Gå til innhold

Har kvinner for lett for å se seg selv og andre kvinner som offer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, herzeleid skrev:

Det er jeg nok ikke så da kommer jeg nok ikke så langt der :)

Så du fikk hjelp av AB...5e7 ref tabell så da trengr du ikke gå inn selv.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg kommer selvsagt vurderinger om selve oppgavene men at de aller fleste organisasjoner som er i LO for eksempel, eller TEKNA også for den del alle har slike som viser forskjeller i rapportert lønn gjør jo at man ikke kan nekte på at dette med likelønn fortsatt er et tema det er verdt å diskutere.

Anonymkode: 4ff4e...5e7

Jeg er også ganske sikker på at alle fagforeninger som opererer med slike kan vise til det samme, men det er selvsagt rom for variasjoner som @RoH også skriver:

31 minutter siden, RoH skrev:

700 000 ansatte kvinner i offentlig sektor, trekker ned snittet ganske kraftig og velge trygghet vet du. Menn er mer tilbøyelig til å ta risiko, dette belønnes eller straffes. 

men da har vi med en gang beveget oss bort fra likhet og ser på ulikheter - og da kan man ikke lengre snakke som jeg gjør om likhetsprinsippet.

At kvinner generelt har lavere lønn enn menn går på en mengde ting, og jeg vil ikke kalle det "offerrolle" eller "syting" å ta det opp til diskusjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.10.2017 den 12.32, AnonymBruker skrev:

Kvinner og barn har en ting til felles. De tyr til tårene når ting går skikkelig ille.

Det er deres måte å signalisere ovenfor verden at de trenger hjelp.

Dette er sånn de er av natur

Når de gjør seg til et offer, så kommer folk løpende for å hjelpe. De blir ikke støtt ut av flokken

Det triste er at de er likestilte menn i form av stemmerett. Min mening er at kvinner flest og minst halvparten av mennene der ute burde fratas stemmeretten. 

Anonymkode: b0565...37b

Jeg synes heller våre nye laddmenn skal fratas stemmerett, intil de har vært integrert ordentlig, med språk og fast jobb i minst 5 år. De aner jo ikke hvordan samfunnet fungerer her, før de har tatt del i det en stund.

Anonymkode: 9c5eb...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
18 timer siden, Carrot skrev:

Det kan så være men ser vi på NITO sine takk for eksempel så viser de en klar ujevnhet i like yrker også. Problemstillingen er kompleks og det er ikke til å komme fra at vi har en vei å gå i fht likelønn.

Ja den er kompleks. Det er riktig. Nå kom det jo nye rapporter for ikke lenge siden, som ble debatert på nrk, hvor det kom soleklart frem at kvinner er mye mer borte fra jobb og sykemelder seg mye oftere enn menn. Legg også til at menn jobber mer overtid. Det er klart sånt vises på lønnstatistikken.

Dette er altså ikke sure meninger fra meg men statistikk og data samlet opp over tid over mange bedrifter. Skal kvinner tjene mye mer, vil det koste dem ting de verdsetter høyt. Da må det jobbes lengre dager. Mindre familie, venner og fritid. Mindre borte fra jobb og Kvinner må slutte å utdanne seg til lavtlønnede yrker. Istede blir menn beskyldt for bevisst å holde kvinner nede. Mer

All forskning og undersøkelser med et snev av seriøsitet viser dette.

Nå vil jeg legge til at kvinner ofte velger bort jobb for å ta seg av barn og familie og omsorg av andre generellt. Dette er verdier jeg anser som mye viktigere enn penger, men man blir ikke fysik rik av det. Og derfor viser nok statistikkene fortsatt litt skjevhet på lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HarryDotter skrev:

Ja den er kompleks. Det er riktig. Nå kom det jo nye rapporter for ikke lenge siden, som ble debatert på nrk, hvor det kom soleklart frem at kvinner er mye mer borte fra jobb og sykemelder seg mye oftere enn menn. Legg også til at menn jobber mer overtid. Det er klart sånt vises på lønnstatistikken.

Dette er altså ikke sure meninger fra meg men statistikk og data samlet opp over tid over mange bedrifter. Skal kvinner tjene mye mer, vil det koste dem ting de verdsetter høyt. Da må det jobbes lengre dager. Mindre familie, venner og fritid. Mindre borte fra jobb og Kvinner må slutte å utdanne seg til lavtlønnede yrker. Istede blir menn beskyldt for bevisst å holde kvinner nede. Mer

All forskning og undersøkelser med et snev av seriøsitet viser dette.

Nå vil jeg legge til at kvinner ofte velger bort jobb for å ta seg av barn og familie og omsorg av andre generellt. Dette er verdier jeg anser som mye viktigere enn penger, men man blir ikke fysik rik av det. Og derfor viser nok statistikkene fortsatt litt skjevhet på lønn.

Kvinner er borte fordi de er hjemme med barn for eksempel fordi mannens høyere lønn og "status" i yrkeslivet er mer verdsatt fordi kvinner lar det skje, men det betyr ikke at det teller for ansettelsesvilkårene. De skal være like. 

Ingen kan velge om de blir syke, og at kvinner er mer syke enn menn i like yrker (ikke generelt sett) har jeg aldri hørt så om du har tall på det vil jeg gjerne se dem. 

Det skal ikke straffe seg å få barn hverken for menn eller kvinner. Og kvinner må slutte bøye nakken og godta - de må være mer som menn; ha høye forventninger om egen evne og verdi og selge seg inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det Carrot skriver stemmer nok for mye, en jeg jobber med er NITO medlem, selv er jeg FLT men jeg spurte og fikk denne som et eksempel på helt like kriterien i tabellen bortsett fra kjønn..

Nito eksempel.jpg

Anonymkode: 4ff4e...5e7

Takk for tabellen. Så vidt jeg kan se sammenligner den kvinner og menn i samme aldersgruppe og med samme ansiennitet, men ikke nødvendigvis samme stilling, sektor eller arbeidsmengde (med forbehold om at jeg ikke vet hva stillingsgruppe c er)? I så tilfelle er vell kanskje ovennevnte parametre like gode forklaringsvariabler som kjønn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Carrot skrev:

Kvinner er borte fordi de er hjemme med barn for eksempel fordi mannens høyere lønn og "status" i yrkeslivet er mer verdsatt fordi kvinner lar det skje, men det betyr ikke at det teller for ansettelsesvilkårene. De skal være like. 

Ingen kan velge om de blir syke, og at kvinner er mer syke enn menn i like yrker (ikke generelt sett) har jeg aldri hørt så om du har tall på det vil jeg gjerne se dem. 

Det skal ikke straffe seg å få barn hverken for menn eller kvinner. Og kvinner må slutte bøye nakken og godta - de må være mer som menn; ha høye forventninger om egen evne og verdi og selge seg inn..

Tendensen er at kvinner, med og uten barn og i samme yrker, har betydelig høyere sykefravær enn menn. Faktisk er dette noe forskerne klør seg i hodet over, for i motsetning til lønnsgapet, som i stor grad kan forklares med yrkesvalg, innsats og ambisjoner, har man ingen andre tilsvarende fungerende forklaringsvariabler for kvinners høyere sykefravær. Kompenserer man for andre faktorer sitter man likevel igjen med kjønn som den store forskjellen, og man kan jo spekulere i om det rett og slett handler om prioriteringer, 


 

Sitat

 

De nyeste Nav-tallene om sykefravær viser at kvinner i dag har 60 prosent høyere sykefravær enn menn, mot 50 prosent i 2001. Da er fravær med syke barn ikke tatt med, skriver Aftenposten.

 

De har gjennomgått en rekke mulige forklaringer som for eksempel dobbeltarbeid, tøft arbeidsmiljø, likestilling, yrkesvalg og graviditet uten å kunne finne belegg for at noen av disse kan være årsak til det høye sykefraværet.

https://forskning.no/content/kvinner-har-mye-hoyere-sykefravaer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
9 timer siden, Carrot skrev:

Det skal ikke straffe seg å få barn hverken for menn eller kvinner. Og kvinner må slutte bøye nakken og godta - de må være mer som menn; ha høye forventninger om egen evne og verdi og selge seg inn..

Er helt enig. Og der ligger mye av roten i kritikken mot kvinner i denne debatten. De nekter ofte å innrømme at de bøyer nakke og lar det skure og gå. Statistikken viser også dette. Menn tar større risiko, jobber lenger. Er pågående med lønnsforhøyelse og tør ta mer tak for å komme seg frem. Jeg håper kvinner tar tak og kjører hardt på for dette. Det som irriterer meg er at i samtlige debatter rundt problematikken, er det menn som får skylda. Det blir ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at norske kvinner bør få adekvat opplæring i hvordan andre opplever dem. En opplæring som er mest mulig troverdig.

Jeg synes man burde opprettet downsesamfunn i Norge, med deres egen logikk, matsans, kultur, og hva som føles mest rett for dem til enhver tid.

Kvinner burde oppholde seg på slike plasser, så de får en følelse av hva slags effekt de har på omgivelsene sine. 

Kanskje de ikke er så ivrige etterpå når de skjønner hvor slitsomt det er å være mottaker for meningene deres og følelsene deres. 

 

Anonymkode: 351a2...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2017 den 9.02, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at norske kvinner bør få adekvat opplæring i hvordan andre opplever dem. En opplæring som er mest mulig troverdig.

Jeg synes man burde opprettet downsesamfunn i Norge, med deres egen logikk, matsans, kultur, og hva som føles mest rett for dem til enhver tid.

Kvinner burde oppholde seg på slike plasser, så de får en følelse av hva slags effekt de har på omgivelsene sine. 

Kanskje de ikke er så ivrige etterpå når de skjønner hvor slitsomt det er å være mottaker for meningene deres og følelsene deres. 

 

Anonymkode: 351a2...40d

 
LOL . Vi hadde fått et flott samfunn om menn fikk tvangsopplæring i hvordan kvinner opplever dem, så de hadde blitt bevisste på hvor truende, nedlatende og trakasserende de er mot kvinner. 
Alle menn burde egentlig vært noen år i fengsel der de fikk føle på hvor truende det er å ha en stor stygg mann pesende inn i øret dems , catcalle etter de og voldta de. 

Kanskje de kommer ut igjen å har litt mer folkeskikk og ydmykhet da. 

Anonymkode: 302c7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne selv, men spør fordi det er noe som irriterer meg litt.. 

Jeg leser her og overhører jo samtaler fra bekjente og venninner har sagt ting. Det virker som at menn flest er slemme. De er ute etter å drive psykisk terror og kvinnen blir til slutt hjernevasket. Man som kvinne må se etter alle tegn på psykopati før man dater. Har en kvinne forelsket seg er det et tegn på at mannen er psykopat....bare psykopater har evnen til å få kvinner forelsket. Kvinner klager på at de har blitt ødelagt etter forhold, med den og den mannen. 

Har selv ikke vært utsatt for noe dårlig forhold. Men det har mamma og et par venninner. Men kjenner nok av folk som er i bra forhold også. Men jeg mistenker noen ganger at kvinner elsker å bruke ordet "psykopat". De elsker på en måte å være offeret? 

Er det noe i dette? 

Anonymkode: dd0cd...1dc

 

har alltid tenkt på dette selv. at kvinner elsker å sette seg selv i offerposisjon og få andre til å synest synd på dem og gi dem medlidenhet. 

har venniner som har fortalt meg om hvor forferdelig kjæresten er , hvor slem han er med henne osv osv....dette er en felleskompis av oss og min barndomsvenn. jeg vet selv at han er kjempesnill og at venninen min kan være ganske vanskelig å slå seg vrang for ganske lite. hun er også den som lager mest drama i venninegjengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 15.47, Carrot skrev:

Kvinner er borte fordi de er hjemme med barn for eksempel fordi mannens høyere lønn og "status" i yrkeslivet er mer verdsatt fordi kvinner lar det skje, men det betyr ikke at det teller for ansettelsesvilkårene. De skal være like. 

Ingen kan velge om de blir syke, og at kvinner er mer syke enn menn i like yrker (ikke generelt sett) har jeg aldri hørt så om du har tall på det vil jeg gjerne se dem. 

Det skal ikke straffe seg å få barn hverken for menn eller kvinner. Og kvinner må slutte bøye nakken og godta - de må være mer som menn; ha høye forventninger om egen evne og verdi og selge seg inn..

kvinner er mer syke. det er vist i flere studier og statistikker og er også en av faktorene til at kvinner har mindre årslønn enn menn. kvinner har mye lavere terskel for å bli sykemeldt. mens menn venter lenge før de går til legen. at kvinner også sykemelder seg for typiske kvinnelidelser, mensen eller andre ting f.eks er med på dette 

Anonymkode: 83bb4...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

kvinner er mer syke. det er vist i flere studier og statistikker og er også en av faktorene til at kvinner har mindre årslønn enn menn. kvinner har mye lavere terskel for å bli sykemeldt. mens menn venter lenge før de går til legen. at kvinner også sykemelder seg for typiske kvinnelidelser, mensen eller andre ting f.eks er med på dette 

Anonymkode: 83bb4...628

Sykmelder seg for mensen?? :balltre:

Anonymkode: 1595b...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

kvinner er mer syke. det er vist i flere studier og statistikker og er også en av faktorene til at kvinner har mindre årslønn enn menn. kvinner har mye lavere terskel for å bli sykemeldt. mens menn venter lenge før de går til legen. at kvinner også sykemelder seg for typiske kvinnelidelser, mensen eller andre ting f.eks er med på dette 

Anonymkode: 83bb4...628

Kan du dokumentere disse påstandene?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykmelder seg for mensen?? :balltre:

Anonymkode: 1595b...796

Takk! Du ble før meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Det Carrot skriver stemmer nok for mye, en jeg jobber med er NITO medlem, selv er jeg FLT men jeg spurte og fikk denne som et eksempel på helt like kriterien i tabellen bortsett fra kjønn..

Nito eksempel.jpg

Anonymkode: 4ff4e...5e7

Så alle ingeniører skal ha samme lønn? Så jeg blir diskriminert når jeg som jobber på land har mindre betalt enn en ingeniør som jobber offshore?

Skal vi bare innføre kommunisme og betale alle akkurat samme lønn?

Anonymkode: 3bcdc...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Så alle ingeniører skal ha samme lønn? Så jeg blir diskriminert når jeg som jobber på land har mindre betalt enn en ingeniør som jobber offshore?

Skal vi bare innføre kommunisme og betale alle akkurat samme lønn?

Anonymkode: 3bcdc...41f

Lønnsjalusiet fra kvinnfolk tar aldri slutt

"MEN JEG TOK 5 ÅRS UTDANNELSE INNEN NORDISK FOLKEDANS OG VIL HA LIKE MYE BETALT SOM HAN SOM  TOK FEM ÅRS UTDANNELSE I NANOTEKNOLOGI

FEM ÅR ER FEM ÅR!"

Hjernedøde høns kaller man det.

Anonymkode: b0565...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...