Gå til innhold

#metoo-kampanjen: Hvorfor anmelder/outer ikke kvinner disse mannfolka?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 19.10.2017 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Ganske naturlig å fortelle noe sånt til noen andre da. Man prater jo om alt mulig  annet rart så hvorfor skal man plutselig holde det for seg selv at man har blitt voldtatt, eller seksuelt trakassert for den del? 

Anonymkode: 559af...820

Å "oute" er ikke det samme som å fortelle venninna di om han rare, kleine fyren. Å oute er å spre ordet, eller dele det på Facebook. Jeg ser ikke helt greia. De som gjør det hører til i denne gruppa:

Det er flere flere eksempler her inne av folk som prøver å "oute" noen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.10.2017 den 7.40, Example skrev:

Nå vet jeg ikke om du misforstår meg med vilje, eller ikke. Det skjer til stadighet her på KG, om man ytrer noe skepsis til hvordan noe er, så blir man automatisk satt i bås for å være imot. Det jeg er reagerte på var hvordan noen i denne tråden mente at menn som har opplevd det samme ikke burde bruke denne hashtaggen. Det blir for meg for dumt.

Det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om trakassering og voldtekter, der hopper du alt for fort til en helt feil konklusjon. 

Jeg er derimot en realist. Jeg vet, som du og de fleste andre, at essensen i problemet her er hvordan enkelte menn ser på kvinner. At mange kvinner har opplevd dette tviler jeg ikke, samtidig må vi være ærlige om at dette ikke gjelder alle menn, og at dette dreier seg om en del serial offenders, som har et dårlig kvinnesyn. Og da er det eneste som hjelper, holdningsendringer. Hvordan skal man få til dette? Neppe ved å støte vekk alle andre menn. Da skaper du heller slike holdninger.

Det er problemet feminister ikke skjønner. Hvis du frastøter deg alle menn, så vil du avle slike holdninger. Da skaper du en polarisering mellom kjønnene, og er med å opprettholde disse holdningene. Hvis man vil ha slutt på problemet, er det flere ting man kan gjøre. Det første vil være å anerkjenne det faktum at de fleste menn reagerer med avsky mot både seksuell trakassering og voldtekt. Det andre vil være å være litt mer politisk bevisst. Det innebærer å ta stor avstand fra islam og høy innvandring fra land hvor slik kultur er langt mer dominerende i Norge. 

Norge er tross alt et av de (om ikke det) beste landene i verden å være kvinne. Mye av grunnen til dette er at de fleste norske menn, til tross for hva enkelte liker å tro, har et godt kvinnesyn. Der er norske menn i verdensklasse, selv om det finnes noen råtne epler også her. 

Vi er langt på vei enige, men skilles nok der du ser på denne kampanjen som et angrep på samtlige menn. Det er slettes ikke poenget, vi vet det finnes et stort flertall med omtenksomme og snille menn, det er vel ingen som har nektet å anerkjenne det. Men den systematiske undertrykkingen av kvinner er et reelt problem, også i vår kultur selv om Norge nok er et av de beste landene å være kvinne i. 

En ting som hadde hjulpet veldig på dette problemet var om de fleste menn tok avstand til seksuell trakassering og voldtekt, i stedet for å angripe kvinner for at de tar det opp. De fleste menn gjør jo også det heldigvis. 

På 21.10.2017 den 13.25, Gorgonzola skrev:

 

Nei, det gjør den så definitivt ikke. Å hevde at dersom noen henger seg på en hashtag kampanje med en story om at man har opplevd et eller annet, som man selv tolker som uønsket, er på ingen måte det samme som å finne ut hvor mange som faktisk er/blir utsatt for seksuell trakassering. Sistnevnte er også et begrep man mer enn gjerne tolker selv. 

Flere av oss har vel kampanjen #jegharopplevd friskt i minne, der tusenvis av kvinner delte sine opplevelser med ymse former for overgrep og overtramp. Formålet med #metoo er vel (igjen) å vise hvor utbredt problemet er. Men det gjør den altså ikke. 

Sorry folkens - dette er og blir en kampanje der svært mange bidrag kommer inn men det er en serie anekdoter som presenteres. Forskningsmessig har den tilnærmet null verdi. Dersom kampanjen hadde (be)vist hvordan verden faktisk er, burde vel menn - som sådan - vært karakterisert mye verre enn "ekle griser".  

Det som i tillegg mangler er det @Example gjør et forsøk på å problematisere men som han (selvsagt) ikke får gehør for, nemlig følgende interessante fakta (basert på undersøkelser/forskning etter allment aksepterte vitenskapelige prinsipper): En rapport fra Reform så sent som i vinter viser at 10% av alle gutter/menn er/blir utsatt for seksuelle overgrep. En NOVA undersøkelse fra 2015 viser at i 68% av tilfellene der gutter/menn utsettes for overgrep er overgriperen en kvinne. I USA viser en omfattende studie at 38% av ofre for seksuell vold og voldtekt er menn og overgriperne i disse sakene er 46% av dem kvinner. 

Fint med kampanjer, de kan gjerne starte en debatt, endre holdninger eller være en brekkstang for endring av lover og politikk. Men pass på blindsonene, spesielt når vi snakker om vold, seksuell trakassering og hvem som er sårbare, utsatte eller ofre - eller ikke. 

Det er vel ingen som mener at en hashtag er vitenskapelig forskning, den indikerer bare omfanget, det er ikke et statistisk verktøy. Og om du som er så glad i statistikk og vitenskap hadde lagt bort biasen (og heftig cherrypicking av ønskede resultater fra forskjellige undersøkelser på forskjellige aldersgrupper og i forskjellige land) og prøvd å finne ut hvor mange kvinner som ble trakassert heller, så hadde du funnet tall som var signifikant høyere enn de er blant menn. Faktisk.

Man karakteriserer ikke menn som sådan som ekle griser eller det som verre er fordi de fleste menn jo ikke trakasserer, og også fordi som tidligere nevnt så er det jo mye man bare har sluttet å reagere på fordi vi lever i det og er så vant med at det er sånn. Så hashtagen handler litt om bevisstgjøring, vi må våkne litt alle sammen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Senneset skriver et edruelig og godt innspill til #kampanjene, viktig å huske at dette ikke er et kvinneproblem, men et problem som rammer både kvinner og menn.

"Stereotypiene skyggelegger

Narrativet om kvinnen som offer og mannen som overgriper sitter naturlig nok sterkt, men om det ikke utfordres, øver vi urett mot dem som alt står i skyggen. Vi risikerer også å ha skylapper for en gruppe overtrampere.

Ifølge en amerikansk studie, som viste at 38 prosent av ofre for voldtekt og seksuell vold er menn, er 46 prosent av overgripere mot menn kvinner. I en NOVA-undersøkelse fra 2015, omtalt i Reform-rapporten, oppga 68 prosent av overgrepsutsatte gutter at overgriperen var en jente eller en kvinne.

Hashtag-kampanjer kan definitivt ha sin verdi, og denne har potensial.

Enten som utgangspunkt for debatt, som brekkjern for holdningsarbeid, eller som en for noen en avgjørende åpenbaring av at en ikke er alene. Men en skal ikke overvurdere fordelene, ei heller undervurdere skyggesidene – eller dem som havner i blindsonen-"

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/XGlaE/Se-i-skyggen-av-metoo-Der-star-seksuelt-trakasserte-menn-og-kvinnelige-overgripere--Ingeborg-Senneset

Anonymkode: 050fe...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Men den systematiske undertrykkingen av kvinner er et reelt problem, også i vår kultur selv om Norge nok er et av de beste landene å være kvinne i. 

Systematiske undertrykking av kvinner? Du vet at det betyr at menn har gått sammen og bestemt seg for å undertrykke kvinner og satt det i system sant? Det er en grov beskyldning. 

Har du bevis på at undertrykking av kvinner er satt inn i systemet i Norge? 

Anonymkode: a45bd...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Systematiske undertrykking av kvinner? Du vet at det betyr at menn har gått sammen og bestemt seg for å undertrykke kvinner og satt det i system sant? Det er en grov beskyldning. 

Har du bevis på at undertrykking av kvinner er satt inn i systemet i Norge? 

Anonymkode: a45bd...031

Nei, det betyr ikke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Systematiske undertrykking av kvinner? Du vet at det betyr at menn har gått sammen og bestemt seg for å undertrykke kvinner og satt det i system sant? Det er en grov beskyldning. 

Har du bevis på at undertrykking av kvinner er satt inn i systemet i Norge? 

Anonymkode: a45bd...031

Det er jo nettopp dette norske menn gjør for å holde kvinner unna maktposisjoner. Vi lever fortsatt i et patriarki, og kvinnene må bare fortsette kampen på barrikadene for brutalt å rive ned mennenes  makthegemoni. 

Anonymkode: 5e576...e82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet burde kontakte alle kvinner som har signert metoo som uttrykk for at de har vært voldtatt, og sørge for at voldtektsmennene blir identifisert og buret inne. 

Anonymkode: 5e576...e82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp dette norske menn gjør for å holde kvinner unna maktposisjoner. Vi lever fortsatt i et patriarki, og kvinnene må bare fortsette kampen på barrikadene for brutalt å rive ned mennenes  makthegemoni. 

Anonymkode: 5e576...e82

Kanskje en del gjør det. Men det er nok ikke satt i system.

Anonymkode: a45bd...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje en del gjør det. Men det er nok ikke satt i system.

Anonymkode: a45bd...031

Det er ikke satt  noe definert system, men det gjennomsyrer hele samfunnet og begrenser sterkt kvinners muligheter til å nå lederposisjoner. 

Anonymkode: 5e576...e82

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke satt  noe definert system, men det gjennomsyrer hele samfunnet og begrenser sterkt kvinners muligheter til å nå lederposisjoner. 

Anonymkode: 5e576...e82

Ja, dette er sant, vi ser det overalt, ikke bare i lederposisjoner. Det er også få suksessfulle kvinnelige gründere. Her må myndighetene gripe inn og fordele bedriftene rettferdig mellom kjønnene. Det er jo ikke sånn at kvinner er mindre kreative, snarere tvert imot. Menn tar større risiko, men det er egentlig bare negativt. Den viktigste årsaken til at kvinner ikke får gjennomslag i markedet, er at de møter usynlige stengsler, samt strukturer som favoriserer menns negative risikoadferd. Det er dessuten kvinner som er den viktigste forbrukergruppen, det er derfor det meste av reklame retter seg mot kvinner. Dermed er det egentlig kvinner som er å takke for menns suksess i forretningslivet, uten kvinner som kjøper hadde ikke menn hatt noen å selge produktene sine til. Derfor er det bare rett og rimelig at kvinner også overtar inntektene. Likestillingsmålet er ikke nådd før kvinnelige forbrukere har overtatt eierskapet til fabrikker og produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet holder på å gå fullstendig av skaftet.               

Alle og enhver blir "fornærmet" og "krenket" over ett eller annet. Selv om man egentlig ikke blir det, så forsøker man likevel etter beste evne å være det... 

Anonymkode: 458df...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Horten Market said:

Det er også få suksessfulle kvinnelige gründere.

Det er få suksessfulle gründere, i forhold til de som prøver, uavhengig av kjønn.

Kjønnsroller går i arv, om ikke noen bevisst forsøker å endre dette. Det samme gjelder vilje til forretningsdrift. Tradisjonelt er det menn som har holdt på med forretningsetablering (med noen unntak, som horemammaer og modister), så det er ikke så merkelig at det tar tid før gründerkjønnsulikhetene utviskes.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn liker best å jobbe med andre menn, det er derfor kvinner fortsatt holdes ute fra typiske mannsdomener. Mange menn klarer ikke forholde seg til kvinner som annet enn mammaer og sexobjekter. Mange menn er dessuten veldig selvopptatt opptatt av makt og tror at makt og penger gir de en posisjon relativt til kvinner som gjør at mennene får mer draget. Å kjøpe seg inn hos kvinner er noe mange menn tror at vil gi de suksess. Det blir veldig skummelt for menn når kvinner blir likestilt innen domener for makt og innflytelse. Hva skal stygge, overvektige, skallede menn gjøre da for å oppnå kvinners gunst? De har jo ikke noe å skilte med lenger.

Anonymkode: 52c83...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er en god andel kvinner som tror at menn griper hver eneste anledning til å ha sex. Og ja, det gjelder nok en svær andel av menn faktisk. Men ikke alle. Derfor er det også noen menn som faktisk kan føle seg trakassert hvis en kvinne sier eller gjør noe seksuellt uten hans samtykke. 

Det er klart at med menn hører dette med til sjeldenhetene. Jeg er en av de få menn som faktisk er sånn. Er snart 40 år og har hatt ett forhold i voksen alder. Jeg velger dame med omhu for å si det mildt. Jeg tar ikke hva som helst, slik som 99% av de jeg snakker med gjør og som har hatt gjerne 10+ seksuelle forhold. 

Anonymkode: c6f98...49b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn liker best å jobbe med andre menn, det er derfor kvinner fortsatt holdes ute fra typiske mannsdomener. Mange menn klarer ikke forholde seg til kvinner som annet enn mammaer og sexobjekter. Mange menn er dessuten veldig selvopptatt opptatt av makt og tror at makt og penger gir de en posisjon relativt til kvinner som gjør at mennene får mer draget. Å kjøpe seg inn hos kvinner er noe mange menn tror at vil gi de suksess. Det blir veldig skummelt for menn når kvinner blir likestilt innen domener for makt og innflytelse. Hva skal stygge, overvektige, skallede menn gjøre da for å oppnå kvinners gunst? De har jo ikke noe å skilte med lenger.

Anonymkode: 52c83...181

Utviklingen du skisserer, med stadig flere mislykkede menn, kan medføre at menn blir mer brutale mot kvinnene. Dette gjør det desto viktigere å få has på alle som driver med seksuell kriminalitet som gjør kvinners liv til et mareritt. Kampen for å få disse mennene trygt forvart bak lås og slå, er derfor blant de viktigste oppgavene for kvinnebevegelsen i dag. Nulltoleranse for seksuell kriminalitet må bli en selvfølge! Mannsgriser hører hjemme i fengsel.

Anonymkode: 5e576...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo nettopp dette norske menn gjør for å holde kvinner unna maktposisjoner. Vi lever fortsatt i et patriarki, og kvinnene må bare fortsette kampen på barrikadene for brutalt å rive ned mennenes  makthegemoni. 

Anonymkode: 5e576...e82

og på toppen av makthegemoniet sitter Erna Solberg.

Anonymkode: 050fe...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og på toppen av makthegemoniet sitter Erna Solberg.

Anonymkode: 050fe...3a5

Ingen regel helt uten unntak. Det at vi har enkelte få kvinner i lederposisjoner, benytter mennene seg av som alibi for fullstendig å kunne dominere lederstillingene i næringslivet. Det må innføres en lov som krever minst 50% kvinner i toppverv for alle typer bedrifter og foretak. 

Anonymkode: 5e576...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, AnonymBruker said:

Ingen regel helt uten unntak. Det at vi har enkelte få kvinner i lederposisjoner, benytter mennene seg av som alibi for fullstendig å kunne dominere lederstillingene i næringslivet. Det må innføres en lov som krever minst 50% kvinner i toppverv for alle typer bedrifter og foretak. 

Anonymkode: 5e576...e82

"Vi må snakke om dette glasstaket. Du sa at du trodde ikke det fantes noe glasstak, og du sa at du ikke hadde opplevd det mange kvinner har opplevd på sin vei oppover i næringslivet. 

– Du må huske på at min jobb er å fremme norsk næringsliv, og norsk næringsliv trenger kvinner. Da må vi slutte å snakke om hvor forferdelig og vanskelig det er med disse glasstakene og veggene som står i veien. Jeg vil fokusere på de gode historiene, og se på hva de som lykkes best, faktisk gjør. Da lærer vi av de som faktisk får til noe. Viljen og ønsket er der. Også blir jo da spørsmålet hvorfor vi ikke lykkes.

– Men ser du at det er usynlige mekanismer i en del mannsdominerte miljøer, kanskje særlig i næringslivet, som gjør at kvinner blir sett annerledes enn menn? 

– Ja, det har jeg respekt for, det er noe der som ingen av oss har lykkes med å sette fingeren på. Da er det jo vanskeligere å ta tak i. Men samtidig møter alle motgang før eller siden, og det er ikke sånn at du nødvendigvis gjør det fordi du er kvinne. Det å møte motgang kan være en naturlig del av en utvikling. Så vi må være forsiktige, og skille mellom hva som er generell motgang, hva som er kulturutfordringer og hva som er kvinnediskriminering. Da må vi heller framsnakke kvinners muligheter, og ikke alltid se på problemene."

NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/kristin-skogen-lund/nho-sjef-kristin-skogen-lund-pappa-satte-en-standard-for-hvordan-man-skal-leve/a/23782219/

Det viktigste hun nevner et annet sted i artikkelen er "troen på seg selv". Det er mangelen på den som oftest stopper både kvinner og menn fra å lykkes og behandle både seg selv og andre med andstendighet. Bruk av makt bunner som oftest i en følelse av avmakt. 

Anonymkode: 050fe...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 19.48, AnonymBruker skrev:

#metoo-kampanjen viser nok en gang hvilket stort problem det er med seksuell trakassering og seksuelle overgrep. Et vanvittig høyt antall kvinner har opplevd dette i sitt liv.

Jeg stiller meg følgende spørsmål:
Hvorfor anmelder ikke kvinnene mannfolka som sender sin erigerte penis til dem? Det er blotting. Det er straffbart. 
Og hvorfor outer man ikke dem? Jeg kan garantere at om jeg får et dickpick (har ikke fått det faktisk) ville jeg umiddelbart outet vedkommende, først til hans egen familie, og deretter anmeldt han på flekken.

Hva om alle kvinner sier nok er nok og innfører nulltoleranse, og anmelder umiddelbart? Tror det ville hatt en voldsom effekt. Jeg sier ikke at det er så enkelt, men håper dette er noe som blir mer vanlig fremover.

Anonymkode: 4238f...480

Enig. 

Synes det er mange feige kvinner rundt omkring hvis det viser seg at de ikke anmelder. Skal de mene noe med det må de anmelde forholdene! 

Anonymkode: 88ec4...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2017 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde fått dokument to besøk på legevakten, med bilder og uttalelser fra legene. Blant annet for brukket nese. Hadde også bilder av sprukne blodkar i ansiktet og øynene etter å ha blitt kvalt. Alikevel var det ikke nok til at de fulgte opp saken.

Anonymkode: 1c7bc...8bb

Jeg og hadde vitner på at jeg var blitt slått (ikke på voldtektene da). Men siden politiet ikke tok seg tid til å kontakte noen av vitnene så ble det jo litt dårlig med bevis da :rolleyes:

Anonymkode: 559af...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...