Gå til innhold

Dama krever å ha det ryddig til hver og en tid


Grovmel

Anbefalte innlegg

6 barn her, og det å holde det ryddig er en nødvendighet for at alt skal fungere. Det er selvsagt lov å leke i stua, men alt skal ryddes før måltider og før leggetid. Dette har de vært vant til omtrent fra de ble født, så det går automatisk. Jeg støvsuger 2-4 ganger i uka i 1. etasje, soverommene en gang i uka (de som er store nok gjør selvfølgelig dette selv). Bad og kjøkken vaskes nesten hver dag. Jeg jobber deltid, hvis begge hadde jobbet fullt hadde vi nok hatt vaskehjelp minst en gang i uka.

Anonymkode: ad664...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe som hjalp oss mye var at alt har sin plass, og at alt kan ryddes bort slik at det ikke er synlig.

Eksempelvis: i TV-sjenken er det 3 skuffer nederst: den ene rommer barneleker, den andre rommer pledd vi bruker i sofaen, den tredje rommer mitt strikketøy og annet håndarbeid.

På kjøkkenet er det ingenting som skal stå fremme på benken: alt har et skap eller en skuff. 

På badet skal alt i enten skuffer under vasken, eller i speilskapet. Det eneste som skal stå fremme er tannglass og håndsåpe.

Det er kanskje ikke så ryddig i alle disse skuffene og skapene, men alt har en plass, vi vet hvor man finner det igjen, og ingenting skal ligge og slenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Grovmel skrev:

At det kan ha betydning for arbeidsliv senere, er det eneste gode poenget med å ha det strøkent jeg har hørt til nå. Men samtidig, er det jo også viktig med balanse. Er dere i arbeid med 6 unger i attpåtil? 

Ja, vi er i arbeid på full tid (eller mer), begge to. Vi driver også gård, med både dyr, korn og skog. 

Men vi har, som jeg skrev, hjelp både ute og inne så vi er veldig privilegerte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rødstrømpe

Vi har ett barn, og har det sjeldent veldig ryddig/strøkent. Skal sies at vi har relativt lite plass, da.

Jeg prioriterer tiden min på andre ting, i tillegg til å rydde selvsagt. Men for meg er renslighet viktigere enn rydding, så jeg prioriterer klesvask/støvsuging/bretting av tøy - og mannen prioriterer middagslaging/oppvask etc. Når klær er vasket/brettet og alt annet av sysler er gjort, så er det jo gjerne gått 2 timer - og mer enn det gidder jeg ikke bruke på kjedelige ting.

Jeg føler meg helt selvutslettet om jeg skal vaske og rydde dagen lang, selv om jeg har det ganske ryddig når jeg er alene og foretrekker relativt strøkent. Det gir meg ikke energi, rett og slett - men føles som ren plikt. 

Jeg rydder hver dag, men jeg bruker også tid på trening/lesing/sex/spaserturer/andre sysler. 

Vi har ikke vaskehjelp/ryddehjelp eller hvaenn. Bare rotehjelp via en 4åring :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres utrolig deilig ut å ha vaskehjelp, og jeg har selv foreslått det for mannen å ha vaskehjelp f.eks. hver annen uke. Men han er veldig skeptisk til å ha fremmede i huset, så foreløpig har det ikke blitt med det. Jeg syns mao. det er helt kurant å ha vaskehjelp, men hvis man har vaskehjelp/hushjelp/au pair og/eller jobber i betydelig redusert stilling, syns jeg det blir litt rart å si noe à la "ja, selvsagt har vi det strøkent hjemme, det er en selvfølgelighet og burde være det for alle", så blir det litt merkelig... Det er ganske stor forskjell på et slikt scenario og å jobbe to foreldre fulltid med flere barn uten ekstra hjelp. De jeg kjenner som har det helt strøkent da, har veldig lite tid til andre ting som å treffe venninner, trene, slappe av eller finne på morsomme ting med barna. Og da blir det en prioriteringssak, og ikke så opplagt for alle at valget blir å bruke massevis av tid på husarbeid.

Og, vi legger stort sett også ting tilbake på plass etter bruk, men det er ikke lett å følge opp dette hele tiden og litt rot blir det uansett i et hus hvor barna ikke er begrenset til kun å leke på rommet bl.a. Men selvsagt er det et viktig prinsipp å legge ting tilbake på plass, rydde litt hver dag og ha gode oppbevaringsløsninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
8 minutter siden, Vera Vinge skrev:

 De jeg kjenner som har det helt strøkent da, har veldig lite tid til andre ting som å treffe venninner, trene, slappe av eller finne på morsomme ting med barna. Og da blir det en prioriteringssak, og ikke så opplagt for alle at valget blir å bruke massevis av tid på husarbeid.

Oi. Her har slikt aldri gått på bekostning av hverken barna, venninner eller andre artige ting.

Men det er slike svar mange som ikke har det så ryddig ofte kommer med. Men folk er forskjellig..

Jeg tror det rett og slett går på vaner å rutiner. 

Vi rer opp sengene når vi står opp. Vi rydder inn i oppvaskmaskinen med en gang etter måltid,  legger bort klær med en gang, legger ting tilbake på plass med en gang etc.. når man har det innarbeidet så bruker man ikke noe særlig ekstra tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flinke dere er da! Tenk å ikke la barna få ta frem noe fordi det skal være strøkent hele tiden. Tenk å aldri ta frem så meget som en tallerken eller et glass, fordi alle ting skal være på sin plass  så alt er ryddig til en hver tid.

Jeg hører til de som heller rydder når det blir tid til det fremfor å være manisk og opptatt av at alt skal se ubrukt ut.

Her i huset rydder vi på kvelden, eller innimellom når det blir for mye som ligger fremme etter at barna har lekt. Men kommer det folk på besøk må de bare akseptere at vi har et liv og innimellom så blir en del ting liggende fremme. Ikke fordi vi er skitne av oss, men fordi vi har annet å drive med enn å bare se til at alt er på sin plass hele tiden. Vil folk snakke om det bak vår rygg, gratulerer, da har vi i alle fall gitt folk noe å snakke om.

Anonymkode: 77908...e0e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ryddig her, men ikke strøkent. Strøkent er det hver kveld etter at barna har lagt seg. På dagtid er det litt leker på gulvet etter ettåringen, ellers ikke noe rot. Aldri skitten oppvaskmaskin i kummen, eller brukte fat og glass her og der. Aldri skokaos eller skittentøy som ikke er vasket, eller rene klær som skal brettes eller styrkes. Jeg er alene med 3 barn, to tenåringer og en liten på ett år. De største deltar aktivt i det som skal gjøres hjemme, ettårigen sørger for å holde oss i sving. Er ikke mye jobb når alle plukker opp etter seg, tar ut søppla når den er full, setter på en maskin med klær osv. Det gjøres fortløpende og uten noe fordeling av hvem som skal gjøre hva. Ungdommende gjør gjerne forefallende arbeid og passer ettåringen mens jeg lager mat. 

Anonymkode: 57787...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Magnifiq skrev:

Oi. Her har slikt aldri gått på bekostning av hverken barna, venninner eller andre artige ting.

Men det er slike svar mange som ikke har det så ryddig ofte kommer med. Men folk er forskjellig..

Jeg tror det rett og slett går på vaner å rutiner. 

Vi rer opp sengene når vi står opp. Vi rydder inn i oppvaskmaskinen med en gang etter måltid,  legger bort klær med en gang, legger ting tilbake på plass med en gang etc.. når man har det innarbeidet så bruker man ikke noe særlig ekstra tid.

 

Jeg forteller bare om min erfaring med de få familiene jeg kjenner som har det strøkent. Som i over hodet ikke noe rot i noen rom, badet er alltid nyvasket, ikke noe støv i krokene osv. For å opprettholde en sånn standard i et helt hus til daglig (noe annet i en mindre leilighet), mener jeg man må bruke ganske mye tid, noe som om man vil det eller ikke må gå på bekostning av noe annet om begge foreldre jobber fulltid. De jeg kjenner som har det sånn sier også at det er slitsomt og at de skulle ønske de ikke var fullt så nøye på det og var flinkere til å slappe av.

Du vet vel ikke så mye om akkurat hvor ryddig vi har det hjemme, da det for meg er forskjell på å ha det relativt ryddig på det jevne og å ha det strøkent til en hver tid. Selv om jeg rer opp sengene hver morgen, alt ryddes på kjøkkenet etter hvert måltid og legger på plass det aller meste etter bruk, er det ikke til å komme unna at det er mer ryddig og rent på en lørdag like etter den største rydde/vaskesjauen og på en fredag før vi har tatt ukas støvsuging og vasking. Det er noe annet enn at vi har det rotete de andre dagene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flinke dere er da! Tenk å ikke la barna få ta frem noe fordi det skal være strøkent hele tiden. Tenk å aldri ta frem så meget som en tallerken eller et glass, fordi alle ting skal være på sin plass  så alt er ryddig til en hver tid.

Jeg hører til de som heller rydder når det blir tid til det fremfor å være manisk og opptatt av at alt skal se ubrukt ut.

Her i huset rydder vi på kvelden, eller innimellom når det blir for mye som ligger fremme etter at barna har lekt. Men kommer det folk på besøk må de bare akseptere at vi har et liv og innimellom så blir en del ting liggende fremme. Ikke fordi vi er skitne av oss, men fordi vi har annet å drive med enn å bare se til at alt er på sin plass hele tiden. Vil folk snakke om det bak vår rygg, gratulerer, da har vi i alle fall gitt folk noe å snakke om.

Anonymkode: 77908...e0e

Selvfølgelig får barna lov til å ta frem både glass, tallerkner, spill og leker. Men de har lært at de skal rydde på plass etter seg, før de går videre til neste «prosjekt». Ihvertfall i fellesarealer. På sine egne rom styrer de som de vil og rydder før de legger seg. Dette blir en vane og har ikke noe med å være manisk og gjøre. Tvert i mot. 

Endret av Veslefrikk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det på ingen måte strøkent og du trenger heller ikke lete lenge for å finne en hybelkanin, men det lever vi fint med. Vurderer vaskehjelp når foreldrepermisjonen er over. Jo mindre tid vi kan bruke på husarbeid, jo bedre! 

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flinke dere er da! Tenk å ikke la barna få ta frem noe fordi det skal være strøkent hele tiden. Tenk å aldri ta frem så meget som en tallerken eller et glass, fordi alle ting skal være på sin plass  så alt er ryddig til en hver tid.

Jeg hører til de som heller rydder når det blir tid til det fremfor å være manisk og opptatt av at alt skal se ubrukt ut.

Her i huset rydder vi på kvelden, eller innimellom når det blir for mye som ligger fremme etter at barna har lekt. Men kommer det folk på besøk må de bare akseptere at vi har et liv og innimellom så blir en del ting liggende fremme. Ikke fordi vi er skitne av oss, men fordi vi har annet å drive med enn å bare se til at alt er på sin plass hele tiden. Vil folk snakke om det bak vår rygg, gratulerer, da har vi i alle fall gitt folk noe å snakke om.

Anonymkode: 77908...e0e

På bekostning av barna? Maniske opptatt? Nei slik er d da ikke. Er ikke mye rydding, og tar minimalt med tid når alt gjøres med en gang. Lager du deg skive så setter du på plass alt med én gang og tørker over benken men en gang. Tar kanskje to sekunder. Sette skoene på plass og henge opp jakka når man kommer inn er gjort i en fei. Vasker gryter etc før man spiser, går 5 min til å brette en maskin med klær når du tar den med en gang i stedet for å vente til du har 4 maskiner... 

Anonymkode: 57787...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flinke dere er da! Tenk å ikke la barna få ta frem noe fordi det skal være strøkent hele tiden. Tenk å aldri ta frem så meget som en tallerken eller et glass, fordi alle ting skal være på sin plass  så alt er ryddig til en hver tid.

Jeg hører til de som heller rydder når det blir tid til det fremfor å være manisk og opptatt av at alt skal se ubrukt ut.

Her i huset rydder vi på kvelden, eller innimellom når det blir for mye som ligger fremme etter at barna har lekt. Men kommer det folk på besøk må de bare akseptere at vi har et liv og innimellom så blir en del ting liggende fremme. Ikke fordi vi er skitne av oss, men fordi vi har annet å drive med enn å bare se til at alt er på sin plass hele tiden. Vil folk snakke om det bak vår rygg, gratulerer, da har vi i alle fall gitt folk noe å snakke om.

Anonymkode: 77908...e0e

Hvor har du lest at barna ikke får ta frem noe? Hvor har du lest at folk ikke tar frem glass eller fat?

Vi skriver at vi LEGGER TILBAKE PÅ PLASS etter at vi er ferdige med det vi har tatt frem.... Det er -temmelig- stor forskjell på de to tingene, vil du ikke si?

Anonymkode: c9f13...080

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjelden strøkent, men ryddig nok. Standarden er å ikke skjemmes hvis vi får uanmeldt besøk :P 

Barna er 1,5 år og snart 4. De får leke som de vil på soverom og stue, men får ikke ha fremme alt av leker samtidig. Om de har lekt med lego og vil bytte til togbane må legoen ryddes vekk først. Fem av syv kvelder i uka rydder vi sammen før leggetid. Har også en rullering på hvilke leker som er tilgjengelige. Har det oppdelt i kategorier (maskiner, bondegård, lego, dinosaurer, lekekjøkken osv)., pakker vekk og bytter ut med jevne mellomrom

Vi setter fortløpende inn i oppvaskmaskinen og rydder kjøkkenet etter hvert måltid, setter på maskina etter hvert som den er full (1-2 ganger daglig). Vasker klær jevnt slik at det ikke hoper seg opp. 

Støvsuger et par dager i uka og vasker gulv og tørker støv til helgevasken. Når vi hadde hunder støvsugde eller tørrmoppa vi gulvene daglig.

Alt har sin egen plass og vi har ikke mer enn det vi trenger. Overflod og dårlige systemer skaper rot, unngå det. 

Anonymkode: 89a9d...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det alltid ryddig og rent, og er alene med to barn. 

Anonymkode: 492d2...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man forventer å ha det ryddig hjemme med barn, så må man også oppdra barna til å bidra og rydde fra veldig tidlig alder. Jeg hadde ikke giddet å være tjener i 18 år. Start tidlig og få de til å bidra hvis det er viktig for en å ha det ryddig (eller egentlig uansett). 

Endret av Puny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie med fem barn mellom 3 og 16. Har det alltid ryddig, minus på stuen hvor leker ryddes opp fortløpende og alltid helt bort på kvelden. 

Anonymkode: 1bb16...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Grovmel said:

Uten barn, null problem. Med ett barn, ok det er mulig å gjennomføre. Men nå med to barn, det er umulig uten å leve som en tjener fra 1800 tallet. Jeg tenker vi får leve oppi rotet og fikse opp 1 gang i uken når man tar husvask. Såklart rydde benker på kjøkken etc av og til. Men hva er egentlig vanlig? Har barnefamilier generelt det strøkent? 

Det er vel langt fra umulig å ha det ryddig og rent selv om man har to barn? Hverken jeg eller mannen syntes at det var noe problem. Vi la ikke så mye tid i rydding og husarbeid heller, men vi hadde da alltid et rent og ryddig hus. Sånn at vi kunne få besøk uten å skjemmes.

Rydd kjøkkenbenken og vask benker, komfyr og kjøkkenbord hver dag. Det gjør vel de fleste?

Tøm oppvaskmaskin når den er ferdig, ikke vent til det står masse skitne kopper på benken. Jobben må gjøres uansett, og den er lik samme når du gjør den. Men det bidrar til mer trivsel med et ryddig kjøkken. Sett inn skitne kopper/fat med en gang du har brukt dem, ikke sett dem på benken.

Er oppvaskmaskin full da, så setter du den på. Er den full av rene kopper så tømmer du den, og deretter setter du inn de skitne koppene du kom med....og ta de med fra stua når du går til kjøkkenet likevel. Det er ufyselig med tallerkener rundt omkring med matrester på! En tom/uren oppvaskmaskin er cluet når det gjelder å ha et rent kjøkken. Så lenge oppvaskmaskina fylles av skittent, så kan man alltid sette inn skitne fat/bestikk osv. Da er det plass. Det er verre når den er ren, for da må noen ta jobben med å tømme den, og sette inn alt det som har blitt skittent i mellomtiden. Så tøm maskina så snart den er ferdig. Da har du fort et rent kjøkken!

Rydd opp mens man lager middag og straks etterpå. Mens jeg lager middag, tømmer jeg oppvaskmaskina og setter inn skitne kopper. Da må jeg likevel være på kjøkkenet for å røre i gryter osv, så da kan jeg like godt ta oppvaskmaskin og renhold mens jeg gjør det. Den som ikke har laget middagen rydder opp etterpå, og setter skitne kopper/fat/kasseroller osv i oppvaskmaskina. Hvis dere liker kaffe, så lages den mens man rydder. Så har man en belønning når man er ferdig med å rydde, da kan man sette seg ned og ta en god kopp kaffe i et rent og ryddig kjøkken/stue.

Så 1 gang pr dag på kjøkkenet er stort sett nok, mens middagen lages, om man ellers er flink til å sette kopper/fat i oppvaskmaskin etter seg. Det gjør jobben lettere om man setter inn i maskina etter hver kopp/fat man har brukt til f.eks frokost og kvelds, men jeg regner med at de voksne i huset klarer det begge to.

Vasking på badet er det andre "store" man må holde rent bortsett fra kjøkken. Doen må være ren, og det må også vasken og dusjen/badekaret. Det tar ikke lang tid å vaske over servant og speil, og doen tar ikke mye tid heller. Jeg tar det ofte hvis jeg er på badet i et annet ærend. Har man noen kluter liggende i nærheten, så er det veldig fort gjort!

Generelt tips: ta med ting dit de skal når du likevel skal dit. Og ikke dra ting rundt omkring i huset uten at det er nødvendig. Sminkesaker, neglesaks, skrujern, post, reklame og andre ting trenger ikke å være på stuebordet mer enn akkurat når de brukes. Så om man skal dra ting inn i stua, så rydd opp med en gang etter ferdig bruk.

La ungene rote, men i takt med alder, så må de rydde opp før leggetid. Eller om de er små, så rydder dere voksne opp leker. Leker anser jeg ikke som rot på dagtid, men når ungene er i seng, så er det litt rart om det flyter av leker på stua. Det tar 2 min å hive leker oppi en kasse. Om ungene er så små at de ikke kan rydde selv, så tåler lekene å bli hivd oppi en kasse.

Hvordan klarer man å slappe av om hele stua er rotete av leker og annet?

Å fikse opp en gang i uka er mye mer slitsomt (synes jeg) enn å ta litt etter litt. Å bruke noen minutter her og der, er mindre jobb for meg enn å samle alle de minuttene til en stor husvask hvor hele huset også må ryddes. Og da har jeg også hatt flere dager med rot i oppholdsrom som jeg kunne unngått med 2-3 minutter av rydding. Så jeg har fortsatt med det siden ungene var små. Jeg/vi tar litt her og litt der i løpet av uka, og da trenger vi ikke å ha noen stor innsats som vi gruer oss til. Det meste er faktisk gjort.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...