Gå til innhold

Noen som har erfaring med Cipralex her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Startet for to uker siden med Cipralex mot panikkangst, sosial angst og deperesjon. Nå føler jeg bare ekstrem angst/hjertebank(men overlever). I starten følte jeg meg litt «fjern» og careless, litt godt faktisk men nå er den følelsen borte? Har jeg mistet effekten? Setter pris på alle svar.

Anonymkode: e1daa...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde samme opplevelse i tillegg til at jeg fikk en allergisk reaksjon med høysnue, eksem og kløe over hele kroppen. Hoppet rett over fra 10mg Cipralex til 75 mg efexor i stedet og er nå på 150mg. Synes snri fungere bedre på angst enn ssri Men vet mange andre har god erfaring med Cipralex. Vi er forskjellig. Jeg hadde nok gitt den mer tid hadde jeg ikke fått en allergisk reaksjon på den . Gikk på den 1.5 mnd. Det kan ta litt tid å stabilisere og i starten kan man oppleve mer angst og depresjon før du blir stabil på dem. Så du må være villig til å gi det tid. Håper det ordner seg for deg :klem:

 

Anonymkode: 82639...a74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Cipralex mot generell angst og depresjon. Syntes ikke den fungerte i det hele tatt. Gikk også mye opp i vekt. Hjertebanken ga seg etter noen uker for min del, så det er nok naturlig at du ikke kjenner lengre. 

Anonymkode: 8341f...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Cipralex i noen måneder. Kjenner meg igjen i følelsen du beskriver, litt likegyldig. Dessverre la jeg veldig på meg av den så jeg byttet til Wellbutrin som fungerte fint og ikke ga meg vektøkning. Cipramil/cipralex er en mye brukt medisin. Tror ikke du har mistet virkningen, bare at kroppen har vendt seg til den og du ikke har likegyldighet som bivirkning lenger (evt ikke legger merke til det). Lykke til :-)

Anonymkode: c98bc...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den i flere år, den har effekt etter 1-2 måneder, bivirkningene varte i 3 uker.  Den fungerer ikke mot angst i det hele tatt på meg, jeg tror ikke den fungerer mot angst for noen, men den fungerer mot depresjon.

Den likegyldigheten gikk over etter 1-2 måned, hvor den ble erstattet med lykkefølelse

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde samme opplevelse i tillegg til at jeg fikk en allergisk reaksjon med høysnue, eksem og kløe over hele kroppen. Hoppet rett over fra 10mg Cipralex til 75 mg efexor i stedet og er nå på 150mg. Synes snri fungere bedre på angst enn ssri Men vet mange andre har god erfaring med Cipralex. Vi er forskjellig. Jeg hadde nok gitt den mer tid hadde jeg ikke fått en allergisk reaksjon på den . Gikk på den 1.5 mnd. Det kan ta litt tid å stabilisere og i starten kan man oppleve mer angst og depresjon før du blir stabil på dem. Så du må være villig til å gi det tid. Håper det ordner seg for deg :klem:

 

Anonymkode: 82639...a74

Tusen takk for svar :-) Startet på efexor 75 mg først, men var svimmel, nummen og kvalm. Klarte ikke ta de mer, så byttet til cipralex. Hadde god effekt av efexor først, så forsvant den, samme som på cipralex, men verre bivirkninger....🤔

Håper det blir bra for deg også ❤️

Anonymkode: e1daa...3da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble grisefeit på cipralex + fikk helt ville psykoser. Så den dritten rører jeg aldri mer. 

Anonymkode: 77f37...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble grisefeit på cipralex + fikk helt ville psykoser. Så den dritten rører jeg aldri mer. 

Anonymkode: 77f37...d0d

Wow, hvor mange mg gikk du på?

Anonymkode: e1daa...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har positive erfaringer med cipralex både mot angst og depresjon. Hadde bivirkninger i starten men de gikk over etter 3-4 uker. Har du høy dose? Andre gangen jeg begynte på cipralex fikk jeg sterk angst. Men da begynte jeg på en mye høyere dose enn første gang. La på meg 3 kg på ett år mens jeg gikk på cipralex, men det har nok mer å gjøre med at jeg ble litt "care" i matveien, enn selve pillene. :) lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Wow, hvor mange mg gikk du på?

Anonymkode: e1daa...3da

Hm hva var det da.. 15 mg tror jeg det var. Vet at folk reagerer forskjellig men jeg tålte ikke de greiene der. 

Anonymkode: 77f37...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Hypnosee skrev:

Har positive erfaringer med cipralex både mot angst og depresjon. Hadde bivirkninger i starten men de gikk over etter 3-4 uker. Har du høy dose? Andre gangen jeg begynte på cipralex fikk jeg sterk angst. Men da begynte jeg på en mye høyere dose enn første gang. La på meg 3 kg på ett år mens jeg gikk på cipralex, men det har nok mer å gjøre med at jeg ble litt "care" i matveien, enn selve pillene. :) lykke til :)

Har du sluttet på de nå? :) Jeg går på 10mg, om jeg ikke får noe funk eller legger på meg mye blir jeg å slutte med de.

Anonymkode: e1daa...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt og lese bruksanvisningen. Hvis du føler stor ubehag så snakk med legen. Alle har ulik opplevelse av Cipralex. Her blir du bare forvirret.

Anonymkode: 8cbd6...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt veldig dårlig erfaring med cipralex. De bivirkningene som skulle vare de første ukene (økt depresjon og suicidalitet), ga seg aldri hos meg. Opplevde også at alt jeg hadde av følelser ble skrudd helt av, og det er en bivirkning som ikke har gitt seg selv om jeg sluttet for snart 3 år siden. Det var generelt bare forverring, og jeg sluttet tvert uten seponering fordi jeg ble så frustrert (absolutt ikke gjør det). Har nektet å bruke antidepressiva siden den gang. Det må dog nevnes at jeg i ettertid har blitt diagnostisert med bipolar lidelse, og i følge psykologen min er det veldig vanlig av folk med denne lidelsen har en veldig dårlig opplevelse på ssri. De jeg kjenner som har prøvd cipralex har alle sluttet grunnet lignende årsaker, men vi er alle forskjellige. Cipralex er i tillegg ofte den første medisinen som blir tilbudt, så at det finnes mange andre som virker bedre på deg er veldig mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sluttet på de nå? :) Jeg går på 10mg, om jeg ikke får noe funk eller legger på meg mye blir jeg å slutte med de.

Anonymkode: e1daa...3da

Ja har sluttet på de nå. Nå er jeg tilbake til mitt gode, gamle selv igjen (men altså uten angsten og depresjonen :p) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som la på dere av cipralex, gikk dere ned igjen når dere sluttet? Jeg har gått opp 10kg den perioden jeg har gått på de. Er nå igang med nedtrapping, og håper veldig å bli min normale vekt igjen...

Anonymkode: 52c59...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund etter jeg hadde gått på 20mg en stund begynte jeg å bli syk. Var syk i 4 år før det forsvant gradvis. Legen fant aldri noe på blodprøver. Gikk fra full jobb til å gå på AAP i 4 år. Symptomene var fatigue, sykdomsfølelse i kroppen, mageproblemer, brain fog, apati. Om det er tilfeldig eller ei, er vanskelig å si. Men jeg har ellers alltid vært frisk og sjeldent syk gjennom livet, og det er ingen i familie eller slekt som har hatt eller har lignende syke

Anonymkode: 3b829...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har gått på cipralex i en del år, og synes de fungerer helt greit. I perioder har jeg tatt noe i tillegg, men cipralex hjelper meg til å fungere bedre i det daglige. Blir ikke nøytral, men klarer å holde følelsene mer i sjakk enn hva jeg gjør uten. :) La på meg litt da jeg begynte på de, men det gikk over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere som bruker SSRI får den virkelig hjelpen utenom..som ikke består av medisiner.I mange tilfeller er det helt andre ting som skal til for å finne seg selv igjen. Men i dag har man ikke tid til å hjelpe som regel, en fastlege har også såpass lite tid til pasienten at man blir overlatt til seg selv med pilleboksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som la på dere av cipralex, gikk dere ned igjen når dere sluttet? Jeg har gått opp 10kg den perioden jeg har gått på de. Er nå igang med nedtrapping, og håper veldig å bli min normale vekt igjen...

Anonymkode: 52c59...144

Nope. Det er hard jobbing for å komme ned igjen for min del. 

Anonymkode: 8341f...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Cipralex for fjerde år på rad nå, og er veldig fornøyd.  De har gitt meg livet tilbake.

De fjernet (gradvis) både den dype depresjonen jeg var inne i da jeg startet, de årlige nedstemte periodene, og tvangstankene og angsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...