Gå til innhold

Hvorfor prøver veganere/vegetarianere så ofte å etterligne kjøttmat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, FantasDick said:

Eh, brukeren du siterte, siterte et innlegg hvor brukeren skulle bli enig med seg selv om hen skulle bli veganer eller ikke, derfor skriver jeg at her var det snakk om å være veganer og ikke vegetarianer - uansett hva overskriften måtte nevne. 

 

Derfor kommenterte jeg at det går fint an å "kun" være vegetarianer. :) 

Nå tror jeg du er trøtt. :)

Anonymkode: 321f5...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det en grunn til at det ikke har blitt produsert grønnsakspølser tidligere. Fir pølser, karbonader og kjøttkaker er tradisjonelt laget av kjøtt. 

Det er ingen vits i å gjøre seg dum her. 

Anonymkode: f84c6...6f1

Ja, og forskjellige kaker og boller av grønnsaker, bønner/belgfrukter eller melkeprodukter har tradisjonelt vært laget av disse råvarene, i forskjellige varianter verden rundt. At det ikke har blitt produsert akkurat pølser av grønnsaker er vel at pølseformen ikke holder seg så godt og brekker hvis den ikke er pakket inn i noe. Men nå er de fleste kjøttpølseskinn også fremstilt ved kunstige prosesser da. Hvorfor prøver pølsespisere å etterligne tarm? :rolleyes: kanskje fordi matproduksjon og matkultur alltid er i utvikling og det ikke er noen grunn til å ikke produsere f.eks pølser av en annen råvare. 

At noen mennesker bruker mye prosessert og ferdig mat mens andre er superkreative og flinke med rene råvarer er selvfølgelig sant men det har vel ingenting med vegetarianere å gjøre? Skjønner at det tydeligvis plager noen at andre velger å spise annerledes, men å prøve å derfor fremstille det som at vegetarianere generelt ikke kan lage mat, prøver å "etterligne" kjøttspisere (som da jeg antar dere mener generelt sett er flinkere til å lage mat og alt fra bunnen?) er jo bare meningsløst og jeg tviler på at det er noe sannhet i det. Hvor mange veggiser baserer dere denne meningen på egentlig? 

 

Anonymkode: 221d8...b5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At noen mennesker bruker mye prosessert og ferdig mat mens andre er superkreative og flinke med rene råvarer er selvfølgelig sant men det har vel ingenting med vegetarianere å gjøre? Skjønner at det tydeligvis plager noen at andre velger å spise annerledes, men å prøve å derfor fremstille det som at vegetarianere generelt ikke kan lage mat, prøver å "etterligne" kjøttspisere (som da jeg antar dere mener generelt sett er flinkere til å lage mat og alt fra bunnen?) er jo bare meningsløst og jeg tviler på at det er noe sannhet i det. Hvor mange veggiser baserer dere denne meningen på egentlig? 

 

Anonymkode: 221d8...b5c

Temmelig meningsløst, ja, i hvert fall å argumentere imot, siden ingen andre enn deg selv har gitt uttrykk for dette i tråden. Ikke at det plager noen at andre velger å spise annerledes, ikke at vegetarianere ikke kan lage mat, og ikke at kjøttspisere er flinkere å lage mat. Man bare argumenterer mot at det skal måtte være nødvendig/ønskelig å ha et stort innslag av prosessert ferdigmat som etterlikner kjøtt i et plantebasert kosthold, og for at andre måter å bygge opp et vegetarisk kosthold på må være langt å foretrekke - fra ens eget perspektiv. Vegetarmat angår jo ikke bare vegetarianere. Vi er mange som spiser mye mat kjøtt til hverdags selv om vi ikke er vegetarianere eller veganere, og vi er ikke minst mange som lager mat til vegetarianere i forbindelse med sosiale sammenkomster der gjester vi serverer ikke spiser kjøtt.

Og forresten: Dine egne ordvalg her mht ikke-vegetarianere er jo temmelig snevre og tendensiøse, og bestemt av din selvforståelse mer enn av realitetene mht en ikke-vegetarianers selvforståelse. For deg er det å ikke være vegetarianer å være kjøttspiser. Men jeg definerer da ikke meg selv som kjøttspiser, selv om jeg (også) spiser kjøtt. Jeg spiser alt mulig, jeg, og kjøtt i betydningen rødt kjøtt/kylling er en ganske liten del av kostholdet mitt. Spiser mye mer fisk, feks (som selvsagt også er kjøtt i et vegetarisk/vegansk perspektiv, men ikke for meg/andre i vanlig dagligtale), og en god del vegetarisk mat, samt retter der kjøtt er mer en marginal smakstilsetning sammen med mye grønnsaker, og dermed ikke en "kjøttmiddag" sånn i streng forstand.

Vegetarianere eier ikke vegetarmat, eller synspunkter på det. Det betyr ikke at vi som ikke er vegetarianere engasjerer oss i problematikken fordi vi vil bestemme over andres kosthold. Det angår faktisk oss også.

Anonymkode: 7dd22...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig ord hadde falt ut:

*Vi er mange som spiser mye mat uten kjøtt til hverdags selv om vi ikke er vegetarianere eller veganere

Anonymkode: 7dd22...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Spiser du egg er du ikke nærheten av å være veganer.Og husk at å være veganer er en livstil hvor du også tar avstand fra andre deler av dyreindustrien som gjelder hygieneartikler,vaskemidler,klær(ull,skinn,lær,silke),underholdingsarenaer hvor dyr brukes. 

Og når det gjelder mar er det ikke bare kjøtt,melk og egg som utelukkes. Det gjeder også animalske e stoffer og honning.

Anbefaler deg å bli med i ulike vegangrupper på facebook.Der får du mange tips og råd på veien :)

Anonymkode: d89a9...425

Fullstendig klar over det faktum og har allerede i flere år levd 90 % vegansk livsstil bortsett fra at jeg spiste kjøtt, fisk og egg. Nå har jeg kutta kjøtt og fisk men sliter med de egga. 

 

Anonymkode: f84c6...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veggis, men spiser ofte kjøtterstatninger fordi jeg faktisk liker produktene. Rema1000 har fått mange bra produkter nå som smaker godt. Det er først nå utvalget begynner å blir bra synes jeg.

Vegetarburgeren til McDonalds er også kjempegod, mye bedre enn de vanlige burgerne. Da driter jeg i om burgeren er laget av bønner eller hva det måtte være, når vegetaralternativet smaker bedre ja da velger jeg vegetar. 

Anonymkode: fbeaf...981

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva spiser du til jul TS? Ribbe, medisterkaker, pølser, osv? Vegetarianere og veganere unngår ikke kjøtt pga smak, ergo vi er like glad i tradisjonell mat en gang i blant. Er ikke vanskeligere enn det 

Anonymkode: 32b07...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vegetarianer i snart tre år, og jeg spiser kjøtterstatniger ganske ofte. Mange av dem er sunne (laget av sopp og grønnsaker, for eksempel), og jeg både hater å lage mat - og er dårlig til det. Så da orker jeg ikke å stå på kjøkkenet i timesvis og lage mat. Dessuten er det for meg som mange nevner her, at jeg er veggis av dyrevelferdshensyn, men liker smaken, så da spiser jeg veldig gjerne noe som ligner litt (feks oumph eller marinert tofu), men som ingen dyr har dødd for.

Anonymkode: d6636...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må jeg faktisk få lov til å protestere litt. Å velge å ikke spise animalska produkter forplikter en på ingen måte til å ta avstand fra slle former for dyreindustri. Å velge et utradisjonelt kosthold er ikke nødvendigvis ekvivalenten til å ønske eller være i stand til å føre et mer eller mindre (eller 100%) etisk liv. At disse to ofte overlapper, betyr ikke at de må overlappe. 

Anonymkode: fd905...fcf

Nei man forplikter seg ikke,men det er det det innebærer å være veganer.  Det ikke noe jeg bestemmer eller har funnet på. 

Veganisme er en levemåte som søker å ekskludere, så langt som mulig og praktiserbart, alle former for utnyttelse av og grusomhet mot dyr for mat, klær eller andre formål.

Anonymkode: d89a9...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet, altså hvorfor man skal la seg irritere av hva andre spiser, så lenge det ikke plager noen.

Selv har jeg ikke spist kjøtt siden jeg var barn, men i liten grad spist vegetarburgere, sojapølser og sånne ting. Mest fordi jeg har hatt mer enn nok med å spise andre ting (jeg spiser også fisk, så er ikke vegetarianer). Men etter at jeg fikk barn har jeg flere ganger tenkt at det hadde vært praktisk å kunne grille en sojapølse på tur når de andre spiser vanlig pølse. Problemet mitt er at en del av de tingene inneholder hvete, som jeg ikke tåler. Men jeg husker at de smakte helt greit, og for meg ble det ingen direkte sammenligning med kjøtt siden jeg ikke er vant til å spise kjøtt. Forventer man kjøttsmak kan man bli skuffa, men det handler jo mye om vane.

I det siste har jeg testet sånn oompf (eller hva det heter) og noen grønnsaksboller fra frysedisken, og jeg syns de var gode. Ingen kjøttassosiasjon for min del, siden det smaker bønner eller grønnsaker. Og praktisk å kunne steke det til meg når resten av familien spiser pulled pork eller kjøttboller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Temmelig meningsløst, ja, i hvert fall å argumentere imot, siden ingen andre enn deg selv har gitt uttrykk for dette i tråden. Ikke at det plager noen at andre velger å spise annerledes, ikke at vegetarianere ikke kan lage mat, og ikke at kjøttspisere er flinkere å lage mat. Man bare argumenterer mot at det skal måtte være nødvendig/ønskelig å ha et stort innslag av prosessert ferdigmat som etterlikner kjøtt i et plantebasert kosthold, og for at andre måter å bygge opp et vegetarisk kosthold på må være langt å foretrekke - fra ens eget perspektiv. Vegetarmat angår jo ikke bare vegetarianere. Vi er mange som spiser mye mat kjøtt til hverdags selv om vi ikke er vegetarianere eller veganere, og vi er ikke minst mange som lager mat til vegetarianere i forbindelse med sosiale sammenkomster der gjester vi serverer ikke spiser kjøtt.

Og forresten: Dine egne ordvalg her mht ikke-vegetarianere er jo temmelig snevre og tendensiøse, og bestemt av din selvforståelse mer enn av realitetene mht en ikke-vegetarianers selvforståelse. For deg er det å ikke være vegetarianer å være kjøttspiser. Men jeg definerer da ikke meg selv som kjøttspiser, selv om jeg (også) spiser kjøtt. Jeg spiser alt mulig, jeg, og kjøtt i betydningen rødt kjøtt/kylling er en ganske liten del av kostholdet mitt. Spiser mye mer fisk, feks (som selvsagt også er kjøtt i et vegetarisk/vegansk perspektiv, men ikke for meg/andre i vanlig dagligtale), og en god del vegetarisk mat, samt retter der kjøtt er mer en marginal smakstilsetning sammen med mye grønnsaker, og dermed ikke en "kjøttmiddag" sånn i streng forstand.

Vegetarianere eier ikke vegetarmat, eller synspunkter på det. Det betyr ikke at vi som ikke er vegetarianere engasjerer oss i problematikken fordi vi vil bestemme over andres kosthold. Det angår faktisk oss også.

Anonymkode: 7dd22...55a

Det må vel være ønskelig å ha et kosthold uten stort innslag av prosessert ferdigmat for alle (men, folk prioriterer forskjellig, noen bryr seg mindre om mat), så hvorfor lage en tråd spesielt om vegetarianere..? Det impliserer vel at dette er noe som gjelder dem i særskilthet, selv om det ikke står direkte. Det går fint an å promotere fristende, plantebasert mat av rene råvarer uten å skulle komme med barnslige stikk om at vegetarianere bare spiser soyakjøtt, hvis man virkelig har en genuin interesse av dette :) og dette kan man promotere for alle, slik at man sprer gleden ved den rørende omtanken veldig mange har om å vite og kommentere alle detaljene rundt kostholdet til vegetarianere, kun med gode intensjoner selvsagt  :P

Anonymkode: 221d8...b5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må vel være ønskelig å ha et kosthold uten stort innslag av prosessert ferdigmat for alle (men, folk prioriterer forskjellig, noen bryr seg mindre om mat), så hvorfor lage en tråd spesielt om vegetarianere..? Det impliserer vel at dette er noe som gjelder dem i særskilthet, selv om det ikke står direkte. Det går fint an å promotere fristende, plantebasert mat av rene råvarer uten å skulle komme med barnslige stikk om at vegetarianere bare spiser soyakjøtt, hvis man virkelig har en genuin interesse av dette :) og dette kan man promotere for alle, slik at man sprer gleden ved den rørende omtanken veldig mange har om å vite og kommentere alle detaljene rundt kostholdet til vegetarianere, kun med gode intensjoner selvsagt  :P

Anonymkode: 221d8...b5c

Enig i det. Og slike stikk kan jeg da heller ikke se at noen har kommet med i denne tråden? 

Anonymkode: 7dd22...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Å basere en diskusjon på at man tillegger meddebattanter intensjoner de aldri selv har uttrykt er aldri en god diskusjonsteknikk, hvis man nå er interessert i reell meningsutveksling.

Anonymkode: 7dd22...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det. Og slike stikk kan jeg da heller ikke se at noen har kommet med i denne tråden? 

Anonymkode: 7dd22...55a

Neivel. Synes det virker som det er poenget med tråden.

Anonymkode: 221d8...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neivel. Synes det virker som det er poenget med tråden.

Anonymkode: 221d8...b5c

Javel? Den kan jeg ikke se.

Anonymkode: 7dd22...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. oktober 2017 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis bare det at en kjøttbolle blir direkte erstattet med en soyabasert kjøttetterligningsbolle jeg tenker på, eller at kjøttboller har "monopol" på å være formet som en ball. Men jeg tenker på hele komposisjonen av retten. Når man lager mat så velger man jo stort sett garnityr og krydder som skal komplementere kjøttet man har. Når man da tar samme tallerken, og bytter ut dette kjøttet med en erstatning (enten det er en direkte kjøttetterligning eller noe helt annet), så sitter man igjen med mye som ikke nødvendigvis er like godt fordi garnityret ikke passer.

Bare tenk at man skal lage en slags grønnsakskake som man slenger i et burgerbrød sammen med burgerdressing, ost og de vanlige burgergrønnsakene slik at man har laget seg en "veggisburger". Da er det stor sannsynlighet for at man sitter med en burger som ikke er god fordi smakene ikke passer. Kjøttet mangler, og grønnsakskaken blir "feil" i forhold til det andre. Den som spiser burgeren sitter igjen med en dårligere opplevelse enn tidligere.

Grønnsakskaken hadde da sannsynligvis gjort seg mye bedre på en helt annen tallerken, med helt annet garnityr. Altså, man må tenke nytt og drite i å forsøke å lage en burger, og heller kaste brødene ut til fuglene. Det er ingenting i veien med grønnsakskakene, men tilbehøret må da tilpasses deretter. Det er her jeg tror mange begår en feil, fordi de er så opphengt i å spise det de alltid har spist, fremfor å prøve noe nytt


Og igjen, før noen fristes til å svare "folk må få spise det de vil" - Jaaaaada, jeg er helt enig og gidder ikke ta den diskusjonen. Men man må da fortsatt kunne si at det er trist at veggistrenden i mange tilfeller begrenser folks mathorisont istedenfor å inspirere til ny alternativ velkomponert mat uten kjøtt.

Anonymkode: 8ca6c...d0c

 

Hvorfor det?? Jeg ble IKKE veggis fordi jeg har lyst til å lære meg å lage masse fantastiske gode veggisretter, men fordi jeg ikke vil putte kjøtt i kroppen min. Spiser LETT kjøtterstatninger fordi det er godt og jeg kan lage mat jeg kan fra før. Simple as that! 

Anonymkode: 1e55a...d01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Du får ikke lov til å spise vegetarisk dersom du ikke kaster kjøtterstatningene og begynner å eksperimentere på kjøkkenet!" Det blir for dumt xD

Anonymkode: 1e55a...d01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Du får ikke lov til å spise vegetarisk dersom du ikke kaster kjøtterstatningene og begynner å eksperimentere på kjøkkenet!" Det blir for dumt xD

Anonymkode: 1e55a...d01

Du får jo lov, jeg bare er så snill og grei at jeg ønsker å tipse deg om å spise lekre grønnsaksretter og rene råvarer. Du vet.. fordi jeg bryr meg! Kjøttspisere som lever på toro lasagne og ferdigmat? Eeeeh. Ja jeg bare bryr meg ikke like mye om dem! Ta det som et kompliment!  Dette er bare omtanke! Jeg er på ingen måte 14 år og har nettopp oppdaget den hardtslående vitsen "høhøhø hvorfor spiser veggiser ting som ligner på kjøtt, right Beavis? Høhøhø" :hoho:

Anonymkode: 221d8...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/19/2017 at 7:02 AM, AnonymBruker said:

Altså - what?? :ler: Denne banaliserte moralismen som knyttes til "kjøttfritt" er jo en stor del av problemet her, spør du meg. Det må ikke gjøres til noe forskrekkelig sært og et stort offer å spise kjøttfritt, for det er ikke det. Det er slik jeg ser det noe helt hverdagslig og normalt og ikke noe å mase med. Og alle disse designproduktene som skal etterlikne kjøtt bidrar jo til å opprettholde forestillingen om at det å velge kjøttfritt er et voldsomt offer og en total omveltning.

Anonymkode: 7dd22...55a

Og her viser det hvor lite du forstår mannen i gata. I din vennesirkel og miljø er det kanskje enkelt, men du er klar over at majoriteten av nordmenn spsier for mye kjøtt? For mannen i gata er det veldig vanskelig og sært å spise vegetarisk. For dem er det ikke naturlig med middager uten kjøtt. Det er her du blander eget privatliv, holdninger og vaner med andre mennesker. Tro det eller ei, men måten du ser på kosthol er uvanlig

For de fleste mennesker hadde det vært alt for vanskelig å bli vegetarianer eller veganer, de ser for seg at det er like vanskelig som å lære kvantefysikk. Ja, det er galskap at mange mennesker tror det er så vanskelig, men det er sånn det er. 

Jeg tror ikke erstatnigner styrker den myten, jeg tror at de fleste mennesker ønsker å spise kjøtt så de nekter å prøve noe annet. Hadde de fleste genuint ønsket å forsøke spise vegetarisk hadde de gjort det lett. Men de fleste ønsker fortsette sin enkle livsstil og fortsette spise mat de liker og som er knyttet til tradisjoner. Dette er en av de største problemene til arten menneske- de klarer ikke bryte ut av gamle mønstre og tilpasse seg en ny virkelighet. Hadde mennesker vært i stand til å bryte egne mønster lettere, hadde vi nok vært 100 år foran i teknologi i vitenskap i forhold til hva vi er nå

Anonymkode: 2ed6d...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være lov å være kritisk mot kjøtterstatningsprodukter uten at man skal bli anklaget for å kritisere andre for å spise det. 

I begynnelsen når jeg kuttet ut kjøtt så surra jeg rundt og lurte på hva i alle dager jeg skulle spise hvis jeg ikke spiste kjøtt? Jeg følte meg som en unge med godteforbud på en snopebutikk! Jeg innså etterhvert at jeg var igrunn blitt hjernevaska til å tro at enhver middag uten kjøtt var ikke noe middag, til tross for grønnsakene. Å venne meg til å spise kikerter og bønner pluss mye mer grønt var en liten overgang å takle for hjernen min. Det er latterlig, men slik var det. Og etter å ha googla rundt på temaet vegetarmat og veganmat osv har jeg skjønt at det finnes mye god mat å lage om man bare vet hva man kan bruke og venner seg til ideen om feks  paella uten kjøtt, kylling, reker osv og tester hvordan det smaker uten og med mer grønt. 

Personlig kommer jeg ikke til å kjøpe vegan pølser for å lage pølse og potetstappe. Bare tanken på det er helt fjernt. Da vil jeg mye heller venne meg til all den andre maten som er ny, annerledes og allikevel naturlig og lite bearbeidet. 

Det blir som når jeg ønsker meg et liv uten det snopet på butikken. Jeg ønsker meg en butikk uten alt dette, uten all junkfooden, ferdigmaten osv for jeg ønsker en annen livsstil. Da syns jeg at veganprodukter som kaker uten melk osv blir bare dårlige kopier og minner om en livsstil jeg ikke lengre ønsker å være en del av. 

Mulig det ses som ekstremt å bytte ut en barndom med kjøttpølser, koteletter og juleribbbe og alskens kaker med bare grønt og frukt som er minst mulig kopi av den maten, og helst ikke ligner på det (vegankalkun feks) men for meg er det slik jeg ser det. Å kjøpe vegansk kalkun og kjøtt blir som å sy puter under armene mine. Jeg vil bare ende opp med å gå tilbake til å kjøpe kjøttet ved slike stadige påminnelser. 

Omtrent som en alkoholiker.

Anonymkode: f84c6...6f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...