Gå til innhold

Hvorfor prøver veganere/vegetarianere så ofte å etterligne kjøttmat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo blitt en hype nå at flere skal bli veganere/vegetarianere og la være å spise kjøtt. Folk pushes til å ha en kjøttfri dag i uken, og det er ikke måte på hvor flink folk er til å dele at de har spist kjøttfri middag på facebook og andre skrytemedier. Hele tiden kommer dette med kjøttfritt frem, og noen er så pågående at de nesten prøver å få det til å høres umoralsk ut å spise kjøtt og å ikke ha kjøttfrie dager. Veganere/vegetarianere bruker en hver anledning de har til å nevne dette med at de ikke spiser kjøtt. Det å tale de i mot vil nok snart bli like politisk ukorrekt som rasisme o.l.

Men en ting jeg har lagt merke til med kjøttfrie folk, er at de veldig ofte prøver å etterligne typiske kjøttretter ved å forsøke å erstatte kjøttet direkte med noe annet i samme rett. Det skal f.eks. være hotdog med "kjøttfri pølse", eller hamburger der kjøttet er erstattet med en slags vegetarkarbonade (enten det er kjøtterstatning eller bare en slags grønnsaksklump). En stund hadde rema noe som lignet på kjøttdeig som var laget av soya. Mulig de har fått det inn igjen. Folk bruker dette til å lage de samme rettene som skal ha kjøttdeig, bare med kjøttdeigerstatningen. F.eks. taco eller lasagne med soyadeig osv..

Så da lurer jeg på, hvis man likevel ikke skal spise kjøtt, burde man ikke da prøve å heller lage noen andre retter med kjøttfrie råvarer som er bedre egnet til å ikke ha kjøtt i, istedenfor å lage middelmådige etterligninger av kjøttretter? Alle ting som forsøker å etterligne kjøttprodukter er jo sånn at de smaker sånn "passe greit", men er ikke helt slik man håpte likevel. Kjøttet mangler, fordi retten var ment å ha kjøtt. Da er det jo ikke like godt.

Så lenge folk holder på slik kommer ihvertfall aldri jeg til å bli inspirert til å prøve kjøttfrie middager. Skal jeg spise kjøttfritt, så skal det være retter som passer til å være kjøttfrie. La kjøttrettene få beholde kjøttet, og tenk heller nytt og originalt til kjøttfri middag. Vekk med tull som kjøttfri burger, hotdog og taco. Krydder og urter er det jo i bøtter og spann og alt kommer fra planteriket. Man har alt tilgjengelig til å diske frem hva man vil av smaker. Mye kjøtt er jo i utgangspunktet ganske smakløst og smaksettes av nettopp dette krydderet. Så det er klart det er mulig å lage mye godt uten kjøtt, men typiske kjøttretter kommer ikke på den listen. 

Til dere som sier "folk må jo få spise som de vil" - Jaaaaada. Folk skal få spise tørre burgerbrød med løvetann og burgerdressing hvis de vil. Det er bare så synd at folk nedgraderer en kjøttrett til noe mindre enn den var, istedenfor å tenke nytt og originalt.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 8ca6c...d0c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her skjærer du alle over en kam. De fleste har verken behov for å skryte eller å erstatte kjøtt i kjøttretter med dårligere valg. Du bør heller lese deg opp litt om vegetarretter enn å komme med sleivspark rettet mot noen facebook-poster og artikler på nettaviser. 

Anonymkode: 04005...81d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkelte er det lettere å bytte ut kjøtt me "kjøtterstatninger" i starten. Det er en overgang når man kutter ut kjøtt, og mange har nok ikke helt peiling på hva de skal spise når de først starter. Da synes ikke jeg at det er noe galt i å finne veganske alternativer til det man spiste før. 

Desssuten er det tonnevis av oppskrifter som ikke ligner på kjøtt også. :)

(Sjekk vegetarbloggen eller veganmisjonen)

Endret av pepsimaxtakk
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nå er det vel slik at kjøtt pushes, og har blitt pushet siden du var liten. Feks: opplysningskontoret for kjøtt og melk får penger av staten for å reklamere for kjøtt slik at ola nordmann skal konsumere mer (dette tilskuddet skal trolig fjernes av nåværende regjering). Så det å "pushe" er relativt. Men nå har folk blitt pusha kjøtt så mye at de ikke tenker over det en gang. Når nå veggismat "pushes" så skriker folk "æææ. slutt å mas". Det gjør ingen når det gjelder kjøtt hva? Ingen som skriker "nei slutt kiwi. nå prekker du på meg kjøtt. slutt", "nei slutt tine. ikke prekk på meg den kalvemelka på hvert eneste idrettsarrangement hele tiden" osv. Du skjønner poenget mitt nå?

2. På hvilken måte ligner pølse og burger på kjøtt? Nå vet ikke jeg om du har vært med på slakt før, men det ingen som plukker pølse og burger ut av det dyr. Dette er former. Så det er feil å si at "det skal ligne på kjøtt", for burger og pølse ligner heller ikke på kjøtt.

3. Dette hører til denne over: mange som velger å spise vegansk/vegetarisk har tidligere vært glade i kjøtt. De ønsker derfor å spise noe som ligner på det de likte før.

4. Det handler også om det enkle. Det er enkelt å kunne grille seg ei pølse i skogen som alle andre, og det er digg å stappe en lang dings i et brød, strø på litt løk, ketsjup og hive innpå

5. Jeg opplever sjeldent at jeg ikke får spørsmål om hvorfor jeg er veggis. Hvor ofte får du spørsmål om hvorfor du spiser kjøtt? Det at du opplever at "alle veggisene preiker så mye om at de er veggis" handler om at folk stiller veggisene spørsmål, og det blir da fort er tema. Jeg prøver å unngå å si jeg er veggis nettopp fordi jeg er så sykt mett av å måtte forklare hvorfor jeg spiser vegansk, hvordan jeg får i meg protein, jern osv. Jeg er sunn som bare pokkern, og ingen stiller spørsmål til de usunne om "hvorfor spiser du den burgeren? hvordan skal du unngå livstilssykdommer hvis du ikke endrer vaner?"

6. Du sier det er hype? Jeg tror det handler om at folk har begynt å få kunnskap og innsikt i hva industriell matproduksjon innebærer og hva det krever å lage mat. Anbefaler deg å lese litt om ressursbruk når det angår vannforbruk, CO2 utslipp, energiforbruk, arealforbruk, utslipp av avføring som forsurer havet og senker pH, antibiotikaresistens og dyresykdommer. 

Du skriver: Folk skal få spise tørre burgerbrød med løvetann og burgerdressing hvis de vil. 

Ser du ikke selv at du er en av disse jeg ikke kan fordra å møte i hverdagen min?  Du sier jo indirekte at jeg ikke får spise det jeg vil med akkurat denne setningen. Jeg spiser garantert mer variert enn deg og ennå sitter du her inne å troller om gamle stereotypiske steinalderholdninger om "løvetann og tørt brød"? Så det er kanskje på tide å lære seg å google mat og få hode ut av ditt eget rumpehull? 

Om det hjelper deg: jeg har 4 kokker i familien, er fra bondegård og alle i familien digger maten jeg lager. Jeg har vært med på slakt, vært jordmor til x antal dyr gjennom livet og vært med på jakt: og jeg er veganer. Dette handler om egen samvittighet. Samvittighet over dyra, fremtiden og miljøet. Jeg syns ikke min egen appetitt er verdt mer enn hele verdens fremtid og alle dyras lidelse. "jeg er ego".

 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt det samme. Selv har jeg testet vegetarburger, og det smaker helt ok, men jeg kommer ikke til å kjøpe produkter som ser ut som kjøttprodukter for jeg ser ikke poenget med å bli påminnet at "åja dette er vegetar og ikke kjøtt". Da spiser jeg mye heller røde bønner sammen med pasta eller wok, som ser ut som det de er; bønner. 

Nå er jeg på vei til å bli veganer, må bare bli enig med meg selv om jeg skal kutte ut egg eller ikke, og jeg kjenner jeg ikke har behov for vegetarutgaver av pølse, karbonader, "pulled pork" osv. For meg blir det som å bake kake med glutenfritt mel og sukrin. Det smaker ikke spesielt bedre og det bygger bare opp under å beholde matvaner en egentlig ikke har bruk for og burde venne seg av dersom problenet er for stort inntak av hvete og sukker. Bare for å ta et eksempel. 

Jeg ser ikke for meg å servere vegetarpølser bare fordi jeg må ha pølser. Hvorfor kan jeg ikke bare slutte med kjøttlignende produkter? Det er jo så mye annen bra mat som smaker mye bedre enn de kjøttkopiene.

Anonymkode: f84c6...6f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig TS.

Og argumentet med at det gjør "overgangen" fra kjøttspising til kjøttfritt lettere skjønner jeg ingenting av. Jeg er ikke vegetarianer, og jeg gjør heller ikke noe aktivt for å spise kjøttfritt en dag i uken - jeg har normalt 3-4 vegetarmiddager i uken uansett, uten å tenke over det engang. Da spiser vi type vegetarpasta, dhal, suppe eller litt innholdsrike salater. Altså rask, grei, sunn og ikke for tung hverdagsmat. Noen ganger slår jeg også til med vegetarisk søndagsmiddag som feks cannelloni.

Kjøtterstatninger betrakter jeg derimot som tullete industrimat på linje med fiskepinner og joikakaker. Og slik vås gidder jeg da ikke hverken kjøpe eller spise.

Anonymkode: 7dd22...55a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Det finnes mange tradisjonelle retter med kjøtt som faktisk blir enda bedre, ikke verre, uten kjøtt. Typisk klassiske europeiske gryteretter kan med fordel lages uten kjøtt. F.eks. ungarske gryter med mye paprika passer best med gresskar. Franske gryeteretter som couq au vin passer best med sorte linser (tross navnet) og indiske currygryter som korma blir helt utmerket med årstidens grønnsaker. Dersom man liker å lage falafel kan jo alt der man ellers bruker svenske kjøttboller i forbedres på enkle steg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Paprika91 skrev:

Du skriver: Folk skal få spise tørre burgerbrød med løvetann og burgerdressing hvis de vil. 

Ser du ikke selv at du er en av disse jeg ikke kan fordra å møte i hverdagen min?  Du sier jo indirekte at jeg ikke får spise det jeg vil med akkurat denne setningen. Jeg spiser garantert mer variert enn deg og ennå sitter du her inne å troller om gamle stereotypiske steinalderholdninger om "løvetann og tørt brød"? Så det er kanskje på tide å lære seg å google mat og få hode ut av ditt eget rumpehull? 

Om det hjelper deg: jeg har 4 kokker i familien, er fra bondegård og alle i familien digger maten jeg lager. Jeg har vært med på slakt, vært jordmor til x antal dyr gjennom livet og vært med på jakt: og jeg er veganer. Dette handler om egen samvittighet. Samvittighet over dyra, fremtiden og miljøet. Jeg syns ikke min egen appetitt er verdt mer enn hele verdens fremtid og alle dyras lidelse. "jeg er ego".

Jeg er ikke her for å trolle på meg veggiser. Vi er faktisk mye mer enige enn du tror. Hele poenget mitt er at veldig mange som har valgt å bli veggis eller spise kjøttfritt innimellom, har valgt å begrense mathorisonten sin til å lage dårlige erstatninger av kjøttretter, istedenfor å utvide den for å eksperimentere med ordentlig veggismat der det er et stort potensial til å utvikle seg. Det med burgerbrødet er ment som et eksempel satt på spissen til de som lager disse dårlige etterligningene og sier "folk må få spise som de vil", ikke til de som lager den ordentlige veggismaten.

Jeg er heller ikke en som spiser mye farsemat, men jeg vet at veldig mange gjør det, og det er nettopp de samme folkene som antagelig vil hive seg over kjøtterstatningene for å prøve å lage det de kjenner istedenfor å eksperimentere med noe nytt.

Når det kommer til samvittighet og slikt, så er det jo slik at dyr har spist hverandre så lenge det har fantes liv. Dette gjøres vilt i naturen. Både store dyr og små kryp. Det er ikke noe mennesker har introdusert.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt det samme.

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig TS.

Ja, dere har skjønt poenget mitt slik jeg mente det. :-)

Anonymkode: 8ca6c...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene. Folk har ulike grunner til å spise vegetarisk, mange gjør det feks pga dyrevelferd og miljø. Det betyr altså ikke at man ikke liker kjøtt eller tradisjonskost med kjøtt, og da er det jo utrolig fint at man kan fortsette å spise "som vanlig" med kjøtterstatninger - for de som ønsker det. 

Anonymkode: 1e55a...d01

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølse, farse og karbonade er vel ikke akkurat naturlige former kjøtt forekommer i? :Pfordi noen har formet kjøtt til boller så kan man ikke forme noe annet til boller uten at det "etterligner kjøtt"? :rolleyes:

Anonymkode: 221d8...b5c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - det er umoralsk å spise kjøtt. Man MÅ ikke ha det i dietten for å leve sunt, men man har det fordi a) det er det man er oppvokst med eller b) det smaker godt. Altså, av egoistiske grunner, som går ut over miljøet og de uskyldige dyrene som blir avlet opp kun for utnyttelse. Jeg er helt enig i at mennesker er altetende, og at vi har utviklet oss til å kunne spise kjøtt, men ettersom det ikke lenger er nødvendig for overlevelsen, skjønner jeg ikke hvorfor folk enda mener at deres smaksløker har større rettigheter enn kuene og grisene som mister livene for å havne på en tallerken. 

Kjøttfrie dager er forresten anbefalt for en grunn. Men det er en annen diskusjon. 

Ellers er det vel slik at de fleste ikke blir vegetarianere eller veganere fordi de misliker smaken av kjøtt, men for dyrevelferd, miljø eller helsen - og da kan det jo være greit å ha produkter som minner om det man pleide å spise før, uten de negative sidene ved det. 

Anonymkode: 05e07...bc0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Pølse, farse og karbonade er vel ikke akkurat naturlige former kjøtt forekommer i? :Pfordi noen har formet kjøtt til boller så kan man ikke forme noe annet til boller uten at det "etterligner kjøtt"? :rolleyes:

Anonymkode: 221d8...b5c

Nå er det en grunn til at det ikke har blitt produsert grønnsakspølser tidligere. Fir pølser, karbonader og kjøttkaker er tradisjonelt laget av kjøtt. 

Det er ingen vits i å gjøre seg dum her. 

Anonymkode: f84c6...6f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke her for å trolle på meg veggiser. Vi er faktisk mye mer enige enn du tror. Hele poenget mitt er at veldig mange som har valgt å bli veggis eller spise kjøttfritt innimellom, har valgt å begrense mathorisonten sin til å lage dårlige erstatninger av kjøttretter, istedenfor å utvide den for å eksperimentere med ordentlig veggismat der det er et stort potensial til å utvikle seg. Det med burgerbrødet er ment som et eksempel satt på spissen til de som lager disse dårlige etterligningene og sier "folk må få spise som de vil", ikke til de som lager den ordentlige veggismaten.

Jeg er heller ikke en som spiser mye farsemat, men jeg vet at veldig mange gjør det, og det er nettopp de samme folkene som antagelig vil hive seg over kjøtterstatningene for å prøve å lage det de kjenner istedenfor å eksperimentere med noe nytt.

Når det kommer til samvittighet og slikt, så er det jo slik at dyr har spist hverandre så lenge det har fantes liv. Dette gjøres vilt i naturen. Både store dyr og små kryp. Det er ikke noe mennesker har introdusert.

Anonymkode: 8ca6c...d0c

Der er jeg helt enig. Det finnes mange "fast food veggiser" feks. De tror at "alt" som er veggis er sunt. Dette er gjerne de samme personene som ikke spiste sunt i utgangspunktet. Det er feks mange som blir ostefeit når de blir vegetarianer fordi dem spiser ekstremt med ost og ikke prøver nye ting...

Det vegetarmat egentlig dreier seg om er å tilføre, ikke begrense. Det innebærer som du sier å eksperimentere... jeg kunne feks ikke lage vegetarmat før, og jeg følte jeg måtte lære å lage mat på nytt.. og det er kanskje denne biten mange sliter med: for du må faktisk lære deg mye nytt... Men i starten var det fint å kunne ha quorn osv for å ha noe på veien. I dag spiser jeg bare kjøtterstatninger når det er praktisk (feks: turer).

Det at man spiser hverandre osv er sant: men ingen har spist så mye som vi gjør. nå, og ingen har laget kjøtt på en så distansert måte der dyr er "penger på samlebånd".. På 1800 tallet spiste gjennomsnittsnordmannen 6kg kjøtt i året. I dag spiser gjennomsnittsmannen 86kg. Det er ikke rart fedme dreper så mange i den vestlige verden når dette er den moderne "livsstilen". Jeg spurte feks min mormor om hvor ofte de spiste kjøtt før. Det var så å si aldri. Dette med å spise kjøtt hver dag til alle måltider er en illusjon vi har blitt lært til å tro er den fulle sannheten. Og det er her veggisverden har begynt å ta tilbake "makten"... 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, vegetariske boller og burgere er nå én ting. Det er jo greier som finnes tradisjonelt og som kan lages av rene råvarer på et normalt utstyrt kjøkken, feks ulike vegetariske køfter i det tyrkiske kjøkken, eller falafel osv.

Men ting som facon, eller vegetariske kyllingfileter som ser ut som kylling med er laget av sopp... Sånne produkter skjønner jeg ikke fletta av.

Anonymkode: 7dd22...55a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vegetarianer i snart åtte år, og jeg synes at det er en uting at alt skal minne om kjøtt (jeg forstår pølser som passer perfekt i pølsebrød og på grilltur og kjøttdeig som passer i tacoen). Jeg har vært veggis så lenge at kjøtt for meg nå virker ekkelt. Å spise kjøtterstatning som ligner på noe jeg har lært meg selv at er ekkelt, er ikke noe som frister :P

Vel, facon har jeg ikke problemer med siden jeg savner bacon veldig mye. Så kanskje at veggisalternativer ligner så mye på kjøtt gjør det enklere for nye vegetarianere? I så fall er jeg veldig pro! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det en grunn til at det ikke har blitt produsert grønnsakspølser tidligere. Fir pølser, karbonader og kjøttkaker er tradisjonelt laget av kjøtt. 

Det er ingen vits i å gjøre seg dum her. 

Anonymkode: f84c6...6f1

«Kjøttkaker er tradisjonelt laget av kjøtt» 😂 no kidding. Men det er vel ingen som produserer «søyakjøttkaker». Eller har jeg gått glipp av noe. Men det å blande sammen forskjellige ingredienser og forme dem til en ball eller lignende er ikke eksklusivt for kjøtt...

Anonymkode: d6d93...987

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det jeg syns er ekstremt er etterligninger som dette. 

Det kommer aldri til å skje i verden at jeg kjøper vegansk mat som ser ut konturen til et dødt dyr

 

Skjermbilde 2017-10-18 kl. 22.41.20.png

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

«Kjøttkaker er tradisjonelt laget av kjøtt» 😂 no kidding. Men det er vel ingen som produserer «søyakjøttkaker». Eller har jeg gått glipp av noe. Men det å blande sammen forskjellige ingredienser og forme dem til en ball eller lignende er ikke eksklusivt for kjøtt...

Anonymkode: d6d93...987

Det har ingen påstått heller men nå var det kjøtt og kjøttprodukter det diskuteres her og etterligninger av disse.

Anonymkode: f84c6...6f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære vene. Folk har ulike grunner til å spise vegetarisk, mange gjør det feks pga dyrevelferd og miljø. Det betyr altså ikke at man ikke liker kjøtt eller tradisjonskost med kjøtt, og da er det jo utrolig fint at man kan fortsette å spise "som vanlig" med kjøtterstatninger - for de som ønsker det. 

Anonymkode: 1e55a...d01

Helt enig! De fleste slutter ikke å spise kjøtt, fordi de ikke liker det, men fordi de ønsker å ta hensyn til miljø, dyr, samt at kroppen ikke har godt av for mye kjøtt. Jeg forstår godt at noen prøver å finne andre alternativer som smaker kjøtt :) 

Anonymkode: a2aaa...0a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...