Gå til innhold

Mann slo til kone: bør hun anmelde ham?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde aldri anmeldt hvis en kjæreste hadde slått meg. Slike overtramp ordner vi opp oss imellom, som vokse og modne mennesker. Det er mulig å be om unnskyldning når man begår feil, og det er mulig for den andre parten å tilgi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mann slo til sin kone i ansiktet. Han hadde ikke gjort det før. Hun er sterkt i tvil på om hun tør å anmelde da de har to barn sammen og pen fasade. 

Ville du ha politianmeldt din mann ved en engangshendelse? 

Anonymkode: cfc86...ec5

Hvorfor slo han henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Hvorfor har mange kvinner slått deg?

Anonymkode: 209fc...165

Ville du spurt om det hvis det var motsatt?

Anonymkode: b88a3...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville du spurt om det hvis det var motsatt?

Anonymkode: b88a3...963

Ts blir jo spurt her flere ganger  hvorfor han slo hun...?

Anonymkode: 28421...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts blir jo spurt her flere ganger  hvorfor han slo hun...?

Anonymkode: 28421...3c4

Hvor? Vis meg.

Anonymkode: b88a3...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Horten Market skrev:

Jeg hadde aldri anmeldt hvis en kjæreste hadde slått meg. Slike overtramp ordner vi opp oss imellom, som vokse og modne mennesker. Det er mulig å be om unnskyldning når man begår feil, og det er mulig for den andre parten å tilgi.

Hvis den ene parten ble veldig redd - da slag aldri har vært en del av dennes liv noen gang-  og ikke vil gå og «vente og se» om det gjentar seg - hva da? 

Anonymkode: cfc86...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis den ene parten ble veldig redd - da slag aldri har vært en del av dennes liv noen gang-  og ikke vil gå og «vente og se» om det gjentar seg - hva da? 

Anonymkode: cfc86...ec5

Man skal ikke være redd den andre i et kjæresteforhold, da må noe gjøres. Jeg ville vurdert hvor alvorlig voldsepisoden var, og hvordan parten håndterte oppførselen sin i etterkant. Når hun i dette tilfellet fortsatt er redd, hvis jeg oppfatter riktig, så har han ikke håndtert situasjonen godt. Det finnes andre instanser enn politi som kan være bedre å involvere i tilfelle man trenger ekstern hjelp. Jeg antar hensikten ikke er å få mannen anmeldt og dømt, eventuelt økonomisk oppreisning, men først og fremst å få skikk på samlivet.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Horten Market skrev:

Man skal ikke være redd den andre i et kjæresteforhold, da må noe gjøres. Jeg ville vurdert hvor alvorlig voldsepisoden var, og hvordan parten håndterte oppførselen sin i etterkant. Når hun i dette tilfellet fortsatt er redd, hvis jeg oppfatter riktig, så har han ikke håndtert situasjonen godt. Det finnes andre instanser enn politi som kan være bedre å involvere i tilfelle man trenger ekstern hjelp. Jeg antar hensikten ikke er å få mannen anmeldt og dømt, eventuelt økonomisk oppreisning, men først og fremst å få skikk på samlivet.

Det aktuelle paret er i en bruddsituasjon. De er også uenige og fordeling av barna.

Anonymkode: cfc86...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det aktuelle paret er i en bruddsituasjon. De er også uenige og fordeling av barna.

Anonymkode: cfc86...ec5

En anmeldelse vil vel eskalere situasjonen? Skjer bruddet som følge av volden? Er det reell fare for nye voldsepisoder når paret ikke lenger er sammen? Hvis hun føler det er nødvendig å anmelde, så kan det kanskje være fornuftig å vente til de andre forholdene i forbindelse med bruddet er kommet i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Horten Market skrev:

En anmeldelse vil vel eskalere situasjonen? Skjer bruddet som følge av volden? Er det reell fare for nye voldsepisoder når paret ikke lenger er sammen? Hvis hun føler det er nødvendig å anmelde, så kan det kanskje være fornuftig å vente til de andre forholdene i forbindelse med bruddet er kommet i orden.

Det er i slike stunder emosjonene koker. Hun ble sjokkert over å ha blitt slått i ansiktet. Hun anmeldte under lunchen på jobb.

Anonymkode: cfc86...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det aktuelle paret er i en bruddsituasjon. De er også uenige og fordeling av barna.

Anonymkode: cfc86...ec5

Selvfølgelig skal mannen som slo, politianmeldes, uansett hvilke omstendigheter som førte til angrepet. Dersom de er i en bruddsituasjon, må en slik episode få til følge at mannen (når fengselsstraffen for mishandlingen er ferdig sonet) ikke får være alene med sine barn uten tilsyn fra barnevernet, for risikoen er stor for at også barna får unngjelde. Mannen må tvinges til straks å flytte ut, eiendelene hans kan eventuelt ettersendes på hans bekostning.

Anonymkode: 98a2b...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal mannen som slo, politianmeldes, uansett hvilke omstendigheter som førte til angrepet. Dersom de er i en bruddsituasjon, må en slik episode få til følge at mannen (når fengselsstraffen for mishandlingen er ferdig sonet) ikke får være alene med sine barn uten tilsyn fra barnevernet, for risikoen er stor for at også barna får unngjelde. Mannen må tvinges til straks å flytte ut, eiendelene hans kan eventuelt ettersendes på hans bekostning.

Anonymkode: 98a2b...302

Enig. Hun kan ikke bevise at han ga et slag i fjeset og uten bevis sendes vel ikke folk i fengsel. 

Uansett fint at hun anmeldte, da har hun kraftig markert at slikt ikke er greit. 

 

Anonymkode: cfc86...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har barn sammen kan jeg på en måte forstå at man bare går fra mannen uten å gjøre noe mer, men når man har barn sammen blir det annerledes og jeg håper og tror de fleste ville vært skeptiske til at barna hadde samvær med en forelder som har slått den andre uten å i ettertid ha tatt noen form for sinnemestringskurs eller annet verktøy for å endre atferd. Å slå partneren sin er ikke en filleting som ikke krever annet enn unnskyld og så går man videre, dette er vold og det er alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri anmeldt en ørefik med mindre den var hard som et engangtilfelle i et langt forhold. Hadde anmeldt hvis det skjedde flere ganger eller jeg følte meg truet og at den andre var ute av kontroll og jeg trodde personen kunne komme til å skade meg. 

Anonymkode: be296...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå henne til tross for engangstilfelle - hvis hun ble redd/skrekkslagen. Slike følelser kan få folk til å handle raskt og på «autopilot»: som i å anmelde: da lan hun føle seg tryggere. 

Anonymkode: cfc86...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppløsing av et ekteskap med barn inne i bilde er for meg den vanskeligste livssituasjonen jeg kan tenke meg. At mannen har vært snill og grei og plutselig blir til en gal voldsmussbruker. Denne saken har to sider. At kvinner er fysisk underlegende manne hersker det liten tvil om. Men at de psykisk i stand til å lage et helvete på jord er det heller ingen tvil om, så hvem er egentlig slem da?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

32 minutter siden, RoH skrev:

Oppløsing av et ekteskap med barn inne i bilde er for meg den vanskeligste livssituasjonen jeg kan tenke meg. At mannen har vært snill og grei og plutselig blir til en gal voldsmussbruker. Denne saken har to sider. At kvinner er fysisk underlegende manne hersker det liten tvil om. Men at de psykisk i stand til å lage et helvete på jord er det heller ingen tvil om, så hvem er egentlig slem da?   

For så vidt enig i hva du skriver - men, hvis kvinnen ble skremt av slaget/harde ørefiken og følte hun måtte «gjøre noe» for å ikke bli ydmyket..? En måte å markere seg på er å få det anmeldt. 

Anonymkode: cfc86...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hun fortsette å være sammen med han? Det høres ut som det er tilfelle ut fra HI, og da ser jeg ikke helt poenget med å anmelde han...? 

Enten så går hun fra han og anmelder han for hva han gjorde, eller så blir hun, tilgir og ser om forholdet er liv laget. Det er hva jeg mener.

Ser ikke at det kan føre til noe godt å bli å et forhold, og samtidig anmelde han. Hvis det er for å "make a statement" er det vel like greit å si at skjer det igjen så pakker hun sakene OG anmelder. Tror det er lettere å forsones i et forhold, som de faktisk må om hun har tenkt å bli, hvis det ikke blir anmeldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Jeg hadde ikke anmeldt et slag som kom i en veldig stresset og presset situasjon.

Da tar jeg i betrakning at det aldri har vært voldelige tendenser tidligere,og at han hadde vist oppriktig anger.

En ting er at jeg ville tilgitt det,selv om jeg hadde tatt det alvorlig. En annen ting er at jeg hadde ikke orket den tiden hos politiet. Faktisk.

Det kan glippe for alle en gang. I et bruddsituasjon kan det tårne seg helt,og det har sikkert vært en vanskelig tid før de kom så langt.

Så nei,jeg ville ikke anmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Newroz skrev:

Skal hun fortsette å være sammen med han? Det høres ut som det er tilfelle ut fra HI, og da ser jeg ikke helt poenget med å anmelde han...? 

Enten så går hun fra han og anmelder han for hva han gjorde, eller så blir hun, tilgir og ser om forholdet er liv laget. Det er hva jeg mener.

Ser ikke at det kan føre til noe godt å bli å et forhold, og samtidig anmelde han. Hvis det er for å "make a statement" er det vel like greit å si at skjer det igjen så pakker hun sakene OG anmelder. Tror det er lettere å forsones i et forhold, som de faktisk må om hun har tenkt å bli, hvis det ikke blir anmeldt. 

Hvem vil vel være i parforhold med en person som har slått/gitt et slag/en ørefik. Da er vel alle broer brent og Finito uansett. Dette er jo slikt man bare ikke gjør.

Anonymkode: cfc86...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...