Gå til innhold

Me too - #metoo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst å skrive Me Too som status på FB men så redd jeg da blir stempla av menn som løs/lettvint. At jeg har tillat å bli utsatt for overgrep. Allikevel er jeg jo trygg på at mange av mine venninner har oppover overgrep i en eller annen form. 

Men jeg er redd for stigmatiseringen fra mine mannlige venner på Facebook. 

Er der mange her som har delt denne statusen? 

Anonymkode: ab855...83e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MeToo har ikke noe mål. Det er meningsløst. Jeg ser mange som skriver, men få som lytter, støtter, viser forståelse. MeToo forandrer ikke noe. For det har ikke noe mål. Det er som å gå ut og gå og ikke vite hvor du skal, når du har gått langt nok eller hva intensjonen med å gå er.

Føler du deg usikker på å slenge deg på så la være. Det forandrer ikke noe fra eller til om du slenger deg på eller lar være.

Anonymkode: 47df2...f25

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mann og jeg har delt

Anonymkode: aeb21...550

MeToo er kun og bare for kvinner. Du gjør det feil.

Anonymkode: 47df2...f25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mann og jeg har delt

Anonymkode: aeb21...550

Så bra du er åpen om overgrep. Viktig at dere menn også sier ifra om dere har opplevd overgrep. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

MeToo har ikke noe mål. Det er meningsløst. Jeg ser mange som skriver, men få som lytter, støtter, viser forståelse. MeToo forandrer ikke noe. For det har ikke noe mål. Det er som å gå ut og gå og ikke vite hvor du skal, når du har gått langt nok eller hva intensjonen med å gå er.

Føler du deg usikker på å slenge deg på så la være. Det forandrer ikke noe fra eller til om du slenger deg på eller lar være.

Anonymkode: 47df2...f25

Så klart har det et mål. Målet er å belyse dette og lære opp overgripere at dette ikke er greit. Alt for mange opplever overgrep. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

MeToo er kun og bare for kvinner. Du gjør det feil.

Anonymkode: 47df2...f25

Så klart kan menn også dele om de har oppleve overgrep :P de kan oppleve vel så mye som damer. Spesielt i enklete homofile miljø er det en ukultur her. 

Anonymkode: ab855...83e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så klart har det et mål. Målet er å belyse dette og lære opp overgripere at dette ikke er greit. Alt for mange opplever overgrep.

Anonymkode: ab855...83e

De som lytter er de som bryr seg. Det er ikke de som bryr seg som begår overgrep. Det er de som ikke lytter som gjør det.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart kan menn også dele om de har oppleve overgrep :P de kan oppleve vel så mye som damer. Spesielt i enklete homofile miljø er det en ukultur her. 

Anonymkode: ab855...83e

Me, too.

If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote “Me, too” in their status, it might give people a sense of the magnitude of the problem.

Anonymkode: 47df2...f25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som lytter er de som bryr seg. Det er ikke de som bryr seg som begår overgrep. Det er de som ikke lytter som gjør det.

Me, too.

If all the women who have been sexually harassed or assaulted wrote “Me, too” in their status, it might give people a sense of the magnitude of the problem.

Anonymkode: 47df2...f25

Se på mitt første innlegg. Jeg er redd for å dele pga stigmatiseringen. Det er jo den stigmatiseringen vi må få has på. Jeg burde ikke vært redd for å dele. 

Jeg ser fortsatt ingen feil i at menn deler. Tvert i mot. Denne aksjonen har gått utenfor denne aller første statusen. Den er ikke helt stueren. Burde stått «alle». Men det er jo kjent at de fleste overgripere er menn og som oftest da også kvinner som er oftere. Men det er ingen fasit. Det finnes kvinnelige overgripere og mannlige oftere. Kan ikke se at de som offer er mindre verdt enn kvinnelige offere. Så ja klart menn skal få dele. Det står veldig respekt av de som står frem som offere. 

Anonymkode: ab855...83e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se på mitt første innlegg. Jeg er redd for å dele pga stigmatiseringen. Det er jo den stigmatiseringen vi må få has på. Jeg burde ikke vært redd for å dele. 

Jeg ser fortsatt ingen feil i at menn deler. Tvert i mot. Denne aksjonen har gått utenfor denne aller første statusen. Den er ikke helt stueren. Burde stått «alle». Men det er jo kjent at de fleste overgripere er menn og som oftest da også kvinner som er oftere. Men det er ingen fasit. Det finnes kvinnelige overgripere og mannlige oftere. Kan ikke se at de som offer er mindre verdt enn kvinnelige offere. Så ja klart menn skal få dele. Det står veldig respekt av de som står frem som offere. 

Anonymkode: ab855...83e

1. Utgangspunktet for tweeten er et av verdens mest patriarkalske land, USA. Der av en patriarkalsk tweet (kvinner er ofre, menn er overgripere).

2. Målet er bare å vise at mange har vært utsatt for overgrep. Målet er ikke å vise omtanke, forståelse, empati, med ofrene. Målet er heller ikke å forenes om å få til en forandring. Målet er bare å vise at mange har opplevd overgrep. De menn som lytter er de menn som har empati og med det, vanskelig for å begå overgrep. De mennene som ikke ser hvor omfattende problemet er er de mennene som ikke lytter og heller ikke bryr seg. De vil heller ikke forandre seg.

Dette løser ikke noe. Dette forandrer ikke noe.

Altså, jeg ønsker en forandring. Jeg ønsker at overgrep skal opphøre, eller i alle fall så godt som opphøre. I stedet får vi slikt som dette. Som ikke forandrer en tøddel på noe. Beklager at jeg er den budbringeren med dårlige nyheter...

Anonymkode: 47df2...f25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 så du mener ikke dette skjer i Norge? Hvor bor du? 

2 Joda jeg har sett menn dele dette fordi de selv er offere for det samme. Serr noen fortelle hvorfor de har skrevet Me too. Ved å sette søkelys på dette så sier vi jo at dette ikke er greit og at det er alt for vanlig. Jeg har selv blitt utsatt for overgrep av sjefer. Ene gangen så illle at jeg måtte rømme min arbeidsplass. En annen jente på jobbe sa hun bare godtok dette fordi hun trengte jobbe. Dette er i Norge. 

Anonymkode: ab855...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 så du mener ikke dette skjer i Norge? Hvor bor du? 

Anonymkode: ab855...83e

Hvor får du det fra? Jeg skrev at utgangspunktet er... derfor er det formet slik det er formet.

Hvordan får du det til å bli til, "derfor skjer det ikke i Norge"?

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 Joda jeg har sett menn dele dette fordi de selv er offere for det samme.

Anonymkode: ab855...83e

Da forstår de ikke engelsk og/eller eier ikke takt og tone (sosial intelligens). Det er upassende. Denne statusen er kun og bare til for kvinner. Jeg har forklart hvorfor.

Anonymkode: 47df2...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

MeToo er kun og bare for kvinner. Du gjør det feil.

Anonymkode: 47df2...f25

lol
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lyst å skrive Me Too som status på FB men så redd jeg da blir stempla av menn som løs/lettvint. At jeg har tillat å bli utsatt for overgrep. Allikevel er jeg jo trygg på at mange av mine venninner har oppover overgrep i en eller annen form. 

Men jeg er redd for stigmatiseringen fra mine mannlige venner på Facebook. 

Er der mange her som har delt denne statusen? 

Anonymkode: ab855...83e

Løs/lettvint på grunn av overgrep? Det er jo helt sinnssykt, det ligger i overgrepets natur at det ikke er frivillig.

Ser du på en som har blitt gruppevoldtatt som billig? Nei, nei, nei. 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har delt emnetaggen #MeToo både på facebook og instagram. Eg har ikkje fortalt noko om kva som har skjedd meg, det er privat for min del. Men eg har delt for å vise omfanget til seksuell trakasering, overgrep og voldtekt. Det er altfor mange som tenkjer at det ikkje skjer dei eller nokon i deiras sosiale omgangskrets, men faktumet er at altfor mange kvinner og menn møter seksuell trakasering dagleg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2. Målet er bare å vise at mange har vært utsatt for overgrep. Målet er ikke å vise omtanke, forståelse, empati, med ofrene. Målet er heller ikke å forenes om å få til en forandring. Målet er bare å vise at mange har opplevd overgrep. De menn som lytter er de menn som har empati og med det, vanskelig for å begå overgrep. De mennene som ikke ser hvor omfattende problemet er er de mennene som ikke lytter og heller ikke bryr seg. De vil heller ikke forandre seg.

Dette løser ikke noe. Dette forandrer ikke noe.

Altså, jeg ønsker en forandring. Jeg ønsker at overgrep skal opphøre, eller i alle fall så godt som opphøre. I stedet får vi slikt som dette. Som ikke forandrer en tøddel på noe. Beklager at jeg er den budbringeren med dårlige nyheter...

Anonymkode: 47df2...f25

Så det å gjere det synleg kor mange som har blitt utsatt for seksuell trakasering, overgrep og/eller voldtekt endrar ingenting? Så det kan ikkje gjere det lettare for offeret å føle seg mindre åleine? Det kan ikkje gje eit voldteksoffer motet til å anmelde? Kanskje få mindre skyldfølelse?

Det dummeste ein gjer med tabubelagte tema er å tie. Det beste ein kan gjere er å snakke emnet ihjel!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du det fra? Jeg skrev at utgangspunktet er... derfor er det formet slik det er formet.

Hvordan får du det til å bli til, "derfor skjer det ikke i Norge"?

Da forstår de ikke engelsk og/eller eier ikke takt og tone (sosial intelligens). Det er upassende. Denne statusen er kun og bare til for kvinner. Jeg har forklart hvorfor.

Anonymkode: 47df2...f25

Jeg håper ingen menn tar til srg det du skriver, og at alle menn som har vært utsatt for overgrep snakker ut!

Metoo er for ALLE. Selv om enkelte sjåvinistiske mennesker som deg ikke ønsker at menn skal ha liv til å uttrykke seg om noe så alvorlig. Gud så flaut at noen har startet MeToo myntet på kvinner, somallerede har kommer langt i kampen mot mer åpenhet rundt overgrep. Nå er det på tide at mennfår komme etter. 

Anonymkode: 5d723...121

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, bortebra skrev:

Løs/lettvint på grunn av overgrep? Det er jo helt sinnssykt, det ligger i overgrepets natur at det ikke er frivillig.

Ser du på en som har blitt gruppevoldtatt som billig? Nei, nei, nei. 

 

 

Du vet at menn lettere ser på deg som løs og også lettere å utføre overgrep på selv. 

Jeg håper flere deler så jeg også kan. 

Jeg ser ikke på jenter som har blitt utsatt for overgrep som løse. Overgripere gjør. 

Anonymkode: ab855...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gidder ikke å dele en sånn status. De som kjenne meg veit at jeg har vært utsatt for overgrep, og hva slags kvinner har aldri vært offer for sexuell trakassering enten på jobb eller på byen? Jeg har ingen behov for å fortelle hele verden noe som helst. 

Anonymkode: dbc0f...19d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gidder ikke å dele en sånn status. De som kjenne meg veit at jeg har vært utsatt for overgrep, og hva slags kvinner har aldri vært offer for sexuell trakassering enten på jobb eller på byen? Jeg har ingen behov for å fortelle hele verden noe som helst. 

Anonymkode: dbc0f...19d

Det er heilt greit, er opp til kvar enkelt :nori:
Eg forstår og dei som har behov for å fortelle og dele - det er heilt individuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre - hva er det #metoo inkluderer? Det virker som om alt favner under "overgrep" i disse dager, men det er jo forskjell på voldtekt og det som kvalifiserer som "seksuell trakassering" i arbeidslivet.

Anonymkode: e11f4...cbc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre - hva er det #metoo inkluderer? Det virker som om alt favner under "overgrep" i disse dager, men det er jo forskjell på voldtekt og det som kvalifiserer som "seksuell trakassering" i arbeidslivet.

Anonymkode: e11f4...cbc

#MeToo inkluderer både seksuell trakasering, overgrep og voldtekt. Det er ein kampanje for å synliggjere kor mange som faktisk er utsatt for dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...