Gå til innhold

Du som har sluttet å drikke alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nødt å kutte ut alkohol for jeg har ikke kontroll over inntaket når jeg først drikker. Jeg drikker fort, blir fort full, kan bli veldig kranglete og ødelegge relasjoner til folk rundt meg. Jeg har tenkt lenge på å slutte helt med alkohol, men synes det har vært veldig vanskelig. Men nå MÅ jeg for jeg orker ikke ha alle disse fylle-episodene lenger. Er det noen som har noen erfaringer og gode tips til hva man bør gjøre for å klare å holde seg helt unna? 

Anonymkode: 18915...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderer å hive meg på jeg og. Ihvertfall kutte helt ut for en lengre periode. Er vel bare til å la vær å innta? Hvilket forbruk har du? 

Anonymkode: c6052...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker nesten aldri. Men jeg har aldri gjort det heller så ingen ofringer. 

Anonymkode: 1417e...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste er at det er litt kjipt på gigs. Men det blir billigere. 

Anonymkode: 686ef...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvilken funksjon alkoholen fyller i livet ditt. Drikker du får å døyve vonde følelser; uro, sorg, sinne, frykt, ensomhet, vonde minner, skam? Du, trenger ikke svare selvfølgelig. Poenget er å se på hvorfor alkoholen blir en løsning. Anbefaler deg virkelig å søke hjelp, for det kan virke som alkoholen er i ferd med å feste grepet og du mister kontrollen. Jo, fortere du tar grep jo bedre, for det blir bare vanskeligere å komme ut av det hvis du ikke ber om hjelp. Relasjoner kan repareres og det er veldig bra at du ser at du har et problem. Det er det viktiste steget.

Anonymkode: 94352...44b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke drukket på 4 år. Savner det ikke. Jeg har dager hvor jeg tenker at jeg vil drikke.. men jeg savner ikke å være bakrus og fylleangst. Så jeg gjør det ikke. Jo lengre tid jeg var edru, jo mindre ble trangen. Det frister ikke lengre. Jeg vil heller dra ute å spise med venner eller se film hjemme med venner, eller alene. Enn å drikke meg skitings og valse rundt i bygatene stupafull. Ja og bakrusen og fylleangsten. 

Kjenner jeg har lavere toleranse for andre som har drukket. Jeg blir rett og slett sint når de bråker og oy'er. Stinker opp bussen, spyr over alt. Jeg takler det ikke lengre. Synes de ser så patetiske ut der de ligger paddeflat på bakken. Eller går å roper og oy'er og har det liksom så morsomt. Jeg blir ikke sjalu og tenker "skulle ønske jeg var ute å hadde det gøy". Jeg ser nå hvor patetisk og latterlig og ikke minst, irriterende fulle folk er. 
Så jeg savner det ikke i det hele tatt. Har tenkt tanken om å drikke 2-3 ganger de siste 4 årene. Men det negative trumfer det positive.. om det er noe positivt ved det. Eneste positive er sosialiseringen, men det kan man gjøre edru også. 

Du får finne noe å fylle helgene med. Prøv å legg ifra deg den tanken om at du må slutte. Tenk heller at du vil, også får du tenke litt over de negative sidene. En dag så er du som meg. Ser bare de negative og har funnet et alternativ til det lille positive. 

Anonymkode: 9c949...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å hive meg på jeg og. Ihvertfall kutte helt ut for en lengre periode. Er vel bare til å la vær å innta? Hvilket forbruk har du? 

Anonymkode: c6052...240

Jeg har prøvd å kutte ut, men har ikke fått det til. Men nå har jeg lyst å gjøre det en gang for alle. Jeg har hatt perioder der jeg har drukket hver dag, men det gjør jeg ikke lenger. Nå er det mer at jeg drikker veldig mye når jeg først drikker og har ikke kontroll på inntaket.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finn ut hvilken funksjon alkoholen fyller i livet ditt. Drikker du får å døyve vonde følelser; uro, sorg, sinne, frykt, ensomhet, vonde minner, skam? Du, trenger ikke svare selvfølgelig. Poenget er å se på hvorfor alkoholen blir en løsning. Anbefaler deg virkelig å søke hjelp, for det kan virke som alkoholen er i ferd med å feste grepet og du mister kontrollen. Jo, fortere du tar grep jo bedre, for det blir bare vanskeligere å komme ut av det hvis du ikke ber om hjelp. Relasjoner kan repareres og det er veldig bra at du ser at du har et problem. Det er det viktiste steget.

Anonymkode: 94352...44b

Drikker for å døyve følelser. Men i det siste har jeg kjent at jeg har det følelsesmessig mye bedre når det går en stund uten alkohol. Jeg går i terapi for angsten, men skulle gjerne ha snakket med noen som har klart å slutte å drikke for å høre erfaringer og tips.

Anonymkode: 18915...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke drukket på 4 år. Savner det ikke. Jeg har dager hvor jeg tenker at jeg vil drikke.. men jeg savner ikke å være bakrus og fylleangst. Så jeg gjør det ikke. Jo lengre tid jeg var edru, jo mindre ble trangen. Det frister ikke lengre. Jeg vil heller dra ute å spise med venner eller se film hjemme med venner, eller alene. Enn å drikke meg skitings og valse rundt i bygatene stupafull. Ja og bakrusen og fylleangsten. 

Kjenner jeg har lavere toleranse for andre som har drukket. Jeg blir rett og slett sint når de bråker og oy'er. Stinker opp bussen, spyr over alt. Jeg takler det ikke lengre. Synes de ser så patetiske ut der de ligger paddeflat på bakken. Eller går å roper og oy'er og har det liksom så morsomt. Jeg blir ikke sjalu og tenker "skulle ønske jeg var ute å hadde det gøy". Jeg ser nå hvor patetisk og latterlig og ikke minst, irriterende fulle folk er. 
Så jeg savner det ikke i det hele tatt. Har tenkt tanken om å drikke 2-3 ganger de siste 4 årene. Men det negative trumfer det positive.. om det er noe positivt ved det. Eneste positive er sosialiseringen, men det kan man gjøre edru også. 

Du får finne noe å fylle helgene med. Prøv å legg ifra deg den tanken om at du må slutte. Tenk heller at du vil, også får du tenke litt over de negative sidene. En dag så er du som meg. Ser bare de negative og har funnet et alternativ til det lille positive. 

Anonymkode: 9c949...12c

Det er veldig godt å høre at det går bra uten å drikke. Jeg kjenner på meg at jeg hadde fått den samme følelsen selv hvis jeg kutter ut alkoholen. Veldig godt tips med å fokusere på de positive tingene ved ikke å drikke enn å tenke at jeg MÅ slutte liksom. Skal prøve på det😊

Anonymkode: 18915...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det beste for deg ville vært AA møter. 

Det blir bare for enkelt for oss andre som ikke har hatt dette suget etter alkohol å bare si at du må slutte å kjøpe alkohol med hjem og drikke vann/brus istedenfor ute. 

Selv droppa jeg alkohol for godt her i vår fordi jeg ble uvel etter kun ett glass vin og merket det godt dagen etter. Spurte meg selv hvorfor jeg kjøpte og drakk det, og innså at det kun var en vane om å nyte et glass nå og da. Og siden jeg egentlig ikke var interessert i å kjøpe og drikke det mer falt det enkelt for meg å bare kutte det ut. 

Savner det ikke og ser ikke for meg å drikke alkohol igjen. Kjenner ingen sug.

Men din situasjon er tydeligvis annerledes, så prat med noen enten på møte eller terapeut. Men det skader jo ikke at du stiller deg selv samne spørsmål, kanskje svarene dine kan overraske deg?

Lykke til! 💐

Anonymkode: 30f57...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nødt å kutte ut alkohol for jeg har ikke kontroll over inntaket når jeg først drikker. Jeg drikker fort, blir fort full, kan bli veldig kranglete og ødelegge relasjoner til folk rundt meg. Jeg har tenkt lenge på å slutte helt med alkohol, men synes det har vært veldig vanskelig. Men nå MÅ jeg for jeg orker ikke ha alle disse fylle-episodene lenger. Er det noen som har noen erfaringer og gode tips til hva man bør gjøre for å klare å holde seg helt unna? 

Anonymkode: 18915...568

Har og startet en hvit måned! Dummer meg så ekstremt ut i fylla og et glass gir meg bare lyst på mer og mer. Vil ikke føle meg dum lengre og tenker andre anser meg som teit når jeg drikker (noe jeg vet). Jeg inntar ikke ofte, men dog altfor mye. Har hatt det litt vanskelig det siste året men alkohol hjelper ingenting. Lykke til, dette skal vi klare! 

Anonymkode: df321...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har og startet en hvit måned! Dummer meg så ekstremt ut i fylla og et glass gir meg bare lyst på mer og mer. Vil ikke føle meg dum lengre og tenker andre anser meg som teit når jeg drikker (noe jeg vet). Jeg inntar ikke ofte, men dog altfor mye. Har hatt det litt vanskelig det siste året men alkohol hjelper ingenting. Lykke til, dette skal vi klare! 

Anonymkode: df321...5e7

Ja og neste helg er det fest. Jeg skal kjøre dit og festen blir da edru:) Grei unnskyldning! Jeg skal bruke helgene på trening ol, alkohol er bare unødvendig! 

Anonymkode: df321...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Drikker for å døyve følelser. Men i det siste har jeg kjent at jeg har det følelsesmessig mye bedre når det går en stund uten alkohol. Jeg går i terapi for angsten, men skulle gjerne ha snakket med noen som har klart å slutte å drikke for å høre erfaringer og tips.

Anonymkode: 18915...568

Det er vanskelig å komme med konkrete tips og erfaringer i forhold til noe som er så komplekst. Hvis det er hvordan man skal takle russug du spør om så koker det ned til å akseptere de følelsene som du får behov for å døyve og bearbeide dem på sunnere måte enn å ruse dem vekk. Selv om det kanskje oppleves som vanskeligere en stund. Når du får det bedre vil sannsynligvis behovet for å flykte bli mindre. Ta en dag av gangen og prøv å gjør det beste valget her og nå. Ville vurdert å oppsøke hjelp i feks AA eller er det noe du kan ta med terapauten du får hjelp hos?

Anonymkode: 94352...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Drikker for å døyve følelser. Men i det siste har jeg kjent at jeg har det følelsesmessig mye bedre når det går en stund uten alkohol. Jeg går i terapi for angsten, men skulle gjerne ha snakket med noen som har klart å slutte å drikke for å høre erfaringer og tips.

Anonymkode: 18915...568

Alkohol virker depressivt på nervesystemet. Det er lett å glemme når det liksom er så "gøy" å drikke, men alkoholinntak gjør deg faktisk nedfor over tid. Særlig hvis du samtidig har dårlig kontroll når du først begynner å drikke og ender opp med mange negative konsekvenser. Det er mange som har fått seg en oppvekker etter å ha kuttet ut alkohol en periode, og oppdaget at de faktisk har det mye bedre uten det som liksom skal være en trøst.

Anbefaler deg å lese boken Alcohol Explained av William Porter. Den tar livet av ganske mange myter. Den er veldig relevant for alle de som ikke er avhengige av alkohol, men av en eller annen grunn har et trøblete forhold til det.

Selv måtte jeg innse for en del år tilbake at "av-knappen" min ikke funket som den skulle, og at jeg når sant skal sies drakk for virkningen og ikke for smaken. Det var uvant i starten å drikke farris og brus i helger og på fine middager, men etter en overgangsperiode har jeg ikke savnet det i det hele tatt. Fulle folk er, i motsetning til hva jeg trodde, ikke festlige overhodet. Vær edru på en del fester, så mister du fort lysten på å bli med!

Anonymkode: 23642...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har sluttet å drikke for 9 måneder siden (er ikke gravid, hehe). Ord kan vanskelig beskrive hvor fantastisk jeg synes livet har blitt etter det. Det var veldig overraskende for meg at jeg skulle endre meg så drastisk. Jeg var forberedt på å en sorg ved å fjerne noe jeg likte såpass godt, men det har vært det stikk motsatte. 

Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 2ddc0...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at så mange skriver konstruktive råd og forteller om erfaringer. Jeg har faktisk vurdert AA, men jeg har ikke så lyst å møte mange mennesker i møte med problemet mitt. Hvis jeg kunne snakket med én person så tror jeg det hadde vært lettere. Jeg skal undersøke om det er mulig. 

Jeg er i midten av 30-årene for den som lurte på det😊

TS

Anonymkode: 18915...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne skrive pm til meg! Deler gjerne mine erfaringer med deg. Det var jeg som spurte hvor gammel du var😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper du finner noen å snakke med, TS, og ellers kan du jo se hva du finner på nett. En ting som er viktig å huske er dette: det er langt flere som har eller har hatt problemer med alkoholkonsumet enn hva du tror. Det dreier seg ikke bare om klassisk avhengighet, men alkohol er et rusmiddel som ikke alle takler så godt. Det er ikke noe unormalt eller skammelig ved det, og det gjelder langt flere enn du kanskje tror.

Uansett hvor mye/lite/ofte/sjelden du drikker, hvis alkohol gang på gang får deg til å gjøre ting som du angrer i etterkant og påvirker livet ditt negativt, så er det absolutt på tide å vurdere om du ikke har det bedre uten. Lykke til!

Anonymkode: 23642...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet og selvom min stimulering til vanlig var å feste, og det var stort sett på den måten jeg var sosial, så skaffet jeg meg andre interesser som tok energi så jeg ikke fikk lyst og ork til å feste. Jeg begynte å trene, først hjemme hver helg og flere ganger i uken, så på treningssenter. I treningsgruppene der (aerobic og jentelift) så ble jeg kjent med andre med samme interesser, og vi går og sykler på turer sammen osv så jeg får sosial omgang uten å trenge å feste. 

Bare finn deg noen hobbyer! Det er kjedelig og rart å omstille seg i starten, men når man blir bedre i hobbyen(e) så får man mere lyst til å drive med det og mer ut av det. Du kommer ikke til å savne alkohol! Det er det beste valget jeg har tatt hvertfall :) 
Ikke minst så tenker jeg på fordeler i lengre fremtid som viser seg på helsen og utseendet. Mens de andre har gusten dårlig hud og rynker og slitne kropper med svakere organer, så vil jeg være mye sunnere og se mye bedre og yngre ut og ha bedre helse og det er en stor motivasjon i seg selv! :)
 

Anonymkode: 902b7...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet, var ingen problem :) Jeg drakk veldig mye en periode og mistenker at jeg er veldig disponert for alkoholisme. Har mye av det i familien, og jeg merket at jeg fikk mer og mer lyst på alkohol. Var jeg på fest en helg skulle jeg bare ta ett glass på mandagen, og kanskje ett på onsdag etter en lang dag, så var det fest igjen helga etter og jeg merket at kroppen cravet en drink. Ikke sånn MÅ-HA-avhengig liksom, men jeg hadde fryktelig, fryktelig lyst på. Da ble jeg ganske skremt og redd, og kuttet ut dritten umiddelbart. 

Det går helt fint! Man drikker brus på fest, passer på og er obs på å ikke være frekk og nedlatende mot de som velger å drikke - og prøv å sov litt på forhånd slik at du ikke blir den som alltid går hjem kl 23.30. Jeg merker hvertfall at jeg er trøttere edru enn full. Hvis du unngår alle settinger det serveres alkohol kan du fort føle deg ensom, og det er fort gjort å miste nyheter og ting som skjer i vennegjengen hvis man ikke deltar på fest. Så delta, hell colaen over i glass slik at både du og vennene dine føler at du drikker - og fest i vei :) nyt å huske alt dagen etterpå.

Anonymkode: 5818a...20d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Ja og neste helg er det fest. Jeg skal kjøre dit og festen blir da edru:) Grei unnskyldning! Jeg skal bruke helgene på trening ol, alkohol er bare unødvendig! 

Anonymkode: df321...5e7

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg bare droppet å gå på den festen. 

Tanken er jo at du skal gjøre endre ting, istedenfor de tingene du gjorde da du drakk. Det er drit kjedelig å være edru på fest! 

Kan du ikke dra på kino isteden?

Anonymkode: 75671...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...