Gå til innhold

Psykolog Frode Thuen råder par til å ha tilgang til hverandres mobiltelefoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, C.Tramell said:

Bare vissheten om at man faktisk kan sjekke hverandres meldinger er nok til at man ikke føler behov for å gjøre det.

I en av Peter Watt's sine bøker -  "Echopraxia" - snakker han om hvordan en psykopat blir til.
Hans eksempel, er en tenåring som er under total overvåkning, og som begynner å masturbere, men må skjule det. Han utvikler da en alternativ personlighet, den som han presenterer for foreldrene, samtidig som hans egentlige "Jeg" må skjules og undertrykkes.

Han ender opp med å i det skjulte, begå ting som er akkurat de tingene som offentligheten ikke hadde akseptert - fordi hans personlighet, hans egentlige "Jeg", blir dreid bort fra offentlighetens aksept, han vokser opp med følelsen av å være forhåndsdømt, utstøtt, ikke en del av samfunnet.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra

Dere som gir hverandre full tilgang: Er vennene deres informert om at det de sier/betror dere også kan leses av en tredjeperson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et rævva råd av Thuen. Det er invaderende å ha full tilgang til hverandres telefon og data. 

Jeg tar jo typen min sin telefon om den ringer, og kan låne den for å surfe hvis telefonen min er utladet, jeg lar den ligger på bordet og har ikke kode.

Men vi har jo ikke noe med hverandres meldinger eller sosiale media-profiler eller noe annet. Det er privat. 

Anonymkode: b651e...878

Enig. Kan jo være at familie og venner som sender meg melding ikke vil at mannen min skal vite det som står. 

Jeg hadde ei venninne før jeg betrodde meg til, men da jeg fant ut at hun delte alt med mannen sin, ble jeg sint og såret. Naturlig for henne, ikke for meg.

Anonymkode: 78323...88e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
1 minute ago, Mithrandates said:

I en av Peter Watt's sine bøker -  "Echopraxia" - snakker han om hvordan en psykopat blir til.
Hans eksempel, er en tenåring som er under total overvåkning, og som begynner å masturbere, men må skjule det. Han utvikler da en alternativ personlighet, den som han presenterer for foreldrene, samtidig som hans egentlige "Jeg" må skjules og undertrykkes.

Han ender opp med å i det skjulte, begå ting som er akkurat de tingene som offentligheten ikke hadde akseptert - fordi hans personlighet, hans egentlige "Jeg", blir dreid bort fra offentlighetens aksept, han vokser opp med følelsen av å være forhåndsdømt, utstøtt, ikke en del av samfunnet.
 

Poenget mitt var at åpenhet og tilgang fører til mindre overvåkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
2 minutes ago, chisandra said:

Dere som gir hverandre full tilgang: Er vennene deres informert om at det de sier/betror dere også kan leses av en tredjeperson?

Nei, for jeg vet at han ikke gjør det med mindre jeg forsvinner sporløst og han må lete etter ledetråder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, C.Tramell said:

Poenget mitt var at åpenhet og tilgang fører til mindre overvåkning. 

Og poenget mitt var at du tar feil og det er kun skrotinger og patetisk enkle puddinger uten noe å skjule som aksepterer overvåkning

EDIT: BTW aktiverte nettopp beta-tilgang for ProtonVPN på moblingsen. Med secure core servere er detta beyond bra. TOR over VPN på moblingsen? Er jo et nivå som langt overgår hva selv spioner hadde tilgjengelig, for noen tiår siden.
 

Endret av Mithrandates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker ikke at en mann skal ha fri tilgang til min telefon. Men var gift i 10 år, og der hadde vi tilgang til pc, mail osv. Men da vi gikk fra hverandre misbrukte han det. Så i neste forhold, så deler ikke jeg ut noen passord. Men jeg har ingenting å skjule, så ville ikke ha noe problem med å gå fra en åpen pc, gå fra telefonen osv. Men nå har jeg og samtaler med venninner på melding, messenger osv. Hvor de skriver ting, andre ikke skal se.

Anonymkode: 1643b...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
Just now, Mithrandates said:

Og poenget mitt var at du tar feil og det er kun skrotinger og patetisk enkle puddinger uten noe å skjule som aksepterer overvåkning

Modent som vanlig fra deg. Det er visst vanskelig for enkelte å forstå at åpenhet og overvåking ikke nødvendigvis er samme sak. Skjul i vei hvis du får deg kjæreste etterhvert, det plager ikke meg. Jeg tror det er veldig viktig at man finner en partner som har noenlunde samme syn på disse tingene som en selv, i alle fall hvis man ønsker et langvarig og harmonisk forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at den bedratte i et forhold som oftest er den siste som får vite om det. Mens den som bedrar er den som skal beskyttes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, C.Tramell said:

Jeg tror det er veldig viktig at man finner en partner som har noenlunde samme syn på disse tingene som en selv

Og jeg tror at det er viktig å skru på tankeboksen og ta seg ei skive aksept for at andre er forskjellige ifra en selv, slik at man unngår Pygmalion-komplekser

Quote

Pygmalion Complex
The making over of a person to suit the needs or desires of another

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
21 minutter siden, chisandra skrev:

Dere som gir hverandre full tilgang: Er vennene deres informert om at det de sier/betror dere også kan leses av en tredjeperson?

Jeg tenker alltid at det jeg sender mine venner som er i forhold at det må kunne leses av partneren deres også. Faktisk. Jeg forventer det samme av mine venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, canacas said:

Jeg tenker alltid at det jeg sender mine venner som er i forhold at det må kunne leses av partneren deres også. Faktisk. Jeg forventer det samme av mine venner. 

Er det også veldig viktig for deg å finne ut av, og søke deg selv hen til, å ha prikk like meninger - og tanker - som gjennomsnittet, "folk flesk", har?

Er det viktig for deg å ikke tenke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mithrandates skrev:

 

EDIT: BTW aktiverte nettopp beta-tilgang for ProtonVPN på moblingsen. Med secure core servere er detta beyond bra. TOR over VPN på moblingsen? Er jo et nivå som langt overgår hva selv spioner hadde tilgjengelig, for noen tiår siden.
 

Regner med du da og har Protonmail? 

Anonymkode: f8932...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingenting2
3 minutter siden, Mithrandates skrev:

Er det også veldig viktig for deg å finne ut av, og søke deg selv hen til, å ha prikk like meninger - og tanker - som gjennomsnittet, "folk flesk", har?

Er det viktig for deg å ikke tenke?

Prikk like meninger som folk flest? Den var god, det har jeg absolutt ikke og tenker alltid sjæl. 

Prøv deg heller på noen andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Regner med du da og har Protonmail? 

Seffers. Vært med siden børjan. Har algo også, og kunne satt opp streisand, men har ikke brukt tid på det.

Quote

1 minute ago, canacas said:
Prikk like meninger som folk flest? Den var god, det har jeg absolutt ikke og tenker alltid sjæl. 

Og er det greit om mannen din også har det, eller begynner du å pirke og skrape og klore på ham om man mener noe annet enn deg? Bare lurer litt på om dette er en enveis-gate eller om dere er enige om hvilken side trafikken kjører på.

Endret av Mithrandates
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mithrandates skrev:

 Har algo også, og kunne satt opp streisand, men har ikke brukt tid på det.
 

 

Funker det på Mac? 

(Bruker ProtonMail og Tutanota jeg.) Til trådens tema, ja, min kjæreste kan koden til mobilen min, men han får ikke se på alt der inne - noe er privat. Heldigvis har vi såpass stor respekt for hverandre at det ikke er et problem.)

Anonymkode: f8932...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi begge kan hverandres kode på telefon, men ingen av oss har behov for å snoke på telefonene til hverandre. 

Anonymkode: b7e5c...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell
7 minutes ago, Mithrandates said:

Og jeg tror at det er viktig å skru på tankeboksen og ta seg ei skive aksept for at andre er forskjellige ifra en selv, slik at man unngår Pygmalion-komplekser

 

Nå er det nettopp det jeg har prøvd å si i alle svarene mine i denne tråden. Jeg aksepterer at andre skjuler alt som skjer på mobilen for partneren, men jeg vil ha aksept tilbake for at jeg har et annet syn på det. Det mangler litt der, føler jeg. Du hisser deg opp og roper om kontrollbehov, men jeg er sikker på at du har ti ganger større kontrollbehov enn meg :P

Men nå har jeg ikke tid til å vase rundt her lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Funker det på Mac? 

Makk inn tosk?
Joa... det klasker opp en virtuell server ute i skyen, som man kobler seg til med de programmene man måtte ønske. Så har man eksempelvis en privat VPN-server, og kan være trygg på at ingen VPN "jukser" og driver å loggfører data for tilkoblingen din.

Er faktisk veldig enkelt, jeg vil tro du kan ta tida på å laste ned skriptet, kjøre det og ha en VPN-tilkobling på rundt ti-femten minutter.

 

Just now, AnonymBruker said:

(Bruker ProtonMail og Tutanota jeg.)

Begge er bra, protonmail er selv det beste da det er ende-til-ende kryptert og underlagt europas aller aller aller strengeste privatlivslovgivning.
Eksempelvis fortalte de at en av tilfellene hvor de samarbeidet med myndighetene, var når advokatene deres hadde blitt presentert med data som viste at en bruker begikk overgrep mot barn.
Ellers samarbeider de ikke, ingen utlevering av data der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, C.Tramell skrev:

Nei, for jeg vet at han ikke gjør det med mindre jeg forsvinner sporløst og han må lete etter ledetråder :) 

Så de vet ikke at det de skriver ikke kun kan leses av deg? 

Anonymkode: a8696...ab1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...