Gå til innhold

App-iveren tar av.


Angelheart2

Anbefalte innlegg

I går så jeg en annonse for en helt ny vaskemaskin med app.... Reklamen skrøt av at du nå kunne styre vaskemaskinen ved hjelp av mobiltelefonen din.
Jeg ser absolutt ingen som helst nytte av å kunne styre en vaskemaskin med en app på mobilen så lenge ikke maskinen selv sørger for å stappe seg full av klær, helle i rett vaskemiddel og henge opp vasken i etterkant.....
Når vil en slik app være hensiktsmessig? Kanskje den ene gangen i året da jeg gjør klar en maskin for så å glemme å sette den på, eller...det har vel ikke skjedd og i såfall koster det meg en halv kalori å gå inn igjen på vaskerommet for å skru den på. (Antageligvis har jeg da glemt å lukke døra også, så jeg må uansett inn igjen dit.)

Jeg synes denne iveren etter å lage apper for absolutt alt har tatt helt av, jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse tingene er ikke så viktig nå, men kan bli det dersom strømselskapene f. eks. innfører prisdifferensiering med tanke på tid på døgnet. Dette kan potensielt innebære at det blir dyrere å bruke strøm når "alle" gjør det (typisk etter kl. 17 på ettermiddager når folk kommer hjem, på dagen i helgene osv.), slik at det er nyttig å f. eks. sette på en vask slik at den er ferdig omtrent når man kommer hjem. I slike tilfeller kan en appstyrt vaskemaskin gjøre det mulig å sette på maskinen et par timer før man kommer hjem, slik at den er ferdig og man kan henge opp tøyet. Dette vil som regel være sikrere enn å starte maskinen på morgenen av, siden man bør unngå å være for lenge borte fra maskiner som går. I tillegg vil man også unngå "surt" tøy som følge av at vått tøy ligger i en ferdigvasket maskin for lenge. 

Slike ting kan også bli viktigere når man kommer dit at man setter de ulike maskinene i sammenheng. Det er for de fleste ikke så interessant å styre de enkelte tingene for seg selv, men hvis man elektronisk kan styre hele hjem med en app (alt fra oppvarming, vaskemaskiner, kjøleskap, komfyrer, persienner osv.) blir det straks mer interessant med tanke på ENØK, miljø og fleksibilitet. 

Fjernstyrte maskiner og hjem er for så vidt ikke noe nytt, en app er bare grenseflaten som bruke for styring, siden det er langt billigere å lage enn profesjonelle hi end styringssystemer. 

Anonymkode: dda18...589

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse tingene er ikke så viktig nå, men kan bli det dersom strømselskapene f. eks. innfører prisdifferensiering med tanke på tid på døgnet. Dette kan potensielt innebære at det blir dyrere å bruke strøm når "alle" gjør det (typisk etter kl. 17 på ettermiddager når folk kommer hjem, på dagen i helgene osv.), slik at det er nyttig å f. eks. sette på en vask slik at den er ferdig omtrent når man kommer hjem. I slike tilfeller kan en appstyrt vaskemaskin gjøre det mulig å sette på maskinen et par timer før man kommer hjem, slik at den er ferdig og man kan henge opp tøyet. Dette vil som regel være sikrere enn å starte maskinen på morgenen av, siden man bør unngå å være for lenge borte fra maskiner som går. I tillegg vil man også unngå "surt" tøy som følge av at vått tøy ligger i en ferdigvasket maskin for lenge. 

Slike ting kan også bli viktigere når man kommer dit at man setter de ulike maskinene i sammenheng. Det er for de fleste ikke så interessant å styre de enkelte tingene for seg selv, men hvis man elektronisk kan styre hele hjem med en app (alt fra oppvarming, vaskemaskiner, kjøleskap, komfyrer, persienner osv.) blir det straks mer interessant med tanke på ENØK, miljø og fleksibilitet. 

Fjernstyrte maskiner og hjem er for så vidt ikke noe nytt, en app er bare grenseflaten som bruke for styring, siden det er langt billigere å lage enn profesjonelle hi end styringssystemer. 

Anonymkode: dda18...589

Det medfører brannfare, så det er ikke en god idé.

Anonymkode: 8f3d0...2ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skjønner hvor du vil, men er ikke enig.
For det første så har de aller fleste vaskemaskiner og oppvaskmaskiner i dag en mulighet for tidsinnstilling, slik at man uansett kan stille de inn til å starte når man selv ønsker. For det andre så er det jo som Anonym over her påpeker, ikke spesielt lurt å kjøre vaskemaskiner og andre elektroniske apparater mens man sover eller ikke er hjemme. Dette advarer jo brannvesenet om hele tiden. Tenker det blir for dumt dersom elektronikkbransjen skal legge opp til at det skal benyttes løsninger som ikke støttes av de som jobber med sikkerhet.
De aller fleste apparater som de nå snakker om fjernstyring av er jo slike som uansett krever en viss mengde manuell operasjon (som for eksempel å fylle vaskemaskinen/oppvaskmaskinen, sette handlevarer inn i kjøleskapet osv), så jeg tror mange av disse nyvinningene er helt unødvendige for folk flest og kun er med på å gjøre forbrukersamfunnet enda mer til et bruk og kast-samfunn der man alltid må ha de nyeste duppedittene, enten man trenger de eller ikke.
Sikkert kult å kunne skryte av at man kan styre vaskemaskinen fra kantina på jobb, men ikke spesielt praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 18.50, AnonymBruker skrev:

Det medfører brannfare, så det er ikke en god idé.

Anonymkode: 8f3d0...2ce

Stikkordet er sensorteknologi :) 

Anonymkode: dda18...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Joda, skjønner hvor du vil, men er ikke enig.
For det første så har de aller fleste vaskemaskiner og oppvaskmaskiner i dag en mulighet for tidsinnstilling, slik at man uansett kan stille de inn til å starte når man selv ønsker. For det andre så er det jo som Anonym over her påpeker, ikke spesielt lurt å kjøre vaskemaskiner og andre elektroniske apparater mens man sover eller ikke er hjemme. Dette advarer jo brannvesenet om hele tiden. Tenker det blir for dumt dersom elektronikkbransjen skal legge opp til at det skal benyttes løsninger som ikke støttes av de som jobber med sikkerhet.
De aller fleste apparater som de nå snakker om fjernstyring av er jo slike som uansett krever en viss mengde manuell operasjon (som for eksempel å fylle vaskemaskinen/oppvaskmaskinen, sette handlevarer inn i kjøleskapet osv), så jeg tror mange av disse nyvinningene er helt unødvendige for folk flest og kun er med på å gjøre forbrukersamfunnet enda mer til et bruk og kast-samfunn der man alltid må ha de nyeste duppedittene, enten man trenger de eller ikke.
Sikkert kult å kunne skryte av at man kan styre vaskemaskinen fra kantina på jobb, men ikke spesielt praktisk.

Ja, men denne tidsinnstillingen er ganske "grov". På min kan man f. eks. utsette start 4 eller 8 timer - men ikke mer finkornet enn det. Hvilket passer dårlig med en jobb der jeg ikke vet hvor lenge jeg må jobbe fra dag til dag. Det er jo ikke så lurt å bruke denne funksjonen, og dermed ende opp å jobbe 5 timer overtid - da kommer man hjem, og tøyet har ligget rastk 6+ timer vått i maskinen. Hadde man hatt en fjernstyrt vaskemaskin, så kunne jeg satt den på en times tid før jeg dro hjem fra jobb, og dermed ville vasken vært omtrent ferdig ved ankomst. 

Joda, jeg ser sikkerhetsaspektet slik stå er nå, der det ikke nødvendigvis er noen kommunikasjon mellom enhetene, men produsenter av hvitevarer er bare i begynnelsen ennå. Etterhvert vil dette kombineres med smarthjemmet ellers, hvilket innebærer sensorteknologi, automatiske vannstoppere o.l. som gjør det hele sikrere. Når man ser hele hjemme i sammenheng på en integrert måte, så dukker nye muligheter opp på en sikker måte. 

Du skal heller ikke se bort fra at det kommer robotikk/kybernetikk som hjelper også med de rent mekaniske oppgavene som å rydde inn/rydde ut, sortere osv. Det ligger nok ennå lengre unna, men det kan komme. Ellers syntes jeg jo ikke det er så vanskelig å legge klær i vaskemaskinen, det er tidsbruken på en time eller to med vask jeg gjerne skulle eliminert bort - siden man må være hjemme mens det pågår. 

Anonymkode: dda18...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...