Gå til innhold

Hvorfor liker du å gjøre narr av de som tror ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fordi det er en keiserens nye klær-situasjon... Nå har jeg personlig sluttet å kommentere religion, for det er ikke produktivt. Er heller ikke representativt for hvordan personer oppfører seg. En kan være et omsorgsfullt medmenneske enten en er ateist, hindu, muslim eller kristen. 

Problemet mitt kommer når folk rettferdiggjør å behandle andre dårlig pga religion. Da blir jeg sint, og det er fare for at de får høre det..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg aldri forstått meg på den ateistiske religionen.

Anonymkode: db777...67e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør ikke narr av dem, bare knuser dem med logisk tenkning og argumentasjon.
er lei av hvordan kristne preker at religion er hva som holder verden sammen.
at alt av etikk og moral vil falle vekk om vi alle ble ateister. hvor mange kriger som slåss i ateismens navn.
ignorante tåper.

"Gjør du det fordi du tror det er kult?"
du høres ut som en 16åring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, herremann skrev:

jeg gjør ikke narr av dem, bare knuser dem med logisk tenkning og argumentasjon.
er lei av hvordan kristne preker at religion er hva som holder verden sammen.
at alt av etikk og moral vil falle vekk om vi alle ble ateister. hvor mange kriger som slåss i ateismens navn.
ignorante tåper.

"Gjør du det fordi du tror det er kult?"
du høres ut som en 16åring.

Tror du mener 16 åring.

Anonymkode: 9f835...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du det fordi du tror det er kult ?

Anonymkode: 9f835...d99

Menneskeheten er langt over 200000 år gammel. Ler av de fordi de tror på religioner som er max 2000 år gamle. Egypterne sin religion er mye eldre, men den har folk glemt:fnise:

Anonymkode: 79bda...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Tror du mener 16 åring.

Anonymkode: 9f835...d99

kverulerende liten drittunge da.
men takk for at du beviste poenget mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ikke gjøre narr av folk. Men det er veldig fristende noen ganger. Det er vel av samme årsak som gjør at folk gjør narr av folk som tror jorda er flat.

Er rett og slett utrolig at folk kan tro på slike ting uten et fnugg av bevis - faktisk er det jo veldig gode beviser mot det.

Jeg tenker da ikke på folk som er litt spirituelle/tror det er 'noe' vi ikke vet/forstår. (Ikke at det er noe bevis for det, men det er i det minste ikke massive bevis for at det er feil, slik det er med kristendom/islam/hinduisme osv.)

Endret av Nicathv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Hvis du kjenner til noen som fortsatt tror på julenissen - så er det jo rimelig fjærnt og sært? Ingen klarer å ta dét seriøst. De aller fleste hadde råflira av en fyr som bastant trodde på julenissen. Som tilba julenissen hver søndag, prata med julenissen før han la seg og takka han før middag. Eller gikk rundt med et julenisse-symbol rundt halsen eller hadde et lite julenisse-alter i stuekroken.
Derfor. Det er jo bare SÆRT.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, herremann skrev:

jeg gjør ikke narr av dem, bare knuser dem med logisk tenkning og argumentasjon.
er lei av hvordan kristne preker at religion er hva som holder verden sammen.
at alt av etikk og moral vil falle vekk om vi alle ble ateister. hvor mange kriger som slåss i ateismens navn.
ignorante tåper.

Normale kristne vet at jorden ble til på en annen måte enn hva Bibelen sier og at en del som står der er fortellinger samlet i en bok, for å si det kort. Greia er jo å på en måte, leve etter Bibelen i dagens samfunn, ikke det samfunnet som var. Tror en del sliter med det. 

Det verste JEG vet da er nyreligiøse eller ekstremkristne som plaprer hodet fullt av blapp og som ikke evner til å vite (sosiale antenner) når nok er nok. Det må være opp til hver enkelt hva man vil tro på. Jeg synes ikke noe om misjonering - det har jo ikke alltid gått så bra for å si det sånn. 

Anonymkode: 68ffb...f4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg gjør narr. Men når jeg stiller enkle spørsmål som får helt absurde svar, oppstår det komiske egentlig av seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri noensinne tatt initiativ til å gjørre narr av noen som tror, jeg forstår at verden og livet er stort, skummelt og vanskelig og at mange har et behov for å tenke at noe er større enn en selv, at alt har en mening.

I de tilfellene hvor jeg har blitt skarp så er det når religiøse har vært fordømmende, forsøker å påtvinge sin tro på andre (skolegudstjenester synes jeg for eksempel ikke hører hjemme noe sted), eller benytter religionen sin som argument for å oppføre seg som drittsekker. "Homofili er synd", "kvinner må dekke til håret ellers er de horer". 

Hvis religiøse kunne holde troen sin for seg selv, akseptere at religion ikke trumfer menneskeverd eller menneskerettigheter (for eksempel at omskjæring av barn, gutter og jenter, aldri kan rettferdiggjøres i religionens navn) så hadde vi kunnet leve side om side i fred og fordragelighet, i allfall i større grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herremann skrev:

jeg gjør ikke narr av dem, bare knuser dem med logisk tenkning og argumentasjon.
er lei av hvordan kristne preker at religion er hva som holder verden sammen.
at alt av etikk og moral vil falle vekk om vi alle ble ateister. hvor mange kriger som slåss i ateismens navn.
ignorante tåper.

"Gjør du det fordi du tror det er kult?"
du høres ut som en 16åring.

Jeg vil jo ikke påstå at det utkjempes kriger i ateismens navn, men det utkjempes jaggu mange kriger i pengegriskhetens og maktsykens navn, noe som jeg tror du vil finne det vanskelig å forsvare ut fra et kristent ståsted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør du det fordi du tror det er kult ?

Ja.
Dere er idioter.
Kristendommen er bare et romersk propaganda-verk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, viren skrev:

Jeg har aldri noensinne tatt initiativ til å gjørre narr av noen som tror, jeg forstår at verden og livet er stort, skummelt og vanskelig og at mange har et behov for å tenke at noe er større enn en selv, at alt har en mening.

I de tilfellene hvor jeg har blitt skarp så er det når religiøse har vært fordømmende, forsøker å påtvinge sin tro på andre (skolegudstjenester synes jeg for eksempel ikke hører hjemme noe sted), eller benytter religionen sin som argument for å oppføre seg som drittsekker. "Homofili er synd", "kvinner må dekke til håret ellers er de horer". 

Hvis religiøse kunne holde troen sin for seg selv, akseptere at religion ikke trumfer menneskeverd eller menneskerettigheter (for eksempel at omskjæring av barn, gutter og jenter, aldri kan rettferdiggjøres i religionens navn) så hadde vi kunnet leve side om side i fred og fordragelighet, i allfall i større grad. 

At en kristen sier homosexualitet er en synd er mye det samme som en vegetarianer som sier kjøttspising er drap.

Anonymkode: 00bef...348

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du mener 16 åring.

Anonymkode: 9f835...d99

Tror du mener 16-åring.

Anonymkode: d30a7...aed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, Mithrandates skrev:

Ja.
Dere er idioter.
Kristendommen er bare et romersk propaganda-verk.

 

Denne påstanden basert på det stakkarslige oppkoket til Joseph Atwill, en mann uten noen som helst nevneverdig akademisk tyngde. Det blir som å komme med påstander basert på Dan Browns bøker.

Endret av Gjøksuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Gjøksuppe said:

Denne påstanden basert på det stakkarslige oppkoket til Joseph Atwill, en mann uten noen som helst nevneverdig akademisk tyngde. 

"Akademisk tyngde" er litt interessant.
Det kan nemlig være slik, at upopulær forskning blir undertrykt, i akademika.

I alle tilfeller, "appeal to authority" - fallacy. Imøtekom påstandene, om du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mithrandates skrev:

"Akademisk tyngde" er litt interessant.
Det kan nemlig være slik, at upopulær forskning blir undertrykt, i akademika.

I alle tilfeller, "appeal to authority" - fallacy. Imøtekom påstandene, om du kan.

Innenfor religionsvitenskap og bibelforskning trenger du ikke lete lenge for å finne høyt anerkjente individer som fremmer noe som er langt fra et kristent synspunkt. Dette er dog en mann uten noe annet en konspirasjonsteorier til navnet sitt og jeg ser ingen grunn til å ta hva han kommer med seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Gjøksuppe said:

Innenfor religionsvitenskap og bibelforskning trenger du ikke lete lenge for å finne høyt anerkjente individer som fremmer noe som er langt fra et kristent synspunkt. Dette er dog en mann uten noe annet en konspirasjonsteorier til navnet sitt og jeg ser ingen grunn til å ta hva han kommer med seriøst. 

Nei, men hvis du da ikke trenger å lete lenge så kan du jo opplyse hva han sier som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...