Gå til innhold

Krenkelser og hat


Norre

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Rosetelys skrev:

Nei, du er jo ikke anonym. Du er Norre :) 

...som jeg jo ikke heter i virkeligheten! Jeg er jo like anonym som Norre, som jeg ville vært som Anonym bruker. Men jeg skjønte selvfølgelig poenget ditt! 😉

Forøvrig prøvde jeg å spille «krenket» og skape krangel... 😉😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, NotNaomi skrev:

Når en føler seg krenket er det vel fordi noen ikke viser respekt for deres hva-det-må-være.

Jeg syns ikke det er feil. Det er på tide en viser mer respekt. Hvorfor skal en godta latterligjøring,disrespekt og at andre ikke setter seg inn i hva som krenker andre? På tide at en faktisk må tenke litt over hvordan en behandler andre mennesker.

Vet forøvrig ikke hvilket ord som skal erstatte hat. Vet ikke om ordet blir så misbrukt?

Du mener at folk er mindre respektfulle enn før? 

Dersom man skal ta hensyn til hver minste lille tulleting som eventuelt kanskje vil krenke noen, kan man vel verken si eller gjøre særlig mye? 

Hva med humor og satire? Parodier? Jeg synes folk burde bli flinkere til å ta et skritt tilbake og betrakte seg selv litt utenifra. Selvironi er en god egenskap.

Selvsagt skal vi ha folkeskikk og ikke ondsinnet, bevisst mobbing. Det er vi enige om. 👍🏻🙂

»Hat» er vel det sterkeste ordet vi har for å «mislike» noe. Å hate er det motsatte av å elske. Begge disse ordene har mistet kraften, slik vi bruker dem i dag. Derfor tenkte jeg at nye ord kanskje burde erstatte dem? Dyp og ekte kjærlighet kunne f.eks hete «hjertesjel» og kaldt og inderlig hat kunne hete «WRÅÅGH!» - med utropstegn og bare store bokstaver.

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Det er bare artig at flere folk blir krenket. At folk sutrer over sånt forstår jeg ikke.

Noen i tråden her antyder at folk er mindre respektfulle enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Norre said:

Noen i tråden her antyder at folk er mindre respektfulle enn før?

Det går fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
11 minutter siden, Norre skrev:

Noen i tråden her antyder at folk er mindre respektfulle enn før?

Jeg er noe enig med henne. Det kan nesten virke som om en del folk nå er mindre respektfulle på trass, som en motreaksjon mot "krenkelseshysteriet". Spesielt på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
2 timer siden, Norre skrev:

Du mener at folk er mindre respektfulle enn før? 

Dersom man skal ta hensyn til hver minste lille tulleting som eventuelt kanskje vil krenke noen, kan man vel verken si eller gjøre særlig mye? 

Hva med humor og satire? Parodier? Jeg synes folk burde bli flinkere til å ta et skritt tilbake og betrakte seg selv litt utenifra. Selvironi er en god egenskap.

Selvsagt skal vi ha folkeskikk og ikke ondsinnet, bevisst mobbing. Det er vi enige om. 👍🏻🙂

»Hat» er vel det sterkeste ordet vi har for å «mislike» noe. Å hate er det motsatte av å elske. Begge disse ordene har mistet kraften, slik vi bruker dem i dag. Derfor tenkte jeg at nye ord kanskje burde erstatte dem? Dyp og ekte kjærlighet kunne f.eks hete «hjertesjel» og kaldt og inderlig hat kunne hete «WRÅÅGH!» - med utropstegn og bare store bokstaver.

🙂

Ja,jeg mener folk er så absolutt mindre respektfulle. Det ser en helt klart på hva folk skriver på nett. Jeg ser ikke at de føler seg hetset for "alt og ingenting" jeg? Klart ordet kan misbrukes. Alle ord blir vel det. Men en bør se hva andres verdier betyr for mennesker,og deres integritet. Nå latterligjøres de som føler seg krenket også,så det er jo respektløst i seg selv.

En kan da si mye uten å krenke noen? Rart argument det der syns jeg : at man ikke kan si noe lenger. Jeg har virkelig aldri følt at jeg har munnkurv fordi det er så lett å krenke noen. Det er i grunnen så lett at en tenker seg om et øyeblikk før en lar ordene ramle ut.

Er enig i at selvironi er en god egenskap! Absolutt. Men det skal ikke være en unnskyldning for å krenke eller hetse andre. 

Humor er greit det,også satire,men da skal en beherske det. Dessuten kan humor skjule aggressivitet. Syns visse komiker drar det for langt. Det har jeg syntes lenge. Andre er geniale,men de er i fåtall spør du meg. Poenget er at de skal formidle sånn at det blir forstått. Ikke at det formidles sånn at det oppfattes som latterligjøring av ulike mennesker.

Tror ikke mange er for mobbing,men det er jo utbredt. Og mange mobber. Ser det stadig at andre kommenterer det også,som :- jeg håper du ikke har barn som skal lære at mobbing ikke er greit!

Godt å se ihvertfall at noen tør si fra! Syns flere begynner å gjøre,og det gleder meg stort  :-)

Du kom med fine erstatninger for å elske og hate :-D det er vel bare det at de ville vel blitt "utvannet" etterhvert de også tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, NotNaomi skrev:

Ja,jeg mener folk er så absolutt mindre respektfulle. Det ser en helt klart på hva folk skriver på nett. Jeg ser ikke at de føler seg hetset for "alt og ingenting" jeg? Klart ordet kan misbrukes. Alle ord blir vel det. Men en bør se hva andres verdier betyr for mennesker,og deres integritet. Nå latterligjøres de som føler seg krenket også,så det er jo respektløst i seg selv.

En kan da si mye uten å krenke noen? Rart argument det der syns jeg : at man ikke kan si noe lenger. Jeg har virkelig aldri følt at jeg har munnkurv fordi det er så lett å krenke noen. Det er i grunnen så lett at en tenker seg om et øyeblikk før en lar ordene ramle ut.

Er enig i at selvironi er en god egenskap! Absolutt. Men det skal ikke være en unnskyldning for å krenke eller hetse andre. 

Humor er greit det,også satire,men da skal en beherske det. Dessuten kan humor skjule aggressivitet. Syns visse komiker drar det for langt. Det har jeg syntes lenge. Andre er geniale,men de er i fåtall spør du meg. Poenget er at de skal formidle sånn at det blir forstått. Ikke at det formidles sånn at det oppfattes som latterligjøring av ulike mennesker.

Tror ikke mange er for mobbing,men det er jo utbredt. Og mange mobber. Ser det stadig at andre kommenterer det også,som :- jeg håper du ikke har barn som skal lære at mobbing ikke er greit!

Godt å se ihvertfall at noen tør si fra! Syns flere begynner å gjøre,og det gleder meg stort  :-)

Du kom med fine erstatninger for å elske og hate :-D det er vel bare det at de ville vel blitt "utvannet" etterhvert de også tenker jeg :-)

For meg er det litt rart at du ser at folk er mer respektløse, for det er de, men at du ikke ser at terskelen for å krenkes også har blitt latterlig lav...

Vi er forsåvidt enige, tenker jeg. Og takk for komplimenter for «ny-ordene» - som ja, sikkert hadde blitt like tomme og tannløse etterhvert.

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 minutter siden, Norre skrev:

For meg er det litt rart at du ser at folk er mer respektløse, for det er de, men at du ikke ser at terskelen for å krenkes også har blitt latterlig lav...

Vi er forsåvidt enige, tenker jeg. Og takk for komplimenter for «ny-ordene» - som ja, sikkert hadde blitt like tomme og tannløse etterhvert.

🙂

Det henger vel litt sammen? At mennesker må begynne å si fra at alt ikke er greit? Jeg tenker at det har en sammenheng. Tror også de oppbrukte ordene "politisk ukorrekt " begynner å bli flaut å bruke snart. Kanskje litt fordi en ser hvor det bærer med en viss Mr.Trump som har bevist for hele verden at det ikke er ok. Det er en unnskyldning for ofte å vise bøllete oppførsel. Totalt uten sosial intelligens ofte,for det var jo dette uttrykket som presidenten fikk som merkelapp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...