Gå til innhold

Psykolog Frode Thuen råder par til å ha tilgang til hverandres mobiltelefoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/bRwqv/Frode-Thuen-Slik-har-smarttelefonen-endret-parforhold

Mobiltelefonen har nærmest blitt en uunnværlig rekvisitt i ethvert moderne utroskapsdrama, skriver psykolog Frode Thuen i Aftenposten 11. oktober. Så gir han et overraskende råd: Det er et sunt prinsipp at partnerne bør kunne ha gjensidig tilgang til hverandres telefoner, dersom det er ønskelig, skriver han.

Hva mener KG?

 

Anonymkode: 129b8...c64

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jobbtelefon med streng beskjed om at ingen andre enn meg må gis tilgang til tlf.

Anonymkode: fa016...0bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig (med unntak i usunne forhold der noen blir mishandlet, men det er ikke normalen).

Syntes alle forhold burde ha litt mer åpenhet enn det mange har idag. Jeg har ingen problem med at kona har full tilgang til alt av mitt, og samme tilbake. Når jeg verken jeg eller hun noe behov for å sjekke, men begges dataer står nå oppe hele tiden. Ikke noe å skjule, derfor ikke behov for privat mobil. Føler at de fleste som verner så sykt om "privatlivet" sitt på en mobil, har noe de ikke vil at partern skal se - aka ikke bra forhold. 

Anonymkode: 43340...424

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbtelefon med streng beskjed om at ingen andre enn meg må gis tilgang til tlf.

Anonymkode: fa016...0bf

En jobbtelefon som dette skal ikke være privattelefon, men JOBBtlf

Anonymkode: 129b8...c64

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykolog Peder Kjøs mener noe annet :fnise:

https://www.nrk.no/ytring/alt-mitt-er-ikke-ditt-1.13736907

Anonymkode: 69798...2f9

:nori:

Så uenig kan man være. 

Jeg er egentlig litt enig med dem begge.,.. men må vel egentlig innrømme at mitt mest seriøse forhold (pluss de jeg har bevitnet rundt meg) har åpne pcer og telefoner. I mitt forhold var det ingenting vi diskuterte en eneste gang i løpet av det laaange forholdet, det ble sånn helt naturlig etterhvert (Kan du sjekke om det var mamma som sendte smsen?"). Det var aldri et tema og sjalusidrama rundt telefoni. 

Jeg er enig i at man skal ha privatliv. Men er privatlivet egentlig på telefonen? For min del er jeg litt usikker på den. 

Anonymkode: 129b8...c64

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts over forresten :) 

Vil legge til at jeg aldri snek på telefonen til eksen eller omvendt. Hadde ingen interesse av å lese meldingene mellom han og kameraten hans (som jeg også kjente godt) og jeg tror neppe eksen min var interessert i å lese mine kjedelige eller personlige samtaler med venninner.

Anonymkode: 129b8...c64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har full tilgang til alt av mail, brev og telefoner. Han ber meg gjerne gå inn på mailen hans og finne noe info, eller jeg får ham til å sjekke FB min for å se hva det var X postet om et tema.

 

Det er null stress, og veldig behagelig å ha det sånn, ingen av oss har noe å skjule, og det gjør ting enkelt. Begge er konstant innlogget på FB og mail på PCen i stua, og ingenting er hemmelig. Men ingen av oss har interesse av å "snoke", jeg bryr meg katten om hva han poster i gruppene sine, og han gir blaffen i hva jeg skriver av mld med venninner. :)

Så full tilgang, men det brukes skjeldent. :) Vi er veldig lykkelige etter 12 år sammen. :)

Anonymkode: fb538...6cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke enig. SMS-er og e-poster er for meg like privat og konfidensielt som brev, og det skal aldri leses av andre enn avsender og mottaker. 

Anonymkode: ed319...5d9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er overhodet ikke enig. SMS-er og e-poster er for meg like privat og konfidensielt som brev, og det skal aldri leses av andre enn avsender og mottaker. 

Anonymkode: ed319...5d9

Men vil det leses? Betyr åpenheten at ting leses og kontrolleres?

Anonymkode: 129b8...c64

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen har full tilgang til alt av mail, brev og telefoner. Han ber meg gjerne gå inn på mailen hans og finne noe info, eller jeg får ham til å sjekke FB min for å se hva det var X postet om et tema.

 

Det er null stress, og veldig behagelig å ha det sånn, ingen av oss har noe å skjule, og det gjør ting enkelt. Begge er konstant innlogget på FB og mail på PCen i stua, og ingenting er hemmelig. Men ingen av oss har interesse av å "snoke", jeg bryr meg katten om hva han poster i gruppene sine, og han gir blaffen i hva jeg skriver av mld med venninner. :)

Så full tilgang, men det brukes skjeldent. :) Vi er veldig lykkelige etter 12 år sammen. :)

Anonymkode: fb538...6cd

Det var slik forhold jeg også hadde 

Og som sagt, så avtalte vi ikke at vi skulle ha det sånn. Det bare ble sånn

Tror egentlig at dette er ønskelig (fra min side) i neste forhold

Anonymkode: 129b8...c64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Jeg er for så mye åpenhet som mulig. Her i huset har alle tilgang til alles dingser. Vi er så vant til det at det ikke er noen som gidder å snoke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, C.Tramell skrev:

Jeg er for så mye åpenhet som mulig. Her i huset har alle tilgang til alles dingser. Vi er så vant til det at det ikke er noen som gidder å snoke.

nettopp. Jeg har samme erfaring..

Han/eller motsatt var ikke interessert i å snoke. Men synes ofte at det fremstilles at åpenhet betyr at man snoker....Betyr dette at folk som dette ikke har tillit til personen de er sammen med?

Anonymkode: 129b8...c64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at mobilen, pc osv skal være åpent. Ikke for at man skal lese hverandres meldinger el mail, men at ingenting er "hemmelig"  og skjules.  Det skal gå an å se hvem melding eller anrop etc er fra uten å lese innholdet. Det gjør meg ingenting om at jeg sitter på wc og mannen roper "Lise, nå ringer Mari",  eller hvis han vil hvordan min telefon fungerer i forhold til sin egen, og dermed også går inn på samtalelista eller bare ser på den fordi den ligger åpen, så går han ikke inn på selve meldingene til de som har sendt meg melding og leser. Det gjør ikke jeg heller. Vi kan fint sitte ved siden av hverandre og vise hverandre ting på telefon eller pc etc. Er det et navn som den andre ikke har hørt om, eller noe virker rart for den andre så viser vi hverandre at det ikke var noe, bare en selger etc. Hadde han plutselig begynt å skjule ting, hatt med mobilen overalt, slettet ting og ikke ville vist meg ting som før så hadde jeg begynt å lure. 

Anonymkode: 6c9e1...ee3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rævva råd av Thuen. Det er invaderende å ha full tilgang til hverandres telefon og data. 

Jeg tar jo typen min sin telefon om den ringer, og kan låne den for å surfe hvis telefonen min er utladet, jeg lar den ligger på bordet og har ikke kode.

Men vi har jo ikke noe med hverandres meldinger eller sosiale media-profiler eller noe annet. Det er privat. 

Anonymkode: b651e...878

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ingenting2

Å ha tilgang betyr ikke at man kan kalle det snoking, eller at det handler om kontroll, mistillit osv. Jeg syns dette høres fint ut, det høres ut som åpenhet og respekt. Nå må jeg bare finne en å dele mobiltelefon med.

Mine regler vil være enkle; han får ikke bruke min Instagram konto til å like bilder eller ting jeg ikke ville likt, men ellers kan alt ses på. Han får ikke redigere min bitmoji på snapchat (:sjokkert:), eller åpne snapper uten at jeg er der (de blir jo tross alt borte). Han kan få lov til å se gjennom vennelista mi på Facebook og be om at noen blir fjernet. HAN FÅR IKKE ROTE DET TIL I SPILLELISTENE MINE PÅ SPOTIFY!! Men han kan godt legge til musikk han vet jeg liker. Ellers er telefonen min lite spennende, bildearkivet er ikke så stort eller avansert, men det kan han også få se på. Han kan attpåtil få alle brukernavn og passord på alle mine streaming-tjenester også, free of charge.

Nå mangler det bare rette kandidaten, så er alt på stell. :)

Livet var litt lettere pre-SoMe altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, canacas skrev:

Å ha tilgang betyr ikke at man kan kalle det snoking, eller at det handler om kontroll, mistillit osv. Jeg syns dette høres fint ut, det høres ut som åpenhet og respekt. Nå må jeg bare finne en å dele mobiltelefon med.

Mine regler vil være enkle; han får ikke bruke min Instagram konto til å like bilder eller ting jeg ikke ville likt, men ellers kan alt ses på. Han får ikke redigere min bitmoji på snapchat (:sjokkert:), eller åpne snapper uten at jeg er der (de blir jo tross alt borte). Han kan få lov til å se gjennom vennelista mi på Facebook og be om at noen blir fjernet. HAN FÅR IKKE ROTE DET TIL I SPILLELISTENE MINE PÅ SPOTIFY!! Men han kan godt legge til musikk han vet jeg liker. Ellers er telefonen min lite spennende, bildearkivet er ikke så stort eller avansert, men det kan han også få se på. Han kan attpåtil få alle brukernavn og passord på alle mine streaming-tjenester også, free of charge.

Nå mangler det bare rette kandidaten, så er alt på stell. :)

Livet var litt lettere pre-SoMe altså.

Er helt enig i at kontrollbehov og mistillit blir en annen setting. Åpenheten skal på en måte ikke bety at man kontrollerer og overvåker den andre. Jeg har ingen personlig interesse av å holde på slik i et forhold og mot partneren min uansett ;)

Ellers synes jeg lista di med krav både er søte og morsomme :bryllup:

Men for all del. Jeg forstår og respekterer ulikheter og at andre par finner sine egne meninger

Anonymkode: 129b8...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/bRwqv/Frode-Thuen-Slik-har-smarttelefonen-endret-parforhold

Mobiltelefonen har nærmest blitt en uunnværlig rekvisitt i ethvert moderne utroskapsdrama, skriver psykolog Frode Thuen i Aftenposten 11. oktober. Så gir han et overraskende råd: Det er et sunt prinsipp at partnerne bør kunne ha gjensidig tilgang til hverandres telefoner, dersom det er ønskelig, skriver han.

Hva mener KG?

 

Anonymkode: 129b8...c64

Jeg har tilgang til min samboers tlf og visa versa, men vi snoker ikke på hverandres meldinger av den grunn. Men jeg kan f.eks lese og svare på meldinger for han når han kjører bil.

Anonymkode: 463e0...33f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt enig i at kontrollbehov og mistillit blir en annen setting. Åpenheten skal på en måte ikke bety at man kontrollerer og overvåker den andre. Jeg har ingen personlig interesse av å holde på slik i et forhold og mot partneren min uansett ;)

Ellers synes jeg lista di med krav både er søte og morsomme :bryllup:

Men for all del. Jeg forstår og respekterer ulikheter og at andre par finner sine egne meninger

Anonymkode: 129b8...c64

Ja, enig i det. Folk skal selvsagt mene og syns det de vil. Men ofte virker det som om par med ulikheter på slike ting, finner hverandre og så er det total krasj, brudd og så snakker man ned den «gale eksen» på kg etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...