Gå til innhold

Hvorfor prøver veganere/vegetarianere så ofte å etterligne kjøttmat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingen påstått heller men nå var det kjøtt og kjøttprodukter det diskuteres her og etterligninger av disse.

Anonymkode: f84c6...6f1

Sånn som den kalkunen over er jeg enig i at blir teit.

Men du skrev jo spesifikt om ting som blir formet som en pølse, ball eller kake. Dette er jo ikke etterligning av eller unikt for kjøtt.

Anonymkode: d6d93...987

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke nødvendigvis bare det at en kjøttbolle blir direkte erstattet med en soyabasert kjøttetterligningsbolle jeg tenker på, eller at kjøttboller har "monopol" på å være formet som en ball. Men jeg tenker på hele komposisjonen av retten. Når man lager mat så velger man jo stort sett garnityr og krydder som skal komplementere kjøttet man har. Når man da tar samme tallerken, og bytter ut dette kjøttet med en erstatning (enten det er en direkte kjøttetterligning eller noe helt annet), så sitter man igjen med mye som ikke nødvendigvis er like godt fordi garnityret ikke passer.

Bare tenk at man skal lage en slags grønnsakskake som man slenger i et burgerbrød sammen med burgerdressing, ost og de vanlige burgergrønnsakene slik at man har laget seg en "veggisburger". Da er det stor sannsynlighet for at man sitter med en burger som ikke er god fordi smakene ikke passer. Kjøttet mangler, og grønnsakskaken blir "feil" i forhold til det andre. Den som spiser burgeren sitter igjen med en dårligere opplevelse enn tidligere.

Grønnsakskaken hadde da sannsynligvis gjort seg mye bedre på en helt annen tallerken, med helt annet garnityr. Altså, man må tenke nytt og drite i å forsøke å lage en burger, og heller kaste brødene ut til fuglene. Det er ingenting i veien med grønnsakskakene, men tilbehøret må da tilpasses deretter. Det er her jeg tror mange begår en feil, fordi de er så opphengt i å spise det de alltid har spist, fremfor å prøve noe nytt


Og igjen, før noen fristes til å svare "folk må få spise det de vil" - Jaaaaada, jeg er helt enig og gidder ikke ta den diskusjonen. Men man må da fortsatt kunne si at det er trist at veggistrenden i mange tilfeller begrenser folks mathorisont istedenfor å inspirere til ny alternativ velkomponert mat uten kjøtt.

Anonymkode: 8ca6c...d0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer og spiser både rene veganske retter, retter hvor kjøtt er byttet ut med belgfrukter/grønnsaker og retter med ordentlig kjøtterstatning. Jeg er veganer pga dyrevelferd, og jeg synes en del kjøtt og fisk - som jeg er oppvokst på, smaker godt og vil gjerne gjenskape retter fra tiden før jeg ble veganer. Jeg har dessuten en samboer og tre barn som er omni, og jeg ønsker ikke å tvinge på de et rent vegansk kosthold samtidig som jeg ikke vil gjøre altfor stor forskjell på tallerknene våre. For oss gjelder det å finne en balanse i ukemenyen; noen rene veganske middager, noen med "kjøtt" i form av belgfrukter o.l og noen med kjøtterstatning. 

Det funker for meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sånn som den kalkunen over er jeg enig i at blir teit.

Men du skrev jo spesifikt om ting som blir formet som en pølse, ball eller kake. Dette er jo ikke etterligning av eller unikt for kjøtt.

Anonymkode: d6d93...987

Det var ikke jeg som nevne den form greia.

Anonymkode: f84c6...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det en grunn til at det ikke har blitt produsert grønnsakspølser tidligere. Fir pølser, karbonader og kjøttkaker er tradisjonelt laget av kjøtt. 

Det er ingen vits i å gjøre seg dum her. 

Anonymkode: f84c6...6f1

Det er begrenset hvor mange former det er naturlig å lage mat i. Vi har hveteboller også uten at det nødvendigvis hermer etter kjøttboller.

2 timer siden, Paprika91 skrev:

Det jeg syns er ekstremt er etterligninger som dette. 

Det kommer aldri til å skje i verden at jeg kjøper vegansk mat som ser ut konturen til et dødt dyr

 

Skjermbilde 2017-10-18 kl. 22.41.20.png

Når det er sagt: slike ting finner jeg litt merkelig jeg også. Er ikke vegetarianer selv, men er en sånn en som vil ha kjøttfrie middager av og til. Synes det er veldig merkelig om min kjøttfrie middag ligner på et helt dødt dyr. Da må det da være bedre å ha bilde av det produktet faktisk er laget av? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste dropper jo ikke kjøtt fordi det ikke er godt, men fordi det er skadelig mot miljøet, skader dyr og mennesker. At de vil ha noe som ligner er da ikke noe gakt. Bedre det enn med ekte vare. De er rett og slett bedre mennesker - og vi kjøttetere må slutte å gå i forsvar fordi vi føler oss støtt. 

Anonymkode: 67d11...79b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Helt enig TS.

Og argumentet med at det gjør "overgangen" fra kjøttspising til kjøttfritt lettere skjønner jeg ingenting av. Jeg er ikke vegetarianer, og jeg gjør heller ikke noe aktivt for å spise kjøttfritt en dag i uken - jeg har normalt 3-4 vegetarmiddager i uken uansett, uten å tenke over det engang. Da spiser vi type vegetarpasta, dhal, suppe eller litt innholdsrike salater. Altså rask, grei, sunn og ikke for tung hverdagsmat. Noen ganger slår jeg også til med vegetarisk søndagsmiddag som feks cannelloni.

Anonymkode: 7dd22...55a

Joa, men det er ikke der det norske snittet for kjøttspising ligger. Nordmenn spiser alt for mye kjøtt, og det er ikke bra for helsa. Derfor ønsker man å fronte en veggisdag eller to i uka, fordi det vil bedre den norske helsen i snitt. Begrenser en nordmann kjøttinntaket en smule, så vil vi se redusert antall hjerteproblemer i Norge på lang sikt.

Jeg vokste opp med kjøttmiddag hver dag, en sjelden gang fisk. Og dagen det var fisk til middag hadde jeg fortsatt kjøtt på pålegg til frokost, lunsj og/ eller kveldsmat. Kjøtt i alle pastaretter og til og med på grøten var det spekeskinke. Det er nærmere normalen i den norske befolkning enn slik du gjør det. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke her for å trolle på meg veggiser. Vi er faktisk mye mer enige enn du tror. Hele poenget mitt er at veldig mange som har valgt å bli veggis eller spise kjøttfritt innimellom, har valgt å begrense mathorisonten sin til å lage dårlige erstatninger av kjøttretter, istedenfor å utvide den for å eksperimentere med ordentlig veggismat der det er et stort potensial til å utvikle seg.

Anonymkode: 8ca6c...d0c

Vet ikke om det er veldig mange. Hvor tar du det fra?

Tror heller at ferdig veggismat blir brukt som andre mennesker bruker ferdigpizza. En dag man ikke gidder lage mat selv, eller kanskje som lørdagskos om man liker hvordan det smaker. Sikkert noen som bruker det oftere, men jeg ser liksom ikke at de fleste veggiser spiser denne type ferdigprodukt som hovedmat. 

I noen tilfeller kan det også være nostalgi. Det er gjerne mange minner knyttet

Uansett. Noen mennesker velger generelt usunn og dårlig mat, det er ikke et problem knyttet til veggiser, det er et problem hos mange mennesker

Anonymkode: 2ed6d...b55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg er så trøtt at jeg stoppet midt i en setning der. Dere får finne opp resten av det som skulle stå der selv. Jeg skal sove

Anonymkode: 2ed6d...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt det samme. Selv har jeg testet vegetarburger, og det smaker helt ok, men jeg kommer ikke til å kjøpe produkter som ser ut som kjøttprodukter for jeg ser ikke poenget med å bli påminnet at "åja dette er vegetar og ikke kjøtt". Da spiser jeg mye heller røde bønner sammen med pasta eller wok, som ser ut som det de er; bønner. 

Nå er jeg på vei til å bli veganer, må bare bli enig med meg selv om jeg skal kutte ut egg eller ikke, og jeg kjenner jeg ikke har behov for vegetarutgaver av pølse, karbonader, "pulled pork" osv. For meg blir det som å bake kake med glutenfritt mel og sukrin. Det smaker ikke spesielt bedre og det bygger bare opp under å beholde matvaner en egentlig ikke har bruk for og burde venne seg av dersom problenet er for stort inntak av hvete og sukker. Bare for å ta et eksempel. 

Jeg ser ikke for meg å servere vegetarpølser bare fordi jeg må ha pølser. Hvorfor kan jeg ikke bare slutte med kjøttlignende produkter? Det er jo så mye annen bra mat som smaker mye bedre enn de kjøttkopiene.

Anonymkode: f84c6...6f1

Spiser du egg er du ikke nærheten av å være veganer.Og husk at å være veganer er en livstil hvor du også tar avstand fra andre deler av dyreindustrien som gjelder hygieneartikler,vaskemidler,klær(ull,skinn,lær,silke),underholdingsarenaer hvor dyr brukes. 

Og når det gjelder mar er det ikke bare kjøtt,melk og egg som utelukkes. Det gjeder også animalske e stoffer og honning.

Anbefaler deg å bli med i ulike vegangrupper på facebook.Der får du mange tips og råd på veien :)

Anonymkode: d89a9...425

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du egg er du ikke nærheten av å være veganer.Og husk at å være veganer er en livstil hvor du også tar avstand fra andre deler av dyreindustrien som gjelder hygieneartikler,vaskemidler,klær(ull,skinn,lær,silke),underholdingsarenaer hvor dyr brukes. 

Og når det gjelder mar er det ikke bare kjøtt,melk og egg som utelukkes. Det gjeder også animalske e stoffer og honning.

Anbefaler deg å bli med i ulike vegangrupper på facebook.Der får du mange tips og råd på veien :)

Anonymkode: d89a9...425

Her må jeg faktisk få lov til å protestere litt. Å velge å ikke spise animalska produkter forplikter en på ingen måte til å ta avstand fra slle former for dyreindustri. Å velge et utradisjonelt kosthold er ikke nødvendigvis ekvivalenten til å ønske eller være i stand til å føre et mer eller mindre (eller 100%) etisk liv. At disse to ofte overlapper, betyr ikke at de må overlappe. 

Anonymkode: fd905...fcf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Spiser du egg er du ikke nærheten av å være veganer.Og husk at å være veganer er en livstil hvor du også tar avstand fra andre deler av dyreindustrien som gjelder hygieneartikler,vaskemidler,klær(ull,skinn,lær,silke),underholdingsarenaer hvor dyr brukes. 

Og når det gjelder mar er det ikke bare kjøtt,melk og egg som utelukkes. Det gjeder også animalske e stoffer og honning.

Anbefaler deg å bli med i ulike vegangrupper på facebook.Der får du mange tips og råd på veien :)

Anonymkode: d89a9...425

Det er faktisk lov å "bare" være vegetarianer, vet du.

Anonymkode: 321f5...76c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis bare det at en kjøttbolle blir direkte erstattet med en soyabasert kjøttetterligningsbolle jeg tenker på, eller at kjøttboller har "monopol" på å være formet som en ball. Men jeg tenker på hele komposisjonen av retten. Når man lager mat så velger man jo stort sett garnityr og krydder som skal komplementere kjøttet man har. Når man da tar samme tallerken, og bytter ut dette kjøttet med en erstatning (enten det er en direkte kjøttetterligning eller noe helt annet), så sitter man igjen med mye som ikke nødvendigvis er like godt fordi garnityret ikke passer.

Bare tenk at man skal lage en slags grønnsakskake som man slenger i et burgerbrød sammen med burgerdressing, ost og de vanlige burgergrønnsakene slik at man har laget seg en "veggisburger". Da er det stor sannsynlighet for at man sitter med en burger som ikke er god fordi smakene ikke passer. Kjøttet mangler, og grønnsakskaken blir "feil" i forhold til det andre. Den som spiser burgeren sitter igjen med en dårligere opplevelse enn tidligere.

Grønnsakskaken hadde da sannsynligvis gjort seg mye bedre på en helt annen tallerken, med helt annet garnityr. Altså, man må tenke nytt og drite i å forsøke å lage en burger, og heller kaste brødene ut til fuglene. Det er ingenting i veien med grønnsakskakene, men tilbehøret må da tilpasses deretter. Det er her jeg tror mange begår en feil, fordi de er så opphengt i å spise det de alltid har spist, fremfor å prøve noe nytt


Og igjen, før noen fristes til å svare "folk må få spise det de vil" - Jaaaaada, jeg er helt enig og gidder ikke ta den diskusjonen. Men man må da fortsatt kunne si at det er trist at veggistrenden i mange tilfeller begrenser folks mathorisont istedenfor å inspirere til ny alternativ velkomponert mat uten kjøtt.

Anonymkode: 8ca6c...d0c

Dette med å tenke helhetlig på en annen måte når man lager vegetarretter er nettopp det jeg gjør, og ikke skjønner at ikke er mer standarden. Det er ikke bare in å være veganer for tiden, det er også en trend i tiden å spise kortreist, økologisk og laget fra bunnen. Det blir litt absurd for meg at de som da skal fortsette med høyt prosessert industrimat er vegetarianere og veganere. Dette er da mat som belaster miljøet mye mer enn mat laget av rene råvarer.

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste dropper jo ikke kjøtt fordi det ikke er godt, men fordi det er skadelig mot miljøet, skader dyr og mennesker. At de vil ha noe som ligner er da ikke noe gakt. Bedre det enn med ekte vare. De er rett og slett bedre mennesker - og vi kjøttetere må slutte å gå i forsvar fordi vi føler oss støtt. 

Anonymkode: 67d11...79b

?

Altså - what?? :ler: Denne banaliserte moralismen som knyttes til "kjøttfritt" er jo en stor del av problemet her, spør du meg. Det må ikke gjøres til noe forskrekkelig sært og et stort offer å spise kjøttfritt, for det er ikke det. Det er slik jeg ser det noe helt hverdagslig og normalt og ikke noe å mase med. Og alle disse designproduktene som skal etterlikne kjøtt bidrar jo til å opprettholde forestillingen om at det å velge kjøttfritt er et voldsomt offer og en total omveltning.

Anonymkode: 7dd22...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og igjen, før noen fristes til å svare "folk må få spise det de vil" - Jaaaaada, jeg er helt enig og gidder ikke ta den diskusjonen. Men man må da fortsatt kunne si at det er trist at veggistrenden i mange tilfeller begrenser folks mathorisont istedenfor å inspirere til ny alternativ velkomponert mat uten kjøtt.

Anonymkode: 8ca6c...d0c

Først og fremst lurer jeg på hvorfor du orker/gidder å bruke tid på å være trist på andres vegne, når det tross alt er ting de har valgt selv. Dernest lurer jeg på hvor mange vegetarianere du egentlig kjenner, for jeg har ganske mange av dem i omgangskresten min, og selv om vi bruker "kjøttetterlikninger" innimellom, gjør vi stort sett ikke det. "Kjøttetterlikningene" kommer som et supplement. Det som gjør at jeg noen ganger velger dem, er at jeg savner enkelheten ved det å være kjøttspiser. Det er mindre å tenke på, rett og slett. Samfunnet vårt er så basert på at vi er kjøttspisere, vi bygger måltidene våre rundt kjøttet i stedet for å la kjøttet være en del av det (dette er jo i bunn og grunn det samme som du har sagt før) og som andre her har påpekt blir vi påpushet kjøtt hele tiden.

Jeg liker ikke å snakke om kostholdet mitt, jeg synes det er uinteressant. Men andre er veldig interessert i det, og jeg må ofte forsvare det. Skal jeg unngå det, må jeg nesten slutte å spise sammen med andre mennesker, og det blir litt kjipt, så det vil jeg helst ikke.

Jeg er veldig glad i burgere, og poenget for meg er at vegetarburger (som vi lager selv, basert på nøtter i hovedsak) dekker behovet. At det smaker mindre godt handler jo bare om vane. I begynnelsen synes jeg vegetarburgerne var litt kjipere enn kjøttburger, men nå smakte jeg for ikke lenge siden en kjøttburger laget av en skikkelig dyktig kokk, og ble sånn "Jøss, har jeg savnet dette?" Smak handler i veldig stor grad om vane. Vi liker det vi er vant til å spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må jeg faktisk få lov til å protestere litt. Å velge å ikke spise animalska produkter forplikter en på ingen måte til å ta avstand fra slle former for dyreindustri. Å velge et utradisjonelt kosthold er ikke nødvendigvis ekvivalenten til å ønske eller være i stand til å føre et mer eller mindre (eller 100%) etisk liv. At disse to ofte overlapper, betyr ikke at de må overlappe. 

Anonymkode: fd905...fcf

Selvfølgelig er det lov, men da kan man heller ikke kalle seg veganer. En veganer tar avstand fra absolutt alt av animalske produkter, inkludert melk, egg, ull, skinn osv. Hvis du ikke følger dette 100% er du i beste fall vegetarianer.

Anonymkode: f0461...067

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her må jeg faktisk få lov til å protestere litt. Å velge å ikke spise animalska produkter forplikter en på ingen måte til å ta avstand fra slle former for dyreindustri. Å velge et utradisjonelt kosthold er ikke nødvendigvis ekvivalenten til å ønske eller være i stand til å føre et mer eller mindre (eller 100%) etisk liv. At disse to ofte overlapper, betyr ikke at de må overlappe. 

Anonymkode: fd905...fcf

..Men da er man ikke en veganer. Veganisme er et livssyn hvor man tsr avstand fra alt animalsk - ikke bare kostholdet. Hvis man vil spise fritt for animalia, men fremdeles bruke f.eks ull eller gå på sirkus heter det plantebasert, ikke vegan. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk lov å "bare" være vegetarianer, vet du.

Anonymkode: 321f5...76c

Selvsagt, men her var det snakk om å være veganer - ikke vegetarianer. Som skrevet over; et kosthold uten animalia uten å ta avstand fra alt animalsk (som skinn, ull, ingrediens i vaskemidler osv) er et plantebasert kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da mat som belaster miljøet mye mer enn mat laget av rene råvarer.

Anonymkode: 7dd22...55a

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det lov, men da kan man heller ikke kalle seg veganer. En veganer tar avstand fra absolutt alt av animalske produkter, inkludert melk, egg, ull, skinn osv. Hvis du ikke følger dette 100% er du i beste fall vegetarianer.

Anonymkode: f0461...067

VEGETARIANER, skrev jeg. Ikke veganer. Lær deg å lese.

Anonymkode: 321f5...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, FantasDick said:

Selvsagt, men her var det snakk om å være veganer - ikke vegetarianer. Som skrevet over; et kosthold uten animalia uten å ta avstand fra alt animalsk (som skinn, ull, ingrediens i vaskemidler osv) er et plantebasert kosthold. 

Åh, jeg troddde overskriften nevnte både vegetarianere og veganere.

Leser du noe annet?

Anonymkode: 321f5...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åh, jeg troddde overskriften nevnte både vegetarianere og veganere.

Leser du noe annet?

Anonymkode: 321f5...76c

Eh, brukeren du siterte, siterte et innlegg hvor brukeren skulle bli enig med seg selv om hen skulle bli veganer eller ikke, derfor skriver jeg at her var det snakk om å være veganer og ikke vegetarianer - uansett hva overskriften måtte nevne. 

Om du vil krangle og være nesevis kan du finne noen andre. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...