Gå til innhold

#metoo-kampanjen: Hvorfor anmelder/outer ikke kvinner disse mannfolka?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Example skrev:

Så voldtekt og seksuell trakassering er med andre ikke en sak når det er snakk om menn? 

Det er først og fremst et samfunnsproblem, og vil man løse et slikt problem, så må du få folk med deg. Det gjør du ikke ved slike kommentarer.

Vil også påpeke at det er en fin linje mellom seksuell trakassering og det som ikke er. Forskjellen ligger ofte i om kvinnen finner dette ønsket eller uønsket. Det vil alltid være sted og tid som er avgjørende selvfølgelig, og ulike roller involvert. Samtidig er det ingen hemmelighet at de færreste kvinner sjekker opp mennene de hopper til køys med, og ikke motsatt.

Poenget er vel helst at det kan oppfattes som en måte å si at vi ikke kan sette søkelys på at kvinner blir seksuelt trakassert fordi alle kan bli seksuelt trakassert. Som når Black Lives Matter ble møtt med All Lives Matter. Det ble jo en motsats, slutt og gnål om rasismen dere opplever liksom, ikke sett fokus på det når alle liv har en verdi. 

Men som sagt ser jeg gjerne at menn også åpner seg om dette, det blir bare veldig fort et motangrep eller hva med meg-greie, dere kvinner bryr dere bare om dere selv og det er ikke lov å ha fokus på problemer som gjelder deres gruppe. Du er jo litt der selv med spørsmålet ditt. 

Endret av Cuntzilla
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Cuntzilla skrev:

Poenget er vel helst at det kan oppfattes som en måte å si at vi ikke kan sette søkelys på at kvinner blir seksuelt trakassert fordi alle kan bli seksuelt trakassert. Som når Black Lives Matter ble møtt med All Lives Matter. Det ble jo en motsats, slutt og gnål om rasismen dere opplever liksom, ikke sett fokus på det når alle liv har en verdi. 

Men som sagt ser jeg gjerne at menn også åpner seg om dette, det blir bare veldig fort et motangrep eller hva med meg-greie, dere kvinner bryr dere bare om dere selv og det er ikke lov å ha fokus på problemer som gjelder deres gruppe. Du er jo litt der selv med spørsmålet ditt. 

Poenget mitt er at det ikke er noen vesentlig forskjell på om det skjer med en kvinne eller en mann. Problemet er det samme, og fellesnevneren er at det er et problem. Eneste som fungerer for å løse det er holdningsendringer. Om da menn blir møtt med "dette er vår greie, lag din egen", da vil man ikke klare å få gjort det.

Et fint prinsipp er jo "gjør med andre som du vil at andre skal gjøre med deg". Blås i problemene til menn med samme problem, da blir fort tanken "hun bryr seg ikke om meg, hvorfor skal jeg bry meg om henne?" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh, og det er Alyssa Milano som opprettet tweeten som startet det hele. Bare til å google navnet hennes og me too.

I tillegg, problemet er at det er systematisert mot kvinner, slik at det er normalt at kvinner blir utsatt for overgrep og sex-trakasserier. Menn går frie for det. 

Anonymkode: b18d3...add

Hva legger du i begrepet systematisk her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at 90% av voldtektssaker blir henlagte? Jeg vil tro at seksuell trakassering har enda verre statistikk, da det er enda vanskeligere å bevise. 

Ellers så er det jo uheldigvis slik at mange av disse sakene skjer med sjefen eller en annen autoritetsfigur, der jobben din står på  spill. Tror et er mange kvinner som bare tenker de vil komme seg gjennom et år eller to, for så å skifte jobb. 

Og for alt man vet er jo disse folka gode kompiser. Noen bransjer har så god flyt og kameraderi, at blir du blacklistet en plass, så er du blacklistet overalt. 

Anonymkode: f7e96...09b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at 90% av voldtektssaker blir henlagte?

Anonymkode: f7e96...09b

Oppklaringsprosenten har ligget på mellom 35-40 prosent.

Sakene kan være vanskelige å oppklare på grunn av mangel på bevis. For at en sak skal vinne frem i retten, må forholdet anses bevist utover enhver rimelig tvil. Politiet skal ivareta rettssikkerheten til både offer og den som er anklaget. I en del tilfeller blir saken henlagt fordi det ikke finnes noen opplysninger om gjerningspersonen.

Anonymkode: 50e5c...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Example skrev:

Poenget mitt er at det ikke er noen vesentlig forskjell på om det skjer med en kvinne eller en mann. Problemet er det samme, og fellesnevneren er at det er et problem. Eneste som fungerer for å løse det er holdningsendringer. Om da menn blir møtt med "dette er vår greie, lag din egen", da vil man ikke klare å få gjort det.

Et fint prinsipp er jo "gjør med andre som du vil at andre skal gjøre med deg". Blås i problemene til menn med samme problem, da blir fort tanken "hun bryr seg ikke om meg, hvorfor skal jeg bry meg om henne?" 

Mange menn har støttet opp om dette, det er det som er "gjør med andre som du vil andre skal gjøre med deg". Din holdning er jo mer sånn som sier at man skal blåse i hele greia om menn ikke får være bruke samme slagord. Da kan vi kvinner bare ha det så godt, saken vår er ikke noe verdt, problemet bør ikke adresseres. Det er ingen forskjeller, kvinner har ingen rett til å ta opp dette som et problem for dem.

Jeg sier jo forøvrig at jeg gjerne hører fra menn også, bare det ikke er på den måten du skisserer hvor det blir litt mer "fuck you" enn "me too".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Cuntzilla skrev:

Mange menn har støttet opp om dette, det er det som er "gjør med andre som du vil andre skal gjøre med deg". Din holdning er jo mer sånn som sier at man skal blåse i hele greia om menn ikke får være bruke samme slagord. Da kan vi kvinner bare ha det så godt, saken vår er ikke noe verdt, problemet bør ikke adresseres. Det er ingen forskjeller, kvinner har ingen rett til å ta opp dette som et problem for dem.

Jeg sier jo forøvrig at jeg gjerne hører fra menn også, bare det ikke er på den måten du skisserer hvor det blir litt mer "fuck you" enn "me too".

Jeg sier ikke at det ikke er noen sak, det eneste er at jeg selv ikke gidder å interessere meg noe særlig i deres appell, dersom dere ikke inkluderer alle. Det er forskjellen her. Hvis pådriverne for et demostrasjonstog nekter å inkludere alle ofre for det samme ugjerningen, så gidder ikke jeg møte opp.

Det blir som å gå i demostrasjonstog for å unngå voldtekt av etnisk norske jenter, og be innvandrerkvinner om å lage sin egen greie isteden. Det ville ikke blitt akseptert, men alt blir akseptert når det gjelder menn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Example skrev:

Jeg sier ikke at det ikke er noen sak, det eneste er at jeg selv ikke gidder å interessere meg noe særlig i deres appell, dersom dere ikke inkluderer alle. Det er forskjellen her. Hvis pådriverne for et demostrasjonstog nekter å inkludere alle ofre for det samme ugjerningen, så gidder ikke jeg møte opp.

Det blir som å gå i demostrasjonstog for å unngå voldtekt av etnisk norske jenter, og be innvandrerkvinner om å lage sin egen greie isteden. Det ville ikke blitt akseptert, men alt blir akseptert når det gjelder menn.

Da er det sikkert ok for deg at jeg ikke gidder å interessere meg noe særlig for ditt innspill da det ikke oppleves som relevant for debatten. Det blir jo akkurat det samme, i følge din retorikk, så da kan du ikke protestere heller.

Det føltes ikke så kult å bli møtt sånn hva?

Anonymkode: a5255...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke alltid er noe å anmelde. Som nevnt i en annen tråd hadde jeg en på fb som støtt kampanjen og fortalte om «overgrepet» hun var blitt utsatt for; å få et bilde av seg klippet ut og limt på en samantha fox plakat.... tror ikke det er noe å anmelde nei. 

Anonymkode: 22747...f49

Dette er seksuell trakassering, ikke overgrep. Kampanjen dekker begge deler. 

Anonymkode: faf8f...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg prøvde å fortelle mine foreldre om nabomannens tafsing, men ble ikke trodd. 

2. Når man ikke blir trodd av sine egne, går man heller ikke videre med det, da dette var fedre/bestefedre til venninner og nære bekjente. 

3. Man har som ung tenåring ikke så mye å slå i bordet i med når det blir ord mot ord. Respekterte menn i bygda blir oftere trodd. 

4. Man blir vant til «uskyldig» seksuell trakassering som tafsing og dick picks, og skygger heller banen mens man himler med øynene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det sikkert ok for deg at jeg ikke gidder å interessere meg noe særlig for ditt innspill da det ikke oppleves som relevant for debatten. Det blir jo akkurat det samme, i følge din retorikk, så da kan du ikke protestere heller.

Det føltes ikke så kult å bli møtt sånn hva?

Anonymkode: a5255...172

Er det vanskelig for deg å erkjenne at også menn kan bli utsatt for seksuell trakassering og voldtekt? Er det der problemet ligger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Example skrev:

Er det vanskelig for deg å erkjenne at også menn kan bli utsatt for seksuell trakassering og voldtekt? Er det der problemet ligger? 

Bilderesultat for a man is severely assaulted by his wife/girlfriend every 14,6 seconds

Anonymkode: a45bd...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Example skrev:

Er det vanskelig for deg å erkjenne at også menn kan bli utsatt for seksuell trakassering og voldtekt? Er det der problemet ligger? 

Problemet ligger i at du formulerer deg på en måte som gjør at du oppleves som en useriøs debattant, og det smitter dessverre over på de poengene du prøver å komme med.

Anonymkode: a5255...172

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da håper jeg at du også blir anmeldt den dagen du får dickpics.

Anonymkode: d76ae...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet ligger i at du formulerer deg på en måte som gjør at du oppleves som en useriøs debattant, og det smitter dessverre over på de poengene du prøver å komme med.

Anonymkode: a5255...172

Det må du gjerne mene. Ikke mitt problem om du ikke forstår poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi i mange tilfeller ikke orker stigmatiseringen og bagatelliseringen som ofte følger med. Man blir beskyldt for å være snerpete, prippen, mangel på humor osv. Når sjefen dessuten er kompis med han som trakasserer, og tidligere har "tatt parti" ang. bagatellmessige uenigheter med vedkommende, orker man gjerne ikke å ta tak i det. Og så er det de gangene man har vært med på "på kanten-spøker". Da begynner man gjerne å lure på om man på en eller annen måte oppfordrer til det og til slutt tror man kanskje at det er ens egen feil. Etter hvert gikk det opp for meg at selv om jeg var med på "på kanten"-spøker med de fleste mannlige kollegene, dessuten gjentatte ganger ble invitert på date av en av dem (ikke han som trakasserte meg), var det KUN han ene som var ufin og ikke ante hvor grensene gikk. Med andre ord klarte alle de andre å oppføre seg normalt, selv om vi hadde en litt røff tone. I ettertid ser jeg at jeg ALDRI skulle ha funnet meg i halvparten av det han sa og gjorde. Jeg er glad jeg sluttet og kom meg unna.

Anonymkode: 7d77d...9a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Da håper jeg at du også blir anmeldt den dagen du får dickpics.

Anonymkode: d76ae...fcc

:klo:

Anonymkode: 42880...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger blitt seksuelt trakassert  ved at noen tar i skrittet eller grabber puppene mine i det de går forbi, rekker ikke reagere før de er ute av syne, så får ikke anmeldt sånne hendelser iallfall :/ 

Anonymkode: 2ec14...37b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Example said:

Det kan godt hende. Å "oute" noen tolker jeg også som å offentlig gå ut mot de. Da er vi inne på ærekrenkelser.

Det er bare ærekrenkelse (eller falsk anmeldelse) om det ikke er sant. Dette til informasjon.

Anonymkode: 64e0b...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Example skrev:

Jeg sier ikke at det ikke er noen sak, det eneste er at jeg selv ikke gidder å interessere meg noe særlig i deres appell, dersom dere ikke inkluderer alle. Det er forskjellen her. Hvis pådriverne for et demostrasjonstog nekter å inkludere alle ofre for det samme ugjerningen, så gidder ikke jeg møte opp.

Det blir som å gå i demostrasjonstog for å unngå voldtekt av etnisk norske jenter, og be innvandrerkvinner om å lage sin egen greie isteden. Det ville ikke blitt akseptert, men alt blir akseptert når det gjelder menn.

Eksemplene du kommer med er ikke gode eksempler og viser at du ikke forstår noen vesentlige momenter. Innvandrerkvinner og etnisk norske kvinner er i alle tilfeller kvinner. Voldtekt som rammer kvinner, uavhengig av kvinners etnisitet, er en ganske lik problemstilling for samtlige kvinner all den tid gjerningspersonen i sikkert 99,9% av tilfellene er av det motsatte kjønn. Når menn voldtas, er gjerningspersonen sikkert i 95% av samme kjønn, altså en annen mann. Blant annet pga dette er det naivt å tro at voldtekt eller seksuell trakassering rammer kvinner og menn likt.

Videre: å ikke bry seg om kvinners problem forbundet med voldtekt og seksuell trakassering, fordi kvinner som setter søkelys mot at sine egne problemer her ikke samtidig også inkluderer menn som utsettes for det samme, er å ikke se skogen for bare trær.

Noen vesentlige forskjeller:

 

1. Seksuell trakassering utføres vanligvis av menn. De fleste, både kvinner og menn, som blir seksuelt trakassert, blir trakassert av menn. Å være kvinne å bli seksuelt trakassert av en mann, er annerledes det å være en mann som blir seksuelt trakassert av en annen mann. Både menn og kvinner kan være ofre for seksuell trakassering, men når kvinner er ofre er det ofte ovenfor en fysisk sterkere motpart. Det betyr ikke at et mannlig offer for seksuell trakassering ikke kan være svakere enn den som trakasserer. Det betyr bare at som regel er maktforskjellen mellom offer og overgriper mer markant når kvinnen er offeret. Det er medlemmer av èn kjønnsgruppe som angriper den andre kjønnsgruppen. Og en viktig årsak til dette er:

2. Voldtekt og seksuell trakassering begått av menn mot kvinner anses av mange menn som kvinners eget problem og kvinners eget ansvar. Det er igjen et kjønnsperspektiv på hvordan menn som gruppe ser på kvinner som gruppe. Dette påvirker holdninger hos både menn og kvinner, for eksempel holdninger blant kvinner om at kvinner ikke kan føle seg trygge på menn, ikke ser noe poeng i å anmelde fordi man kanskje har gjort noe "dumt" som å drikke seg full eller gå alene hjem fra byen, skylder på seg selv når de blir utsatt for andres ugjerninger, at en stor andel av menn ønsker å bortforklare andre menns atferd, at en stor andel av menn ikke klarer ta innover seg hvordan mannskulturen til alle tider, fra menn faktisk er i barnehagealder, degraderer kvinner til objekter som først og fremst skal være pene, snille og imøtekommende mot andre og ha dårlige personlige grenser og ikke si tydelig ifra om hva som er greit og ugreit. Kvinner som har sin egen stemme er turn-off for mange menn. Slike holdninger FLORERER i samfunnet idag, også blant såkalte normale, oppegående menn.

3. Disse to momentene finnes ikke når man ser på hva som ligger til grunn for årsaken til at menn blir utsatt for overgrep av det som i 99,5 av tilfellene er av andre menn, og hva som følger i kjølevannet av et slikt overgrep. En mann som utsettes for et overgrep blir ikke det fordi han sees på som et lett offer på vegne av sitt kjønn, eller som en som, på vegne av sitt kjønn, bare burde finne seg i å bli brukt. En mann som utsettes for et overgrep av en annen mann kan fint gå til retten og hevde sin sak, uten spørsmål om han gikk lettkledd eller opptrådte flørtende, eller har en historikk hvor han har for vane å være "løs". Det eneste kjønnsbaserte problemet manlige ofre for seksuell trakassering og voldtekt møter på, er et kjønnsproblem menn i stor grad gjør veldig mye for å opprettholde selv: menn er veldig opptatt av å skjule følelser, fordi følelser oppfattes som tegn på svakhet. Og tegn på svakhet vil de heller foretrekker å pådytte kvinner. Derav uttalelser som "kvinner er irrasjonelle og drevet av følelser".

Anonymkode: 52c83...181

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...