Gå til innhold

Du som har dissosiative symptomer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen som har følt f.eks at dere ikke har funnet utgangen på en bygning, at dere ikke fysisk har klart å skrive et ordentlig ord på et ark pga hånda svikter, at tanker og følelser ikke koordinerer (at dere styrtgriner selvom dere vet at det er irrasjonelt), forsvinner i deres egen verden i samtaler, plutselig ikke kunne gå eller snakke normalt eller at dere glemte fullstendig at dere hadde drukket opp glasset dere ser er tomt? 

Anonymkode: e0008...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at man rett og slett ikke er tilstede i seg selv. Veldig tom og uvirkelig følelse. Jeg sa før at "Det falt jeg ut" og trodde jeg var trett men det viser seg nå at det er dissosiasjon. Finnes mange grader av dissosiasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
7 timer siden, Duff skrev:

Eller at man rett og slett ikke er tilstede i seg selv. Veldig tom og uvirkelig følelse. Jeg sa før at "Det falt jeg ut" og trodde jeg var trett men det viser seg nå at det er dissosiasjon. Finnes mange grader av dissosiasjon.

Jeg har samme opplevelse av det å falle ut. Trodde også bare at det var konsentrasjonsproblemer, og det er det nok i noen tilfeller. Men de gangene jeg blacker ut og får kommentarer på at jeg ikke er tilstede, er det nok dissosiasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Duff skrev:

Eller at man rett og slett ikke er tilstede i seg selv. Veldig tom og uvirkelig følelse. Jeg sa før at "Det falt jeg ut" og trodde jeg var trett men det viser seg nå at det er dissosiasjon. Finnes mange grader av dissosiasjon.

 

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg har samme opplevelse av det å falle ut. Trodde også bare at det var konsentrasjonsproblemer, og det er det nok i noen tilfeller. Men de gangene jeg blacker ut og får kommentarer på at jeg ikke er tilstede, er det nok dissosiasjon 

Hva slags diagnoser har dere? Har inntrykk av at de fleste med dissosiasjon / (derealisering) har traumer og PTSD, men jeg har aldri opplevd noe som jeg vil kalle for traumer selvom jeg langt ifra har hatt noen perfekt barndom.

Jeg har sosial angst, noe jeg har hatt siden barnehagen. Kan man få derealisering pga angst? 

Anonymkode: bae44...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Hva slags diagnoser har dere? Har inntrykk av at de fleste med dissosiasjon / (derealisering) har traumer og PTSD, men jeg har aldri opplevd noe som jeg vil kalle for traumer selvom jeg langt ifra har hatt noen perfekt barndom.

Jeg har sosial angst, noe jeg har hatt siden barnehagen. Kan man få derealisering pga angst? 

Anonymkode: bae44...6e3

Kompleks PTSD (eller egt uspesifisert reaksjon på alvorlig tilknytningstraumer i tidlig barndom), som er innenfor PTSD feltet. Har omtrent alle symptomer på kompleks PTSD (utenom kriminalitet og rus), og behandler/utreder på DPS sa det var der han landet og at at problematikken kunne forklares utfra det.

Man kan nok dissosiere av angst ja. Angst kan gå over i dissosiasjon (at man blir så stresset at man blacker ut eller føler at man ikke er tilstede i kroppen sin). Føler du dette ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:

Kompleks PTSD (eller egt uspesifisert reaksjon på alvorlig tilknytningstraumer i tidlig barndom), som er innenfor PTSD feltet. Har omtrent alle symptomer på kompleks PTSD (utenom kriminalitet og rus), og behandler/utreder på DPS sa det var der han landet og at at problematikken kunne forklares utfra det.

Man kan nok dissosiere av angst ja. Angst kan gå over i dissosiasjon (at man blir så stresset at man blacker ut eller føler at man ikke er tilstede i kroppen sin). Føler du dette ofte?

Ja, jeg vil si at jeg har kraftig sosial angst. Jeg har også selektiv mutisme, og sa omtrent ingenting i løpet av hele skolegangen. Har alltid ønsket å være usynlig, sånn at ingen f.eks skulle snakke til meg. Trakk meg vel inn i meg selv.

Spesielt på søtrre matbutikker eller kjøpesentre så detter jeg ihvertfall ut. Det er så lyst og mye inntrykk og jeg føler jeg havner i fokus for alt. Er redd jeg skal besvime

Det er vel kroppens måte å takle angsten på, men det er dumt at det skjer ukontrollert, når man ikke har lyst

Anonymkode: bae44...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har angst og depresjon. Blir fort sliten og trodde også dette bare var slitenheten som gjorde meg ukonsentrert men ser at det er ett navn på det (nå forsvant ordene mine). Skal ta det opp når jeg kommer til behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dissosierer i ubehagelige situasjoner, for eksempel hos tannlegen, gynekologen, da jeg tok kjøretimer, om noen angriper meg fysisk eller psykisk, - kort sagt om jeg føler meg truet. 

Det føles som at jeg går på autopilot, ut av meg selv. Jeg har aldri gjort det i en situasjon der jeg inne er innesperret på et vis, så har ikke «våknet opp» et ukjent sted for eksempel. Ellers kunne jeg nok gjort det. 

Anonymkode: f990b...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har en god del dissosiasjoner. Både uvirkelighetsfølelse, en slags avstand mellom tanker og følelser hvor jeg kan fortelle om en situasjon/opplevelse som egentlig er ganske tøff, men jeg snakker som om det ikke er meg det har skjedd med. Blacker ut og får "tunnellsyn", bytter samtaleemne uten at jeg egentlig merket det. Skjer helt av seg selv. Kan begynne å le der jeg egentlig skal gråte, kan få taleflom og snakke så fort at andre ikke får med seg det jeg sier. Hm ja. Er vel det jeg kommer på i farta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister "evnen" til å snakke, blir helt stum og fjern så lenge anfallet varer

Anonymkode: b725c...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, føler at alt er uvirkelig. Stiller meg spørsmål om virkelighet og drøm.. Hvordan vêt jeg at jeg lever i en «objektiv» virkelighet, at ikke alt bare er fake/simulert/ett eller annet.. Føler meg spaced out.. Merkelige greier..

Anonymkode: 2a248...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...