Gå til innhold

Hvorfor liker du å gjøre narr av de som tror ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Walkingdead
4 timer siden, herremann skrev:

jeg gjør ikke narr av dem, bare knuser dem med logisk tenkning og argumentasjon.
er lei av hvordan kristne preker at religion er hva som holder verden sammen.
at alt av etikk og moral vil falle vekk om vi alle ble ateister. hvor mange kriger som slåss i ateismens navn.
ignorante tåper.

"Gjør du det fordi du tror det er kult?"
du høres ut som en 16åring.

Jeg synes du høres ut som en 16åring. Unnskyld meg: JEG KNUSER DEM MED LOGISK TENKNING OG ARGUMENTASJON.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minute ago, Walkingdead said:

Jeg synes du høres ut som en 16åring. Unnskyld meg: JEG KNUSER DEM MED LOGISK TENKNING OG ARGUMENTASJON.

har du ellers noe konstruktivt å bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Hypnosee said:

Altså. Hvis du kjenner til noen som fortsatt tror på julenissen - så er det jo rimelig fjærnt og sært? Ingen klarer å ta dét seriøst. De aller fleste hadde råflira av en fyr som bastant trodde på julenissen. Som tilba julenissen hver søndag, prata med julenissen før han la seg og takka han før middag. Eller gikk rundt med et julenisse-symbol rundt halsen eller hadde et lite julenisse-alter i stuekroken.
Derfor. Det er jo bare SÆRT.

Men bare det faktum at ingen tror på julenissen eller tilber ham hver søndag, viser jo med all mulig tydelighet at det er noen fundamentale forskjeller på det og f.eks kristendom. Dette er et typisk eksempel på en tankefeil: Julenissen finnes ikke, Jesus finnes ikke, altså er Jesus og julenissen samme greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Gjør du det fordi du tror det er kult ?

Anonymkode: 9f835...d99

Jeg gjør ikke det men syns at mange kristne som ikke er prester overdriver og viser en usann og en falsk side av kristendommen (jehovas vitner gjør sånn). Det er jammen meg frekt altså. 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 21.51, Mithrandates skrev:

Ja.
Dere er idioter.
Kristendommen er bare et romersk propaganda-verk.

 

Det er jo mulig men kapitalismen og idéen om markedet er jo det som virkelig holder mennesker nede. Det er jo virkelig vår tids religion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er galt å gjøre narr av folk som ikke tror. Tross alt skyldes mangelen en nevrologisk feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 11.54, Joppeline skrev:

 

Problemet mitt kommer når folk rettferdiggjør å behandle andre dårlig pga religion. Da blir jeg sint, og det er fare for at de får høre det..

Men det er det vel få som gjør, utenom ekstremistene (kristne som vil at homofile skal brenne, og muslimer som er terrorister eller mannsjåvinister) . De aller fleste religiøse er opptatt av å se det gode i alle og handle med kjærlighet. Det er en veldig god egenskap uavhengig om man er religiøs, og ikke noe som burde gjøres narr av. 

Anonymkode: 456c9...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man tror, tenker jeg. Tro på julenissen, for eksempel. Eller tro på dogmer som ikke overlever en fornuftig analyse. Men det er også noen enkle sjeler, som Dawkins, som gjør narr av en tro de ikke forstår. Da gjør man egentlig sitt eget intellekt til latter, men de skjønner det ikke selv. Mange av dem på dette forumet også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er det vel få som gjør, utenom ekstremistene (kristne som vil at homofile skal brenne, og muslimer som er terrorister eller mannsjåvinister) . De aller fleste religiøse er opptatt av å se det gode i alle og handle med kjærlighet. Det er en veldig god egenskap uavhengig om man er religiøs, og ikke noe som burde gjøres narr av. 

Anonymkode: 456c9...75d

Eh, nei? Mye ymse som er grunnlag for baksnakking og direkte utestengelse i religiøse miljøer. Homofili, skilsmisse, prevensjon, alkohol, sex før ekteskapet, spising av div mat (kosher, svin, vegetar, osv), utmelding av religion, ikke døpe barn, partner utenfor samme tro, osv. Alle disse tingene gjør seg gjeldende i «normale» religiøse miljøer av forskjellig slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Joppeline skrev:

Eh, nei? Mye ymse som er grunnlag for baksnakking og direkte utestengelse i religiøse miljøer. Homofili, skilsmisse, prevensjon, alkohol, sex før ekteskapet, spising av div mat (kosher, svin, vegetar, osv), utmelding av religion, ikke døpe barn, partner utenfor samme tro, osv. Alle disse tingene gjør seg gjeldende i «normale» religiøse miljøer av forskjellig slag. 

Om en velger å bli del av et religiøst miljø, det være pinsevenner, jehovas vitne eller et muslimsk samfunn sier man seg ening i de "lover og regler" en deler med sine trosfeller. Om en da handler i strid med hva en selv tror og hva de andre i gruppen tror er det naturlig med en form for reaksjon.

Så hvis du blir tatt for besittelse og bruk av narkotika vil du i noen miljøer bli utestengt fra det religiøse samfunnet, om politiet tar def blir du bøtelagt, om arbeidsgiver tar deg kan du bli oppsagt. Det kan selvsagt virke urettferdig for dem som er født innn i et regelverk de ikke er enig i, men slik er det i alle samfunn, ikke bare religiøse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Om en velger å bli del av et religiøst miljø, det være pinsevenner, jehovas vitne eller et muslimsk samfunn sier man seg ening i de "lover og regler" en deler med sine trosfeller. Om en da handler i strid med hva en selv tror og hva de andre i gruppen tror er det naturlig med en form for reaksjon.

Så hvis du blir tatt for besittelse og bruk av narkotika vil du i noen miljøer bli utestengt fra det religiøse samfunnet, om politiet tar def blir du bøtelagt, om arbeidsgiver tar deg kan du bli oppsagt. Det kan selvsagt virke urettferdig for dem som er født innn i et regelverk de ikke er enig i, men slik er det i alle samfunn, ikke bare religiøse. 

Velger og velger. De fleste «arver» religion fra foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.10.2017 den 4.18, Horten Market skrev:

Jeg synes det er galt å gjøre narr av folk som ikke tror. Tross alt skyldes mangelen en nevrologisk feil.

Haha! Du kan jo prøve å oppdatere en barneflokk i isolasjon og IKKE fortelle dem om Gud. Se om de får åpenbaringen og blir frelst UTEN AT NOEN HAR FORTALT DEM DET. Skjer ikke, vet du.

Anonymkode: 97ea8...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18. oktober 2017 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Menneskeheten er langt over 200000 år gammel. Ler av de fordi de tror på religioner som er max 2000 år gamle. Egypterne sin religion er mye eldre, men den har folk glemt:fnise:

Anonymkode: 79bda...6ff

Max 2000 ?? Hvor fikk du det tallet fra Jesus historie ? Jaja sånn går det når vi mennesker blir hjærnevasket med treenighetslæren .  Husk at faren til Jesus er eldre da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Du kan jo prøve å oppdatere en barneflokk i isolasjon og IKKE fortelle dem om Gud. Se om de får åpenbaringen og blir frelst UTEN AT NOEN HAR FORTALT DEM DET. Skjer ikke, vet du.

Anonymkode: 97ea8...1c4

Helt sant, det skjer ikke. Derfor blir kristne formanet i Bibelen til å "gå ut og gjør alle folkeslag til mine disipler". Troen kommer av å høre ordet forkynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, Horten Market skrev:

Helt sant, det skjer ikke. Derfor blir kristne formanet i Bibelen til å "gå ut og gjør alle folkeslag til mine disipler". Troen kommer av å høre ordet forkynt.

Neida. Men den kommer når foreldrene dine forteller deg at dette her er helt sant, eller om du er uutdannet og uvitende og noen forteller deg at du skal pines for evig om du ikke sier at du tror på dette her....

Indoktrinering og skremsel fungerer. Å lese bibelen, gå i kirka, sette seg inn i religionen fungerer ikke. 

Anonymkode: 97ea8...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Men den kommer når foreldrene dine forteller deg at dette her er helt sant, eller om du er uutdannet og uvitende og noen forteller deg at du skal pines for evig om du ikke sier at du tror på dette her....

Indoktrinering og skremsel fungerer. Å lese bibelen, gå i kirka, sette seg inn i religionen fungerer ikke. 

Anonymkode: 97ea8...1c4

Jonas Gahr Støre vokste opp uten barnetro, men ble troende i voksen alder. Han kan neppe kalles uutdannet. Uvitende kan jeg gå med på, men det er av politiske årsaker. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Horten Market skrev:

Jonas Gahr Støre vokste opp uten barnetro, men ble troende i voksen alder. Han kan neppe kalles uutdannet. Uvitende kan jeg gå med på, men det er av politiske årsaker. :laugh:

Han sier at hjemmet ikke var preget av noen STERK kristentro. Den formuleringen får det nå til å høres som om det var tro til stede.

Anonymkode: 97ea8...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leste den påfølgende setning hadde du fått svaret: "Der­for har han ikke noen egen barne­tro å se til­ba­ke på."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...