Gå til innhold

Krenkelser og hat


Norre

Anbefalte innlegg

Å bli krenket, er populært om dagen. Hvorfor blir flere og flere «krenket» av mindre og mindre bagateller? Og hva innebærer det å bli krenket? Blir man bare sur og lei seg, eller...?

Å hate, er også populært. Kvinnehat, mannehat, jødehat, muslimhat, osv.. Trenger vi et nytt ord i det norske språket? Et nytt ord som er sterkt nok til å dekke den følelsen som «hat» har mistet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosetelys

Ved å "bli krenket" (skriver det med "" fordi jeg ikke kan tro at det er så mange som virkelig blir krenket) oppnår man oppmerksomhet, gjerne sympati også, for en del personer vil nok dette være positivt og anerkjennende. "Stakkars deg og følelsene dine, det er klart resten av verden må ta hensyn til deg."

For øvrig er det jo mange som blir krenket på vegne av andre. Denne gruppen ønsker nok å fremstå som uselviske mennesker som kjemper for "de svake". "Se på meg jeg tar opp kampen for de som "krenkes", se på meg se på meg, er jeg ikke fantastisk?"

Det må være fryktelig slitsomt å krenkes hele tiden. Om noen sier noe jeg ikke liker så tenker jeg "Wow, ooooookey" hever et øyebryn og går jeg videre med dagen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead

Hvis du skaper nye ord tror jeg bare de kommer til å bli kastet slik som de fleste ord gjør om dagen. Vi er vel selv ansvarlige for å klare å skille mellom hat, rasisme og kritikk etc. Det synes jeg. Og også er vi ansvarlige for skille mellom ord som naivitet, godhet, snillisme etc. Problemet er rett og slett av vi prater for mye uten å tenke hva vi faktisk gjør med språket vårt, og at vi innfører nye ord bare fordi vi synes de er stilige, sånn som "godhetstyranniet" til Terje Tvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead

Når det er sagt så kanskje essensialisme er et ord som kan brukes? Det føler jeg en del av disse KG-trådene handler om når man sier at menn er sånn og at kvinner er sånn, på en måte som tydelig viser at man forsøker å rakke ned på det andre kjønnet, om det så er mannen eller kvinnen man forsøker å gjøre liten. Essensialismen bidro jo også sterkt til å legitimere rase- og kvinnehat tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Alchemist

Jeg gidder ikke lenger bry meg om folk blir krenket. Rett og slett fordi folk blir krenket for vær minste lille ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er jo at kvinner ikke  gjør så mye når de føler seg krenet og undertrykket. Utenom å skrive litt på nettet og noen blogger. Mens disse andre gruppene skaper kaos i gatene/samfunnet når de føler urett. 

Trolig derfor myndighetene ikke vil røre for eksempel islam med en ildtang i Vesten. Og i USA slår de hardt ned med en gang noen kritiserer afrikanerne. Bare å lese i amerikanske medier. Hver dag er det folk som mister jobben, får sparken, etterforskes for "hate speech" osv. 

Anonymkode: faee0...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
2 timer siden, Norre skrev:

Takk for svar, allesammen! Jeg trykket «liker». 🙂

Jeg ville egentlig ha en lenger diskusjon jeg da, men det er kanskje ikke noen som ofte blir krenket som vil fortelle hvorfor de blir det, hva de føler og om de mener at alle skal ta hensyn til de? Her kan de jo være anonyme og, så jeg håper noen kan dele sine meninger.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rosetelys skrev:

Jeg ville egentlig ha en lenger diskusjon jeg da, men det er kanskje ikke noen som ofte blir krenket som vil fortelle hvorfor de blir det, hva de føler og om de mener at alle skal ta hensyn til de? Her kan de jo være anonyme og, så jeg håper noen kan dele sine meninger.

Angriper du meg for å være anonym?! 😉😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalistikken har endret seg ganske mye, og jeg tror det har vært en ganske viktig faktor i hele denne krenkelsestiden.

- Fokus på individer fremfor tema. Det er et stadig større personfokus der noen står frem, uttaler seg, raser, fortviler m.m. Hver eneste dag er det et nytt ansikt i avisen. Du hører ikke om noen omtalt i tredjeperson eller som del av en gruppe, man skal alltid ha et "ansikt" på saken.

- Uttalelser fremfor konkrete overskrifter. Det pleide å hete at "en kvinne opplevde x", nå er det "-Jeg opplevde at...".

- Følelsesbasert journalistikk. Hva vedkommende følte fremfor hva som skjedde og hvilke praktiske konsekvenser det hadde.

- Stadig flere yngre i media, og stadig flere minoriteter. 

 

Må sies at dette er ikke bare grunnet inkompetente journalister - alle som klikker på slike saker er medskyldige i utviklingen.

Anonymkode: a9a92...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walkingdead
5 timer siden, Rosetelys skrev:

 

For øvrig er det jo mange som blir krenket på vegne av andre. Denne gruppen ønsker nok å fremstå som uselviske mennesker som kjemper for "de svake". "Se på meg jeg tar opp kampen for de som "krenkes", se på meg se på meg, er jeg ikke fantastisk?"

Det må være fryktelig slitsomt å krenkes hele tiden. Om noen sier noe jeg ikke liker så tenker jeg "Wow, ooooookey" hever et øyebryn og går jeg videre med dagen min...

Joda. Men nå finnes det jo faktisk også folk som ikke blir "krenket" på vegne av andre, men som virkelig jobber for rettferdighet. Noen mennesker gjør en veldig god jobb med det. Og de som gjør det fortjener etter min mening skryt. 

Endret av Walkingdead
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Når en føler seg krenket er det vel fordi noen ikke viser respekt for deres hva-det-må-være.

Jeg syns ikke det er feil. Det er på tide en viser mer respekt. Hvorfor skal en godta latterligjøring,disrespekt og at andre ikke setter seg inn i hva som krenker andre? På tide at en faktisk må tenke litt over hvordan en behandler andre mennesker.

Vet forøvrig ikke hvilket ord som skal erstatte hat. Vet ikke om ordet blir så misbrukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rosetelys
2 minutter siden, NotNaomi skrev:

Når en føler seg krenket er det vel fordi noen ikke viser respekt for deres hva-det-må-være.

Jeg syns ikke det er feil. Det er på tide en viser mer respekt. Hvorfor skal en godta latterligjøring,disrespekt og at andre ikke setter seg inn i hva som krenker andre? På tide at en faktisk må tenke litt over hvordan en behandler andre mennesker.

Vet forøvrig ikke hvilket ord som skal erstatte hat. Vet ikke om ordet blir så misbrukt?

Skal man passe seg for hva man sier hele tiden i tilfelle noen blir støtt? Hvordan skal man på forhånd vite hva andre blir støtt av?

Jagland for eksempel føler seg krenket på grunn av kritisk journalistikk, skal man slutte med det?

https://www.aftenposten.no/verden/i/aXrXa/Jagland-krevde-tidligere-Aftenposten-intervjuer-slettet--Et-premiss-det-var-umulig-for-oss-a-godta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, Rosetelys skrev:

Skal man passe seg for hva man sier hele tiden i tilfelle noen blir støtt? Hvordan skal man på forhånd vite hva andre blir støtt av?

Jagland for eksempel føler seg krenket på grunn av kritisk journalistikk, skal man slutte med det?

https://www.aftenposten.no/verden/i/aXrXa/Jagland-krevde-tidligere-Aftenposten-intervjuer-slettet--Et-premiss-det-var-umulig-for-oss-a-godta

Syns du det er vanskelig å tenke over hva du sier? 

Jeg er bare så lei av det "politisk ukorrekte". Et uttrykk som er blitt populært fordi folk bare må slenge ut det de tenker og mener uten å vurdere hva konsekvensene er. Spyr snart av folk som skryter av at de er nettopp det. Fullstendig mangel på respekt og dannelse  (slå gjerne opp ordet ) er blitt "in",og bøller blir hyllet fordi de snakker "fra levra". Det gjør virkelig ingenting om det en skal si tar en tur innom hjernen først.

Folk tar jo ikke så mye hensyn lenger. Alt handler om "meg","meg" og atter "meg". Vi lever faktisk sammen i samfunnet,og tro det eller ei,så betyr naboen akkurat like mye som deg. 

Latterligjøring er en annen sak. Mobbing er greit så lenge offeret stikker seg fram. Mange er helt febrilsk opptatte av å drive med skittkasting og latterligjøring.

Det verste er at jeg tenker alt dette er tegn på lite selvrespekt og mye selvforakt også. Folk som har det jævli er jævlige mot andre. Det betyr ikke at de er unnskyldt.

Setter utrolig stor pris på at dette er kommet så mye opp. Vi bør lære oss at alle betyr like mye,og vi må slutte å tro at vi "alltid har rett til".

Gidder ikke ta stilling til Jagland nå. Ikke vet jeg om hele saken heller,og gidder ikke lese fordi du legger ut link. Beklager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
19 minutter siden, NotNaomi skrev:

Syns du det er vanskelig å tenke over hva du sier? 

Jeg er bare så lei av det "politisk ukorrekte". Et uttrykk som er blitt populært fordi folk bare må slenge ut det de tenker og mener uten å vurdere hva konsekvensene er. Spyr snart av folk som skryter av at de er nettopp det. Fullstendig mangel på respekt og dannelse  (slå gjerne opp ordet ) er blitt "in",og bøller blir hyllet fordi de snakker "fra levra". Det gjør virkelig ingenting om det en skal si tar en tur innom hjernen først.

Folk tar jo ikke så mye hensyn lenger. Alt handler om "meg","meg" og atter "meg". Vi lever faktisk sammen i samfunnet,og tro det eller ei,så betyr naboen akkurat like mye som deg. 

Latterligjøring er en annen sak. Mobbing er greit så lenge offeret stikker seg fram. Mange er helt febrilsk opptatte av å drive med skittkasting og latterligjøring.

Det verste er at jeg tenker alt dette er tegn på lite selvrespekt og mye selvforakt også. Folk som har det jævli er jævlige mot andre. Det betyr ikke at de er unnskyldt.

Setter utrolig stor pris på at dette er kommet så mye opp. Vi bør lære oss at alle betyr like mye,og vi må slutte å tro at vi "alltid har rett til".

Gidder ikke ta stilling til Jagland nå. Ikke vet jeg om hele saken heller,og gidder ikke lese fordi du legger ut link. Beklager.

 

Jeg tenker meg om før jeg snakker og går ikke inn for å støte andre. Det jeg ville frem til er at man ikke vet på forhånd hva folk vil føle seg støtt og krenket av. Folk blir krenket av alt og ingenting! 

Fant et annet eksempel fra dagens nyheter: http://www.tv2.no/nyheter/9434319/ Denne artikkelen handler om en nettside som selger et Anne Frank-kostyme.

"Jeg finner dette respektløst og krenkende. Hva mener du?, twitrer NBC-reporteren NBC12.

En av de som reagerer er Carlos Galindo-Elvira, som engasjerer seg i arbeid mot ærekrenkelse.

En annen er en talsperson for Anne Franks senter for gjensidig respekt som uttalte at kostymet var støtende.

Anti-semittismesenter: – Støtende

Også ADL, et amerikansk senter mot antisemittisme, gir sterkt uttrykk for motstand mot kostymet.

– Det er vanskelig å se hvordan denne krenkende ideen kom så langt, men heldigvis er kostymet nå trukket fra markedet, twitret ADL fra sin offisielle konto."  Som du ser, noen fant dette støtende. Nederst i artikkelen står også dette:

"Men noen tar også til motmæle mot kritikken. En mamma skriver på twitter at hennes jødiske datter ville elsket å ikle seg klær som skulle forestille Anne Frank. «Jeg hater Twitter», avslutter hun."

Altså, det noen finner krenkende er ikke krenkende for andre.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 minutter siden, Rosetelys skrev:

Jeg tenker meg om før jeg snakker og går ikke inn for å støte andre. Det jeg ville frem til er at man ikke vet på forhånd hva folk vil føle seg støtt og krenket av. Folk blir krenket av alt og ingenting! 

Fant et annet eksempel fra dagens nyheter: http://www.tv2.no/nyheter/9434319/ Denne artikkelen handler om en nettside som selger et Anne Frank-kostyme.

"Jeg finner dette respektløst og krenkende. Hva mener du?, twitrer NBC-reporteren NBC12.

En av de som reagerer er Carlos Galindo-Elvira, som engasjerer seg i arbeid mot ærekrenkelse.

En annen er en talsperson for Anne Franks senter for gjensidig respekt som uttalte at kostymet var støtende.

Anti-semittismesenter: – Støtende

Også ADL, et amerikansk senter mot antisemittisme, gir sterkt uttrykk for motstand mot kostymet.

– Det er vanskelig å se hvordan denne krenkende ideen kom så langt, men heldigvis er kostymet nå trukket fra markedet, twitret ADL fra sin offisielle konto."  Som du ser, noen fant dette støtende. Nederst i artikkelen står også dette:

"Men noen tar også til motmæle mot kritikken. En mamma skriver på twitter at hennes jødiske datter ville elsket å ikle seg klær som skulle forestille Anne Frank. «Jeg hater Twitter», avslutter hun."

Altså, det andre finner krenkende er ikke krenkende for andre.

Jeg er ikke enig i at folk føler seg krenket av "alt og ingenting". Det er viktig å respektere andres verdier og integritet. Når noen mener seg krenket så er det å sette seg inn i hva vedkommende mener og hvorfor. Det krever kanskje litt mye fra det narssissiste samfunnet,men det er en løsning om en vil forstå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...