5 år før dere får barn og "ta ting som det kommer". Da blir dere barnløse. 

Anonymkode: edd53...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi er jo på nr 2 nå og jeg er 35, har hatt endel oppfølging i svangerskapet pga tidligere aborter (neppe pga alder atså! Har progesteronmangerl osv, kanskje alltid hatt...) og gynekologene mener jo at vi har god tid til nr 3 og syns fortsatt jeg er ung :P Så tydeligvis mange som får barn etter denne alderen også! Hvor gammel er han da?

Slet også med å få mannen min igang, måtte vente noen år før han ble klar enda han er eldre enn meg... Tilslutt sa jeg bare at nok er nok, tiden renner ut og ga han en leksjon om at damer ikke kan lage barn til vi er 98 år, så skal det bli noen er det på tide å komme i gang. Tror ikke han hadde tatt fakta helt innover seg. Hjalp en gang jeg hadde vært hos fastkegen for å fornlye resepten på p-piller og jeg kunne fortelle at hun hadde minnet meg på at om vi ville ha barn burde vi nok begynne å tenke på det snart (og det var sant, hun sa det, enda jeg "bare" var 32...). Var som om han så det i et annet lys når fastlegen min hadde sagt det liksom, at det ikke var noe jeg bare fant opp fordi jeg var verpesjuk. Han ville bare gifte seg først da :P Så da ble det ekteskap (på tide, hadde vært sammen i 7 år...) og så baby en stund etter det. Men det sitter visst litt langt inne hos noen av mannfolkene gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å sjekke hvor mange egg man har igjen? Vet ikke om de gjør dette i Norge? Da kan du jo få en pekepinn på hvor du ligger an. Jeg forstår godt at du stresser med dette, men jeg forstår også hans side at han ønsker å vente. Men det finnes også hjelp om man sliter med å bli gravid, så prøv å ikke stress alt for mye med det. Fetteren min og kjæresten hans fikk sitt andre barn for 1 år siden, og de er begge 37 år, så alt håp er ikke ute for deg :-)

Anonymkode: 9c34f...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du har grunn til å bli stresset, jeg er 37 og vi snakker om vår første nå... Vi har vært sammen ett års tid. Og for  meg har det aldri vært noe tema med tidligere partnere. Så jeg tenker litt samme som deg. Men her er det vel min samboer som først brakte det med barn på banen, så den biten er jo grei. Og vi er enige om at det er jo bare dumt å vente lengre, for det kan jo ta  litt tid med el uten hjelp. 

Men, det ER mange som fint klarer det, helt uten hjelp, også i "vår alder" og eldre. Så man må jo bare håpe på det beste. Og man kan jo få mye hjelp nå som man ikke kunne før, så mulighetene er jo absolutt bedre enn hva generasjonen før oss hadde. 

Krysser fingrene for deg :) Og om du ser noen hensikt i det så fortell gjerne din  kjære at sjansen synker drastisk siste halvdel av 30 årene, og det er kanskje dumt å utsette å prøve for lenge ettersom det kan ta tid før dere får det til. Jo eldre man blir, jo mer tid trenger man jo statistisk sett for å få det til. 

LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende (enten Oslo eller landsbasis, husker ikke) er 32. Dvs. nr to og tre kommer etter dette, og du er bare 35! Hvor lenge har dere vært sammen? Jeg og min kjæreste har vært sammen i et år nå, og vi har sluttet med prevensjon. Ingen aktiv prøving, men vi tar det som det kommer om det skjer :) 

Anonymkode: 9be39...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange menn skjønner ikke alltid dette med at man kan få problemer med å bli gravid, de tror derfor de har veldig god tid. Var der selv med min mann før vi ble gravid med første, vi var da 30. For oss tok de 1 år å bli gravid med førstemann, han fikk seg en liten vekker da ja, så protesterte ikke på å starte på prøvingen med de to neste. Men når det er sagt ble jeg lett gravid med de da, så det er ikke slik at det trenger å bli vanskelig om man er i slutten av 30 åra. Jeg ble gravid på første forsøk som 38 åring.

Så ville jeg sterkt vurdert å slutte på hormonell prevensjon, opplys han om dette og be han ta ansvar for den biten siden det er han som vil vente.. Så får du "systemet klart" til dere skal begynne å prøve.

Anonymkode: 196dd...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok brukt litt fakta i dette med å komme i gang med prøvingen. Mange har ikke problemer med å få barn i siste halvdel av 30-årene og senere, mens andre kan ha store problemer. Dersom man har noen problemer man ikke vet om fra før (endometriose, PCOS ++), kan det fort ta tid med utredning, ventetid på hjelp etc, og da kan tiden gå fort...

Lykke til! :-)

Anonymkode: ac130...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Det hjelper på å roe nervene. Er det sjans for å rekke å få tre barn i min alder, tror dere?

TS

Anonymkode: 866d2...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 11.00, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger. Det hjelper på å roe nervene. Er det sjans for å rekke å få tre barn i min alder, tror dere?

TS

Anonymkode: 866d2...b48

Hvis du er fertil og alt står bra til der nede med nok egg osv, og du ikke havner i tidlig overgangsalder så vil du jo rekke det ja👍🏻 Men rart at du ønsker det når du er så høyt i alder, i 40 åra med tre småbarn:klo: men hver sin lyst👍🏻

Anonymkode: d1f18...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt gode sjanser for å få barn både nå, og om dere venter litt, men sjansene synker fra rundt 35 års alder, så jeg hadde nok snakket mer med mannen om dette. Det går an å oppsøke en privat fertilitetsklinikk og få gjort en fruktbarhetssjekk. Det er ikke veldig dyrt, og du får svar på om du har godt med egg igjen og om alt er normalt ellers.

Jeg vil virkelig anbefale å sjekke hvis skal vente, særlig med tanke på at du/dere ønsker flere barn. Vi tok en slik utredning da jeg var 31, og fikk beskjed om at vi ikke burde vente. Jeg hadde lav eggstokkreserve for alderen, og mannen dårlig sædkvalitet. Dere har mest sannsynlig ikke det, men hvis det skulle være slik, er det veldig godt å vite. Hos oss ville også mannen vente ei stund, men vi ble enige om at det ikke var lurt da vi visste hvordan ståa var. Det tok flere år å bli gravid etter dette, men det gikk til slutt.

Anonymkode: c6e32...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var nettopp fylt 35 da vi begynte prøvingen. Vi hadde da vært sammen i litt over to år. For meg var det viktig å være trygg på forholdet, og å begynne prøvingen før var ikke aktuelt, selv om jeg også var kjempestresset over aldren. 

Men både fastlegen min, jordmor, jordmor på tidlig ultralyd, og jordmor på ordinær ultralyd, reagerte med undring og lett oppgitthet på bekymringene mine. For 35 var da virkelig ikke problematisk, sa de. Jeg kommer til å være bikket 36 før vår første blir født, men det var null grunn til bekymring ifølge altså 4 forskjellige godt erfarne profesjonelle. Så da roet jeg meg en god del. 

Jeg kjenner fremdeles jeg er bekymret over at vi har lyst på en til, og gjerne vil starte prøvingen på nr 2 før eldstemann er fylt året. Men det ser ihvertfall ut til at det man leser på nettet er mye skremselspropaganda. 

Anonymkode: 4e542...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var nettopp fylt 35 da vi begynte prøvingen. Vi hadde da vært sammen i litt over to år. For meg var det viktig å være trygg på forholdet, og å begynne prøvingen før var ikke aktuelt, selv om jeg også var kjempestresset over aldren. 

Men både fastlegen min, jordmor, jordmor på tidlig ultralyd, og jordmor på ordinær ultralyd, reagerte med undring og lett oppgitthet på bekymringene mine. For 35 var da virkelig ikke problematisk, sa de. Jeg kommer til å være bikket 36 før vår første blir født, men det var null grunn til bekymring ifølge altså 4 forskjellige godt erfarne profesjonelle. Så da roet jeg meg en god del. 

Jeg kjenner fremdeles jeg er bekymret over at vi har lyst på en til, og gjerne vil starte prøvingen på nr 2 før eldstemann er fylt året. Men det ser ihvertfall ut til at det man leser på nettet er mye skremselspropaganda. 

Anonymkode: 4e542...ff9

Takk for disse ordene. Det hjelper å høre om folk i samme situasjon som har fått høre fra leger at det kommer til å gå bra. Det er mange meninger her inne på forumet og ikke alle er like gode for sjela 😕

Anonymkode: 866d2...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er greit å være realistisk. Mest sannsynlig går det fint, men du har jo en viss tidsbegrensning uansett, særlig hvis du vil ha tre. Dessuten er det ikke bare fertilitet det står på, men også risiko for komplikasjoner og avvik hos et evt foster. Så hvis dere er enige om å være sammen, og ønsker barn på sikt, er det vel bare å sette i gang?:) 

Lykke til! Som regel går det veldig fint.

Anonymkode: 43087...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dessverre er det sånn at både smerter og blod i de fleste tilfeller betyr abort. Det gjorde det hos meg😔 vet hvordan du har det❤ klem til deg❤ jeg saumfarte internett på jakt etter bevis på at det kunne gå bra, svarene jeg ville lese. Men det hadde nok vært bedre å forberede seg på det verste i stedet. Jeg klarte faktisk å overbevise meg selv om at jeg hadde innbillet meg smertene, men faktum var jo at jeg satt på do i smerter i flere timer.. ble gravid rett etterpå da, og den skatten har jeg ved siden av meg nå😊

Anonymkode: 73d46...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.10.2017 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Jeg var nettopp fylt 35 da vi begynte prøvingen. Vi hadde da vært sammen i litt over to år. For meg var det viktig å være trygg på forholdet, og å begynne prøvingen før var ikke aktuelt, selv om jeg også var kjempestresset over aldren. 

Men både fastlegen min, jordmor, jordmor på tidlig ultralyd, og jordmor på ordinær ultralyd, reagerte med undring og lett oppgitthet på bekymringene mine. For 35 var da virkelig ikke problematisk, sa de. Jeg kommer til å være bikket 36 før vår første blir født, men det var null grunn til bekymring ifølge altså 4 forskjellige godt erfarne profesjonelle. Så da roet jeg meg en god del. 

Jeg kjenner fremdeles jeg er bekymret over at vi har lyst på en til, og gjerne vil starte prøvingen på nr 2 før eldstemann er fylt året. Men det ser ihvertfall ut til at det man leser på nettet er mye skremselspropaganda. 

Anonymkode: 4e542...ff9

Det at "profesjonelle" sier "det går sikkert bra" uten at de har noen grunn til å si det er hårreisende. Jeg sier ikke det ikke kommer til å gå bra - men det kan vi ikke vite! 

For det første så er det statistikk. Man mister eggene når man er passert en viss alder og det er ved hjelp av prøver at man kan finne ut hvir stor eggstokkreserve man har. Oh kvaliteten på de.

For det andre er det antall EL ila året som synker med alderen. Altså, man har ikkw eggløsning hver mnd etter 30 år! 

Når det er sagt så han jeg en svigerinne som har x antall barn og hun er like fertil etter 40 år.  fastlegen kan IKKE konkluderer noe om DINE sjanser uten å ha fakta og DIN helsesituasjon og uten å ha tatt nødvendige prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Liven_ skrev:

Det at "profesjonelle" sier "det går sikkert bra" uten at de har noen grunn til å si det er hårreisende. Jeg sier ikke det ikke kommer til å gå bra - men det kan vi ikke vite! 

For det første så er det statistikk. Man mister eggene når man er passert en viss alder og det er ved hjelp av prøver at man kan finne ut hvir stor eggstokkreserve man har. Oh kvaliteten på de.

For det andre er det antall EL ila året som synker med alderen. Altså, man har ikkw eggløsning hver mnd etter 30 år! 

Når det er sagt så han jeg en svigerinne som har x antall barn og hun er like fertil etter 40 år.  fastlegen kan IKKE konkluderer noe om DINE sjanser uten å ha fakta og DIN helsesituasjon og uten å ha tatt nødvendige prøver.

For noe tull. Jeg er 37 og det mysser av egg oppi der. Jeg er gravid med nr 2 nå. Jeg mangler eggledere så jeg har tatt ivf begge ganger så jeg har full kontroll og jeg kan love deg at kvinner over 30 har eggløsning hver måned om det ikke er noen underliggende sykdom der.

Anonymkode: 9a0e5...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...